fiets mee in de trein moeizaam proces

  • 2 september 2019
  • 36 reacties
  • 1313 Bekeken

Afgelopen dinsdag heb ik van Weert naar Culemborg gereisd met de trein met twee e-bikes. Ik heb de reis als onplezierig ervaren. Te weinig ruimte voor 2 fietsen ( in de intercity en vooral in de nieuwe sprinter). Klantonvriendelijk.

De zondag daarvoor had ik in de trein van Geldermalsen naar Sittard de zelfde negatieve ervaringen in de intercity en in de oude sprinter.

Ik wil pleiten voor een andere organisatievorm.

Graag uw reactie.

36 reacties

Badge +3

.. wilde iets quoten en posten maar met de nieuwe InSided editor krijg ik niets zinnigs dus laat maar even :(

Reputatie 7
Badge +3
De materieelinzet in de daluren is vooral slecht op de drukte afgestemd. Sommige treinen zijn overvol en andere grotendeels leeg.
Reputatie 7
Badge +3
NS zou 's kunnen beginnen met de treinen in de daluren langer te maken. Het materieel is er en de vraag is er.
Reputatie 7
Badge +3
al vind ik dat een zitplaats voor iedereen normaal hoort te zijn
Dream on, dat is al lang een gepasseerd station. Onhaalbaar en onbetaalbaar.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Wat van Boxtel zegt neem ik sowieso niet serieus, die man weet van toeten noch blazen als het over spoorwegen gaat.

Die hangplekken zijn trouwens een eufemisme voor staanplaatsen.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt geen blik langere en meer frequente treinen opentrekken , al vind ik dat een zitplaats voor iedereen normaal hoort te zijn, zeker op dit prijsniveau.

NS wil toch één en ander onderzoeken, of en wat daar wat uitkomt is nog de vraag. Ook zou het qua fietsen beter moeten zijn in de ICNG. We gaan het beleven, in 2021.

NS ziet zelf ook in dat er structurele oplossingen nodig zijn voor het fietsvervoer per trein. „We gaan daarom de mogelijkheden onderzoeken, in overleg met Rover en de Fietsersbond. Ook zullen we onze reizigers zelf vragen naar ideeën”, aldus een woordvoerder.

Topman Van Boxtel zegt tegenover De Telegraaf dat NS meer rekening gaat houden met fietsen, rolstoelen en flexibele zit-, werk- en hangplekken in de snelle, nieuwe generatie intercity’s die van 2021 tot 2023 instromen in de dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +3
Of de 1e klas halveren en de vrijgekomen ruimte inrichten voor fietsvervoer
En dan voor de fiets 1e klas tarieven berekenen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Of de prijs te laag of te hoog is relatief. Reis je maar een kwartiertje met je fiets mee is de prijs in verhouding met je eigen reistarief best hoog, ga je van de ene kant van het land naar de andere kant is het helemaal niet. Dit werpt wellicht al een drempel op niet op korte stukjes een fiets mee te nemen.

Toen ik mijn fiets niet meer nodig had op station Delft was het een mooie zomerdag en ben ik lekker terug gaan fietsen naar Leiden. Best te doen voor een keertje. En ook de eerste keer zorgen dat de fiets in Delft kwam heb ik gewoon fietsend gedaan, lekker op mijn gemak op een zaterdag.
Zou de prijs van een fietskaartje maar de helft of nog minder zijn geweest, had ik misschien wel overwogen met de fiets in de trein te stappen. Hoewel ik een fietstochtje op zich wel fijn vind, maar de 26 of zo km dagelijks 2 keer af te leggen bij weer en wind ging me te ver.
Reputatie 7
Badge +4
NS heeft tientallen jaren geleden de prijzen een keer hoog gemaakt, maar dat heeft maar even geduurd. Er was te veel protest. Ik moet het uit mijn blote hoofd doen maar ik meen zelfs prijzen van twintig gulden en dat was toen nog best veel.
Je kunt geen mensen de trein uitgooien om plaats te maken voor fietsen. OV-fiets is niet voor alles een oplossing, maar helpt wel.
Het lukt ook niet om een blik langere en meer frequente treinen open te trekken, al vind ik dat een zitplaats voor iedereen normaal hoort te zijn, zeker op dit prijsniveau.
Reputatie 7
Badge +3
De tarieven om fietsen mee te nemen zijn nu te laag. Reken bijv. de halve prijs van een enkeltje.
Reputatie 4
Maak dan maar van de stiltecoupé een fietscoupé, fietsen praten niet en zijn we van dat geruzie af.

