fiets mee in de trein moeizaam proces

  • 2 september 2019
  • 36 reacties
  • 1661 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het vervelende is dat de treinen van NS niet zijn ingericht op fietsvervoer en de treinstellen zullen niet worden aangepast. Arriva houdt inderdaad meer rekening met fietsers maar dat heeft ook met het aanbod naar de Waddeneilanden te maken en het grote aantal fietsers van en naar Stavoren in de zomer.
NS zal het niet aanpassen, zeker niet nu ov-fiets er is, en dat is voor zeer velen wel degelijk een alternatief.
Voor de langeafstandsfietser niet geschikt, die wil op de eigen fiets en als oud-fietser heb ik er alle begrip voor. Ik laat zelf mijn e-bike op een station staan met Stallen op rekening en reis met mijn vrijreizenabonnement terug naar huis. Dat is een alternatief voor de wat kortere afstanden en voorkomt gesleep in de trein, maar ik besef best dat niet iedereen daarmee gebaat is.

NS ziet het fietsvervoer als een extra service en zal het beleid niet aanpassen, vrees ik. de treinstellen zijn er niet geschikt voor en men kan de passagiersstromen al nauwelijks aan.
Reputatie 1
Als goede klant van NS en niet in bezit van auto neem ik graag in de zomer mijn fiets mee in de trein. Vanwege een fietsvakantie is een OV fiets geen optie. Voor andere reizen kom ik op stations waar geen OV fiets is. De sprinters met wc hebben nu maar een plaats voor de fiets en twee plaatsen voor een rolstoel. Hoe fietsonvriendelijk wil je het hebben? Van de zomer stonden we in de oude sprinter bij de klapstoelen met vijf fietsen en twee vouwfietsen, dat ging prima. Een plaats voor een fiets, dat vraagt om problemen. Is het mogelijk in de zomermaanden enkele stoelen te verwijderen en daarmee plaats te maken voor meerdere fietsen? Neem een voorbeeld aan de treinen van Arriva op traject Leeuwarden-Stavoren. Genoeg plaatsen voor fietsen, zelfs nog stoelzittingen die opgeklapt kunnen worden indien noodzakelijk.
Als er geen plaats is voor een fiets, dan moet je de volgende trein nemen. Niemand op het perron ziet dat jij "een nummertje getrokken hebt", dus bij een volgende trein kan je zo maar weer geen plaats hebben. Totaal duurt mijn reis 4 uur. Als er geen plaats is voor mijn fiets, dan duurt de reis nog langer. Is dat nou nodig??
Reputatie 7
Badge +3
Wij waren met 2 mensen en hadden dus ook 2 fietskaartjes.
Bedankt voor de reacties tot dusver. De reacties bevestigen mijn vermoeden, dat de NS inderdaad geen fietsen in de trein wil.
Vind ik zeer teleurstellend.


Probleem is dat het reizigers aantal is toegenomen en een fiets ruimte inneemt waar mensen zouden kunnen zitten of staan. Ander probleem is dat niet iedereen de fiets op de daarvoor bestemde plaatsen neerzet of kan neerzetten. In verschillende treinen zijn fietsplaatsen waar fietsen voorrang hebben. Met name in sprinters waar fietsplaatsen gesitueerd zijn bij klapstoelen willen mensen niet opstaan als je vraagt of je daar je fiets mag neerzetten, ondanks de fietspriority sticker. Verkeerd geplaatste fietsen kunnen gebaar opleveren. Zo heb ik weken met grote blauwe plekken rond mogen lopen nadat 2 half voor de deur geplaatste fietsen tegen mij aanvielen bij het uitstappen.
Reputatie 7
Badge +4
Wij waren met 2 mensen en hadden dus ook 2 fietskaartjes.
Bedankt voor de reacties tot dusver. De reacties bevestigen mijn vermoeden, dat de NS inderdaad geen fietsen in de trein wil.
Vind ik zeer teleurstellend.



