beantwoord

Fietsen aanmelden en meenemen

• 2 August 2021
  • 21 reacties
  • 475 Bekeken

Reputatie 3
Badge

Zie onderstaande afbeelding.

Ik had een reis met twee fietsen aangemeld voor 1 augustus, 12:38 vanaf Utrecht CS naar A’dam Sloterdijk, aankomst 13:15 uur. Zoals je kunt zien ontving ik om 14:08, dus bijna een uur na de geplande aankomsttijd, een bericht dat de reservering vervallen was.

Nu was ik er altijd vanuit gegaan dat een aanmelding geen reservering was, maar dat terzijde.

De grote vraag is wat voor zin het heeft om reizigers te laten weten dat hun aanmelding of reservering vervallen is na de door hen geplande reis.

En wellicht ten overvloede: we konden met enig geprop wel degelijk nog mee met de fietsen, maar wel met een ongeoorloofd aantal van zes fietsen op de fietsenplek in de trein. De andere vier fietsen waren natuurlijk niet aangemeld, waaronder twee van Duitse toeristen die zich natuurlijk geen moment gerealiseerd hadden dat dit eigenlijk had gemoeten.

icon

Beste antwoord door Maxime NS 2 August 2021, 13:06

De grote vraag is wat voor zin het heeft om reizigers te laten weten dat hun aanmelding of reservering vervallen is na de door hen geplande reis.

Ja, dat heeft inderdaad geen zin. Ik neem inderdaad ook aan dat het een fout is geweest in het systeem, ik zal er een melding van maken.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6

Slaat inderdaad helemaal nergens op reservering laten vervallen nadat de reis gemaakt is. Geizen de staat van de ICT-systemen bij NS verbaast mij het eerlijk gezged niet

De hele fietsreservering staat en valt natuurlijk met de handhaving daarvan. Aangezien NS (bijna) niet meer aan handhaving doet, krijg je dus inderdaad dat mensen zonder reservering voorkruipen. Ten aanzien van de 2 Duitse reizigers. Dit heb ik gelijk al in het eerste topic over de fietsreservering als één van de punten genoemd.

Zoals bekend is alles weggewoven door NS en heeft men de fietsreservering toch doorgevoerd. 

Zie ook dit topic

Ja, dat heeft inderdaad geen zin. Ik neem inderdaad ook aan dat het een fout is geweest in het systeem, ik zal er een melding van maken.

Reputatie 6

Fijn dat we hier nu ook weer aan het cherrypicken zijn en het tweede gedeelte van het verhaal maar overslaan. Het is blijkbaar verboden als moderator om iet s over het niet werkende systeem van fietsreservering te zeggen.

Het is een pilot, dat dat niet directgeheel vlekkeloos verloopt hoort er helaas bij, en daarover kan ik geen conclusies trekken. 

Reputatie 6

Het is een pilot, dat dat niet directgeheel vlekkeloos verloopt hoort er helaas bij, en daarover kan ik geen conclusies trekken. 

Zolang er geen controle is bij het instappen met fiets is elke pilot al bij voorbaat zinloos. NS weigert huier in te investeren en zo zijn er nog ontelbare dingen duie NS weigert te handhaven.

Als je dus toch niet handhaaft hebben dit soort pilots geen enkele maar dan ook geen enkele zin zoals ik afgelopen weekend zelf in Utrecht en op de Apeldoorn heb ervaren. Stop dus met deze onzin! Je bent nu alleen maar bezig reizigers met allerlei overbodige reserveringen aan het opzadelen. En als ze dan gereserveerd hebben dan blijkt hun plaats door iemand te zijn ingepikt, die niet gereserveerd heeft.

NS is het voorbeeld van het bedrijf dat nooit de conscequenties van haar eigen beleid tot uitvoer wil brengen. En derhalve is het w..beleid.

Reputatie 5

Ik heb dit weekend ook gereisd met fiets. Uiteraard eerst aangemeld, kaartjes gekocht. Heen een vrijwel lege trein (het was vroeg) geen conducteer gezien. Toen deze vanaf Lelystad door de trein liep gevraagd of zij de kaartjes wilde checken want ik wilde weten of ik het goed had gedaan (ook voor de terugweg). Nee hoor ze geloofde het wel. Ik had me dus de moeite kunnen besparen. Op zowel Amsterdam science park als op Almere Poort was de lift stuk. We hadden speciaal science park gekozen om drukte te mijden op CS. Fiets paste niet eens op de special plek in de stoptrein. Kortom drama ik doe het niet weer.

