beantwoord

fiets in hsl zuid intercity

Toon eerste bericht

40 reacties

Kom ik zaterdagavond 25 maart 2017 laat in Rotterdam en wil ik met mijn partner en 2 fietsen de gewone intercity naar Breda pakken.
Keurige trein, fietsbordjes, speciaal fietscompartiment, in de hele trein hoogstens 20 mensen.
Mogen van de machinist de fietsen niet mee!! In de gewone lege trein! Met fietscompartiment!
En waarom? Ondanks dat het een gewone trein is, gaat ie over het traject (alleen dat) van de intercity direct.
Hele discussie met machinist en 2 conducteurs, hartslag 180, stress, boosheid (was laatste trein en kwamen anders niet meer thuis) waardoor trein steeds meer vertraging opliep.
Uiteindelijk vond men dit regeltje zelf kennelijk ook waanzin en stemde er voor deze ene keer in toe om de fietsen mee te nemen. Dus uiteindelijk toch goed gekomen (dus al met al: bedankt personeel NS) maar dit sort zaken is toch complete waanzin???
Kijk, dat in een Intercity Direct geen fietsen meemogen is iedereen bekend. Kun je over denken zoals je wilt, maar het staat overal te lezen. Maar dat er geen fietsen mee mogen met een gewone trein, die toevallig over hetzelfde traject rijdt?? Ik wil graag van de NS weten waar dat staat. Op een plaats die voor treinreizigers ook gewoon te vinden is en duidelijk is. Dan kan ik met dit soort zaken bij het plannen van mijn reis van tevoren rekening houden. En vele anderen met mij.
Welkom op het NS serviceforum Turfskip.

Ik begrijp dat je van deze situatie baalt. Wat was de vertrektijd van deze trein?
23.11 uur (en na 4 minuten vertraging "dankzij ons" 23.15 uur
Het was niet in de spits, ook was het geen Intercity Direct. Je had de fiets dus zonder moeilijkheden mee moeten kunnen nemen. Excuus van onze kant, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig mocht je uiteindelijk wel mee in de trein. Wel jammer om te lezen dat dit niet zo makkelijk ging. Ik ga intern een melding doorzetten, hier moeten we natuurlijk beter op letten. Hopelijk ervaar je dit niet nogmaals op deze manier.
Ik ben blij met dit bericht, net zoals ik blij was met het personeel dat zaterdag tenslotte toch "de hand over het hart" streek. Wil alleen voorkomen dat andere goedbedoelde reizigers hetzelfde meemaken.
Ik rijd al ruim 30 jaar meerdere keren per week met de NS, zowel privé al zakelijk. Dus ik ben zeker geen klant die tegen de NS of wat dan ook is. Maar dit ging gewoon te ver. Bedankt voor de moeite, ook namens al die andere reizigers.
Dat begrijp ik zeker. Fijn dat je ons ook laat weten dat dit niet helemaal goed ging. Daarom zet ik natuurlijk de melding door, om dit de volgende keer te voorkomen! Hopelijk heb je een hele fijne dag vandaag 🙂
Reputatie 7
Even nog wat extra info. Vanaf binnekort mogen fietsen ook mee in de ICD. Op dit moment zijn er al rijtuigen met fietsplaatsen, maar nog niet allemaal. Als alle ICD treinen zo'n balkon hebben, mogen ze mee (wordt uiteraard aangekondigd). Tot die tijd nog niet, zodat het niet soms wel en soms niet mag.
Reputatie 1
Het is op dit moment best verwarrend. De Intercity Direct Amsterdam - Breda heeft nog geen Intercityrijtuigen met fietsplaatsen. Die zijn vanaf Rotterdam Centraal te herkennen aan de samenstelling bestaande uit 2 Traxx locomotieven met daartussen 4 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR.

De Intercity Den Haag - Breda/Eindhoven (vanaf 3 april 2017) is bijna identiek. 2 Traxx locomotieven met daartussen 7 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR. Maar wel 1 Intercityrijtuig is waar fietsen meekunnen. Weet niet welke van de 2 treinen Turfskip meereisde.

