beantwoord

Fiets reservering onbereikbaar

Ik probeer een fietsplek te reserveren vanuit de NS-app op een tablet, maar er gebeurt niets na indrukken van bevestigen. Er verschijnt ook niets in mijn list van reserveringen. Wat wel gebeurt is dat de app herhaaldelijk overschakelt naar de website, mogelijk is dat de bron van het probleem. Omgekeerd als ik probeer vanuit de computer ipv de tablet, wordt ik voortdurend uitgelogd.

Het is juist de bedoeling om de tablet te gebruiken, om onderweg reserveringen te doen, dat wil zeggen buitenshuis, zonder toegang tot de computer.

Volgens de website moet het zo:

1. Open de Reisplanner in de NS-app of op ns.nl en plan je reis.
  2. Selecteer je station van vertrek en aankomst en de vertrektijd.
  3. Klik op ‘Fietsplek reserveren’. Een nieuw scherm wordt geopend.
  4. Klopt alles? Als je ingelogd bent met je NS-account, dan kun je je reservering nu bevestigen met een druk op knop.
  5. Heb je (nog) geen NS-account? Vul dan je e-mailadres in en bevestig je reservering.
  6. Je ontvangt een bevestigingsmail van je reservering. Dit is inclusief link waarmee je jouw reservering kunt annuleren.

Bij stap 4 weigert de app/website, dus. Het invullen van een e-mail adres helpt niet.

En waar moet je inloggen met je NS-account? Bij de app lijkt dat niet mogelijk, omdat ik namelijk al ingelogd ben.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 22 juli 2021, 11:56

Goedemorgen Ervon. Een fietsreservering maken gaat niet puur via de NS App. In de app kun je de betreffende reis selecteren om een begin te maken, maar als je dan klikt op ‘Fietsplek reserveren’, wordt je doorgestuurd naar de Treinwijzer website. Daar doe je de werkelijke reservering. Als je vanuit je NS App erheen gaat en in de NS App was ingelogd, zul je vervolgens ook automatisch al zijn ingelogd in je Mijn NS account. Ik heb zelf geen tablet dus kan dat niet testen, maar via mijn telefoon werkt dit probleemloos.

Mocht het uiteindelijk niet lukken, dan kun je eventueel ook contact op nemen met onze Klantenservice. Zij kunnen een fietsreservering ook voor je verwerken. Deze is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Bekijk origineel

11 reacties

Goedemorgen Ervon. Een fietsreservering maken gaat niet puur via de NS App. In de app kun je de betreffende reis selecteren om een begin te maken, maar als je dan klikt op ‘Fietsplek reserveren’, wordt je doorgestuurd naar de Treinwijzer website. Daar doe je de werkelijke reservering. Als je vanuit je NS App erheen gaat en in de NS App was ingelogd, zul je vervolgens ook automatisch al zijn ingelogd in je Mijn NS account. Ik heb zelf geen tablet dus kan dat niet testen, maar via mijn telefoon werkt dit probleemloos.

Mocht het uiteindelijk niet lukken, dan kun je eventueel ook contact op nemen met onze Klantenservice. Zij kunnen een fietsreservering ook voor je verwerken. Deze is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

ls je vanuit je NS App erheen gaat en in de NS App was ingelogd, zul je vervolgens ook automatisch al zijn ingelogd in je Mijn NS account. Ik heb zelf geen tablet dus kan dat niet testen, maar via mijn telefoon werkt dit probleemloos.

Nee dat werkt niet, niet op mijn iPad tenminste.

De vraag is hoe ik een fietsreservering kan maken. Dat lukt simpelweg niet, ook niet via de website. Dat is het probleem.

Bellen naar de klantenservice is geen oplossing. Het gaat namelijk om een reservering maken onderweg, en ik heb geen mobiele telefoon. ik kan dus geen email ontvangen onderweg. Het heeft dus ook geen zin om via Twitter of Facebook of chat met de Klantenservice te communiceren, TENZIJ ze in de NS-app kunnen en daar een reservering voor mij maken.

