Fiets mee in de trein buiten de spits in een overvolle trein

• 22 september 2014
  • 29 reacties
  • 2526 Bekeken

Reputatie 1
Hoe zit het met de speciale plekken die "voorrang" zouden geven voor fietsen in een overvolle trein buiten de spits?

Vanmorgen zat ik op zo'n zitplek in het gedeelte waar fietsen "voorrang" zouden hebben.
Ik ben in Arnhem ingestapt (trein van 9:01 richting Den Helder) en daar moesten mensen al staan of gingen zitten op de trap.
Ik heb met veel geluk dat plekje kunnen bemachtgen (had ik moeten staan dan had ik de volgende trein gepakt aangezien ik dat met mijn been niet volhou. Ik ben niet bejaard, dus opgestaan wordt er voor mij niet om dat je aan de buiten kant zo ook niks ziet).
Toen kwam er in Ede-Wageningen een jonge dame met fiets de trein in en begon dat wij moesten opstaan, want haar fiets moest daar staan. Als er verder in de trein nog plek was geweest om te zitten had ik dit geen probleem gevonden, maar nu dus niet.
Ze wees op de sticker dat haar fiets voorrang had, maar niemand van ons vieren die er zaten is opgestaan.
Geërgert bleef ze op de plek staan met fiets en zette die daar op slot. Mensen konden er nog net langs, want inmiddels was het echt helemaal vol op de balkons en mensen zag je tervegeefs heen en weer lopen op zoek naar een zitplek die er in Arnhem al niet meer waren.

Kortom ik kan me niet voorstellen dat in een overvolle trein een fiets voorrang heeft boven normale reizigers die daar al zitten!?
Is dat ook zo en was het ons goed recht dat we niet opgestaan zijn of had deze jonge dame echt het recht om die 4 zitplaatsen op te eisen voor haar fiets, zodat wij hadden moeten gaan staan (waaronder ik met met een slecht been en een bejaarde dame)??

29 reacties

Hoe zit het met de speciale plekken die "voorrang" zouden geven voor fietsen in een overvolle trein buiten de spits?

Vanmorgen zat ik op zo'n zitplek in het gedeelte waar fietsen "voorrang" zouden hebben.
Ik ben in Arnhem ingestapt (trein van 9:01 richting Den Helder) en daar moesten mensen al staan of gingen zitten op de trap.
Ik heb met veel geluk dat plekje kunnen bemachtgen (had ik moeten staan dan had ik de volgende trein gepakt aangezien ik dat met mijn been niet volhou. Ik ben niet bejaard, dus opgestaan wordt er voor mij niet om dat je aan de buiten kant zo ook niks ziet).
Toen kwam er in Ede-Wageningen een jonge dame met fiets de trein in en begon dat wij moesten opstaan, want haar fiets moest daar staan. Als er verder in de trein nog plek was geweest om te zitten had ik dit geen probleem gevonden, maar nu dus niet.
Ze wees op de sticker dat haar fiets voorrang had, maar niemand van ons vieren die er zaten is opgestaan.
Geërgert bleef ze op de plek staan met fiets en zette die daar op slot. Mensen konden er nog net langs, want inmiddels was het echt helemaal vol op de balkons en mensen zag je tervegeefs heen en weer lopen op zoek naar een zitplek die er in Arnhem al niet meer waren.

Kortom ik kan me niet voorstellen dat in een overvolle trein een fiets voorrang heeft boven normale reizigers die daar al zitten!?
Is dat ook zo en was het ons goed recht dat we niet opgestaan zijn of had deze jonge dame echt het recht om die 4 zitplaatsen op te eisen voor haar fiets, zodat wij hadden moeten gaan staan (waaronder ik met met een slecht been en een bejaarde dame)??

Hoi Rebel-Debbel,

Dit is een hekel punt. Op het moment dat er sprake is van een overvolle trein is het aan de hoofdconducteur van die betreffende trein om te bepalen of een fiets wel of niet mee kan. Als een trein overvol is, vind ik het persoonlijk niet eens verantwoord om een fiets mee te nemen.
Op het moment dat er inderdaad nog plaats is in een trein, is het inderdaad een ander verhaal. Vanaf deze kant is het moeilijk inschatten of het nu wel of niet terecht is om te blijven zitten. Ik had liever gehad dat de hoofdconducteur zich er direct over had uitgesproken, want dan is het voor iedereen duidelijk.

Dit is dus een grijs gebied en zeker als het gaat om een overvolle trein.
Dan vraag ik me af waarom jullie fietskaarten verkopen als de kans aanwezig is dat je fiets niet mee mag omdat het te druk zou zijn.

