beantwoord

Fiets meenemen in trein lijkt te worden bemoeilijkt

• 26 december 2018
  • 16 reacties
  • 872 Bekeken

Steeds vaker komt het voor dat er maar 1 plek in de (superlange) trein is. En dat is dan helemaal aan het eind van de trein. Het is dan niet mogelijk om voordat de deuren dicht gaan bij die coupé te zijn. Hoe kan ik met fiets met die trein mee? ( vooraf weet je niet waar de fietsgedeeltes zijn , zodat je daar alvast zou kunnen gaan staan)
icon

Beste antwoord door Julian 26 december 2018, 08:35

Dan gok ik zo dat er gereisd wordt op de Intercityverbinding Den Haag Centraal - Eindhoven, aangezien dat de enige 'lange' trein is met beperkte fietsplaatsen aan het begin of eind van de trein. Helaas is er voor die trein ook geen mogelijkheid om aan te geven waar het fietsrijtuig zich bevind.
De enige tip die ik daarin kan geven is om alvast in het midden van het perron te gaan staan en dan bij binnenkomst van de trein te kijken of het fietsrijtuig vooraan zit. Is dat niet het geval, dan zit deze logischerwijs achteraan en kan er alvast naar achteren gelopen worden voordat de trein überhaupt stilstaat.
In 2023 worden deze oude rijtuigen vervangen door nieuwe intercitytreinen. De nieuwe treinen krijgen zo'n 12 tot 16 fietsenplekken verdeeld over de hele trein. Dan zullen er dus altijd wel ergens fietsenplekken in de buurt zijn.
Bekijk origineel

16 reacties

Dan gok ik zo dat er gereisd wordt op de Intercityverbinding Den Haag Centraal - Eindhoven, aangezien dat de enige 'lange' trein is met beperkte fietsplaatsen aan het begin of eind van de trein. Helaas is er voor die trein ook geen mogelijkheid om aan te geven waar het fietsrijtuig zich bevind.
De enige tip die ik daarin kan geven is om alvast in het midden van het perron te gaan staan en dan bij binnenkomst van de trein te kijken of het fietsrijtuig vooraan zit. Is dat niet het geval, dan zit deze logischerwijs achteraan en kan er alvast naar achteren gelopen worden voordat de trein überhaupt stilstaat.
In 2023 worden deze oude rijtuigen vervangen door nieuwe intercitytreinen. De nieuwe treinen krijgen zo'n 12 tot 16 fietsenplekken verdeeld over de hele trein. Dan zullen er dus altijd wel ergens fietsenplekken in de buurt zijn.
Het klopt dat het bij de intercity den haag Eindhoven is. Alleen is het bij lange na niet .mogelijk om op tijd bij de fietscoupe te zijn als je in het midden van de trein gaat staan en kijkt bij binnenkomst van de trein waar de fietscoupe zit. Dat is namelijk precies wat we deden en wad dus lang niet genoeg. We zijn dus gaan fietsen op het perron tot we daar opmerkingen van kregen van de crew. Maar als we dat niet hadden gedaan hadden we de coupe niet kunnen halen op tijd.
Reputatie 7
Fietsen op het perron is inderdaad niet toegestaan. Verder is de tip die @Julian geeft inderdaad het beste. In deze trein is voor 3 tot 4 fietsen plaats. Het klopt verder ook dat er niet veel rustplaatsen zijn. De core business van NS is ook personenvervoer en geen goederenvervoer. De fietsplaatsen zijn een extraatje maar geen garantie.
Wij gaan vaak met de trein naar een plek om daar fijn te kunnen gaan fietsen. Als het fiets meenemen op de trein ons moeilijk gemaakt wordt zal dit ook betekenen dat we minder van dit soort fietsuitstapjes kunnen maken en we zodoende dus ook minder met de trein zullen gaan reizen. Is dat wat de NS wil?

