beantwoord

fiets in hsl zuid intercity


Reputatie 1
Was vandaag op station Schiphol. Daar zag ik een treinreiziger die met een fiets in de IC Direct wilde instappen. Deze treinreiziger wist natuurlijk niet dat het meenemen van fietsen niet is toegestaan in de IC Direct. Een NS conducteur legde deze treinreiziger uit dat het meenemen van fietsen niet is toegestaan is in de IC Direct.

Weet niet precies de redenen waarom het meenemen van fietsen niet is toegestaan in de IC Direct. Het schijnt om veiligheidsredenen te gaan. En wie weet is de oude IC Direct ook niet geschikt voor het meenemen van de fietsen op de HSL Zuid.

Valt wel wat voor te zeggen. Maar de IC Direct rijdt met slechts 160 km p/u op de super stabiele ballast loos spoor van de HSL. Zet dat af tegen de fietsen die worden meegenomen in de conventionele IC (140 km p/u) op klassieke ballastspoor met verzakkingen, wissels, scherpere bochten enz.

En hoe zal dat vanaf 2021/2022 gaan als de Alstom IC zal instromen? Eerst zullen die op de HSL instromen. Maar de kans is groot dat na 2025 deze IC ook gaat instromen op de hoofdrailnet. Moet NS gaan uitleggen aan treinreizigers dat met deze IC fietsen verboden is op de HSL? Maar dat buiten de HSL de fietsen wel meegenomen mag worden. Lijk me een lastige discussie.

Kan wel maar dat betekent dat een aantal treinreizigers met fiets niet worden toegelaten worden. Dat is een afweging die NS dan moet maken. Veiligheid op de HSL (geen rondslingerende fietsen)? Of fietsen meenemen. In Duitsland worden fietsen meegenomen in IC die met 200 km p/u rijden. Evenals in Zwitserland. Maar in de ICE verbiedt DB fietsen mee te nemen.

Dit is iets waar NS al over kan nadenken met de aanschaf van 49 vijfdelige en 30 achtdelige Intercity van Alstom.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 31 juli 2016, 14:13

Ik heb inmiddels een terugkoppeling ontvangen en helaas is er nog geen informatie bekend over hoe het fietsbeleid wordt zodra de intercity Den Haag - Eindhoven via de HSL gaat rijden. Ik hoop dat we jullie hier spoedig meer over kunnen laten weten.
Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Zie ook http://nieuws.ns.nl/straks-fietsen-meenem-op-de-hogesnelheidslijn

Bedankt voor de link. Ik heb nog even teruggekeken in dit topic. 7 Maanden geleden hebben Miriam NS en Klaas Jan NS toegezegd dat wanneer er nieuws was, ze dit hier zouden melden. Ik ben dan ook een beetje verbaasd dat er op 19 oktober 2016 (dus binnen twee maanden) al belangrijk en positief nieuws was en dat dit niet in dit topic gemeld is.

Maar goed nieuws blijft goed nieuws.
Reputatie 1
Zie ook http://nieuws.ns.nl/straks-fietsen-meenem-op-de-hogesnelheidslijn

Is dat ook weer opgelost. Maar hoe zijn de regels met de fietsen op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens als de Benelux + in de dienstregeling van 2018 via de HSL gaat rijden? Daar gaat de Belgische tegenhanger van IL&T over.
Reputatie 7
Zie ook http://nieuws.ns.nl/straks-fietsen-meenem-op-de-hogesnelheidslijn
Je maakt het moeilijker dan het is. Feitelijk is er op dit moment nog geen wijziging in fietsbeleid:
In de IC direct hebben nooit fietsen mee gemogen, in de IC Den Haag - Eindhoven (- Venlo) altijd. Om te voorkomen dat dit gewijzigd werd is er na de goedkeuring van ILT prioriteit gegeven aan de ombouw van de rijtuigen voor Den Haag - Eindhoven en rijden de IC's dus al vanaf het begin met een fietsrijtuig en mag de fiets ook gewoon mee.
Zoals Sidestops al zei: nog niet alle rijtuigen voor IC direct zijn aangepast. Zodra dat het geval is, zal er ongetwijfeld nog een nieuwsbericht komen dat het dan in álle binnenlandse treinen over de HSL mag.
Reputatie 7
Badge +3
Zo simpel is het helemaal niet. NS heeft steeds geroepen dat het door IL&T verboden was om fietsen mee te nemen op treinen die over de HSL rijden.