Voor het behoud van de stilte in de stiltecoupe een prima
idee. Vrees echter dat de confrontaties dan elders in de trein gezocht zullen worden.
Reputatie 7
Badge +3
Maak dan maar van de stiltecoupé een fietscoupé, fietsen praten niet en zijn we van dat geruzie af.
Reputatie 4
Voor het fietsvervoer een 1e klas prijs in rekening brengen. Probleem opgelost.
Reputatie 7
Badge +3
Oei, nu ga je wat mensen niet heel blij maken 😉
Reputatie 6
Of de 1e klas halveren en de vrijgekomen ruimte inrichten voor fietsvervoer
Reputatie 7
Badge +3
Oproep tot meer fietsplekken in de trein, plus in fietsenstallingen:

UTRECHT - Er zijn veel te weinig fietsplekken in de trein om de groei van het aantal ov-reizigers met een tweewieler bij te benen. Dat signaleren de Fietsersbond en reizigersvereniging Rover. Zij roepen NS op om snel maatregelen nemen, nu het gebruik van de fiets steeds meer wordt gestimuleerd.

Het aantal reizigers dat een fiets wil meenemen in de trein, groeit elk jaar met 10 à 20 procent, schat de Fietsersbond. „De irritaties nemen hand over hand toe. Niet alleen bij fietsers, maar ook bij conducteurs die de wind van voren krijgen, als ze gevaarlijke situaties op de balkons moeten zien te voorkomen. Wij krijgen een toenemend aantal klachten over dit knelpunt”, zegt Rover-directeur Freek Bos, die graag multifunctionele ruimtes in de trein zou zien, al naar gelang de behoeften.

Achterblijven op perronDirecteur Saskia Kluit van de Fietsersbond bevestigt de problemen. Zij schat het tekort op duizenden plaatsen om fietsen in de trein te stallen. „Met name op mooie fietsdagen is het kommer en kwel en moeten vaak gezinnen of groepjes fietsers op de perrons achterblijven. Wij pleiten voor aparte, gelijkvloerse fietswagons op spoorlijnen naar populaire recreatiegebieden.”

„Ik merk de ergernissen elke dag aan den lijve”, zegt fietsfanaat Nico Salm (69) uit Amsterdam. „Bij het in- en uitstappen is er vaker sprake van chaos.” Salm stelt vast dat reizigers zich met hun fiets toch in drukke treinen wringen, waardoor er felle discussies ontstaan en soms zelfs slaande ruzies met andere reizigers.

Hij heeft een brandbrief gestuurd naar NS-baas Roger van Boxtel. „Dat we niet in de spits met onze fiets mogen reizen, is logisch gezien de uitpuilende treinen. Daarbuiten moet het beter worden georganiseerd. Nederlanders moeten duurzamer en gezonder gaan leven. Dan moeten er wel voldoende faciliteiten zijn in ons ov”, meent hij.

NS ziet zelf ook in dat er structurele oplossingen nodig zijn voor het fietsvervoer per trein. „We gaan daarom de mogelijkheden onderzoeken, in overleg met Rover en de Fietsersbond. Ook zullen we onze reizigers zelf vragen naar ideeën”, aldus een woordvoerder.

Nieuwe intercity’sTopman Van Boxtel zegt tegenover De Telegraaf dat NS meer rekening gaat houden met fietsen, rolstoelen en flexibele zit-, werk- en hangplekken in de snelle, nieuwe generatie intercity’s die van 2021 tot 2023 instromen in de dienstregeling.

Bijna de helft van de treinreizigers komt volgens NS met de fiets naar het station. „Dat zal alleen maar stijgen, in stallingen en in de trein.” Met een Fietskaart Dal mag de fiets buiten de spits mee, alleen op de speciaal daarvoor bestemde plek in de trein. Is deze ruimte er niet, dan kan het niet, luiden de regels nu.

Volgens de Fietsersbond is er ook in de fietsstallingen bij de stations, waar reizigers volgens NS bijna een half miljoen fietsen kwijt kunnen, nog altijd een gebrek aan zo’n 150.000 plaatsen.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1140407492/slaande-ruzies-om-fietsplekje-in-trein
Reputatie 7
Badge +3
"We" willen wel meer plek voor fietsen, en ook voor koffers, maar tegelijkertijd willen we ook allemaal zitten in de trein. Meer plek voor fietsen zal dan wel ten koste gaan van zitplaatsen. Misschien moet er maar een grote daling komen in het aantal treinreizigers waardoor treinen flink leger worden en waardoor NS meer gaat inzetten op fietsvervoer.
En bijkomend probleem met fietsenvervoer is dat het bijna alleen twee maanden in de zomer is, de rest van het jaar zie je maar sporadisch een fiets. Daar ga je dus geen treinen op inrichten en vervolgens tien maanden met lege ruimte rondrijden.

