beantwoord

fiets meenemen in de trein in de spits

• 24 maart 2020
  • 18 reacties
  • 554 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Goedemorgen,

Doordat ik in de vitale sector werk, maak ik gebruik van de trein in deze tijden. Wanneer het gebruik van de trein niet noodzakelijk is, wordt dit afgeraden. Afhankelijk van mijn dienst zou ik of de heenweg of de terugweg ook per fiets af kunnen leggen. Echter wil ik weten of dit, gezien de bijzondere tijden, kosteloos mijn fiets mee in de trein kan nemen? Zo niet, dan blijf ik volledig in de trein. Indien ja, dan ben ik 50% minder in de trein.

Hoor graag. 

Mvg, 

Mark Blaak

icon

Beste antwoord door Tochjo 24 maart 2020, 06:17

De regels voor het meenemen van fietsen zijn niet aangepast. Er geldt dus nog altijd: niet in de spits en alleen met Fietskaart dal buiten de spits.

Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3

De regels voor het meenemen van fietsen zijn niet aangepast. Er geldt dus nog altijd: niet in de spits en alleen met Fietskaart dal buiten de spits.

Oke, dank u voor het antwoord. Ik zal dan toch retour gebruik blijven maken van de trein, omdat het anders te veel kost.

Badge +3

Voor over de weg (van/naar o.a. België) met een zorgberoep zijn er al vignetten/werkgeversverklaringen om toch snel de grens over te kunnen.

Wellicht dat werkgevers uit de vitale sector met de NS ook zoiets kunnen regelen?

Lijkt me een goed plan, maar ja dan zien mensen dat vignet niet en denken “dan mag ik dat ook!”

waarom zijn de regels voor het meenemen van de fiets niet aangepast? Het is immers zo rustig nu in de trein en het helpt tegen spreiding

Reputatie 6
Badge +1

Hoewel het nu rustiger is in de trein dan tijdens de normale dienstregeling, zijn er nog steeds treinen die te vol zijn om voldoende afstand te kunnen bieden voor iedereen. Tijdens de spits is het nog steeds drukker dan tijdens de daluren, waardoor fietsen eigenlijk ‘in de weg’ staan om voldoende ruimte te creëren. Het behouden van de spitsbeperking helpt daarnaast ook een beetje om mensen weg te houden die met de fiets pretreisjes gaan maken.

Er wordt hier en daar op dit forum trouwens zelfs gepleit voor een verbod op (grote) fietsen tijdens de basisdienstregeling.

waarom zijn de regels voor het meenemen van de fiets niet aangepast? Het is immers zo rustig nu in de trein en het helpt tegen spreiding

Ik denk dat voor beide kanten, zowel jouw uitgangspunt als dat waar loklok8 op wijst, iets te zeggen valt. NS probeert zoveel mogelijk vast te houden aan de normale gang van zaken, met uitzondering van de uitgedunde dienstregeling. Het verbod op het meenemen van fietsen in de spits zal dan ook niet komen te vervallen. 

Zoals ik elders al heb aangegeven pleit ik voor de periode van deze crisis voor een verbod op fietsen in de trein, zeker in de weekeinden. Ik mag zelf graag de fiets meenemen op de trein om bijvoorbeeld een stukje te gaan fietsen op de Veluwe (ik heb geen auto). Maar nu met de fiets in de trein om een stukje verderop te gaan fietsen?? Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt. (en ik heb nu door het tijdelijke beroepsverbod van kappers een aardige bos :grinning: ) Het zou toch mogelijk moeten zijn om in de automaten de mogelijkheid tot het kopen van fietskaartjes uit te sluiten en ipv daar een boodschap te tonen dat fietsen meenemen niet is toegestaan. Komend weekend wordt het ook weer mooi weer, moet ik dan op maandag weer de topics lezen dat er weer zoveel mensen met de fiets in de trein waren??? 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn natuurlijk best gevallen te bedenken waarin het noodzakelijk is om je fiets mee te nemen in de trein. Zoals een zorgmedewerker die een fiets wil stallen in de plaats waar gewerkt wordt omdat de dienstregelingen van het OV zijn uitgedund.

Verder ben ik het met @Pingpong  eens dat het geen goed idee is om in de huidige tijd je fiets in de trein mee te nemen omdat je in een ander deel van het land wilt gaan fietsen. Maar dat geldt in feite voor alle niet-noodzakelijke reizen, met of zonder fiets. 

Zoals ik hierboven al aangaf, Pingpong, is er voor beide kanten wel iets te zeggen. Volledig verbieden kan er ook voor zorgen dat reizigers met vitale beroepen hun fiets niet meer mee kunnen nemen, die ze wel nodig hebben. Ik denk dat het handhaven van de normale regels op dit moment gewoon de beste optie is. 

Er zijn natuurlijk best gevallen te bedenken waarin het noodzakelijk is om je fiets mee te nemen in de trein. Zoals een zorgmedewerker die een fiets wil stallen in de plaats waar gewerkt wordt omdat de dienstregelingen van het OV zijn uitgedund.