Sinds de IC van Den Haag via de HSL naar Breda rijdt zijn er opeens geen bezwaren meer? En wie heeft dat aan de reizigers medegedeeld? En wanneer mogen met de andere treinen fietsen mee? En waarom heeft het treinpersoneel van trein 1187 op zaterdagavond niet in de app gekeken maar ruzie gemaakt met de reizigers? Voorlopig zijn er meer vragen dan antwoorden.
Om het simpel te houden: in de IC direct mag op dit moment de fiets niet mee.
Bij de normale Intercity mag dit wel. Dat de Intercity daarbij over de HSL rijdt maakt niet uit.

Hoe de klant dit kan weten is eenvoudig. Bij de IC direct staat zowel in de app als op de website en de vertrekstaten dat fietsvervoer niet mogelijk is. Bij de Intercity staat in de app, website en vertrekstaten dat het wel mogelijk is.

Edit: waarom mijn collega's daarvan niet op de hoogte waren zou ik niet durven zeggen. Uiteraard is het meerdere malen gecommuniceerd.
Reputatie 7
Badge +3
Vraagje. Hoe moet een reiziger dit weten als deze informatie nooit door NS is verspreid? En hoe moet een gemiddelde reiziger met fiets onderscheid maken tussen twee bijna identieke treinen?

In ieder geval is het goed om te lezen dat NS blijkbaar IL&T heeft kunnen overtuigen dat de bezwaren tegen het vervoeren van fietsen op de HSL onzinnig waren. Tegelijkertijd is het onbegrijpelijk dat NS dat nergens mededeelt.

Uit ovtijden.com maak ik op Turfskip met de IC met treinnummer 1187 heeft gereisd, de IC van Den Haag Centraal naar Breda. Dat is een 'gewone' IC die wel over de HSL rijdt tussen Rotterdam en Breda. De vertraging was inderdaad 4 minuten.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/1187/2017-03-25T23:11:00+0100

Wel tamelijk mallotig dat het treinpersoneel niet op de hoogte was dat fietsen blijkbaar wel mee mogen in het fietscompartiment. Heeft IL&T dat niet aan NS verteld? Of heeft NS dat niet aan eigen personeel verteld?
Reputatie 1
Het is op dit moment best verwarrend. De Intercity Direct Amsterdam - Breda heeft nog geen Intercityrijtuigen met fietsplaatsen. Die zijn vanaf Rotterdam Centraal te herkennen aan de samenstelling bestaande uit 2 Traxx locomotieven met daartussen 4 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR.

De Intercity Den Haag - Breda/Eindhoven (vanaf 3 april 2017) is bijna identiek. 2 Traxx locomotieven met daartussen 7 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR. Maar wel 1 Intercityrijtuig is waar fietsen meekunnen. Weet niet welke van de 2 treinen Turfskip meereisde.