Dan moet je maar een half uur wachten of zo ?

Er zijn toch vooraf bepaalde plekken voor fietsen ? Die hebben dan ook geen waarde,
En als een reiziger niet mee kan, welke waarde heeft zijn vervoersbewijs dan? Is hetzelfde en de discussie moet dan gaan over de capaciteit, niet over die specifieke trein in dat specifieke geval.
Ik praat nu in specifieke gevallen en ik neem normaal iedereen mee als ik kan, net als de meeste collega's, zolang het veilig en verantwoord kan.
Reputatie 4
Badge
Als je je fiets met de trein meeneemt, weet je dat het kan voorkomen dat er geen plaats is voor je fiets (omdat er al andere fietsers zijn, of omdat er geen fietsbalkon is in het betreffende materieel) en dat je een trein moet wachten. Als de trein vol met reizigers is, lijkt me dat ook logisch.
En als een reiziger niet mee kan, welke waarde heeft zijn vervoersbewijs dan? Is hetzelfde en de discussie moet dan gaan over de capaciteit, niet over die specifieke trein in dat specifieke geval.
Ik praat nu in specifieke gevallen en ik neem normaal iedereen mee als ik kan, net als de meeste collega's, zolang het veilig en verantwoord kan.

Er zijn toch speciale plaatsen gereserveerd ??

Volgens jouw argument mogen we dan ook zitten in de 1e klasse als het druk is, want dan vervalt dat. :D

En mogen we ook parkeren op invalideplaatsen, want het is toch zo druk....
Reputatie 3
Badge
Ik neem regelmatig mijn fiets mee in de trein. Vooral in de zomervakantie wil het nog wel eens gebeuren dat er (veel) meer mensen op dat idee komen, en dan past die fiets echt niet meer op een verantwoorde manier. Heb zo ook wel eens twee treinen voorbij moeten laten gaan. . .

Maar ik moet zeggen dat het bordje 'priority' op de fietsplekken toch echt iets heel anders suggereert, en in ieder geval heb ik ook regelmatig discussies met reizigers die daar zitten. Het punt is: als er onvoldoende plek is, kan je fiets niet mee. Als er voldoende plek is en er zitten al reizigers op die fiets-plaatsen, zeggen ze dat je je fiets dan maar ergens anders moet zetten, want er is voldoende plek. Zo zijn die prioriteitsplaatsen een lege dop voor fietsers.

En er zit wel iets in de redenering van macca728: er zijn eersteklasplaatsen, en als je daarvoor betaald hebt, mag je ook verwachten dat je daar voorrang hebt op mensen die er niet voor betaald hebben als de trein vol zit. Zo zijn er ook fietsplaatsen, en als je daarvoor betaald hebt mag je verwachten dat je fiets daar voorrang heeft op mensen die er niet voor betaald hebben als de trein vol zit. . .
Alleen zou ik niet graag de HC zijn die een reiziger de trein uit zet om plaats te maken voor een fiets . . .
Daarom, priority fietsplekken zijn bedoeld voor mensen met een fiets denk ik dan heel simpel.

Dan moet een conducteur maar duidelijk maken aan andere reizigers dat ze niet mee kunnen, omdat die plekken niet zijn bedoeld om er maar te gaan staan omdat het druk is, terwijl er mensen met een fiets speciaal voor betalen. Of die reizigers er desnoods uitzetten als het niet meer veilig is.

Dat is zijn of haar taak.

Het is precies hetzelfde als eerste klas plaatsen.
Reputatie 4
Badge
Er is een wezenlijk verschil met de Eerste Klas: Eerste Klas plaatsen zijn geen priority plaatsen waar je met een tweede klas kaartje ook mag zitten.

Ik herken het verhaal van ISkOV, dat is mij ook wel eens overkomen. Maar het loste zich eigenlijk altijd wel op. Echter de tekst op de stickers zou wat aangepast kunnen worden: wat dwingender:

Let op: deze plaatsen zijn voor fietsen. Als er geen meereizende fietsen zijn kunt u hier zitten. Als zich fietsers melden, dient u plaats te maken.

Overigens zijn fietsreizigers ook niet altijd sociaal, want vaak weigeren zij om de bagage van de fiets te halen, zodat er geen fiets meer bij kan, omdat er al twee zwaar bepakte fietsen staan, die plaats innemen voor vier fietsen.
Of vouwfietsen die deze plakken innemen.
De voorwaarden vermelden dat een fiets niet mee mag, indien er geen plek voor vrij is. Het gaat hier dan specifiek om de speciale fietsplek. Zoals Loes aangeeft, is het lastig in te schatten wat de situatie precies was. Overigens is het niet toegestaan om de bagage op de fiets te laten zitten, zoals John de Jong noemt. De bagage mag alleen op de fiets blijven, indien de conducteur daarvoor toestemming geeft.
En als er wel een fietsplek vrij is ? Als er geen fietsplek vrij is, is het natuurlijk te begrijpen, maar als er wel een fietsplek vrij is, maar er staan mensen en het is erg druk ?

