beantwoord

Fiets in transportbox mee in de trein naar vliegveld?

Ik wil mijn fiets in het vliegtuig meenemen, mag de fiets mee in de trein ingepakt in een transportbox buiten de spits? 

icon

Beste antwoord door MoDe 7 april 2020, 16:12

Nee, de fiets mag vanwege de afmetingen niet in een transportbox mee. Wel mag je deze met een fietskaartje los meenemen in de daluren.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5

Lengte, hoogte en breedte mag samen hooguit 85 cm zijn. Een fiets in een verpakking zal daar ver overheen gaan. Dus niet toegestaan.

U dient dan een fietskaartje te kopen. Zijn inmiddels in prijs verhoogd. Mijn laats bekende prijs was iets van € 7,50. Let wel dit mag alleen buiten de spits.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, de fiets mag vanwege de afmetingen niet in een transportbox mee. Wel mag je deze met een fietskaartje los meenemen in de daluren.

Reputatie 7
Badge +3

Lengte, hoogte en breedte mag samen hooguit 85 cm zijn.

Dan mag je bijna niks meer mee :slight_smile: Ze mogen elk maximaal 85 cm zijn.

Badge +3

Ik denk dat als je een fietskaartje koopt een (al dan niet gedeeltelijk gedemonteerde) fiets gewoon mee mag van de conducteur, zelfs al zit er een doos omheen.

Als handbagage (maximaal 85×85 cm) zal het pakket wel te groot zijn, tenzij je het rechtop tegen een wand kan zetten, dan doet men ook zelden moeilijk. Denk aan dingen zoals een strijkplank, keyboard of Ikea pakketje dat hoger is dan 85 cm. Uiteraard heeft de conducteur het laatste woord. 

Reputatie 6

Is het een hele fiets of is het een fiets die in onderdelen in een transportbox gaat?  Dan lijkt me dat ie dit onder een fiets kan scharen. En 85 cm geldt dus voor hoogte, breedte of diepte :)

5.4. Welke Voorwaarden gelden voor uw fiets en andere vervoermiddelen?
Onder Voorwaarden mag u uw fiets meenemen in de trein. 
NS maakt daarbij onderscheid tussen a) opgevouwen vouwfietsen, rollators, scootmobielen en 
rolstoelen, en b) fietsen, waaronder ook ligfietsen, tandems en gedemonteerde fietsen worden 
verstaan. 
Voor de eerste categorie hoeft u geen apart Vervoerbewijs te hebben, maar u dient deze vervoer-
middelen wel te stallen op een plek die geen hinder of overlast veroorzaakt, of kan veroorzaken. 
Indien NS van oordeel is dat hier wel sprake van is, kan zij u verplichten om de trein te verlaten.
Voor de tweede categorie geldt dat u uw fiets alleen mag meenemen in de trein als dit is toe-
gestaan op grond van de Voorwaarden zoals deze door NS bekend zijn gemaakt. Daarbij gelden 
voor het vervoer van uw fiets de volgende voorschriften:
1) Op bepaalde dagen en tijden mag u geen fiets meenemen in de trein. Deze dagen en tijdstip-
pen staan vermeld op de website van NS en kunnen wijzigen;
2) U dient uw fiets te stallen in op een speciaal daarvoor geschikt gemaakte plaats in de trein. 
Als de trein waarmee u wilt reizen (bij uitzondering) geen speciale plek voor fietsen heeft, of 
indien er geen vrije plekken beschikbaar zijn, mag u uw fiets niet meenemen;
3) U dient voor uw fiets een apart daarvoor bestemd geldig Vervoerbewijs bij u te hebben;
4) U dient toezicht te houden op uw fiets en uw bagage van uw fiets af te halen, tenzij de 
conducteur u toestemming geeft deze op uw fiets te laten. 
Andere dan de in artikel 5.4 genoemde vervoermiddelen mag u niet meenemen, tenzij u daarvoor 
van NS een ontheffing heeft gekregen of tenzij deze meegenomen worden als Handbagage en deze 
binnen de voor Handbagage gestelde beperkingen vallen en geen verbrandingsmotor hebben. 
5.5. Welke Voorwaarden gelden voor uw Handbagage?
Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid. U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage 
het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het 
NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger 
daarop aanspraak maakt.
NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel 
is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken.
NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 
85 centimeter bedraagt. 
U gaat ermee akkoord dat NS uw achtergebleven of onbeheerde Handbagage kan openen, contro-
leren en – indien nodig – vernietigen. Indien uw achtergebleven of onbeheerde Handbagage geen 
(vermoeden van) gevaar of overlast oplevert, geldt uw Handbagage als gevonden voorwerp zoals 
bedoeld in artikel 7.

.

Badge +3

Daarom dus voor de zekerheid een fietskaartje (en buiten de spits reizen).

Goedemiddag Germs. Welkom bij de NS Community.

Kan je met de bovenstaande adviezen uit de voeten?

Na wat Googelen vind ik ook nog dit: 

“Op Schiphol kun je op twee plekken een doos kopen:

1. Bij de KLM balie (Afwijkende Bagage). De prijs voor een doos is € 20,-. Hij is 176,5 x 23 x 101,5 centimeter en weegt 4,5 kilo. De KLM-balie is geopend van 6.00 tot 23.00 uur. Houd er rekening mee dat je soms € 50,- tot € 150,- toeslag per vlucht moet betalen!
  2. Bij het bagedepot van Schiphol (in de kelder onder de centrale trap van Vertrek 1 en Vertrek 2). De doos kost € 23,-. De balie is geopend van 06.15 tot 22:30 uur. Buiten deze uren kun je een medewerker laten oproepen via de intercom, of bellen via 020-7952843.

Dan kan je fiets gewoon “normaal” in de trein mee, zo lijkt het. Ik heb echter geen idee hoe betrouwbaar de bron is.

Badge +3

NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt. 

Of ze dat ook doen (voorbeeld de strijkplank mee op het balkon en ernaast gaan zitten) is dus een tweede, maar voor een reis naar Schiphol kan je natuurlijk beter dat risico niet nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens wel prettig om weer eens een topic te lezen over iets alledaags als het meenemen van een fiets in de trein. Op het moment is het zo ongeveer het laatste waar ik aan denk het meenemen van mijn fiets naar Schiphol om die in het vliegtuig mee te nemen…….

Reageer