Bij de IC Den Haag - Breda/Eindhoven herkent je dat aan de logo met een fiets op de rijtuig.
Reputatie 7
Even nog wat extra info. Vanaf binnekort mogen fietsen ook mee in de ICD. Op dit moment zijn er al rijtuigen met fietsplaatsen, maar nog niet allemaal. Als alle ICD treinen zo'n balkon hebben, mogen ze mee (wordt uiteraard aangekondigd). Tot die tijd nog niet, zodat het niet soms wel en soms niet mag.
Dat begrijp ik zeker. Fijn dat je ons ook laat weten dat dit niet helemaal goed ging. Daarom zet ik natuurlijk de melding door, om dit de volgende keer te voorkomen! Hopelijk heb je een hele fijne dag vandaag 🙂
Ik ben blij met dit bericht, net zoals ik blij was met het personeel dat zaterdag tenslotte toch "de hand over het hart" streek. Wil alleen voorkomen dat andere goedbedoelde reizigers hetzelfde meemaken.
Ik rijd al ruim 30 jaar meerdere keren per week met de NS, zowel privé al zakelijk. Dus ik ben zeker geen klant die tegen de NS of wat dan ook is. Maar dit ging gewoon te ver. Bedankt voor de moeite, ook namens al die andere reizigers.
Het was niet in de spits, ook was het geen Intercity Direct. Je had de fiets dus zonder moeilijkheden mee moeten kunnen nemen. Excuus van onze kant, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig mocht je uiteindelijk wel mee in de trein. Wel jammer om te lezen dat dit niet zo makkelijk ging. Ik ga intern een melding doorzetten, hier moeten we natuurlijk beter op letten. Hopelijk ervaar je dit niet nogmaals op deze manier.
23.11 uur (en na 4 minuten vertraging "dankzij ons" 23.15 uur
Welkom op het NS serviceforum Turfskip.

Ik begrijp dat je van deze situatie baalt. Wat was de vertrektijd van deze trein?
Kom ik zaterdagavond 25 maart 2017 laat in Rotterdam en wil ik met mijn partner en 2 fietsen de gewone intercity naar Breda pakken.
Keurige trein, fietsbordjes, speciaal fietscompartiment, in de hele trein hoogstens 20 mensen.
Mogen van de machinist de fietsen niet mee!! In de gewone lege trein! Met fietscompartiment!
En waarom? Ondanks dat het een gewone trein is, gaat ie over het traject (alleen dat) van de intercity direct.
Hele discussie met machinist en 2 conducteurs, hartslag 180, stress, boosheid (was laatste trein en kwamen anders niet meer thuis) waardoor trein steeds meer vertraging opliep.
Uiteindelijk vond men dit regeltje zelf kennelijk ook waanzin en stemde er voor deze ene keer in toe om de fietsen mee te nemen. Dus uiteindelijk toch goed gekomen (dus al met al: bedankt personeel NS) maar dit sort zaken is toch complete waanzin???
Kijk, dat in een Intercity Direct geen fietsen meemogen is iedereen bekend. Kun je over denken zoals je wilt, maar het staat overal te lezen. Maar dat er geen fietsen mee mogen met een gewone trein, die toevallig over hetzelfde traject rijdt?? Ik wil graag van de NS weten waar dat staat. Op een plaats die voor treinreizigers ook gewoon te vinden is en duidelijk is. Dan kan ik met dit soort zaken bij het plannen van mijn reis van tevoren rekening houden. En vele anderen met mij.
Reputatie 7
Badge +3
Het is niet alleen apart maar tamelijk krankzinnig. In dit geval ligt het niet zozeer aan NS als wel aan de Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT) die voor de ingebruikname van de HSL blijkbaar heeft verordonneerd dat er geen fietsen mogen worden meegenomen. NS is in ieder geval bezig om het verbod op fietsen meenemen op de HSL opgeheven te krijgen.
Het duurt alleen wel erg lang voordat het beleid ook wordt omgezet in praktijk. Op 27 september 2013 zijn er Kamervragen gesteld aan de staatssecretaris........
Reputatie 3
Is toch wel apart dat de fiets niet mee mag met een IC (direct) die niet harder rijdt dan een gewone intercity (160 km/u).

In de Benelux mag de fiets mee totdat de trein wordt omgeleid via de HSL en dat is de laatste elk weekend door werkzaamheden. Dan mag ook hier de fiets niet meer mee.
Reputatie 7
Badge +3
Het is een voortzetting van de huidige situatie. In de IC Brussel mogen nu ook al fietsen mee. Het enige nieuwe is dat de IC Brussel een stuk over de HSL gaat rijden.
Reputatie 1
Volgens treinreiziger.nl kan mogelijk fietsen mee in de Beneluxtrein & Intercity Direct:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/fiets_mag_vanaf_2017_mee_met_intercity_direct-147765

