fiets mee in de trein moeizaam proces

  • 2 september 2019
  • 46 reacties
  • 2466 Bekeken

Afgelopen dinsdag heb ik van Weert naar Culemborg gereisd met de trein met twee e-bikes. Ik heb de reis als onplezierig ervaren. Te weinig ruimte voor 2 fietsen ( in de intercity en vooral in de nieuwe sprinter). Klantonvriendelijk.

De zondag daarvoor had ik in de trein van Geldermalsen naar Sittard de zelfde negatieve ervaringen in de intercity en in de oude sprinter.

Ik wil pleiten voor een andere organisatievorm.

Graag uw reactie.

46 reacties

Reputatie 7
Badge
U mag geen twee e-bikes meenemen op één vervoersbewijs voor een persoom. U had wel twee fietskaartjes ?

Daar gaat het opgeheven vingertje weer !
Totaal niet interresant voor de vraag / klacht van @Frans2019 of hij geen/één/twee fietsenkaartjes had. Dat is voor de conducteur @Thom ter beoordeling.
Reputatie 7
Badge +3
Het eerste plaatje is een VIRM, geen trein achter een loc. Het tweede plaatje is het DB fietsrijtuig in de IC Berlijn.

In het eerste plaatje wordt op geen enkele manier voldaan aan de basisveiligheidseisen voor het reizen per trein.
Wij waren met 2 mensen en hadden dus ook 2 fietskaartjes.
Bedankt voor de reacties tot dusver. De reacties bevestigen mijn vermoeden, dat de NS inderdaad geen fietsen in de trein wil.
Vind ik zeer teleurstellend.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf de laatste 5 jaar eigenlijk voornamelijk in de spits gereisd en dan mogen er geen gewone fietsen mee. Ik ben wel 2 keer allebei in juli met een fiets op pad geweest waarbij ik niet veel problemen tegenkwam. Bij 1 trein op de terugweg waren allebei de fietsbalkons al vol en moest ik een trein van een kwartier later nemen. Was te overzien.
Wel was het bij één van de keren in een trein nog vroeg in de ochtend zo dat na het eerste station die ene fietsplek in de ICM al vol was en er verderop dus geen fiets meer bij kon tot er weer een fiets uit ging.

"We" willen wel meer plek voor fietsen, en ook voor koffers, maar tegelijkertijd willen we ook allemaal zitten in de trein. Meer plek voor fietsen zal dan wel ten koste gaan van zitplaatsen. Misschien moet er maar een grote daling komen in het aantal treinreizigers waardoor treinen flink leger worden en waardoor NS meer gaat inzetten op fietsvervoer.
Badge +3

Als je zoekt op ‘bicycle routes/paths’ en dan de kaart van Europa erbij pakt is NL redelijk ‘rood’ (dus heel veel!)

Maar dat betekent toch juist niet dat iedereen maar een fiets mee de trein in mag kunnen nemen? Integendeel… Ga maar fietsen in plaats van treinen!

Noodzakelijke reizen met een (eigen) fiets? Noem ze maar op… Vouwfiets (handbagage, altijd gratis) telt niet! :laughing:

Reputatie 7
Badge +3
De tarieven om fietsen mee te nemen zijn nu te laag. Reken bijv. de halve prijs van een enkeltje.
Reputatie 5
Ik ben nooit een liefhebber van vouwfietsen geweest, Nu ik deze chinees gezien heb denk ik er wat anders over. Bijna het formaat van een gewone fiets, met een flink aantal versnellingen. Trapt als een normale fiets en toch kan je hem "dubbel vouwen". Gezien de prijs ook nog eens een goed alternatief voor de OV fiets. Na een maand of 4 of 5 ga je er aan verdienen bij dagelijks gebruik. Zal alleen wel wat vol worden in de trein als iedereen zo een vouwfiets aanschaft en gaat gebruiken.

.
Badge +3
Als iedereen zo'n dubbelvouw-fiets uit China koopt (kost een drol, scheelt je bergen aan fietskaartjes kopen) dan zullen ze (de NS) misschien ooit overstag gaan en dat verbieden, of alleen met een kaartje.

En vervolgens ook buitenmaats grote rollators, kinderwagens, bagagekoffers op wieltjes die meer ruimte innemen dan een persoon...

Of zelfs voor bagage of een kleuter <4 jaar op een zitplaats naast je gewoon voltarief rekenen. Maar kids van 4-11 jaar reizen gratis (Kids Vrij) of hebben Railrunner... en die mogen wél een zitplaats.

Ik zie het er niet van komen, meer ruimte voor fietsen. In de IC Berlijn wél (kost een beetje €12 of zo, en plekje reserveren dan weet je in ieder geval of het (on)ding mee mag in die trein!)


