beantwoord

Fiets meenemen in de trein voor een kort stukje

• 25 maart 2014
  • 12 reacties
  • 2281 Bekeken

Ik wou van Enkhuizen naar Bovenkarspel-Grootebroek en ik moest een dagkaartje kopen van 6 euro.
Waarom moet ik dan een dagkaart kopen als ik maar een klein stukje hoef en dan moet ik ook zo veel betalen?

icon

Beste antwoord door Loes 25 maart 2014, 20:40

Hoi Jeffry,

Vervelend dat je maar een klein stukje moest met je fiets in de trein. Ik heb het gevoel dat er bewust gekozen is voor een dagkaart fiets, aangezien veel reizigers een langere afstand moeten afleggen, dan wordt een korte afstand relatief duur, de fiets is nu duurder geweest dan je eigen vervoersbewijs.
Ik weet niet of je nog vaker moet reizen met een fiets in de trein, maar anders is het misschien een optie om een vouwfiets aan te schaffen, die mogen opgevouwen en wel gratis mee de trein in. Ook heb je geen spitsbeperkingen in de ochtend en avond, die de gewone fiets wel heeft.

Wat ik zelf ook wel eens ben tegengekomen is dat reizigers dan twee enkeltjes kochten, eentje voor zichzelf en eentje voor de fiets. Het is natuurlijk niet de bedoeling, maar het is goedkoper en ik weet niet hoe mijn collega's daar op reageren. Ikzelf wil het wel eens accepteren, aangezien ik zelf ook snap dat het duur is voor een klein stukje. De reiziger heeft in ieder geval zijn best gedaan.

Verder kan ik je nu in ieder geval niet helpen met het waarom, maar ik hoop dat je hier toch iets mee kan.
Bekijk origineel

12 reacties

Hoi Jeffry,

Vervelend dat je maar een klein stukje moest met je fiets in de trein. Ik heb het gevoel dat er bewust gekozen is voor een dagkaart fiets, aangezien veel reizigers een langere afstand moeten afleggen, dan wordt een korte afstand relatief duur, de fiets is nu duurder geweest dan je eigen vervoersbewijs.
Ik weet niet of je nog vaker moet reizen met een fiets in de trein, maar anders is het misschien een optie om een vouwfiets aan te schaffen, die mogen opgevouwen en wel gratis mee de trein in. Ook heb je geen spitsbeperkingen in de ochtend en avond, die de gewone fiets wel heeft.

Wat ik zelf ook wel eens ben tegengekomen is dat reizigers dan twee enkeltjes kochten, eentje voor zichzelf en eentje voor de fiets. Het is natuurlijk niet de bedoeling, maar het is goedkoper en ik weet niet hoe mijn collega's daar op reageren. Ikzelf wil het wel eens accepteren, aangezien ik zelf ook snap dat het duur is voor een klein stukje. De reiziger heeft in ieder geval zijn best gedaan.

Verder kan ik je nu in ieder geval niet helpen met het waarom, maar ik hoop dat je hier toch iets mee kan.
Bedankt voor je snelle reactie.