In een fietsland als Nederland moet het toch goed mogelijk gemaakt worden om een fiets met de trein mee te mogen nemen? In het buitenland hebben ze vaak een extra coupe waar zo'n 30 fietsen in kunnen vervoerd worden en waar je je fiets kan ophangen aan de muur. Daar zou de NS een voorbeeld aan mogen nemen...
Reputatie 6
Joke01, mee eens. Nergens wordt zoveel gefietst als in Nederland, het OV is er echter helemaal niet op afgestemd. Vroeger was dat wat beter, maar deze plekken zijn afgeschaft teneinde meer ruimte te creëren voor personenvervoer. Dat personenvervoer belangrijker is en dat fietsplekken ten koste gaan van een paar zitplekken kan ik me voorstellen met die drukte in Nederland, maar toch zou fietsvervoer wel enigzins uitgebreider mogen zijn. Er had toch al vele jaren op ingespeeld kunnen zijn. De OV-fietsen zijn niet aan te slepen en vaak al op, dat zegt al genoeg.
We gebruiken idd soms ook de OV fietsen, maar ik vind ze veel te log en daardoor niet fijn voor langere afstanden.
Reputatie 7
Badge +3
Meer plaatsen voor fietsen betekent nog minder zitplaatsen. Aangezien die fietsplaatsen in 9 van 10 gevallen niet gebruikt worden moeten we niet aan nog meer fietsplaatsen beginnen. Je kunt niet de halve trein reserveren voor rolstoelen, fietsen, etc., we hebben ook al van die megatoiletten gekregen die bakken met zitplaatsen kosten.
Je hoeft ook niet de halve trein reserveren voor fietsplaatsen. Als ze niet gebruikt worden, kunnen mensen op de opklapbare zitplaatsen plaats nemen, dus is er geen verlies van zitplaatsen.
Reputatie 5
Je hoeft ook niet de halve trein reserveren voor fietsplaatsen. Als ze niet gebruikt worden, kunnen mensen op de opklapbare zitplaatsen plaats nemen, dus is er geen verlies van zitplaatsen.
Dan nog is er een verlies aan zitplaatsen, opklapbare stoelen bieden minder capaciteit dan normale stoelen omdat er daarvan meer in kunnen
Reputatie 6
Joke01, weet niet of je er iets aan hebt maar op enkele niet-NS-lijnen is de trein wel veel meer ingericht op fietsplaatsen, bijv. de lijn Dordrecht - Geldermalsen. Een half treinstel is daarvoor gereserveerd, wanneer niet bezet kan je er op een klapstoeltje zitten. Er is veel fietsvervoer daar.
Rene74 dat is prima, maar ik vind dat er in heel Nederland acceptabele voorzieningen voor de fiets op de trein moet zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Rene74 dat is prima, maar ik vind dat er in heel Nederland acceptabele voorzieningen voor de fiets op de trein moet zijn.
Waarom zou een niet-gesubsidieerd bedrijf als NS dat "moeten"? Sommige mensen eisen van alles en nog wat zonder zich af te vragen wie het allemaal betaalt en zonder zich af te vragen wat de nadelen zijn zoals minder zitplaatsen.

De situatie is anders dan in België of Duitsland waar het treinverkeer met vele miljarden per jaar wordt gesubsidieerd en de overheid in ruil daarvoor eisen kan stellen. In Duitsland betaalt de overheid 35% van de treinkosten, in België meer dan 50% en in Nederland op het HRN 0%.

Overigens zijn treinvervoerders niet verplicht om fietsen te vervoeren, het is een extraatje. De huidige voorzieningen zijn mijns inziens zeer acceptabel, zeker omdat er buiten de schoolvakanties nauwelijks vraag is naar fietsenvervoer.
Reputatie 7
Ook leuk om te vermelden: op Dordrecht - Geldermalsen is die fietsvoorziening een eis vanuit de concessie. Hier heeft de provincie wel wat in te brengen - de vervoerder ontvangt voor deze lijn 23 miljoen subsidie per jaar.
Reputatie 7
Badge +3
Ook leuk om te vermelden: op Dordrecht - Geldermalsen is die fietsvoorziening een eis vanuit de concessie. Hier heeft de provincie wel wat in te brengen - de vervoerder ontvangt voor deze lijn 23 miljoen subsidie per jaar.
Die 23 miljoen is overigens voor de hele concessie inclusief het busvervoer (waar het leeuwendeel van de subsidie naar toe gaat). De subsidie voor de trein is maar een heel klein deel van die 23 miljoen.
Reputatie 6
Ook leuk om te vermelden: op Dordrecht - Geldermalsen is die fietsvoorziening een eis vanuit de concessie.

Dat wist ik niet. Ik reis zo ongeveer eens per maand met deze lijn en altijd zie ik wel meerdere mensen met fietsen in- en uitstappen. Waarschijnlijk is er genoeg vraag naar. En heel makkelijk gelijkvloers, je rijdt er zo in en uit, veel ruimte. Het gaat ten koste van zitplaatsen, maar die zijn er wel voldoende en de trein rijdt erg frequent. Staan hoef je er eigenlijk nooit.
Reputatie 3
Tussen Dordrecht en Geldermalsen mag de fiets gratis mee. Dan ligt de drempel wel erg laag. Bij NS betaal je € 6,20 voor een dagkaart voor de fiets.

Reageer