En nee, ik kan geen ‘telefoon lenen van iemand op het perron’. Niemand gaat zijn telefoon lenen aan een wildvreemde om daar in te loggen op onbekende websites.

Even ter verduidelijking: de vraag is hoe ik VIA DE APP een fietsreservering kan maken, dus niet welke alternatieven daarvoor beschikbaar zijn.

Via de app alleen kan het niet, zoals Stijn aangeeft. 

Badge +3

Via de app (Android):

Plan een reis, selecteer de gewenste trein en tik op Fietsplek reserveren.

Je wordt doorgestuurd naar Treinwijzer (zonder daar in te hoeven loggen, als je al bent ingelogd in de app). Tik op Bevestigen en klaar!

Als je niet ingelogd bent (geen Mijn NS account) dan vul een e-mail adres in, zoals beloofd om zonder account te kunnen registreren/aanmelden/reserveren.

Waarom dat op een iPad niet (meer) zou werken weet ik niet. Wellicht een iOS dingetje waardoor een app je niet op een website mag inloggen?

Dan moet NS dat maar snel door Apple laten goedkeuren dan! Er zijn veel meer iOS apps waarin links naar (externe) websites recentelijk ineens niet meer werkten wegens Apple restricties.

Via treinwijzer.ns.nl zou het in ieder geval moeten lukken, maar dat gaat dus ook mis bij jou, @Ervon?

Via de app (Android):

Plan een reis, selecteer de gewenste trein en tik op Fietsplek reserveren.Je wordt doorgestuurd naar Treinwijzer (zonder daar in te hoeven loggen, als je al bent ingelogd in de app).Tik op Bevestigen en klaar!

Ik heb inmiddels van de App-team gehoord dat het gewoon niet zal lukken op deze manier. Inloggen op Treinwijzer vanuit de app is ook niet mogelijk. Zij weten wat wel en niet kan. Ik heb zelf de indruk dat er in de laatste dagen gesleuteld is aan de werking van de fietsreservering. Mogelijk staat daardoor foutieve informatie op de NS-website, over hoe het moet.

Badge +3

Ik heb inmiddels van de App-team gehoord dat het gewoon niet zal lukken op deze manier. Inloggen op Treinwijzer vanuit de app is ook niet mogelijk. Zij weten wat wel en niet kan. Ik heb zelf de indruk dat er in de laatste dagen gesleuteld is aan de werking van de fietsreservering. Mogelijk staat daardoor foutieve informatie op de NS-website, over hoe het moet.

Het zal wel een iOS dingetje zijn dat Apple moet toestaan, en tot die tijd geweigerd wordt.

Voor een app waar ik verder weinig mee te maken heb (iets met radio) was dat binnen een dag geregeld, die toestemming van Apple om te mogen linken naar een site vanuit die radio app.

Dat het de NS het blijkbaar niet lukt om naar de Treinwijzer te kunnen/mogen vanuit de NS app op iOS… zou daar zomaar mee te maken kunnen hebben. :sleeping:

Android geen probleem dus.

En voor @Ervon maak je geen zorgen want er wordt niet of nauwelijks gecontroleerd op ‘aanmeldingen’ dus dat komt 100% goed en anders betaal ik je boete (op vertoon van je fietskaartje met korting wegens ‘reservering’). :sweat_smile:

Badge +3

Dus… https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/fietskaart-dal geeft je een kaartje voor € 5.60 en de rest kan je eigenlijk overslaan want wordt niet naar gevraagd in de trein.

Omdat het onmogelijk is dus!  Of tot grote vertraging zal leiden om het te controleren en dus niet gereserveerde fietsen er uit om plaats te maken voor die van jou!

Probleempje beste HC, want welke andere fietsen moeten er dan uit de trein gegooid worden? En waar zijn de eigenaren?