Reputatie 3
Badge

De totale zinloosheid van een aanmeldsysteem als er niet op gecontroleerd wordt is inderdaad wel duidelijk; daar hoef je geen pilot voor uit te voeren. De zwakte zit er al in dat jullie het ‘aanmelden’ en niet ‘reserveren’ noemen, maar zelf in jullie bericht wel spreken over het vervallen van een reservering. Kennelijk is de status bij jullie zelf ook niet precies bekend…

Als ik wat zou mogen adviseren:

1. Vermeld bij aanschaf van een fietskaartje dat er ook gereserveerd moet worden.
  2. Geef bij de reservering aan voor welke plekken die reservering geldt.
  3. Geef in de reisplanner, bij het tonen van de treinsamenstelling, aan waar die plekken zich in de trein bevinden.
  4. Geef op de perrons aan waar de trein stopt, liefst met een verwijzing naar die plekken.
  5. Controleer op reserveringen en help reizigers als er iets misgaat of als ze er niet uitkomen.

Dan is het nog aan de reiziger om vooraf even de reisplanner te checken voor de laatste informatie, en zich strategisch langs het perron op te stellen.

Reputatie 3
Badge

Ik heb dit weekend ook gereisd met fiets. Uiteraard eerst aangemeld, kaartjes gekocht. Heen een vrijwel lege trein (het was vroeg) geen conducteer gezien. Toen deze vanaf Lelystad door de trein liep gevraagd of zij de kaartjes wilde checken want ik wilde weten of ik het goed had gedaan (ook voor de terugweg). Nee hoor ze geloofde het wel. Ik had me dus de moeite kunnen besparen. Op zowel Amsterdam science park als op Almere Poort was de lift stuk. We hadden speciaal science park gekozen om drukte te mijden op CS. Fiets paste niet eens op de special plek in de stoptrein. Kortom drama ik doe het niet weer.

De reactie van die conducteur was op zichzelf wel weer te begrijpen. Ik kwam laatst ook een HC tegen die alleen maar geïnteresseerd vroeg of het gelukt was met de kaartjes en aanmelden van de fietsen, want hij was er alleen maar ellende mee tegengekomen. In zijn algemeenheid blijft het tobben met die reserveringen. Twee jaar geleden dreigde mij zelfs de toegang tot de IC Brussel ontzegd te worden met een internationaal fietskaartje plus (voor internationale treinen verplichte!) reservering, omdat er al twee fietsen zonder reservering op het balkon stonden…

Het grote probleem is dat het vervoer van reizigers met fietsen uitgerekend in dit fietsland een totaal ondergeschoven kindje is.

Reputatie 7
Badge +3

De enige mogelijke maar alsnog zinloze reden voor deze vervallen reservering die ik zie is dat de betreffende trein is komen te vervallen vanaf Alkmaar. Maar dat zou geen enkele invloed moeten hebben op een reis die maar tot Sloterdijk gaat. De planning voor deze trein is donderdagmiddag al gemaakt, dat was een VIRM-4, vervolgens is deze zondagochtend definitief gepland met VIRM-4 stel 9401, dus conform de eerdere planning, niet korter. Zou het zo zijn dat TS al bv een week eerder een reservering had gemaakt zonder dat het aanmeld/reserveringssyteem informatie had hoeveel fietsplekken er zouden zijn, dan worden 36 uur tevoren de pre-reserveringen omgezet in echte reservering en als er meer pre-reserveringen zijn dan plekken dan worden de reservering van degenen die als eerste gemaakt zijn echte reserveringen en de rest vervalt dan. Maar dan moet je daar ook op dat moment bericht van krijgen en niet bijna een uur na de reis. 

Het rammelt gewoon aan alle kanten, net zoals het nu niet mogelijk is om met Chrome vanuit de reisplanner te reserveren. Eerder was het niet mogelijk om een reservering te maken voor treinen met een aangepast ritnummer (bij werkzaamheden), dat lijkt nu verholpen, maar is er weer een probleem om niet met alle browsers te kunnen reserveren.

