Fietsen in de spits in de trein

Reputatie 4
Ik merk de laatste tijd dat er steeds vaker fietsen in de spits worden meegenomen.
Ik zou graag willen weten of meer mensen hier last van hebben en zo ja dit te melden.
Mijn vraag aan de NS is gaat de NS hier wat aan doen? Ik dacht namelijk dat er boetes werden uitgedeeld hiervoor.
Worden onbeheerde fietsen verwijderd uit de trein of niet? Heb ooit een conducteur dit wel horen omroepen dat als de eigenaar van de fiets zich niet meldde, hij deze zou verwijden. Wordt dit beleid wel door alle conducteurs toegepast.

18 reacties

Reputatie 2
Nee, dit wordt lang niet door alle HC's toegepast. Ik heb zelfs HC's gezien die doodleuk tegen fietsers die op het perron wachtten op de trein na 18:30 dat ze in hun trein van 18:12 al mochten gaan zitten, en daarna nog mensen met koffers uit het fietsenbalkon haalden. Helaas zie ik maar vaak genoeg mensen die tijdens de spitsuren in volle treinen stappen met hun fiets en dan ook nog eens mensen van de klapstoelen wegjagen. Ook het gebruik maken van het verkeerde balkon kan enorm irritant zijn. Vaak genoeg staan de fietsen dan dermate zo dat het looppad geheel of gedeeltelijk geblokkeerd wordt en maar zelden die je een HC mensen op zulke dingen aanspreken. Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen HC's zijn die dat wel doen, maar 1 duidelijke lijn van handelen conform de reisvoorwaarden is helaas ver te zoeken.

Ook de term onbeheerde fietsen is voor verschillende interpretaties vatbaar. Ernaast zitten, in het zicht houden, of er goed op letten in een coupe nabij zijn mogelijk. Als ik mijn fiets meeneem en er is nabij een betere zitplaats dan een klapstoel maar ik hier gebruik van. Ik zet immers mijn fiets veilig vast aan de haken zodat deze niet omvalt en op slot. Echter zijn er inderdaad HC's die willen dat je naast de fiets zit. Uiteraard is dit ook een kwestie van hoe jij jouw fiets in de trein beheerd, veilig voor andere reizigers laat staan, en communicatie over de eigendom met de HC. Even bij controle kenbaar maken dat de fiets verderop van jou is, maakt het voor een HC overzichtelijk bij controle van de eigenaar. In elke situatie geldt dat overleg met de HC op de trein altijd verstandig is als je een fiets of andere ongewone bagage mee neemt. Het kost op het perron ietsjes meer tijd, maar men zal je vaak wel dankbaar zijn, meer moeite voor je doen en coulanter zijn waar je in een grijs gebied rond de regels zit.
Het is ons nog niet ter ore gekomen dat er tijdens de spits wel fietsen meegenomen worden johnnyvtz1990! Bij mijn weten is het ook niet het geval dat de spitstijden door de ene conducteur wel, en door de andere conducteur niet aangehouden worden. Ik kan me echter voorstellen dat een conducteur een uitzondering maakt wanneer het rustiger is. In alle andere situaties zal dit niet het geval zijn, en blijven fietsen verboden gedurende de spits.

Met betrekking tot de zitplaats ben je inderdaad niet verplicht om op de klapstoelen plaats te nemen Seravee. Zoals je terecht opmerkt, is het dan wel nodig dat je tijdens een controle aangeeft dat de fiets verderop bij jou hoort.
Reputatie 6
Badge +1
@Sjoerd NS: het gebeurt ontzettend vaak dat er fietsen meegenomen worden tijdens de spits. Vanmorgen zag ik er nog een. Zelf reis ik veel op het zeer drukke traject Arnhem-Utrecht, en ook daar worden tijdens de spitsen doodleuk fietsen ingeladen, terwijl de reizigers al nauwelijks in de trein passen.