Dan lijkt mij toch dat de fietser mee mag, desnoods ten koste van gewone passagiers.

De situatie in OP is vrij duidelijk, fietser wil staan op speciale plek, die nog vrij is, alleen die is bezet door gewone passagiers die niet weg willen gaan.
Reputatie 1
In deze situatie was bij vertrek uit Arnhem de trein al zo vol dat er overal al mensen op het balkon stonden en op de trap zaten. In Ede-Wageningen kwam er nog een een redelijke groep mensen bij en wurme de dame met fiets zich ook naar binnen.
Natuurlijk heeft ze voor de fiets betaald, maar ik heb ook voor mijn vervoer betaald en in princiepe niet om als vee vervoerd te worden wat vaak wel het geval is (zowel bij NS, Arriva/Breng).
Als ze de plekken voor fietsen willen hebben zouden ze m.i. daar geen zitplaatsen moeten maken.
Dan is dat duidelijk en had ik die trein ook laten schieten aangezien ik geen zitplaats zou hebben en staan van Arnhem naar Utrecht voor mij geen optie is.
Persoonlijk vind ik het ook vrij normaal plaats te maken voor de fiets als er verder in de trein ook nog genoeg plaats was geweest om te kunnen zitten, maar dat was er in dit geval dus echt niet. Je moest je met moeite manouvreren om van de ene coupe naar de andere te kunnen komen.
En als de NS genoeg materieel inzet (want het is op dat stuk regelmatig zo druk, maar er wordt verder niks aan gedaan, terwijl ze wel zeggen langere treinen in te zetten op drukke stukken!?) dan zou dit ook geen probleem zijn!!
En dan ben je ook gelijk van het probleem af van mensen die met joekels van koffers compleet een 4zits met alleen koffers in beslag nemen en dan zelf nog eens een zitplek nodig hebben. En de plek die die koffers dan innemen wordt geen enkele cent voor betaald (voor een fiets of groot huisdier tenminste nog wel!!).
In deze situatie was bij vertrek uit Arnhem de trein al zo vol dat er overal al mensen op het balkon stonden en op de trap zaten. In Ede-Wageningen kwam er nog een een redelijke groep mensen bij en wurme de dame met fiets zich ook naar binnen.
Natuurlijk heeft ze voor de fiets betaald, maar ik heb ook voor mijn vervoer betaald en in princiepe niet om als vee vervoerd te worden wat vaak wel het geval is (zowel bij NS, Arriva/Breng).
Als ze de plekken voor fietsen willen hebben zouden ze m.i. daar geen zitplaatsen moeten maken.
Dan is dat duidelijk en had ik die trein ook laten schieten aangezien ik geen zitplaats zou hebben en staan van Arnhem naar Utrecht voor mij geen optie is.
Persoonlijk vind ik het ook vrij normaal plaats te maken voor de fiets als er verder in de trein ook nog genoeg plaats was geweest om te kunnen zitten, maar dat was er in dit geval dus echt niet. Je moest je met moeite manouvreren om van de ene coupe naar de andere te kunnen komen.
En als de NS genoeg materieel inzet (want het is op dat stuk regelmatig zo druk, maar er wordt verder niks aan gedaan, terwijl ze wel zeggen langere treinen in te zetten op drukke stukken!?) dan zou dit ook geen probleem zijn!!
En dan ben je ook gelijk van het probleem af van mensen die met joekels van koffers compleet een 4zits met alleen koffers in beslag nemen en dan zelf nog eens een zitplek nodig hebben. En de plek die die koffers dan innemen wordt geen enkele cent voor betaald (voor een fiets of groot huisdier tenminste nog wel!!).

Dat slaat nergens op, want er zijn speciale fietsplekken in de trein. Die zijn voor fietsen.
Niet voor reizigers om daar te hangen. Dat jij niet meekan, is verder haar probleem niet, dan moet je bij NS klagen.

Als ik ga parkeren in de stad mag ik ook niet staan op een invalideplaats, ook niet als het druk is.
In dat geval heb je gewoon pech als je niet meer meekan met de trein, dan moet je nogmaals bij NS klagen. Je mag immers ook niet op een 1e klasse plek gaan zitten, omdat het zo druk is.
Graag duidelijkheid van NS hierover.
Hallo Macca728,

Dit kun je terugvinden in de voorwaarden, die je hier kunt downloaden. Het staat in de Algemene Voorwaarden voor Reizigers, artikel 5.4.

