beantwoord

fiets mee?

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Kan/mag ik mijn fiets meenemen in de trein op het traject Nijmegen - ravenstein? Het is de sprinter van/naar deurne.
icon

Beste antwoord door Loes 10 april 2016, 22:11

Nog even een aanvulling. Op dit traject worden veel DDAR ingezet, een oude dubbeldekker met een loc ervoor of erachter. Vaak ontbreekt hier de sticker voor de fietsplaats. Als u dit treintype treft kunt u uw fiets altijd kwijt op het eerste balkon achter de loc.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
Tegen betaling van €6,10, Dagkaart Fiets, kan dat buiten de ochtend- en middagspits.

Alle informatie over het meenemen van een fiets in de trein is hier te vinden:
https://www.ns.nl/producten/web/WFS/ns-website-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProduct-Start?SKU=dagkaart-fiets-hond&CategoryName=&TempLocale=nl_NL
Dank voor de informatie. Maar is het in elke trein mogelijk om een fiets mee te nemen?
Badge +3
Dank voor de informatie. Maar is het in elke trein mogelijk om een fiets mee te nemen?

Ja. Iedere trein heeft deuren met een fietssticker erop. Zolang je een dagkaart Fiets hebt, niet in de spits reist en je fiets via een deur met een fietssticker in de trein laadt is het in (bijna) elke trein mogelijk.

Uitzonderingen: de IC Direct die rijdt van Amsterdam via de Hogesnelheidslijn naar Rotterdam en Breda, de ICE International en de Thalys.

Maar in alle 'gewone' binnenlandse treinen kun je je fiets meenemen, ook bij andere vervoerders als Veolia, Arriva, Connexxion etc. Als je alleen met een van de regionale vervoerders reist, kun je vaak een goedkoper kaartje kopen voor je fiets dan de Dagkaart Fiets van NS. Voordeel van de Dagkaart Fiets is dat die bij alle vervoerders geldig is.
Reputatie 4
Badge
Nog een kleine aanvulling: als er bij werkzaamheden of een storing bussen rijden in plaats van treinen, kun je in die vervangende bussen je fiets niet meenemen.
Reputatie 4
Badge
En nog een kleine aanvulling.
Bij drukte kan de conducteur je uit de trein zetten zonder dat je daar wat tegen kunt doen.
Reputatie 4
Badge
Bij drukte kan de conducteur je uit de trein zetten zonder dat je daar wat tegen kunt doen.

Heeft iemand dat wel eens meegemaakt? Dat een fiets uit de trein gezet werd? ik nog nooit (zelf niet en niet gezien). Wel dat als de fietsplaatsen allemaal bezet waren de conducteur vroeg om de volgende trein te nemen.
Dat is ook de enige reden die ik zo snel in de voorwaarden kan vinden, maar ik heb niet uitgebreid gezocht. Iemand een aanvulling? Waar staat dat de conducteur je uit de trein kan zetten?

Aangezien hier op dit forum weinig klachten voorbij komen met betrekking tot het meenemen van fietsen, heb ik het vermoeden dat conducteurs pragmatisch en relatief coulant met fietsvervoer omgaan.
Reputatie 1

Heeft iemand dat wel eens meegemaakt? Dat een fiets uit de trein gezet werd?

Ja, op het traject Den Haag - Amsterdam heb ik dat twee keer gezien, in de middag voor het spitsuur.
Reputatie 4
Badge

Heeft iemand dat wel eens meegemaakt? Dat een fiets uit de trein gezet werd?

Ja, op het traject Den Haag - Amsterdam heb ik dat twee keer gezien, in de middag voor het spitsuur.

Was dat voor 16 uur? Vanaf 16 uur mag je niet meer met de fiets in de trein (op werkdagen), tot 18.30 uur. Dus om 16 uur zou het terecht zijn.
Ik ben wel benieuwd waar staat dat de conducteur je (in de toegestane reisuren met een fiets) uit de trein mag zetten met je fiets. Ik kon het niet zo snel vinden in de voorwaarden.
Allen dank voor de info. Dan kan ik er, als t goed is, vanuit gaan dat ik mn fiets mee kan nemen. Dat was van belang ivm dat ik met mn fiets verder moet vanaf t station.
Nog even een aanvulling. Op dit traject worden veel DDAR ingezet, een oude dubbeldekker met een loc ervoor of erachter. Vaak ontbreekt hier de sticker voor de fietsplaats. Als u dit treintype treft kunt u uw fiets altijd kwijt op het eerste balkon achter de loc.
Reputatie 4
Badge

@Loes
Vraagje: komt het vaak voor dat jullie (buiten de spitstijden) fietsen uit de trein zetten, omdat het te druk wordt?
Ik heb dat persoonlijk nog nooit hoeven doen. Wel dat ik door drukte fietsen heb moeten weigeren ivm te weinig plaats voor het aanbod fietsen.
Ik hoor dit ook weinig van collega's overigens.
Reputatie 4
Badge
Ik blijf benieuwd waar specifiek staat dat de conducteur je onderweg bij drukte met fiets de trein uit mag zetten. Ik alleen vinden dat de conducteur de fiets kan weigeren als er geen plek meer is bij de aangeduide fietsplaatsen.
Wij kunnen alles en iedereen weigeren als de veiligheid in het geding komt. Zeer ruim begrip en ik grijp er niet vaak op terug, wel als de gangpaden vol staan met bagage, kinderwagens, fietsen, vouwfietsen etc.

Reageer