Anders krijg je dit (totaal onveilig!) in een standaard VIRM dubbeldekker..


Wat mij bereft mogen de tarieven voor fietsen in een trein dus heel fors omhoog! En de regels voor wat een 'dubbelvouwfiets' (volgens de definitie handbagage) is dus ook.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, dit is natuurlijk ook wel een extreem voorbeeld. Ik moet zeggen dat ik zelden last van fietsen in de trein heb. En als dat al gebeurt, vind ik het vaker te wijten aan de te korte trein dan aan de hoeveelheid fietsen.
Reputatie 4

Gisteren om 17.02 uur, dus tijdens de spits, zag ik op station Dordrecht twee mensen met een fiets uit de sprinter uit Breda stappen. Mensen die de regels niet kennen of nietwillen kennen. En die gaan straks netjes reserveren om hun fiets mee te nemen in de trein?

Reputatie 7

Juist omdat Nederland een fietsland is, zijn de treinen er niet op voorzien. Dan zitten er straks immers meer fietsen dan reizigers in de trein.

Overigens hebben de Nederlandse OV-bedrijven de uitdaging van het multimodale reizen redelijk mooi opgelost met de OV-fiets. De landen die wel fietscoupés hebben, hebben geen landelijk dekkend OV-fietshuursysteem.

Op die OV-fietsen kun je geen tochten maken. 1x gedaan en ik kwam gebroken terug. Dat zijn stadsfietsjes voor de laatste paar km.

In Nederland willen nu eenmaal heel veel mensen de fiets mee in de trein voor toertochten. Als je bijv. in het zuiden woont en je wilt pak 'm beet op de Veluwe fietsen heb je nu eenmaal (trein)vervoer nodig. Je fietst er niet even naar toe hè.

Vroeger had je complete fietscoupés in de treinsamenstelling. Hadden ze nooit af moeten schaffen. Met de uitvoering van de treinen van nu kan dat helaas niet meer anders. Ja het gaat ten koste van zitplaatsen. Dat is in het buitenland ook. Maar vaak zijn de treinen er ook veel langer dus dat heft elkaar meestal op denk ik.

Er is in Nederland gewoon grote vraag. En die zal blijven. Als dagelijkse treinreiziger zie ik iedere dag en met name op vrijdag en weekenddagen reizigers met fietsen. En die worden bij gebrek aan plaats soms ergens opzij gezet waar het niet hoort inderdaad. 

Reputatie 6
Voor het fietsvervoer een 1e klas prijs in rekening brengen. Probleem opgelost.
Reputatie 7
Badge +3
Of de 1e klas halveren en de vrijgekomen ruimte inrichten voor fietsvervoer
En dan voor de fiets 1e klas tarieven berekenen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Het vervoeren van fietsen is voor NS een noodzakelijk kwaad. Het liefst zou men helemaal geen fietsen vervoeren. De ruimte voor fietsen is de afgelopen decennia steeds minder geworden en is zeker in de zomerperiode niet afdoende voor de grote vraag naar ruimte voor de fiets.

Ik zie het de komende jaren niet beter worden. NS gaat echt geen treinen verbouwen en zitplaatsen laten vervallen voor fietsplaatsen.

Fietsplek in de Sprinter te kort, waardoor er slechts één fiets op die plek kan staan/hangen/liggen.

Trein van Zwolle naar  Amersfoort. Hoe gaat een geavanceerd bedrijf als NS dat verbeteren?

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal niet gebeuren tenzij voor fietsvervoer eindelijk eens wat meer betaald gaat worden. Zoals op de foto te zien is vergt één fiets drie zitplaatsen.

Reputatie 1
Als goede klant van NS en niet in bezit van auto neem ik graag in de zomer mijn fiets mee in de trein. Vanwege een fietsvakantie is een OV fiets geen optie. Voor andere reizen kom ik op stations waar geen OV fiets is. De sprinters met wc hebben nu maar een plaats voor de fiets en twee plaatsen voor een rolstoel. Hoe fietsonvriendelijk wil je het hebben? Van de zomer stonden we in de oude sprinter bij de klapstoelen met vijf fietsen en twee vouwfietsen, dat ging prima. Een plaats voor een fiets, dat vraagt om problemen. Is het mogelijk in de zomermaanden enkele stoelen te verwijderen en daarmee plaats te maken voor meerdere fietsen? Neem een voorbeeld aan de treinen van Arriva op traject Leeuwarden-Stavoren. Genoeg plaatsen voor fietsen, zelfs nog stoelzittingen die opgeklapt kunnen worden indien noodzakelijk.
Als er geen plaats is voor een fiets, dan moet je de volgende trein nemen. Niemand op het perron ziet dat jij "een nummertje getrokken hebt", dus bij een volgende trein kan je zo maar weer geen plaats hebben. Totaal duurt mijn reis 4 uur. Als er geen plaats is voor mijn fiets, dan duurt de reis nog langer. Is dat nou nodig??
Reputatie 7
Badge +4
Het vervelende is dat de treinen van NS niet zijn ingericht op fietsvervoer en de treinstellen zullen niet worden aangepast. Arriva houdt inderdaad meer rekening met fietsers maar dat heeft ook met het aanbod naar de Waddeneilanden te maken en het grote aantal fietsers van en naar Stavoren in de zomer.
NS zal het niet aanpassen, zeker niet nu ov-fiets er is, en dat is voor zeer velen wel degelijk een alternatief.
Voor de langeafstandsfietser niet geschikt, die wil op de eigen fiets en als oud-fietser heb ik er alle begrip voor. Ik laat zelf mijn e-bike op een station staan met Stallen op rekening en reis met mijn vrijreizenabonnement terug naar huis. Dat is een alternatief voor de wat kortere afstanden en voorkomt gesleep in de trein, maar ik besef best dat niet iedereen daarmee gebaat is.

