beantwoord

Fiets mee in de vroege ochtend

Badge +3
Dit is wel vreemd (bron: https://twitter.com/tboersma/status/1040970993806848000)

Je mag dus een fiets meenemen in de trein na 9:00 volgens de site (maar dan weer niet in de middagspits natuurlijk, dus daluren). Mooi zo, maar wat als je om 6:02 een fiets mee neemt en om 6:24 weer uitstapt?

NS zegt (meerdere malen) NEE, hooguit als de conducteur dat goed vindt.. Dus vandaar even deze vraag waarom een fiets pas mee mag ná 9:00?

Ik weet het antwoord eigenlijk al, maar dat zou dan even aangepast moeten worden op de site. Buiten de spits is voldoende aanpassing lijkt me. 😛
icon

Beste antwoord door Denice NS 19 september 2018, 11:10

Er is inmiddels het een en ander aangepast 🙂

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 2
Volgens de website van NS mag je doordeweeks je fiets meenemen in de trein tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 6.30 uur (uitgezonderd feestdagen en de maanden juli en augustus, dan mag het de hele dag). Personeel van NS weet het soms zelf ook niet, want ik ben enkele jaren geleden op Hemelvaartsdag in de vroege ochtend door een conducteur aangesproken dat mijn fiets niet mee zou mogen.
Soms mis ik ook wel eens een feestdag, Hemelvaart is voor mij bij uitstek een feestdag, die ik makkelijk "vergeet". Gebeurt ook bij collega's begin juli, fietsers worden aangesproken en begin september als de uitzondering weer ten einde is. Verschil is voor mij wel, dat ik altijd ff doorvraag en na zal gaan of ik idd iets gemist heb 😅.
Reputatie 3
Als ik verder lees op de site lijkt het me toch dat de fiets voor 6:30 wel mee mag:
-bij de tweede bullet staat dat je fiets mee mag tussen 9 en 16:00 of na 18:30, maar er staat nog geen duidelijk verbod voor de andere tijden,
-dat verbod komt pas bij de derde bullet maar is beperkt tot de "spits". De "spits" wordt nergens gedefinieerd. De AVR-NS definieert niet wat "spits" is maar wel "spitsuren" (nl 6:30-9:00 en 16:00-18:30),
-bij de vijfde en zesde bullet staat nog eens dat de fiets ook mee mag buiten de spits (dus ook voor 6:30) in binnenlandse NS-treinen, de Intercity direct, en op het binnenlandse deel van de IC Berlijn en de IC Brussel (de laatste twee met uitzondering van juli en augustus).

Bij de productkenmerken van de dagkaart fiets stond in 2016 nog dat een fiets voor 6:30 mee mocht ("U mag uw fiets buiten de spitsuren meenemen in de trein. Dat betekent op werkdagen voor 6.30, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur."). Die tekst is nu aangepast: het deel "voor 6:30" is weggehaald.
Reputatie 3
Overigens, een verbod voor 6:30 geeft rare effecten: van 0:00 tot 4:00 mag een fiets dan alleen mee met een vervoersbewijs van de dag ervoor (een NS-dag heeft immers 28 uren) en een fiets mag dan niet mee met een vervoersbewijs van de dag zelf. Tussen 4:00 en 6:30 zou een fiets dan helemaal niet meer mee mogen.
Reputatie 3
En de huisregels zijn gelukkig wel duidelijk: "fietsen mogen mee buiten de spitsuren (6:30-9:00 en 16:00-18:30)". Dus eens met Robert B dat de site overeenkomstig aangepast zou mogen worden.

Het zou goed zijn dan ook ten overvloede te verduidelijken dat de fiets voor 6:30 resp 16:00 weer uit de trein moet, en dat fietsen wel in de spits mogen worden meegenomen op een internationaal fietskaartje.
Reputatie 3
De tweede bullet op site is intussen aangepast naar "buiten de spits". De eerste zin daar bevat nog wel steeds de verwarrende tekst (en een taalfout). Misschien ook iets om aan te passen?
Bedankt voor jullie feedback! Ik heb dit inmiddels doorgezet naar onze website beheerders. Hopelijk is het snel aangepast 😃
Er is inmiddels het een en ander aangepast 🙂
Badge +3
Helder, en bedankt!

Reageer