fiets mee in de trein moeizaam proces

• 2 september 2019
  • 46 reacties
  • 2384 Bekeken

Toon eerste bericht

46 reacties

Reputatie 6
Maak dan maar van de stiltecoupé een fietscoupé, fietsen praten niet en zijn we van dat geruzie af.

Voor het behoud van de stilte in de stiltecoupe een prima
idee. Vrees echter dat de confrontaties dan elders in de trein gezocht zullen worden.
Reputatie 7
Badge +3
De tarieven om fietsen mee te nemen zijn nu te laag. Reken bijv. de halve prijs van een enkeltje.
Reputatie 7
Badge +4
NS heeft tientallen jaren geleden de prijzen een keer hoog gemaakt, maar dat heeft maar even geduurd. Er was te veel protest. Ik moet het uit mijn blote hoofd doen maar ik meen zelfs prijzen van twintig gulden en dat was toen nog best veel.
Je kunt geen mensen de trein uitgooien om plaats te maken voor fietsen. OV-fiets is niet voor alles een oplossing, maar helpt wel.
Het lukt ook niet om een blik langere en meer frequente treinen open te trekken, al vind ik dat een zitplaats voor iedereen normaal hoort te zijn, zeker op dit prijsniveau.
Reputatie 7
Badge +3
Of de prijs te laag of te hoog is relatief. Reis je maar een kwartiertje met je fiets mee is de prijs in verhouding met je eigen reistarief best hoog, ga je van de ene kant van het land naar de andere kant is het helemaal niet. Dit werpt wellicht al een drempel op niet op korte stukjes een fiets mee te nemen.

Toen ik mijn fiets niet meer nodig had op station Delft was het een mooie zomerdag en ben ik lekker terug gaan fietsen naar Leiden. Best te doen voor een keertje. En ook de eerste keer zorgen dat de fiets in Delft kwam heb ik gewoon fietsend gedaan, lekker op mijn gemak op een zaterdag.
Zou de prijs van een fietskaartje maar de helft of nog minder zijn geweest, had ik misschien wel overwogen met de fiets in de trein te stappen. Hoewel ik een fietstochtje op zich wel fijn vind, maar de 26 of zo km dagelijks 2 keer af te leggen bij weer en wind ging me te ver.
Reputatie 7
Badge +3
Of de 1e klas halveren en de vrijgekomen ruimte inrichten voor fietsvervoer
En dan voor de fiets 1e klas tarieven berekenen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt geen blik langere en meer frequente treinen opentrekken , al vind ik dat een zitplaats voor iedereen normaal hoort te zijn, zeker op dit prijsniveau.

NS wil toch één en ander onderzoeken, of en wat daar wat uitkomt is nog de vraag. Ook zou het qua fietsen beter moeten zijn in de ICNG. We gaan het beleven, in 2021.

NS ziet zelf ook in dat er structurele oplossingen nodig zijn voor het fietsvervoer per trein. „We gaan daarom de mogelijkheden onderzoeken, in overleg met Rover en de Fietsersbond. Ook zullen we onze reizigers zelf vragen naar ideeën”, aldus een woordvoerder.

Topman Van Boxtel zegt tegenover De Telegraaf dat NS meer rekening gaat houden met fietsen, rolstoelen en flexibele zit-, werk- en hangplekken in de snelle, nieuwe generatie intercity’s die van 2021 tot 2023 instromen in de dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Wat van Boxtel zegt neem ik sowieso niet serieus, die man weet van toeten noch blazen als het over spoorwegen gaat.

Die hangplekken zijn trouwens een eufemisme voor staanplaatsen.
Reputatie 7
Badge +3
al vind ik dat een zitplaats voor iedereen normaal hoort te zijn
Dream on, dat is al lang een gepasseerd station. Onhaalbaar en onbetaalbaar.
Reputatie 7
Badge +3
NS zou 's kunnen beginnen met de treinen in de daluren langer te maken. Het materieel is er en de vraag is er.
Reputatie 7
Badge +3
De materieelinzet in de daluren is vooral slecht op de drukte afgestemd. Sommige treinen zijn overvol en andere grotendeels leeg.
Badge +3

.. wilde iets quoten en posten maar met de nieuwe InSided editor krijg ik niets zinnigs dus laat maar even :(

Fietsplek in de Sprinter te kort, waardoor er slechts één fiets op die plek kan staan/hangen/liggen.

Trein van Zwolle naar  Amersfoort. Hoe gaat een geavanceerd bedrijf als NS dat verbeteren?

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal niet gebeuren tenzij voor fietsvervoer eindelijk eens wat meer betaald gaat worden. Zoals op de foto te zien is vergt één fiets drie zitplaatsen.