Aan een fiets kan je niet ziet of die een kaartje heeft, laat staan een (vervallen, te laat aangemeld want iemand anders was eerder?!) aanmelding/reservering en die is toch komen opdagen. Of juist niet, lege gereseverde fietsplek dan maar.

Als diegene met een reservering van 2 weken geleden niet komt opdagen zou je dus gewoon mee mogen met jouw reservering van 10 dagen geleden! Jij was eerst in de wachtrij immers voor die ene trein. Zo werkt het systeem namelijk.

En daar controleren we natuurlijk echt op, toch @Loes?

Waar is die fiets die 2 weken geleden echt wel aangemeld is, en de incheck van reiziger A die met een fiets mee moest/mocht/zou mogen in trein B op tijdstip C?

Of als reiziger A een trein van 10 minuten eerder of later neemt, en dan ineens géén geldige aanmelding/reservering heeft voor die fiets? :rolling_eyes:

Nee, vorige aanmelding graag even wissen/afmelden/verwijderen en ‘even’ een nieuwe aanmelding doen voor de trein die over een paar minuten gaat, dan zit je goed hoor!

Denk dat iedereen het wel prima vindt om het onderling te regelen, zoals altijd. Met af en toe een Loes inderdaad, dat dan weer wel. 

Reputatie 5

Door deze manier van werken gaan calculerende reizigers met meerdere email adressen natuurlijk reserveringen vastleggen zodat als er een vertraging ontstaat je ook een reservering hebt voor de volgende trein. 

De maatschappij is de laatste tientallen jaren een stuk egoïstischer geworden en het is vooral ikke, ikke en nog eens ikke. 

Dat hierdoor voor de overige reizigers minder fietsplekken beschikbaar zijn deert hem/haar natuurlijk niet. Dit hele reservatiesysteem zou er dan inderdaad voor zorgen dat er minder fietsen in de trein komen. 

Gelukkig hebben we dan nog de conducteurs die toch niet controleren en als zij het wel doen niet op de reservatie van de fiets en dit zorgt er dus voor dat het helle fietsreservatiegedoe eigenlijk 2 weken na invoering al weer de prullenbak in kan.

NS gaat straks op 10 september in een ronkend nieuwbericht aankondigen dat de fietsreservering een doorslaggevend succes is en dus ook na 10 september ingevoerd gaat worden.

\

Ik kan nu al verklappen dat het persbericht al klaar ligt voor publicatie.

Door deze manier van werken gaan calculerende reizigers met meerdere email adressen natuurlijk reserveringen vastleggen zodat als er een vertraging ontstaat je ook een reservering hebt voor de volgende trein. 

Het is redelijk om een dubbele reservering to doen bij overstap, zeker als er maar korte tijd beschikbaar is.  Bijvoorbeeld IC uit Amsterdam komt laat aan in Utrecht, aansluiting gemist richting Den Bosch of Arnhem, maar over 2 minuten vertrekt de volgende, die misschien ook met vertraging rijdt. Het is dan ondoenlijk om een reservering ter plekke te maken, zeker omdat het systeem zo omslachtig is.

Als je geen tweede reservering hebt, moet het je formeel daar blijven staan. Dar is niet omdat er geen plek is voor de fiets, want die is er meestal wel. Fiets meenemen is per definitie buiten de spits, en dan is er bijna altijd plek in de trein, ook in de zomermaanden. Ik heb slechts één keer meegemaakt dat de fiets niet bij kon, en toen was de train zo vol dat de machinist weigerde om te vertrekken, totdat er genoeg reizigers uitstapten. Dat is hoogst uitzonderlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook een reservering maken als je al in de trein staat met je fiets en er bij instappen nog een fietsplek vrij was. Een fietsreserving kan tot 15 minuten in het verleden worden gedaan.

Deze reservering heb ik (als test) om 16:27 gemaakt voor een reis met een vertrektijd van 16:15. 

Reageer