Fiets mee, mogelijk op elk traject in Nederland? | NS Community
beantwoord

Fiets mee, mogelijk op elk traject in Nederland?

  • 6 February 2023
  • 10 reacties
  • 159 Bekeken

Kan ik op elk NS traject in Nederland mijn fiets meenemen buiten de spits en als het niet te druk is? Of zijn er treintoestellen waar dit niet mogelijk is?

icon

Beste antwoord door Laura NS 6 February 2023, 14:20

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat kunt u op de reisplanner zien.

Welkom op onze NS Community, Globestrotser. Fietsen mogen niet mee in de ICE International, Thalys, Eurostar, Nightjet en in NS-bussen. Dat kun je hier zien bij punt 6.

Reputatie 7
Badge +3

En niet vergeten om een kaartje voor het meenemen van de fiets te kopen.

Meer informatie op: https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/fietskaart-dal

Hou er rekening mee dat dit een e-ticket is en niet wordt terugbetaald als de reis niet doorgaat. Niet goed is geld weg. Dus pas kopen als zeker is dat de fiets meegaat.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kunt u op de reisplanner zien.

Da's wel een leuke. Zie:

Maar een fiets meenemen in deze trein is helemaal niet toegestaan 🙂

Wellicht kan de tooltip aangepast worden naar iets van “Deze trein heeft plaats voor fietsen” o.i.d.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou niet zo moeilijk moeten zijn om in de reisplanner de spitsuren aan te zetten en te tonen dat dan geen fietsen mogen worden meegenomen. 
Onze TomTom weet dat de maximumsnelheid tussen 06.00 en 19.00 uur 100 km/u is. Op het scherm wordt de dan geldende maximumsnelheid getoond, inclusief de aankomsttijd gebaseerd op die snelheid. 

De reisinformatie moet veel dynamischer worden om misverstanden te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat dat wel een behoorlijke aanpassing vereist. Ik denk dat deze informatie gekoppeld is aan het materieel. Dit materieel rijdt natuurlijk ook buiten de spits. Zeker niet onmogelijk om te implementeren, maar NS kennende … 😉

Vandaar de suggestie alleen de tooltip aan te passen, da's een stuk minder werk. 

Reputatie 7
Badge +3

Je hoeft toch “alleen” maar het icoontje van de fiets te koppelen aan de spitstijden? Lijkt met niet superingewikkeld.

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat het toch meer werk is dan je denkt. Maar stel dat het wel makkelijk zou kunnen, hoe doe je dat dan voor een reis een half uur eerder dan mijn voorbeeld? Dan mag de fiets wel tot Den Bosch mee, maar daarna niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me juist een enorm voordeel. Je krijgt alleen een reisadvies inclusief fiets meenemen als je de hele reis in de daluren plant. Geen discussie mogelijk.

Dank voor het meedenken! Het is me nu helemaal duidelijk adhv jullie antwoorden. Was nog even aan het tobben, hoe ik het getoonde detailscherm kon oproepen, maar nu ook uitgevogeld. 🙈 

Overigens hoor je mij verder niet klagen over de app, want zie steeds weer nieuwe aanvullingen en geeft echt veel info, ook voor als je op plaats van bestemming bent bv door link naar googlemaps. Dus hier een blije meid 😊

Reageer