NS ziet het fietsvervoer als een extra service en zal het beleid niet aanpassen, vrees ik. de treinstellen zijn er niet geschikt voor en men kan de passagiersstromen al nauwelijks aan.
Reputatie 7
Badge +3
Als het om dagelijks gebruik gaat naar of vanaf een vaste locatie (bv station naar werkadres) dan geef ik toch de voorkeur aan een gewone fiets en die stallen bij station. Geen gedoe met meenemen in de trein, gewoon een bagagedrager waar je desgewenst fietstassen aan kunt bevestigen om een (laptop)tas mee te nemen.
Reputatie 7
Toch gek he. Zoveel mensen willen fietsen mee. Er zijn meer fietsen dan mensen in Nederland. Toch is dit landje er niet op ingericht qua vervoer en moet je je tevreden stellen met die OV-fietsen die alleen goed zijn voor een kort ritje.
Reputatie 7
Badge +3
Je weet dat je die foto's al eerder in dit topic gepost had, hè? 😉
Badge +3
Oh, haha.. ja @mrfreeze

Ik zal ze (de foto's) laten staan want het geeft gewoon aan hoe ongewenst fietsen in een trein eigenlijk zijn dus.

Voor een rollator en kinderwagen en zo natuurlijk "kijk maar of die ergens past, geen garantie dat je mee kan"
Reputatie 7

Het kan allemaal natuurlijk wel alleen maakt NS andere keuzes, namelijk zoveel mogelijk zitplaatsen proberen aan te bieden. Bijv. DB heeft op veel intercityverbindingen fietscompartimenten en in regionale (stop)treinen ook. De compartimenten bevatten houders om je fiets in te zetten of haken om ze aan op te hangen. Dus er is geen fietschaos. Je moet wel boeken, fietskaarten kosten een euro of 6 en dan nog de plaatsreservering erbij. Vol is vol. Mensen met vrij reizen abonnementen nemen de fiets gratis mee en betalen alleen de plaatsreservering. Maar er is veel meer plek en veel meer mogelijk. Heel gek allemaal dat NS dat niet zo biedt. Nederland is het grootste fietsland ter wereld en daarom is het gewoon uitermate vreemd dat treinen er niet beter op ingericht zijn.

 

 

Reputatie 7
Badge +3
"We" willen wel meer plek voor fietsen, en ook voor koffers, maar tegelijkertijd willen we ook allemaal zitten in de trein. Meer plek voor fietsen zal dan wel ten koste gaan van zitplaatsen. Misschien moet er maar een grote daling komen in het aantal treinreizigers waardoor treinen flink leger worden en waardoor NS meer gaat inzetten op fietsvervoer.
En bijkomend probleem met fietsenvervoer is dat het bijna alleen twee maanden in de zomer is, de rest van het jaar zie je maar sporadisch een fiets. Daar ga je dus geen treinen op inrichten en vervolgens tien maanden met lege ruimte rondrijden.

Bij een grote daling van het vervoer zal NS overigens treinen opheffen en materieel afstoten en niet met lege treinen blijven doorrijden. De bezettingsgraad zal dan niet anders worden
Badge +3

Gisteren om 17.02 uur, dus tijdens de spits, zag ik op station Dordrecht twee mensen met een fiets uit de sprinter uit Breda stappen. Mensen die de regels niet kennen of nietwillen kennen. En die gaan straks netjes reserveren om hun fiets mee te nemen in de trein?

Die hadden denk ik de zomer in hun bol, of een voorproefje genomen op wat nog komen gaat. Want in juli en augustus mag een fiets immers wel de hele dag mee.

Voorproefje op ‘toch geen controle dus who cares?’ is in ieder geval gelukt.

Reageer