Niet verkeerd om het eerst in de Beneluxtrein te proberen. Dat is toch al meer een trein waar toeristen mogelijk hun fiets willen meenemen.
Reputatie 7
Badge +3
Het is in ieder geval bemoedigend om te lezen dat NS in ieder geval het mogelijk wil maken om fietsen mee te nemen in de IC Brussel wanneer die via de HSL gaat rijden en de ICd. Als daar BD's voor gebruikt worden, is er geen probleem. De fietsen staan in het geheel niet in de weg.
Een goed punt is de bagageruimte in nieuw te bouwen materieel. Niet alleen zou het heel goed zijn om een fatsoenlijke ruimte voor fietsen te voorzien. Ook is het een uitgelezen kans om da gehele trein van meer bagageruimte te voorzien zodat reizigers naar Schiphol fatsoenlijk hun bagage kunnen meenemen.
Reputatie 1
Dat was me al duidelijk. Ze hebben nog de tijd om te bepalen hoe het vervoer met fiets via HSL IC geregeld kan worden. Lijk me zinvol om eerst de regels te bepalen. Zodat NS bij Alstom kan aangeven hoe ze de ruimte voor fietsen willen inrichten.
Reputatie 7
Badge +3
@hanzeboog2012
Dat heb ik niet geschreven. Dat was gezwam van de toenmalige staatssecretaris.
Reputatie 1
Voor het rijden over de hogesnelheidslijn gelden andere regels. Hier geldt een veiligheidsmanagementsysteem. Dit systeem houdt in dat NS de met het hogesnelheidsvervoer samenhangende gevaren en risico’s vaststelt en vervolgens bepaalt welke mitigerende maatregelen nodig zijn om deze te beheersen.

In dit veiligheidsmanagementsysteem voor de hogesnelheidslijn is los vervoer van fietsen niet opgenomen, ook niet in het geval dat treinstellen wel beschikken over een geschikte ruimte voor het los vervoeren van fietsen.
Ondanks dat de treinstellen die rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn beschikken over een geschikte ruimte, is het los vervoer van fietsen in deze treinen hierdoor niet mogelijk.


Wat wordt bedoeld: mitigerende maatregelen om te beheersen? Moeten de regels niet aangepast worden waardoor mogelijk wordt de fietsen in de HSL IC mee te nemen? Veiligheid staat voorop.
Reputatie 7
Badge +3
Hier de antwoorden van de staatssecretaris op vragen uit de Tweede Kamer in een brief gedateerd 28 oktober 2013. Er is toen toegezegd dat wordt onderzocht of fietsen meegenomen kunnen worden in de IC Brussel en de binnenlandse verbindingen (nu IC Direct). Het heeft blijkbaar bijna 3 jaar moeten duren alvorens dit geregeld kon worden. Er zijn indertijd meer dan 40 BKD's, dus met fietsvervoerruimte, gebouwd. Dat zou voldoende moeten zijn om alle stammen van een fietsvervoerruimte te kunnen voorzien.

Het antwoord van de staatssecretaris op vraag 3 was overigens inhoudelijk gedeeltelijk onjuist. In Frankrijk waren er toen al TGV's waar fietsen konden en kunnen worden meegenomen. Ook het verhaal dat TGV's (en Thalys) geen ruimte hebben om fietsen mee te nemen is onjuist. In veel TGV's en in ieder Thalystreinstel is een 'fourgon' aanwezig.