Het is een idee om een vouw fiets aan te schaffen en dat ga ik zeker doen.
Graag gedaan, ben blij je tenminste wat heb kunnen helpen. Overigens, je hebt tegenwoordig enorme vouwfietsen, die de grote hebben van een normale fiets, maar opvouwbaar zijn en dus vallen onder het begrip vouwfiets. Succes met het uitzoeken.
Dank je wel
Even een vouwfiets aanschaffen, natuurlijk..........
Inderdaad, een vouwfiets aanschaffen vind ik ook niet echt een optie! Ik reis regelmatig een klein stukje in de trein met de fiets, en moet dan inderdaad ook steeds een dagkaart kopen voor de fiets. Dat kan ik uitleggen. Ik ben wielrenner en woon plus minus 30 km van mijn werk. Regelmatig fiets ik heen naar mijn werk, ga ik 's avonds naar de sportschool in de buurt van mijn werk, en pak ik daarna de trein terug naar huis. Mijn 'personenkaartje' is dan dus ook goedkoper dan mijn fietskaartje, en dat doe ik dus meerdere keren per week.
Dat begint behoorlijk te vervelen. Vooral omdat het eigenlijk een beetje willekeurig is natuurlijk, voor een kinderwagen of een cello of een surfplank (om maar even wat grote onhandelbare voorwerpen te noemen) zijn er tenslotte ook geen aparte kaartjes verkrijgbaar.
Ik zou graag willen zien dat er een andere oplossing komt voor mensen die regelmatig korte stukjes met de fiets in de trein reizen.
Bij voorbaat dank,
Ik verwacht absoluut niet dat er een andere oplossing komt voor mensen die vaak hun fiets meenemen in de trein. Er is gewoonweg geen ruimte voor (veel) fietsen. Als je mensen hiervoor een voordelig abonnement aanbiedt, zullen ze er veel vaker gebruik van maken, waardoor andere ruimte in de trein erdoor wordt geblokkeerd. Het meenemen van een fiets moet in mijn ogen zoveel mogelijk worden ontmoedigd, maar het incidenteel meenemen van een fiets moet mogelijk blijven.
Wat een onzin! Wij zijn een fietsland, en treinen zijn groot genoeg. Alleen in de spits is het niet te doen, maar dan mag het ook niet, dus dat is een prima oplossing. Buiten de spits fietsen meenemen is helemaal geen probleem en moet ook zeker niet worden ontmoedigd!
Zolang 2 of 3 mensen een fiets meenemen is het te doen. Zodra mensen er een gewoonte van kunnen maken door een abonnementje aan te schaffen, heb je binnen no-time een fiets of 10 in de trein staan. Dat lijkt me niet de bedoeling. Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken wat er gebeurt als 1% van de mensen die de fiets bij het station stalt, besluit de fiets mee te nemen in de trein.

Nederland is inderdaad een fietsland, maar geen land waar fietsen in de trein thuishoren. De manier waarop het momenteel werkt, zorgt ervoor dat voldoende mensen besluiten de fiets niet mee te nemen in de trein.
Het is ook altijd een zenuwengedoe bij het overstappen. Bij sommige treinen zit de "fietsdeur" vooraan of helemaal achteraan, bij andere weer middenin. Als één fietshok vol is, moet je dwars door de menigte snel naar een ander hok. Intussen blaast de conducteur (of tegenwoordig de deur) op het fluitje..... Komt nog bij dat je in de oudere treinen je fiets omhoog moet tillen, omdat de instap niet op perronhoogte is. In de nieuwste treinen kun je zo naar binnen rijden. Nee, de trein is niet fietsvriendelijk.....
In Oostenrijk haken ze op routes, waar veel wordt gefietst, aparte fietswagons aan. Maar dat kan alleen bij treinen, die door een locomotief worden getrokken.
Reputatie 5
Ben benieuwd wat de algemene indruk/ervaring is van/met vouwfietsen in de trein ...
{rant on]
Ikzelf vind het vaak een ramp. Vooral in de spits met drukte, want blijkbaar gelden de normale fiets-regels dan niet. Sommigen rijden/dragen die fiets de trein in en vouwen 'm daar pas op, of klappen 'm in de trein al uit om gelijk op het perron weg te kunnen fietsen (echt!). En in de trein parkeren ze 'm naast hun stoel in het gangpad, of op balkon tegen een paal vóór de deur. Zonder vast te zetten natuurlijk, dus ze vallen met enige regelmaat om !! Heb zelfs wel eens aan malloot dat ding in het bagagerek zien proppen, hij zat gelijk alleen want niemand vertrouwde het om eronder te gaan zitten.
En probeer er vooral niet langs te wurmen, want schoonmaken doen ze niet.
[rant off]
Reputatie 7
Badge +3
Het wisselt erg. Degene met Brompton vouwfiets klappen hem meestal al wel netjes op het perron in. Maar degene met een grotere vouwfiets zie ik hem regelmatig pas in de trein inklappen.
Zo’n Brompton fiets is natuurlijk erg klein op te vouwen en met de wieltjes aan de lasdrager ook nog makkelijk te verrijden. Sommige andere vouwfietsen zijn ingeklapt nog steeds best groot en misschien niet altijd even handig om ingeklapt de trein in te tillen of wegen wat meer. Wellicht dat dat een reden is dat ze hem pas in de trein inklappen
Vooral die grotere vouwfietsen vind ik irritant, die nemen ook ingeklapt nog wel ruimte in en wanneer ze ze dan ook nog pas in de trein inklappen is het des te irritanter.

Reageer