Badge +3

Het rammelt gewoon aan alle kanten, net zoals het nu niet mogelijk is om met Chrome vanuit de reisplanner te reserveren. Eerder was het niet mogelijk om een reservering te maken voor treinen met een aangepast ritnummer (bij werkzaamheden), dat lijkt nu verholpen, maar is er weer een probleem om niet met alle browsers te kunnen reserveren.

Hier geen probleem met Chrome, na een reis selecteren in de planner word je naar Mijn NS doorgestuurd (alleen de inlogpagina) waar je in een ‘wit pop-up ding’ nog moet aangeven op welke ov-chipkaart (of los kaartje) je reist en met hoeveel personen en hoeveel fietsen.

Dat laatste is nieuw volgens mij, en zeker handig voor als je met een gezin/groep op pad gaat. Je hoeft dus niet eerst naar Treinwijzer meer, waar je alleen kunt ‘aanmelden’ en niet reserveren.

Maakt verder niet uit want bij Treinwijzer (Mijn aanmeldingen) staat onderstaande ‘reservering’ vervolgens ook gewoon als ‘aanmelding’ (reiziger incl. fiets).

Reputatie 7
Badge +3

Dat pilot is door gebrek aan handhaving bij voorbaat mislukt. Of wordt de eindconclusie dat er meer personeel voor handhaving nodig is? Dat had men van te voren kunnen bedenken, want 'eigen verantwoordelijkheid’ waar men bij NS op wijst bij alles waar handhaving ontbreekt, werkt niet.

Badge +3

Overigens kreeg ik toch een e-mail terwijl ik het vinkje ‘Stuur mij een bevestiging’ niet aangevinkt had. Haal dat dus ook maar weg.

Ik zal het doorzetten, bedankt Robert!

Reputatie 5

De reactie van die conducteur was op zichzelf wel weer te begrijpen. Ik kwam laatst ook een HC tegen die alleen maar geïnteresseerd vroeg of het gelukt was met de kaartjes en aanmelden van de fietsen, want hij was er alleen maar ellende mee tegengekomen. In zijn algemeenheid blijft het tobben met die reserveringen. Twee jaar geleden dreigde mij zelfs de toegang tot de IC Brussel ontzegd te worden met een internationaal fietskaartje plus (voor internationale treinen verplichte!) reservering, omdat er al twee fietsen zonder reservering op het balkon stonden…

Het grote probleem is dat het vervoer van reizigers met fietsen uitgerekend in dit fietsland een totaal ondergeschoven kindje is.

Heel eerlijk: ik vind het best wel een probleem. Controleren gebeurt al niet meer maar men ‘stuift’ een keer door het gangpad onder de noemer serviceronde. Dan moet je heel snel reageren en als je dan een praktische vraag stelt ‘ wilt u even kijken of alles klopt’ en dan zegt ‘ik geloof het wel’. Zou een mooie zijn als ik dat op mijn werk zou doen. En het was dus extreem rustig ( eerste trein op zondagochtend) 

Badge +3

In een ander topic iemand waarbij het antwoord ‘ja die heb ik’ over een reservering inderdaad voldoende was. Zal ook wel rustig geweest zijn in die trein…

Reputatie 6

Op voorbeterov.nl staat de gebruikelijke column van Rikus Spithorst.

Afgelopen maandag had deze betrekking op treinreizigers met fiets en buspassagiers. Onderstaand het stukje over treinreizigers met fiets. Overigens is 99,9% ook terugvindbaar in diverse topics hier op het forum. Maar NS vind dat het nog steeds prima gaat blijkbaar.

SLACHTOFFERS VAN SLECHT BELEID

Vandaag wil ik het met u hebben over twee groepen die het slachtoffer zijn van het beschamend idiote beleid dat wordt bedacht door een stel halvegaren. Slachtoffergroep treinfietsers en slachtoffergroep buspassagiers.

Eerst maar de treinfietsers.

De NS heeft een beschamende maatregel ingevoerd: om je fiets mee te mogen nemen, moet je verplicht vooraf aangeven in welke treinen je dat wil doen. Overigens leidt die reserveringsplicht vervolgens niet tot de garantie dat de door jou gereserveerde trein inderdaad plaats biedt aan je fiets. Ik heb laatstelijk wat hotelletjes geboekt voor een paar tweedaagse citytrips. Ik zal toch echt heel raar opkijken als ik in de steden die ik wil bezoeken aankom, het hotel laat weten dat ondanks mijn reservering en vooruitbetaling er helaas geen kamer beschikbaar is. Maar de NS vindt het doodnormaal om hun klanten wél zo te behandelen.

