Fiets mee in de trein, beschikbaarheid | NS Community
beantwoord

Fiets mee in de trein, beschikbaarheid

  • 28 April 2022
  • 9 reacties
  • 701 Bekeken

Goedemorgen,

Wij willen op 2 mei a.s. van Zwolle naar Groningen reizen met de NS en dan onze fietsen meenemen.
Bij het aanmelden van onze reis zie ik bij alle mogelijkheden dat er geen fietsplekken zijn en dat ik een andere rit moet kijken.

Kan dat kloppen?

Groeten,

 

Michel Kertzman

icon

Beste antwoord door Tochjo 28 April 2022, 11:11

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

De proef met fietsplekreserveringen bij NS is gestopt en aanmelden is niet meer mogelijk, vandaar dat er bij alle reizen met NS staat dat er 0 plekken beschikbaar zijn. U kunt dus gewoon zonder aanmelden uw fiets meenemen in de trein, mits er natuurlijk plek is.

Geachte NS,

Graag zou ik van U. als dat kan, duidelijke informatie krijgen voor wat betreft het meenemen van onze fietsen (elektrisch) in de trein.

Voor het Corona-tijdperk zijn wij gestart met het fietsen van het Fietserpad vanaf Pieterburen in Groningen. In 2019 zijn wij gestopt in Nijmegen. Wij willen hem nog afmaken richting de Pietersberg in Zuid Limburg.

Ondertussen zijn we bijna 3 jaar verder - en dus ook ouder geworden (77 en 75 jaar) en hebben vorig jaar elektrische fietsen aangeschaft.

Mijn vraag aan U is: Kunnen wij via de NS website aan de weet komen of er speciale fietswagons aanwezig zijn in een trein die van Castricum naar Nijmegen gaat en vanuit Maastricht weer terug naar Castricum. (Niet op 1 dag uiteraard) De plekjes voor fietsen - zonder fietswagons - zijn klein en vooral ook moeilijk bereikbaar voor elektrische fietsen. We zijn niet aan een bepaalde week of periode gebonden. 

Misschien kunt U mij hiermee verder helpen of adviseren wat te doen. 

Bij voorbaat dank en vriendelijke groeten

Moderator edit: Persoonlijke gegevens verwijderd

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn in geen enkele trein speciale fietswagons, maar alle treinen hebben wel één of meerdere plekken waar fietsen kunnen staan. Bij intercity treinen is dat op een balkon, bij sprinters ergens in een coupé. Vooral bij sprinters zijn de fietsplekken klein, maar zijn wel bedoeld voor 2 fietsen. 

Reputatie 7
Badge +1

@PeMa Beide reizen kunnen vanaf Castricum rechtstreeks zonder over te stappen dus dat is een groot voordeel.

Fiets inladen in de trein is voor oudere mensen wel lastig. Fietsen zijn vaak zo'n 20 ä 25 kilo en als je dan ook nog de nodige bagage hebt kan zo iets flink vervelend zijn.

U woont in de buurt bij mij, als u echt niemand heeft om u te helpen bij instappen wil ik mij wel opofferen om u daarmee te helpen. U kunt mij dan een privebericht sturen. 

Geachte,

door voorgaande berichten zie ik dat het vooraf aanmelden van een fiets op de trein niet langer mogelijk is. Uw site geeft verwarring, want als je je fiets probeert aan te melden, staat er dat er geen plaats is voor de fiets op die specifieke reis. Het zou prettig zijn als zou staan dat je op het station kunt kijken of er plaats is. De informatie op uw site, heeft ons onlangs doen besluiten een taxibus te bestellen. Door omstandigheden moesten we naar huis en volgens de site zou er de hele dag op dat traject geen fiets in de trein kunnen. De taxibus kostte ons €125,-

Helaas.

Reputatie 7
Badge +4

Dat geld bent u helaas en ook nog onnodig kwijt. U kunt de melding dat er geen plaats is negeren en met uw fiets naar het station gaan. Als er plaats is, mag u mee. De melding behoort er inderdaad niet te staan, het is mogelijk nog een restant van het systeem van vorig jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nu al maanden een bekend probleem dat NS ten onrechte in de reisplanner aangeeft dat er geen fietsplaatsen beschikbaar zijn.

Ik raad @De Goeij aan om over de situatie eerst een klacht in te dienen bij NS, inclusief de rekening voor de gemaakte meerkosten. Wanneer NS niet meewerkt aan compensatie dan raad ik aan om een klacht in te dienen bij de OV-ombudsman: https://www.ovombudsman.nl/soort-melding-anders/

Het is te idioot voor woorden dat NS het nog steeds niet geregeld heeft dat de reisplanner de onzinmededeling niet meer toont. Mensen zijn dan in de veronderstelling zijn dat ze hun fietsen gedurende een hele dag niet kunnen meenemen en kiezen volkomen onnodig voor duur alternatief vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

In de reisplanner op website is dat aanmeldveld en dus ook dat er geen fietsplekken beschikbaar zijn intussen al wel weggehaald maar in de NSapp staat het er nog wel bij. Was volgens eerdere mededeling van een moderator een prioriteitsdingetje, andere dingen meer prioriteit. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is nu al maanden een bekend probleem dat NS ten onrechte in de reisplanner aangeeft dat er geen fietsplaatsen beschikbaar zijn.

Ik raad @De Goeij aan om over de situatie eerst een klacht in te dienen bij NS, inclusief de rekening voor de gemaakte meerkosten. Wanneer NS niet meewerkt aan compensatie dan raad ik aan om een klacht in te dienen bij de OV-ombudsman: https://www.ovombudsman.nl/soort-melding-anders/

Het is te idioot voor woorden dat NS het nog steeds niet geregeld heeft dat de reisplanner de onzinmededeling niet meer toont. Mensen zijn dan in de veronderstelling zijn dat ze hun fietsen gedurende een hele dag niet kunnen meenemen en kiezen volkomen onnodig voor duur alternatief vervoer.

 

Dit topic ging daar o.a. over. Het is al meerder keren verzocht op dit forum. Helaas reageert NS niet snel.

 

 

Reageer