Is het trouwens niet zo dat een fiets zich ├╝berhaupt niet op het station mag bevinden tussen bepaalde tijden? Ik meen me te herinneren dat in de Rotterdamse stationstunnel ooit een bordje van die strekking heeft gehangen.
Reputatie 7
Badge +3
Het bekende verhaal: NS weigert zijn eigen regels te handhaven.
Reputatie 7
Badge +3
Niet alleen NS. Hetzelfde probleem doet zich voor bij lijn 51 van het GVB. Iedere keer dat ik daar reis in de avondspits, zie ik doodgemoedereerd mensen met fietsen instappen. En niemand die er iets van zegt.
Reputatie 2
Tsja, en de vouwfietsen van tegenwoordig lijken ook op opgevouwen tandems. Die nemen ook bizar veel ruimte in dankzij hun 21"+ wielen, accuaandrijving etc. Of figuren die pertinent weigeren een vouwfiets in te vouwen. Teveel werk natuurlijk, waarom zou je rekening met anderen houden?
Reputatie 4
Badge
Volgens mij valt dit probleem wel mee. Zit bijna dagelijks in de spits op verschillende trajecten (waaronder Arnhem-Utrecht) en het komt wel eens een enkele keer voor, maar niet structureel. Daarom valt het op.
Wel heb ik laatst meegemaakt dat een conducteur twee fietsen na 16 uur toestand, omdat er kort daarvoor een stremming was geweest op het traject. Er was voldoende plaats in de trein, dus prima lijkt me.

Ik heb nog nooit gezien dar reizigers niet mee konden vanwege een fiets, omgekeerd wel. Ook heel vaak dat reizigers die buiten de spitsuren plaats hadden genomen op de klapzetels en weigerden om ruimte te maken voor extra betaald fietstransport.

Op het fietskaartje staat duidelijk dat het niet geldig is in de spits, dus conducteurs kunnen fietsen die buiten de geldigheidsduur van het kaartje reizen bij het volgende station uit de trein zetten.
Reputatie 7
Badge +3
Op het fietskaartje staat duidelijk dat het niet geldig is in de spits, dus conducteurs kunnen fietsen die buiten de geldigheidsduur van het kaartje reizen bij het volgende station uit de trein zetten.
Dan moeten de conducteurs dat natuurlijk wel consequent doen.

Het viel me vorige week overigens op dat niet in alle treinen consequent staat aangegeven dat fietsen op bepaalde plaatsen in de trein prioriteit hebben. Uit mijn hoofd zat er in de VIRM wel een sticker maar in de ICM niet.
Op al het materieel staat de fietsplaats op de deur aangegeven en ik dacht dat ook in ICM de fietssticker geplakt is. Zal morgen ff opletten als ik ICM heb.
Het enige materieel waar het niet of slecht is aangegeven is DDAR. Het balkon achter de loc is perfect voor fietsers.
Reputatie 2
Het is ons nog niet ter ore gekomen dat er tijdens de spits wel fietsen meegenomen worden johnnyvtz1990! Bij mijn weten is het ook niet het geval dat de spitstijden door de ene conducteur wel, en door de andere conducteur niet aangehouden worden. Ik kan me echter voorstellen dat een conducteur een uitzondering maakt wanneer het rustiger is. In alle andere situaties zal dit niet het geval zijn, en blijven fietsen verboden gedurende de spits.
Dat mensen niet mee konden door teveel fietsen heb ik helaas vaak genoeg meegemaakt. Ik heb zelfs gehad dat toen ik met mn eigen fiets onderweg was richting Den Helder, de HC 3 fietser eruit zette omdat de looproute geblokkeerd werd. Andersom liet afgelopen week de HC een groep fietsers al met de trein van 18:27 mee, zodat het niet te vol zou worden in de trein van 18:42. Er stonden inmiddels namelijk al 9 mensen met hun fiets op het perron en eerste trein na 18:30, die van 18:42, was net als diens voorganger een VIRM4delig. Alhoewel de reactie van de HC te snappen is om de groep uit te dunnen, is het op een gegeven moment toch weer afwijken van de regels. Het zijn misschien maar 3 minuten, maar als je de al reeds duidelijk gestelde regels niet zelf kan handhaven, waar ligt dan de grens met reizigers die het gezien hebben en later hetzelfde doen. Een goed voorbeeld geeft de HC dan niet echt. Zeker omdat het al niet bepaald rustig was die vrijdag, de treinen van 18:27 en 18:42 op vrijdagen vanaf Nijmegen naar Utrecht zijn tegenwoordig bijna altijd 4delige VIRM's en die zijn met de groepen reizigers met weekendvrij/studentenweekend/dalvrij die al minuten lang bij de paaltjes wachten vaak zo vol (en misschien dat meteen dan andere hint in deze zin ook duidelijk is? 😉 ).