Maar het wordt nog erger. De nietskunners op het hoofdkantoor van de NS hadden deze maatregel bedacht om hinder door verkeerd geplaatste fietsen in de trein tegen te gaan. En dan zeg ik: “Belofte maakt schuld.” Maar ja… Beloften van de NS… Een reiziger brak in een NS-trein zowat haar nek over een verkeerd geplaatste fiets. De conducteur was niet in de buurt, dus nam ze via Twitter contact op met het hilarische NS-Twitteraccount @NS_Online, met het verzoek om via die route de conducteur te verzoeken, tevoorschijn te komen en iets aan die foutief neergekwakte fiets te doen. Het antwoord van de NS was hilarisch: “Helaas mag ik hiervoor de conducteur niet opbellen. Zie je kans om hem eventueel zelf even aan te spreken?” Toen de reiziger vervolgens vroeg of het een mogelijkheid was om via dat door de NS bewierookte speciale telefoonnummer te appen, vond @NS_online dat goed. Ik ben opgegroeid met De Fabeltjeskrant. Gerrit de Postduif had een postkantoor. Met heel veel loketten. Klanten werden daar telkens doorverwezen naar een ander loket, waarbij Gerrit aan zijn kant van het glas meeverhuisde. Ook de NS-top is blijkbaar grootgebracht met Gerrit de Postduif, Bor de Wolf en de president-directeur als Juffrouw Ooievaar…

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter meerdere foto's met klagende fietsreizigers. Een ding hebben ze gemeen zo te zien op de foto's, ze hebben de regels m.b.t. meenemen fietsen niet gelezen. Verkeerd geplaatste fietsen, bagage op fietsen en als bagage van de fiets af moet, wordt die gewoon op zitplaatsen geplaatst. 

Dat fietsreservering niet werkt is niet alleen aan gebrek aan controle te wijten, maar ook aan de reiziger die lak heeft aan regels.

Op Twitter meerdere foto's met klagende fietsreizigers. Een ding hebben ze gemeen zo te zien op de foto's, ze hebben de regels m.b.t. meenemen fietsen niet gelezen. Verkeerd geplaatste fietsen, bagage op fietsen en als bagage van de fiets af moet, wordt die gewoon op zitplaatsen geplaatst. 

Dat fietsreservering niet werkt is niet alleen aan gebrek aan controle te wijten, maar ook aan de reiziger die lak heeft aan regels.

De regels die jij hier noemt hebben absoluut niks te maken met geplaatste reserveringen! Wat een drogreden! Zonder reservering was de plaatsing van de fietsen en tassen precies hetzelfde gegaan, en als die mensen de regels voor plaatsing en tassen hadden opgevolgd had dat niks veranderd aan dit defecte en onwerkbare systeem.

Dat fietsreserveringen niet werkt is simpelweg te wijten aan het feit dat het in de praktijk ook als mensen zich aan de regels houden alleen maar meer problemen veroorzaakt dan het tracht op te lossen.

Probeer nu niet de problemen met het systeem op reizigers af te schuiven.

Reputatie 7
Badge +3

De regels die jij hier noemt hebben absoluut niks te maken met geplaatste reserveringen! Wat een drogreden! Zonder reservering was de plaatsing van de fietsen en tassen precies hetzelfde gegaan, en als die mensen de regels voor plaatsing en tassen hadden opgevolgd had dat niks veranderd aan dit defecte en onwerkbare systeem.

Dat fietsreserveringen niet werkt is simpelweg te wijten aan het feit dat het in de praktijk ook als mensen zich aan de regels houden alleen maar meer problemen veroorzaakt dan het tracht op te lossen.

Ik ben mij er bewust van dat het reserveringssysteem niet goed werkt. Ook is de informatie over fietsplaats reserveren niet goed. Maar het zijn de mensen zonder reservering die er voor zorgen dat mensen met reservering niet mee kunnen. En het zijn de mensen die zich de afgelopen jaren niet hielden aan de regels rondom fietsen meenemen in de trein die er voor gezorgd hebben dat er nu een fietsreserveringsysteem is. En het komt door NS personeel (IT en treinpersoneel) dat het zowel bij het reserveren als in de trein een zooitje is.

