beantwoord

Fiets meenemen in de trein net voor de Daluren

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Beste NS,

In het onderwerp reizen met korting (elders op dit forum) lees ik dat de daluren berekening 5 minuten voordeel geeft aan de reiziger.
Daluren in de ochtend gaan daardoor feitelijk in vanaf 08.55. Vanaf dat moment geldt daluren korting.

Geldt deze regel ook voor het meenemen van een fiets?

Ik reis op vrijdag en wil zo vroeg mogelijk vertrekken.
Met deze 'daluren' regel zou ik kunnen vertrekken om 8.57 vanaf Leiden Lammenschans richting Oberhausen.

Zo niet, betekent dat een vertrektijd van 2 uur later.
Het aantal beschikbare treinen waar niet gedemonteerd fietsvervoer is toegestaan is helaas beperkt (overigens niet alleen op dit traject)

Ben benieuwd naar het antwoord en hoop natuurlijk op het beste,

met vriendelijke groet
Hetty
icon

Beste antwoord door Rizana NS 15 februari 2019, 10:46

Welkom bij deze mooie community HvanB!

Goed dat je deze vraagt stelt. Het klopt inderdaad dat om 08.55 al in mag checken tegen het daltarief.
Een fiets mag je helaas niet meenemen in de spits. Dus is het antwoord nee.

Nu kan ik me zelf niet voorstellen dat een conducteur hier de laatste twee minuten van de spits moeilijk over gaat doen, mits het een rustige trein betreft.
Je kunt altijd voordat je instapt de conducteur aanschieten en vragen of je de fiets mee mag nemen.

Bekijk origineel

7 reacties

Welkom bij deze mooie community HvanB!

Goed dat je deze vraagt stelt. Het klopt inderdaad dat om 08.55 al in mag checken tegen het daltarief.
Een fiets mag je helaas niet meenemen in de spits. Dus is het antwoord nee.

Nu kan ik me zelf niet voorstellen dat een conducteur hier de laatste twee minuten van de spits moeilijk over gaat doen, mits het een rustige trein betreft.
Je kunt altijd voordat je instapt de conducteur aanschieten en vragen of je de fiets mee mag nemen.
Badge +3
Dat lijkt me niet zo'n goed advies. De conducteur wordt nu opgezadeld met het nemen van een beslissing waar die waarschijnlijk niet op zit te wachten. Het is veel beter om simpelweg te stellen dat een fiets niet in de spits mag worden meegenomen en dat er geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden.
Misschien is de trein van 09.57 een optie (ook via Arnhem). Je zou ook eerst kunnen fietsen naar Alphen a/d Rijn (+/- 15km). Bovengenoemde trein vertrekt daar om 09:07.

De gok nemen en even vragen aan de conducteur kan ook. Deze is sowieso opgezadeld met beslissen of de fiets überhaupt mee mag. De conducteur mag je fiets weigeren (ook buiten de spits), maar mag je fiets volgens mij bij uitzondering ook toelaten (net voordat de spits afloopt).
Reputatie 4
Met deze 'daluren' regel zou ik kunnen vertrekken om 8.57 vanaf Leiden Lammenschans richting Oberhausen.

Zo niet, betekent dat een vertrektijd van 2 uur later.

Ik neem aan dat dit een verbinding met NS en Abellio betreft? Die gaan elk uur als ik het goed heb.
Badge +3
Dat denk ik ook. In de ICE mag je helemaal geen fiets meenemen.
Reputatie 3

Doet de klantenservice ook moeilijk als zij zich aan geldende voorwaarden/regels houden?
Reputatie 3

Nu kan ik me zelf niet voorstellen dat een conducteur hier de laatste twee minuten van de spits moeilijk over gaat doen, mits het een rustige trein betreft.Doet de klantenservice ook moeilijk als zij zich aan geldende voorwaarden/regels houden?

Regels zijn er voor de mens, niet de mens voor de regels. Die trein is zo goed als leeg tussen Leiden Lammenschans en Alphen a/d Rijn. Ik ben blij dat de NS niet zo moeilijk doet.

Reageer