Groet,
Marjan
Prima maar ik zie daar nog steeds staan wanneer je je fiets mee mag nemen.

Nu concreet MarjanNS, heeft de dame in OP recht op haar plaats, waar andere reizigers rondhangen.

Je kan daar toch gewoon duidelijkheid over geven ipv naar voorwaarden te wijzen ?
Volgens de voorwaarden dus wel.

Want er is plek, namelijk een plek voor fietsen, alleen hangen daar reizigers rond ZONDER FIETS.
Het is een 'fietsplek' de fiets heeft daar dus voorrang. Echter, zoals vaker in de trein moeten veel situaties per keer bekeken en beoordeeld worden.
De fietsplek wordt niet automatisch opgeheven als er elders geen zitplek is.
In principe had deze mevrouw dus gelijk.
Als het echter zo druk is in de trein dat zelfs op de balkons amper kan worden gestaan, dan kan de conducteur beslissen om een fiets te weigeren. Naast dat de plek er dan niet is, is het gevaarlijker en kost een fiets dan plek voor een paar reizigers. Dat laatste gaat dan voor.

Als je slecht ter been bent en staan in de trein niet goed gaat, kan het helpen om (op drukke tijdstippen) je vooraf te melden bij de conducteur. Deze kan dan helpen dat je in elk geval ergens een zitplaats krijgt.
Reputatie 1

er wordt verder niks Als ze de plekken voor fietsen willen hebben zouden ze m.i. daar geen zitplaatsen moeten maken.
En als de NS genoeg materieel inzet (want het is op dat stuk regelmatig zo druk, maar aan gedaan, terwijl ze wel zeggen langere treinen in te zetten op drukke stukken!?) dan zou dit ook geen probleem zijn!!

Dat slaat nergens op, want er zijn speciale fietsplekken in de trein. Die zijn voor fietsen.
Niet voor reizigers om daar te hangen. Dat jij niet meekan, is verder haar probleem niet, dan moet je bij NS klagen.

Als ik ga parkeren in de stad mag ik ook niet staan op een invalideplaats, ook niet als het druk is.
In dat geval heb je gewoon pech als je niet meer meekan met de trein, dan moet je nogmaals bij NS klagen. Je mag immers ook niet op een 1e klasse plek gaan zitten, omdat het zo druk is.

Op die plaats waar een fiets zou kunnen staan, zijn ook die klapzitplaatsen gemaakt die ook dienen als een "normale" zitplaats. Daar mag je ook gewoon gaan zitten (is echt anders dan een invalide parkeerplaats waar je zonder geldig pasje echt niet mag staan) is dus een vergelijking van een appels met peren.

En artikel 5.4 van Algemene Voorwaarden voor Reizigers is ook niet echt duidelijk:
Voor punt 2 van dat artikel kan je verschillend interpreteren, want ik had dat ook al gelezen en nagezocht voordat ik deze vraag hier stelde...

2) U dient uw fiets te stallen in op een speciaal daarvoor geschikt gemaakte plaats in de trein.
Als de trein waarmee u wilt reizen (bij uitzondering) geen speciale plek voor fietsen heeft, of
indien er geen vrije plekken beschikbaar zijn, mag u uw fiets niet meenemen;

"of indien er geen vrije plekken beschikbaar zijn, mag u uw fiets niet meenemen"
Hoe moet je dit dan opvatten???
Geen vrije beschikbare plekken, omdat mensen op die klapstoeltjes zitten omdat er verder geen enkele vrije zitplaats is en de trein al overvol is OF dat er al een andere fiets op die plek aanwezig is???

p.s. en reken maar dat ik al regelmatig bij de NS geklaagd heb, maar er veranderd gewoon niks aan de situatie en ik reis bijna dagelijks met het OV van Ulft (zoek dat maar op), naar mijn werk in Utrecht!!
En als ik geen zitplaats kan vinden in de trein en ook niet op de trap kan zitten dan neem ik ook de volgende trein. In dit geval was de trein al zo vol dat er op de trappen al geen plaats meer was en ik zat op een klapstoel plek op het balkon waar eventueel een fiets geplaats zou moeten worden als daar de ruimte voor is volgens artikel 5.4 Algemene Voorwaardden voor Reizigers

Aangezien dat artikel ook erg wazig is schieten we er nog niks mee op!?
Mee eens, de conducteur kan dat besluiten in bepaalde gevallen, maar als hij (of zij) dat niet doet, moeten de staande passagiers aldaar gewoon weggaan.