Bij de IC Den Haag - Breda/Eindhoven herkent je dat aan de logo met een fiets op de rijtuig.
Badge +3
Vraagje. Hoe moet een reiziger dit weten als deze informatie nooit door NS is verspreid? En hoe moet een gemiddelde reiziger met fiets onderscheid maken tussen twee bijna identieke treinen?

In ieder geval is het goed om te lezen dat NS blijkbaar IL&T heeft kunnen overtuigen dat de bezwaren tegen het vervoeren van fietsen op de HSL onzinnig waren. Tegelijkertijd is het onbegrijpelijk dat NS dat nergens mededeelt.

Uit ovtijden.com maak ik op Turfskip met de IC met treinnummer 1187 heeft gereisd, de IC van Den Haag Centraal naar Breda. Dat is een 'gewone' IC die wel over de HSL rijdt tussen Rotterdam en Breda. De vertraging was inderdaad 4 minuten.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/1187/2017-03-25T23:11:00+0100

Wel tamelijk mallotig dat het treinpersoneel niet op de hoogte was dat fietsen blijkbaar wel mee mogen in het fietscompartiment. Heeft IL&T dat niet aan NS verteld? Of heeft NS dat niet aan eigen personeel verteld?
Om het simpel te houden: in de IC direct mag op dit moment de fiets niet mee.
Bij de normale Intercity mag dit wel. Dat de Intercity daarbij over de HSL rijdt maakt niet uit.

Hoe de klant dit kan weten is eenvoudig. Bij de IC direct staat zowel in de app als op de website en de vertrekstaten dat fietsvervoer niet mogelijk is. Bij de Intercity staat in de app, website en vertrekstaten dat het wel mogelijk is.

Edit: waarom mijn collega's daarvan niet op de hoogte waren zou ik niet durven zeggen. Uiteraard is het meerdere malen gecommuniceerd.
Badge +3
Zo simpel is het helemaal niet. NS heeft steeds geroepen dat het door IL&T verboden was om fietsen mee te nemen op treinen die over de HSL rijden.

Sinds de IC van Den Haag via de HSL naar Breda rijdt zijn er opeens geen bezwaren meer? En wie heeft dat aan de reizigers medegedeeld? En wanneer mogen met de andere treinen fietsen mee? En waarom heeft het treinpersoneel van trein 1187 op zaterdagavond niet in de app gekeken maar ruzie gemaakt met de reizigers? Voorlopig zijn er meer vragen dan antwoorden.
Je maakt het moeilijker dan het is. Feitelijk is er op dit moment nog geen wijziging in fietsbeleid:
In de IC direct hebben nooit fietsen mee gemogen, in de IC Den Haag - Eindhoven (- Venlo) altijd. Om te voorkomen dat dit gewijzigd werd is er na de goedkeuring van ILT prioriteit gegeven aan de ombouw van de rijtuigen voor Den Haag - Eindhoven en rijden de IC's dus al vanaf het begin met een fietsrijtuig en mag de fiets ook gewoon mee.
Zoals Sidestops al zei: nog niet alle rijtuigen voor IC direct zijn aangepast. Zodra dat het geval is, zal er ongetwijfeld nog een nieuwsbericht komen dat het dan in álle binnenlandse treinen over de HSL mag.
Reputatie 7
Zie ook http://nieuws.ns.nl/straks-fietsen-meenem-op-de-hogesnelheidslijn
Reputatie 1

Is dat ook weer opgelost. Maar hoe zijn de regels met de fietsen op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens als de Benelux + in de dienstregeling van 2018 via de HSL gaat rijden? Daar gaat de Belgische tegenhanger van IL&T over.
Badge +3

Bedankt voor de link. Ik heb nog even teruggekeken in dit topic. 7 Maanden geleden hebben Miriam NS en Klaas Jan NS toegezegd dat wanneer er nieuws was, ze dit hier zouden melden. Ik ben dan ook een beetje verbaasd dat er op 19 oktober 2016 (dus binnen twee maanden) al belangrijk en positief nieuws was en dat dit niet in dit topic gemeld is.

Maar goed nieuws blijft goed nieuws.

Reageer