beantwoord

Fiets mee bij vervangend busvervoer

• 28 september 2014
  • 9 reacties
  • 348 Bekeken

Ik zou vandaag met de trein naar Assen gaan om daar een fiets op te halen. Maar ik kom er nu achter dat er tussen Zwolle en Meppel vandaag alleen bussen rijden. Dit betekent dus dat ik mijn fiets niet mee kan nemen over dit traject, waardoor mijn reis niet meer mogelijk is, want omrijden kan ook niet. Ik ga nu dus niet heen, maar ik heb wel al betaald voor mijn kaartje en dit kan ik nu dus niet meer gebruiken. Kan ik het geld van mijn kaartje op de een of andere manier nog terugkrijgen of heb ik gewoon pech?
icon

Beste antwoord door Thom 28 september 2014, 10:04

Helaas NoortjeW, als u uw kaartje heeft gekocht in de vorm van een e-ticket, wat ik aanneem omdat u het van te voren heeft gekocht, is het jammer maar helaas. E-tickets worden niet vergoed in verband met de fraudegevoeligheid ervan.

Het meenemen van de fiets in de bus is niet toegestaan. Meppel- Zwolle ligt er wel vaker uit, waardoor het hele Noorden met de trein onbereikbaar is. De capaciteit van de bussen is helaas vaak onvoldoende gebleken, dus er is ook geen kans dat een chauffeur een oogje dichtknijpt. Als u een e-ticket heeft, heeft u inderdaad pech.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Helaas NoortjeW, als u uw kaartje heeft gekocht in de vorm van een e-ticket, wat ik aanneem omdat u het van te voren heeft gekocht, is het jammer maar helaas. E-tickets worden niet vergoed in verband met de fraudegevoeligheid ervan.

Het meenemen van de fiets in de bus is niet toegestaan. Meppel- Zwolle ligt er wel vaker uit, waardoor het hele Noorden met de trein onbereikbaar is. De capaciteit van de bussen is helaas vaak onvoldoende gebleken, dus er is ook geen kans dat een chauffeur een oogje dichtknijpt. Als u een e-ticket heeft, heeft u inderdaad pech.
Het meenemen van de fiets in de bus is niet toegestaan. Meppel- Zwolle ligt er wel vaker uit, waardoor het hele Noorden met de trein onbereikbaar is. De capaciteit van de bussen is helaas vaak onvoldoende gebleken, dus er is ook geen kans dat een chauffeur een oogje dichtknijpt.

Bovenstaande informatie is onjuist, diverse mensen op dit forum hebben aangegeven dat zij juist wel hun fiets konden meenemen in de bussen die waren ingezet bij werkzaamheden.
Officieel is dit inderdaad niet mogelijk, omdat niet alle bussen hiervoor ruimte bieden. In de praktijk worden echter doorgaans touringcars ingezet met een groot bagageruim, waardoor er een reële kans is dat uw fiets wel meekan. U hebt deze garantie echter niet.
De werkzaamheden tussen Zwolle en Meppel duren volgens de site van NS tot 19:15 (zie bijlage).

Misschien een overweging waard om in de loop van de dag met trein en bus op het gemak richting Assen te reizen en vanavond met trein (en fiets - denk om de dagkaart) weer terug ?
Reputatie 7
Badge +4
Het mag gewoon niet en die informatie is juist. Dat het wel eens gebeurt is geen eerlijke informatie want als ze er dan staat en er op rekent, is het maar zeer de vraag of het door de chauffeur word toegestaan. Verder is de busdienst Meppel-Zwolle, een traject dat er regelmatig uitligt, niet zo best georganiseerd. Regelmatig is er over geklaagd en de bussen zitten overvol, domweg omdat er te weinig capaciteit wordt ingezet. Noortje heeft geen kans. Het is onjuist te suggereren dat het elders wel eens is toegestaan door een milde chauffeur in een niet al te drukke bus. Noortje komt dankzij een dergelijk advies van een koude kermis thuis. Dat moet je elkaar niet aandoen, zeker niet vanaf dit forum.

Het echte probleem is dat men de reizigersstromen niet goed inschat. Het is echt een puinhoop soms. Gelukkig zijn de werkzaamheden tot 19.15, dan kan het studentenvervoer grotendeels doorgaan. Noortje zou ook na 19.15 kunnen reizen. Met de bus is geen alternatief.
De opmerking dat er geen kans is dat de chauffeur een oogje toeknijpt is onjuist. Dat het wel eens gebeurt is wel degelijk eerlijke informatie, mits er maar bij wordt verteld dat het formeel niet mogelijk is en men dus geen rechten eraan kan ontlenen dat het soms wel wordt gedoogd.
Of de bus overvol is, is niet relevant. De vraag is immers of er plek is in het bagageruim en daar zitten doorgaans geen mensen.
Reputatie 7
Badge +4
Het mag niet en zou daar in de drukte ook volstrekt idioot zijn. Je kunt aan een uitzondering geen rechten ontlenen. Noortje doet er wijs aan na ongeveer acht uur te reizen.
Bedankt voor de reacties. Na 19.00 reizen is helaas voor mij geen optie en de reis is te lang om het risico te lopen dat mijn fiets toch niet mee mag in de bus.
Reputatie 7
Badge +4
Ik sprak over het reizen met de trein en dat zou vanaf ongeveer kwart over zeven weer mogelijk zijn. Een fiets meenemen in de trein op zondagavond is doorgaans geen probleem. Dan had u dat met uw e-ticket kunnen doen en was u dat geld ook niet kwijt geweest. Als het niet kan, houdt het op. Het is een beetje jammer allemaal.
Thom, je hebt haar reactie verkeerd gelezen. Na zeven uur reizen was geen optie voor haar en ervoor vond ze het risico dat de fiets niet mee mocht te groot.

Reageer