Ik ben mij er bewust van dat het reserveringssysteem niet goed werkt. Ook is de informatie over fietsplaats reserveren niet goed. Maar het zijn de mensen zonder reservering die er voor zorgen dat mensen met reservering niet mee kunnen. En het zijn de mensen die zich de afgelopen jaren niet hielden aan de regels rondom fietsen meenemen in de trein die er voor gezorgd hebben dat er nu een fietsreserveringsysteem is. En het komt door NS personeel (IT en treinpersoneel) dat het zowel bij het reserveren als in de trein een zooitje is.

Kortom het is een kort door de bocht maatregel gemaakt door mensen met tunnelvisie die liever de meerderheid straffen voor het onbenul van een minderheid die door slecht aangegeven regels en slechte handhaving waarschijnlijk niet eens wisten dat ze regels overtraden. (waarbij ik dat natuurlijk niet goed praat, maar wel kritisch en realistisch kijk naar de manier waarop de NS de situatie door de jaren heen heeft georganiseerd en gecommuniceerd.

Het stomme is zelfs dat het probleem van overtreden regels niet eens direct word aangesproken met dit rare en omslachtige systeem! Het is daarmee een enorm slappe motivatie voor het concept. Alle waarschuwingen van organisaties die deze doelgroep begrijpen zijn daarbij ook nog eens genegeerd! En in plaats van het systeem intern of lokaal goed te testen en de fouten eruit te halen met live simulaties word het met allerlei kinderziektes uitgebracht en meteen verplicht gesteld. Het is werkelijk te absurd voor woorden!

Ik zou zelfs het personeel niet verwijten, het zijn de beleidsmakers die hier een bord voor hun kop hebben! En het IT personeel is waarschijnlijk aangespoord om het systeem af te maken zodat het in deze zomer getest kon worden: 

Het gebruik van het Mendix platform (zichtbaar door de mendix naam bovenaan de reserveringssite als titel in het tabblad) is daar een goede indicator voor. Mendix is een software ontwikkelingsplatform waarin bedrijven software snel en met relatief weinig programmering kunnen ontwikkelen, testen en aanpassen. De inzet van het prototype programma in plaats van door te ontwikkelen naar een meer geraffineerde versie voor een systeem waar zo'n grote groep mensen verplicht kritiek van afhankelijk wordt is, door een groot nationaal bedrijf als de NS is ronduit verbijsterend. Het laat zien hoe vroeg in de ontwikkeling dit is uitgerold.

Dit is het resultaat van slecht en klantonvriendelijk beleid. En niet de fout van medewerkers of reizigers. Ondanks de problemen die enkele reizigers veroorzaakten – dat moet veel specifieker en directer aangesproken worden. Niet door een groot aantal van de andere reizigers die zich wel aan de regels houden daarmee op te zadelen!

Reputatie 6

Ik kan het niet anders dan het geheel met je eens te zijn @Ovi, maar goed ik ben toch bevreesd dat ondanks alle negatieve verhalen op dit forum over de fietsreservering NS dit ook in de toekomst verplicht gaat stellen. Het zou wel een schandelijke gedraging zijn van een monopolist.

Ik weet niet of je het advies van het locov destijds hebt gelezen. https://locov.nl/nationaal+spoor/overige+adviezen/1979839.aspx?t=Advies-pilot-met-verplichte-fietsreservering-in-de-zomer-van-2021

Maar als je dit leest dan begrijp je al überhaupt niet, waarom NS deze reservering heeft doorgezet. De afgelopen jaren heeft NS al veel dingen gedaan om de fietsers uit de trein te jagen zoals uit deze brief blijkt. NS is met klem geadviseerd om dit niet door te voeren en wat doet het bedrijf: juist het zet toch door. Inzake de ICT, NS grossiert helaas in ICT blunders en dit kan ook er nog wel bij. Als je MijnNS en storing in de zoekbalk intikt zal je behoorlijk schrikken. Aan het begin van de coronacrisis waren de dienstregeling aanpassingen zo slecht verwerkt op www.ns.nl, dat het bedrijf zelf doorverwees naar www.9292.nl omdat het daar in wel beter geregeld was. 

Het wordt mijns inziens hoog tijd voor een ander treinbedrijf op het hoofdrailnet.

Reageer