Bij een grote daling van het vervoer zal NS overigens treinen opheffen en materieel afstoten en niet met lege treinen blijven doorrijden. De bezettingsgraad zal dan niet anders worden
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf de laatste 5 jaar eigenlijk voornamelijk in de spits gereisd en dan mogen er geen gewone fietsen mee. Ik ben wel 2 keer allebei in juli met een fiets op pad geweest waarbij ik niet veel problemen tegenkwam. Bij 1 trein op de terugweg waren allebei de fietsbalkons al vol en moest ik een trein van een kwartier later nemen. Was te overzien.
Wel was het bij één van de keren in een trein nog vroeg in de ochtend zo dat na het eerste station die ene fietsplek in de ICM al vol was en er verderop dus geen fiets meer bij kon tot er weer een fiets uit ging.

"We" willen wel meer plek voor fietsen, en ook voor koffers, maar tegelijkertijd willen we ook allemaal zitten in de trein. Meer plek voor fietsen zal dan wel ten koste gaan van zitplaatsen. Misschien moet er maar een grote daling komen in het aantal treinreizigers waardoor treinen flink leger worden en waardoor NS meer gaat inzetten op fietsvervoer.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, dit is natuurlijk ook wel een extreem voorbeeld. Ik moet zeggen dat ik zelden last van fietsen in de trein heb. En als dat al gebeurt, vind ik het vaker te wijten aan de te korte trein dan aan de hoeveelheid fietsen.
Badge +3
Oh, haha.. ja @mrfreeze

Ik zal ze (de foto's) laten staan want het geeft gewoon aan hoe ongewenst fietsen in een trein eigenlijk zijn dus.

Voor een rollator en kinderwagen en zo natuurlijk "kijk maar of die ergens past, geen garantie dat je mee kan"
Reputatie 7
Badge +3
Je weet dat je die foto's al eerder in dit topic gepost had, hè? 😉
Badge +3
Als iedereen zo'n dubbelvouw-fiets uit China koopt (kost een drol, scheelt je bergen aan fietskaartjes kopen) dan zullen ze (de NS) misschien ooit overstag gaan en dat verbieden, of alleen met een kaartje.

En vervolgens ook buitenmaats grote rollators, kinderwagens, bagagekoffers op wieltjes die meer ruimte innemen dan een persoon...

Of zelfs voor bagage of een kleuter <4 jaar op een zitplaats naast je gewoon voltarief rekenen. Maar kids van 4-11 jaar reizen gratis (Kids Vrij) of hebben Railrunner... en die mogen wél een zitplaats.

Ik zie het er niet van komen, meer ruimte voor fietsen. In de IC Berlijn wél (kost een beetje €12 of zo, en plekje reserveren dan weet je in ieder geval of het (on)ding mee mag in die trein!)


Anders krijg je dit (totaal onveilig!) in een standaard VIRM dubbeldekker..


Wat mij bereft mogen de tarieven voor fietsen in een trein dus heel fors omhoog! En de regels voor wat een 'dubbelvouwfiets' (volgens de definitie handbagage) is dus ook.
Reputatie 6
Toch gek he. Zoveel mensen willen fietsen mee. Er zijn meer fietsen dan mensen in Nederland. Toch is dit landje er niet op ingericht qua vervoer en moet je je tevreden stellen met die OV-fietsen die alleen goed zijn voor een kort ritje.
Reputatie 7
Badge +3
Als het om dagelijks gebruik gaat naar of vanaf een vaste locatie (bv station naar werkadres) dan geef ik toch de voorkeur aan een gewone fiets en die stallen bij station. Geen gedoe met meenemen in de trein, gewoon een bagagedrager waar je desgewenst fietstassen aan kunt bevestigen om een (laptop)tas mee te nemen.
Reputatie 4
Ik ben nooit een liefhebber van vouwfietsen geweest, Nu ik deze chinees gezien heb denk ik er wat anders over. Bijna het formaat van een gewone fiets, met een flink aantal versnellingen. Trapt als een normale fiets en toch kan je hem "dubbel vouwen". Gezien de prijs ook nog eens een goed alternatief voor de OV fiets. Na een maand of 4 of 5 ga je er aan verdienen bij dagelijks gebruik. Zal alleen wel wat vol worden in de trein als iedereen zo een vouwfiets aanschaft en gaat gebruiken.

.

Reageer