Verder ben ik het met @Pingpong  eens dat het geen goed idee is om in de huidige tijd je fiets in de trein mee te nemen omdat je in een ander deel van het land wilt gaan fietsen. Maar dat geldt in feite voor alle niet-noodzakelijke reizen, met of zonder fiets. 

Ja ik ben het wel met je eens , ik denk overigens dat die zorgmedewerker dat inmiddels wel geregeld heeft. Alleen hebben we in dit land nu eenmaal te maken met een behoorlijke groep stront eigenwijze mensen, die zich nergens wat van aan trekken. Die zal je dus op andere manieren moeten beletten om met de fiets de trein in te gaan. Door niets te doen ga je dat dus echt niet voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft moeilijk om een balans te vinden tussen het invoeren van een politiestaat en dingen overlaten aan het gezond verstand van de burgers. Ik denk dat de Nederlandse overheid er op dit moment redelijk in slaagt die balans te vinden. Persoonlijk zit ik er niet op te wachten dat, omdat er een paar halvegaren zijn die de regels niet begrijpen of aan hun laars lappen, er allerlei extra maatregelen moeten worden ingevoerd.

Voor die ene halve zool die een fiets meeneemt hoef je de regels niet aan te passen. De situatie kan natuurlijk anders worden op het moment dat NS constateert dat veel mensen een fiets meenemen.

De afgelopen Zaterdag en zondag is dat al geconstateerd. Zelfs groepjes fietsers die met de trein gingen (en nee echt geen familieleden). NS zou er m.i. goed aan doen om hier een duidelijk statement af te geven. Heeft niets te maken met politiestaat e.d.. Gewoon geen fietsen in de trein in het weekend. 

Nu laat je het weer over aan het treinpersoneel wat dan de volle laag krijgt. Volgens mij krijg je een dergelijke boodschap ook wel in het 8-uur journaal dus om bekendheid met deze tijdelijke maatregel te krijgen, lijkt mij ook niet zo moeilijk.    

Reputatie 7
Badge +3

De afgelopen Zaterdag en zondag is dat al geconstateerd. Zelfs groepjes fietsers die met de trein gingen (en nee echt geen familieleden). NS zou er m.i. goed aan doen om hier een duidelijk statement af te geven. Heeft niets te maken met politiestaat e.d.. Gewoon geen fietsen in de trein in het weekend. 

Nu laat je het weer over aan het treinpersoneel wat dan de volle laag krijgt. Volgens mij krijg je een dergelijke boodschap ook wel in het 8-uur journaal dus om bekendheid met deze tijdelijke maatregel te krijgen, lijkt mij ook niet zo moeilijk.    

Ik snapte al niet hoe het kon dat er zoveel fietsen in 1 trein gingen. Normaal zit daar een limiet op. Maar in sprinters is meer ruimte, dus stouwen ze die vol.

Reputatie 7
Badge +3

Het ligt er wel aan in welke sprinters. In een SNG krijg je echt niet zoveel fietsen, wel in een SLT (tenzij een 4-tje is waarin al een toilet is ingebouwd).

Reactie van Jeroen NS van 3 dagen gelden:

Kijk eens wat hier op de trein stond te wachten vandaag. Een groep van 8 fietsers die allemaal een stukje elders gingen fietsen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij waren en zijn het nog steeds uitzonderingen, ook afgelopen weekend. Het feit dat het in het nieuws kwam, zegt al iets. Ik hoor (en zie) toch bijna alleen maar vrijwel lege treinen en stations. In die treinen zou iemand zonder problemen een fiets mee kunnen nemen. Dat het op een of twee plaatsen mis is gegaan, lijkt me geen reden voor een totaalverbod.

Volgens mij waren en zijn het nog steeds uitzonderingen, ook afgelopen weekend. Het feit dat het in het nieuws kwam, zegt al iets. Ik hoor (en zie) toch bijna alleen maar vrijwel lege treinen en stations. In die treinen zou iemand zonder problemen een fiets mee kunnen nemen. Dat het op een of twee plaatsen mis is gegaan, lijkt me geen reden voor een totaalverbod.

Ik ben het vaak met je eens mrfreeze dit keer niet, Ook vanuit de regering is aangegeven dat een stukje fietsen mag, maar doe het dan in je eigen omgeving. Het wordt komend weekend 19 graden en geen regen. Ideaal fietsweer. Ik ben bang dat het in de treinen richting veluwe en dergelijke erg druk gaat worden met fietsen. Maar goed we gaan het wel merken op dit forum. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het vaak met je eens mrfreeze dit keer niet,

Geen enkel probleem, wordt anders veel te saai :grin:

Misschien denk ik er ook wel te makkelijk over, maar ik heb nog steeds niet het idee dat men er “en masse” opuit trekt met de fiets. Ik ben altijd een beetje huiverig voor maatregelen die iedereen treffen, maar slechts een klein probleem oplossen. Maar zoals je zegt, we gaan het wel merken :wink:

Reageer