Maar als men nog niet eerder ervan heeft gehoort dat mensen tijdens de spits toch fietsen meenemen of dat er mensen uit de trein gezet worden, wil ik dit graag wel gedurende mijn reizen in beeld brengen. Graag zou ik dan wel een schriftelijke verklaring willen hebben om de HC herkenbaar in beeld te brengen zodat ik deze beelden in prive aan de NS kan overhandigen. Ik zie namelijk zo vaak dat HC's handelen in strijd met de door de NS zelf opgestelde AVR-NS. Alhoewel er altijd wel gevallen tussen zitten waarbij er een logische en misschien ook wel verstandige verklaring voor is, zien veel reizigers dit helaas niet en gebruiken het als excuus om de regels langzaam te laten vervagen.

Misschien is het ook handig eens mee te reizen tijdens de spits of andere drukke uren (bv zaterdagochtend tussen 9 en 12, wanneer misschien fietsen wel meegenomen worden maar het regelmatig zo vol is dat er toch veel dingen 'anders' lopen), en niet alleen op de grotere lijnen in de randstad. Helaas gebeurt het uitzetten van fietsers nog wel eens, of dat je als reiziger geblokkeerd wordt naar de toilet of vluchtroute. Anderhalve week geleden moest namelijk zelfs wat geregelt worden met iemand die tijdens de evacuatie van een trein zeer lastig tussen de wagons van de trein kon lopen naar de deur van evacuatie omdat hij een te grote koffer mee had. Over dat stukje bagage zijn namelijk ook regels, maar die worden makkelijk over het hoofd gezien door alle partijen. En dat is misschien geen fiets, maar 't had een fiets op het verkeerde balkon kunnen zijn. Ook tijdens de spits gaan gemakkelijk fietsen toch even erbij. Een HC kan zo zijn of haar best doen op het perron, maar soms ontglippen gewoon. En ook een HC raakt in de drukte soms wel eens vast in de trein. Meer personeel of assistentie op perrons voor dit soort gevallen zou handig zijn, want dat er niets aan gedaan wordt en dat er niks gemeld wordt liggen namelijk wel op 1 lijn. De HC moet het namelijk ook maar net opvallen en als hij/zij het al niet door heeft, gaat het melden ook lastig.

Op al het materieel staat de fietsplaats op de deur aangegeven en ik dacht dat ook in ICM de fietssticker geplakt is. Zal morgen ff opletten als ik ICM heb.
Het enige materieel waar het niet of slecht is aangegeven is DDAR. Het balkon achter de loc is perfect voor fietsers.
Het is bij ICM wel aangegeven met een grote blauwe fiets symbolen op de deuren. Die is bij ICM, zoals je denk ik al weet, bij de voorste deuren van 1 van de 2 kopbakken.