Vragen van de leden Paulus Jansen (SP), De Rouwe (CDA) en Hoogland (PvdA) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het meenemen van de fiets in de Fyra en de Thalys (ingezonden 27 september 2013).
Antwoord van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 28 oktober 2013)
Vraag 1
Klopt het dat in de Fyra-treinstellen die rijden tussen Rotterdam en Breda en tussen Den Haag en Brussel, en in de Thalys die rijdt tussen Amsterdam en Parijs, geen fietsen meegenomen mogen worden, terwijl deze treinstellen wel beschikken over een geschikte ruimte voor het vervoer van fietsen?
Antwoord 1
Fietsen kunnen in alle treinen worden meegenomen wanneer deze zijn gedemonteerd en als handbagage kunnen worden beschouwd. Wanneer dit niet mogelijk is, dient een fiets los vervoerd te worden. Los vervoer van fietsen over het klassieke spoor is mogelijk wanneer de trein beschikt over een geschikte ruimte hiervoor. In de tijdelijke treindienst naar Brussel («de Benelux-trein»), die over het klassieke spoor rijdt, is het daarom toegestaan om fietsen los mee te nemen.
Voor het rijden over de hogesnelheidslijn gelden andere regels. Hier geldt een veiligheidsmanagementsysteem. Dit systeem houdt in dat NS de met het hogesnelheidsvervoer samenhangende gevaren en risico’s vaststelt en vervolgens bepaalt welke mitigerende maatregelen nodig zijn om deze te beheersen.
In dit veiligheidsmanagementsysteem voor de hogesnelheidslijn is los vervoer van fietsen niet opgenomen, ook niet in het geval dat treinstellen wel beschikken over een geschikte ruimte voor het los vervoeren van fietsen.
Ondanks dat de treinstellen die rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn beschikken over een geschikte ruimte, is het los vervoer van fietsen in deze treinen hierdoor niet mogelijk.
De Thalys-treinen beschikken niet over een geschikte ruimte voor het los vervoeren van fietsen.
Vraag 2
Wat is de reden dat er geen fietsen meegenomen kunnen worden bij deze treindiensten?
Antwoord 2
Zie beantwoording vraag 1. Fietsen kunnen in alle treinen worden meegenomen als deze worden gedemonteerd en als handbagage kunnen worden beschouwd. Fietsen aan boord van Thalys zijn bijvoorbeeld toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is verpakt in een speciale fietshoes met maximale afmetingen van 1,20 bij 0,90 meter.
Vraag 3
Hoe is het ontbreken van fietsvoorzieningen te rijmen met artikel 5 van Verordening (EG) 1371/2007, en met het feit dat in Frankrijk en Duitsland TGV- respectievelijk ICE-treindiensten wél deze voorzieningen bieden?1
Antwoord 3
In artikel 5 van verordening (EG) 1371/2007 is opgenomen dat een mogelijkheid moet bestaan om, eventueel tegen betaling, fietsen in de trein mee te nemen voor zover deze fietsen makkelijk hanteerbaar zijn, dit geen nadelige invloed op de specifieke spoorwegdienst heeft en het rollend materieel dit toelaat.
Voor de TGV, ICE en Thalys geldt dat vouwfietsen of gewone fietsen uitsluitend als handbagage worden toegelaten mits het voorwiel wordt gedemonteerd en de fiets wordt verpakt in een speciale fietshoes met maximale afmetingen van 1,20 bij 0,90 meter.
Ondanks dat de treinstellen die rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn beschikken over een geschikte ruimte, is het los vervoer van fietsen in deze treinen hierdoor niet mogelijk. Voor deze trajecten wordt momenteel onderzocht of er aanpassingen kunnen worden gemaakt aan het veiligheidsmanagementsysteem waardoor los vervoer van fietsen over de hogesnelheidslijn mogelijk wordt.
Vraag 4
Bent u bereid om u er voor in te zetten – en indien mogelijk ook af te dwingen – dat op alle grensoverschrijdende treinverbindingen en op de binnenlandse Fyra-lijn op de kortst mogelijke termijn fietsvervoer mogelijk wordt?
Antwoord 4
Zie beantwoording vraag 3. Voor de Intercity naar Brussel en de binnenlandse verbindingen over de hogesnelheidslijn wordt momenteel onderzocht of er een oplossing is om los vervoer van fietsen mogelijk te maken.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2013Z18338&did=2013D42233
Via via via via het gerucht gehoord dat er misschien maximaal 4 stuks meemogen bij icd stammen die geschikt zijn gemaakt, met toestemming van alle partijen. Meer heb ik niet gehoord, dus of het waar is geen idee.. en meer info heb ik niet.

Ik heb er nog niets over gehoord, zal ook eens balletjes opgooien of ik er iets over hoor bij collega's.

Reageer