U schreef over ik, vandaar. Zoals ik met mijn uiteraard opgeheven vingertje aangaf, mag dat niet. Het kan een boete besparen. Met drie fietsen zijn sommige compartimenten al vol, dus met twee loopt u al een risico dat het mis gaat. De NS-treinen zijn niet ingericht op fietsvervoer, hooguit in de ICBerlijn.

NS zou het liefste geen fietsen vervoeren, maar dat is binnen de Nederlandse verhoudingen lastig. Het vervelende is wel dat de treinen steeds voller worden. In de spits mag uw fiets zich al niet meer in de trein bevinden. Dat is een verdere beperking en ik vrees dat het eerder slechter dan beter wordt. NS zag liefst iedereen op ov-fiets en dat is een alternatief, als u niet te ver hoeft.
Reputatie 7
Badge
U mag geen twee e-bikes meenemen op één vervoersbewijs voor een persoom. U had wel twee fietskaartjes ?

Daar gaat het opgeheven vingertje weer !
Totaal niet interresant voor de vraag / klacht van @Frans2019 of hij geen/één/twee fietsenkaartjes had. Dat is voor de conducteur @Thom ter beoordeling.
Wij waren met 2 mensen en hadden dus ook 2 fietskaartjes.
Bedankt voor de reacties tot dusver. De reacties bevestigen mijn vermoeden, dat de NS inderdaad geen fietsen in de trein wil.
Vind ik zeer teleurstellend.
Reputatie 7
Badge +3
Heel wat jaren geleden waren er dubbeldekkers met een fietscoupe. Maar waarschijnlijk vanwege te volle treinen verdwenen.
Nu mogen er fietsen mee, indien ruimte. NS richt zich op personenvervoer en niet op fietsenvervoer

De 1e foto van @Robert B laat zien dat er teveel fietsen staan en voor onveilige situaties kunnen zorgen.
Reputatie 7
Badge +4
Afgelopen dinsdag heb ik van Weert naar Culemborg gereisd met de trein met twee e-bikes.

U mag geen twee e-bikes meenemen op één vervoersbewijs voor een persoom. U had wel twee fietskaartjes?

Met twee mensen en uiteraard een fietskaartje voor elke fiets, mag het wel. U heeft niet het recht elke fiets in elke trein mee te nemen. De conducteur kan u, eigenlijk uw fiets, weigeren, zulks naar zijn oordeel, en dan moet u met een volgende trein.

Hierboven is al aangegeven waarom er geen vorm komt die beter past bij uw wensen.
Reputatie 7
Badge +3
Het eerste plaatje is een VIRM, geen trein achter een loc. Het tweede plaatje is het DB fietsrijtuig in de IC Berlijn.

In het eerste plaatje wordt op geen enkele manier voldaan aan de basisveiligheidseisen voor het reizen per trein.
Badge +3
Zojuist kwam dit voorbij op Twitter...

Zoek de tien verschillen... Het rijdt beide op het Nederlandse spoor (en beide zelfs achter een NS loc). Kwestie willen, durven en ambitie. En dan zie je ook gelijk waarom een OV fiets niet altijd een optie is.



Het kan dus wel maar kost veel te veel zitplaatsen. Dat er zo veel fietsen mee moeten (en mochten, in de VIRM) is redelijk zeldzaam, en in die internationale trein betaal je fors extra voor een fiets. Plus je moet reserveren en anders heb je pech als alle plekken bezet zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het vervoeren van fietsen is voor NS een noodzakelijk kwaad. Het liefst zou men helemaal geen fietsen vervoeren. De ruimte voor fietsen is de afgelopen decennia steeds minder geworden en is zeker in de zomerperiode niet afdoende voor de grote vraag naar ruimte voor de fiets.

Ik zie het de komende jaren niet beter worden. NS gaat echt geen treinen verbouwen en zitplaatsen laten vervallen voor fietsplaatsen.

Reageer