Reputatie 7

Het kan allemaal natuurlijk wel alleen maakt NS andere keuzes, namelijk zoveel mogelijk zitplaatsen proberen aan te bieden. Bijv. DB heeft op veel intercityverbindingen fietscompartimenten en in regionale (stop)treinen ook. De compartimenten bevatten houders om je fiets in te zetten of haken om ze aan op te hangen. Dus er is geen fietschaos. Je moet wel boeken, fietskaarten kosten een euro of 6 en dan nog de plaatsreservering erbij. Vol is vol. Mensen met vrij reizen abonnementen nemen de fiets gratis mee en betalen alleen de plaatsreservering. Maar er is veel meer plek en veel meer mogelijk. Heel gek allemaal dat NS dat niet zo biedt. Nederland is het grootste fietsland ter wereld en daarom is het gewoon uitermate vreemd dat treinen er niet beter op ingericht zijn.

Badge +3

Als je zoekt op ‘bicycle routes/paths’ en dan de kaart van Europa erbij pakt is NL redelijk ‘rood’ (dus heel veel!)

Maar dat betekent toch juist niet dat iedereen maar een fiets mee de trein in mag kunnen nemen? Integendeel… Ga maar fietsen in plaats van treinen!

Noodzakelijke reizen met een (eigen) fiets? Noem ze maar op… Vouwfiets (handbagage, altijd gratis) telt niet! :laughing:

Reputatie 4

Gisteren om 17.02 uur, dus tijdens de spits, zag ik op station Dordrecht twee mensen met een fiets uit de sprinter uit Breda stappen. Mensen die de regels niet kennen of nietwillen kennen. En die gaan straks netjes reserveren om hun fiets mee te nemen in de trein?

Badge +3

Gisteren om 17.02 uur, dus tijdens de spits, zag ik op station Dordrecht twee mensen met een fiets uit de sprinter uit Breda stappen. Mensen die de regels niet kennen of nietwillen kennen. En die gaan straks netjes reserveren om hun fiets mee te nemen in de trein?

Die hadden denk ik de zomer in hun bol, of een voorproefje genomen op wat nog komen gaat. Want in juli en augustus mag een fiets immers wel de hele dag mee.

Voorproefje op ‘toch geen controle dus who cares?’ is in ieder geval gelukt.

Reputatie 7
Badge +3

Vast geen kaartje in de automaat kunnen vinden en zonder smartphone kun je niet even opzoeken hoe nu de regels voor fietsen mee in de trein zijn, dus stap je zonder kaartje in en weet je niet dat jouw fiets niet mee mag in de spits. 😉

Reputatie 7

Juist omdat Nederland een fietsland is, zijn de treinen er niet op voorzien. Dan zitten er straks immers meer fietsen dan reizigers in de trein.

Overigens hebben de Nederlandse OV-bedrijven de uitdaging van het multimodale reizen redelijk mooi opgelost met de OV-fiets. De landen die wel fietscoupés hebben, hebben geen landelijk dekkend OV-fietshuursysteem.

Reputatie 7

Juist omdat Nederland een fietsland is, zijn de treinen er niet op voorzien. Dan zitten er straks immers meer fietsen dan reizigers in de trein.

Overigens hebben de Nederlandse OV-bedrijven de uitdaging van het multimodale reizen redelijk mooi opgelost met de OV-fiets. De landen die wel fietscoupés hebben, hebben geen landelijk dekkend OV-fietshuursysteem.

Op die OV-fietsen kun je geen tochten maken. 1x gedaan en ik kwam gebroken terug. Dat zijn stadsfietsjes voor de laatste paar km.

In Nederland willen nu eenmaal heel veel mensen de fiets mee in de trein voor toertochten. Als je bijv. in het zuiden woont en je wilt pak 'm beet op de Veluwe fietsen heb je nu eenmaal (trein)vervoer nodig. Je fietst er niet even naar toe hè.

Vroeger had je complete fietscoupés in de treinsamenstelling. Hadden ze nooit af moeten schaffen. Met de uitvoering van de treinen van nu kan dat helaas niet meer anders. Ja het gaat ten koste van zitplaatsen. Dat is in het buitenland ook. Maar vaak zijn de treinen er ook veel langer dus dat heft elkaar meestal op denk ik.

Er is in Nederland gewoon grote vraag. En die zal blijven. Als dagelijkse treinreiziger zie ik iedere dag en met name op vrijdag en weekenddagen reizigers met fietsen. En die worden bij gebrek aan plaats soms ergens opzij gezet waar het niet hoort inderdaad. 

Reputatie 2

Dat zal niet gebeuren tenzij voor fietsvervoer eindelijk eens wat meer betaald gaat worden. Zoals op de foto te zien is vergt één fiets drie zitplaatsen.

Dat zou kunnen. Loopt de NS dan het risico dat de de eigenaar een fietsrek voor achter de auto koopt? Zou de bezetting van de sprinters in het dal nog slechter worden ? Misschien is het een idee om wat meer geld aan fietsvervoer, en andere fiets infrastructuur uit te geven. Voor je het weet bespaar je (een deel van) 2,7 miljard euro. :grinning:   link nrc

Reageer