Ik hoop dat NS ook nog een reactie geeft en niet verwijst naar de voorwaarden waar hierover niets instaat.
Ik begrijp heel goed je probleem Rebel-Debbel.

Het zou inderdaad fijn zijn als NS duidelijker is met die zinsnede van als er geen vrije plekken zijn.

Bart NS zegt nadrukkelijk een fietsplek, maar is die vrij als er geen fiets staat of is hij niet vrij als er mensen staan/zitten ?
Reputatie 1
Als er mensen staan vind ik het een ander verhaal, want die staan al en kunnen (vaak) ook ergens anders nog wel staan (en zou dat zelf ook meer dan normaal vinden, maar dat zal mij niet gebeuren aangezien in dan niet in de trein te vinden ben)!!
Het gaat mij in dit geval om de zitplekken die ze daar ook gemaakt hebben en daar mensen zitten, die in dat geval niet zomaar ergens anders kunnen gaan zitten (in dit geval dan omdat het echt overvol was, ik zat er al en fiets kwam een station later erbij in), want als er wel ruimte is om makkelijk ergens anders te gaan zitten, vind ik het ook heel logisch). Bejaarde vrouw werd plaats naast me aangeboden, haar dochters bleven staan. Ze zei ook nog dat ze anders op de trap zou gaan zitten, maar daar was ook geen plek en anders waren ze er weer uitgegaan. Staan was voor haar ook geen optie!!
Dochter viel ook nog eens half over haar heen, omdat ze zich niet goed vast kon houden... :-/

Dus net als macca728 zegt graag duidelijkheid over hoe je een vrije fietsplek moet definiëren
(is die vrij als er geen fiets staat of is hij niet vrij als er mensen staan/zitten, omdat de trein overvol is?
Ik kan het helaas niet verduidelijken, maar de klapstoeltjes zijn op de fietsplekken gemaakt voor extra zitplaatsen in de spits. De fiets mag dan toch niet mee, behalve de uitzonderingen.

Hoi Rebel-Debbel,

Dit is een hekel punt. Op het moment dat er sprake is van een overvolle trein is het aan de hoofdconducteur van die betreffende trein om te bepalen of een fiets wel of niet mee kan. Als een trein overvol is, vind ik het persoonlijk niet eens verantwoord om een fiets mee te nemen.
Op het moment dat er inderdaad nog plaats is in een trein, is het inderdaad een ander verhaal. Vanaf deze kant is het moeilijk inschatten of het nu wel of niet terecht is om te blijven zitten. Ik had liever gehad dat de hoofdconducteur zich er direct over had uitgesproken, want dan is het voor iedereen duidelijk.

Ik heb ook zoiets meegemaakt. Eergisteren. Kwam van een reis van Manilla. Ik dacht ik neem de trein. Volle koffers. Waar laat ik die NS! Ik had ze dus direct na het instappen neergezet en dus op de klap stoeltjes gaan zitten met mijn vriendin. Toen kwam er dus een kerel die vroeg of hij zijn fiets mocht neerzetten. Ik zei Ok, dacht dat hij zijn fiets voor mij wilde neerzetten, maar nee hij wilde dat ik met mijn vriendin ging opstaan zodat zijn fiets daar kon staan en dreigde gelijk met de conducteur. Ik ben toen gezwicht, mijn vriendin wilde geen ellende, ik wel! Ik weet niet wie bij jullie dit soort onzinnige ideeen verzint dat een fiets voorrang krijgt op mensen. Het is geen grijs gebied! maar een onzinnige invulling van de NS.

Dus met de trein naar huis rijden vanaf Schiphol is voortaan geen optie meer voor reizigers. Je kan namelijk nergens heen met je koffers.

Hoi Rebel-Debbel,

🙂 Ik vind dit antwoord niet nuttig. Dacht jullie willen alleen positieve smilies ik geef NS een negatieve!
In mijn studententijd reed ik regelmatig met de trein. NS was toen een bedrijf met heel erg slechte invulling van service. Ik moet constateren dat er weinig verbeterd is. Onzinnig kan hier nu aan toegevoegd worden. Een fiets heeft voorrang, hoe verzin je het.
Waarom is dat onzinnig ? U neemt plaats op een plek die voor een fiets bestemd is. U kunt overal gaan zitten en staan, iemand met een fiets duidelijk niet.

Vergelijk het met prioriteitsplaatsen voor invaliden.

Dat er vaak te weinig ruimte is met koffers ben ik met u eens, maar mensen met een fiets betalen extra en die moeten voortaan maar blijven staan op het perron dan ?

Reageer