Bij VIRM, DDZ, SGM en SLT zitten ook van deze symbolen op de deuren. Zelfs bij enkele stammen DDAR, al zijn de balkons hiervoor niet zo taktisch gekozen: het zit namelijk op een van de deuren van de middelste bak(vanaf stuurstand gezien de 3de deur), ipv de deuren het dichts bij de loc. Het logo zit hier achter niet op een gele deur, maar grijze deur. Het logo is hier dan ook geel. bij de DM90's is dit logo hetzelfde: geel op een grijze deur.
Op het toekomstig materieel FLIRT3 zitten deze bij de middenbak of in het geval van de 4-delige een van de middenbakken. De middenbak in kwestie deelt 1 deur voor fietsen, 1 deur voor rolstoelers. Ook bij deze is het symbool bijna gelijk aan die van de andere treinstellen (muv DDAR/DM90/DDM1). Toekomstig inzetbaar, maar ouder, materieel DDM1 heeft bij het stuurstandrijtuig bij de achterste set deuren op 1 van de 2 deuren de logo voor fietsers, anders deur het logo voor rolstoelers. De logo's op de deuren bij dit materieel is echter wel iets kleiner dan bij de andere types.
Hopelijk mis ik zo niks?
@Seravee

Bedankt voor de verduidelijking, maar ik doelde op de binnenkant vd trein. Op al het materieel is er idd een fiets geplaatst, behalve bij de DDAR. Daar mis ik geregeld de fietssymbolen.

De DDAR is geimproviseerd, denk aan de eerste klas die een hele coupe in beslag neemt. Die heeft geen ouderwets fietsbalkon meer. Vandaar het balkon direct achter de loc.

Van mij uit nog ff uit het hoofd hoeveel fietsbalkons:

DM90: 1 fietsbalkon (midden)
SGM2/3: 2 fietsbalkonnen (achter beide cabines
SLT4: 1 fietsbalkon (midden)
SLT6: 2 fietsbalkonnen (2e en 5e bak)
ICM3/4: 1 fietsbalkon (achter cabine 1, vanuit midden gezien niet de kant van de eerste klas)
VIRM4: 2 fietsbalkons (2e deur en 7e deur)
VIRM6: 3 fietsbalkons (2e deur, deur 6 of 7 in het midden, 11e deur)
DDZ4/6: 1 fietsbalkon (ergens midden, DDZ6 ms extra balkon, zal er eens op gaan letten)
DDAR3: 1 fietsbalkon (1e balkon achter de locomotief)
Reputatie 2
kleine correctie/aanvulling
DM90: 2 fietsbalkonnen, bij deur 2 en 3 (dus beide middendeuren: 1 deur heeft bij beide deuren fietsen, de ander heeft op 1 deur fiets andere deur rolstoel)
DDZ4: 1 fietsbalkon (vanaf voormalig mddm bekeken: deur 4, en deur 6 is rolstoel)
DDZ6: 2 fietsbalkonnen (vanaf voormalig mddm bekeken: deur 4 en 8. Deur 6 en 10 zijn rolstoel)

DDAR is inderdaad een raar geval. Zeker omdat er meerdere type stammen zijn. Alleen al 2 verschillende als t gaat om klasseindeling. In elk geval is de deur het dichtst bij de loc wel het ideaalst voor fietsen en rolstoelers(geen toilet), maar hebben de stammen die wel een fietslogo hebben die vaak bij deuren met een kleiner balkon dan bij de loc. Wordt bij de DDM1 ook weer zo dacht ik, de 7201 en 7208 hebben al bijvoorbeeld niet geheel dezelfde indeling, maar qua fietsafdeling zit die (volgens de deuren) bij het stuurstandrijtuig de achterste deuren.

Maar aan de binnenkant: bij de ICMm zitten in die inkeping tweemaal een stickertje met het fietsenlogo(eenmaal uiteinde, eenmaal zijkant). Nu kunnen die door 'minder nette reizigers' er vanaf gepulkt worden, dus 't zal me niks verbazen als die op sommige plaatsen inmiddels zijn verdwenen.
Reputatie 4
Nee, dit wordt lang niet door alle HC's toegepast. Ik heb zelfs HC's gezien die doodleuk tegen fietsers die op het perron wachtten op de trein na 18:30 dat ze in hun trein van 18:12 al mochten gaan zitten, en daarna nog mensen met koffers uit het fietsenbalkon haalden. Helaas zie ik maar vaak genoeg mensen die tijdens de spitsuren in volle treinen stappen met hun fiets en dan ook nog eens mensen van de klapstoelen wegjagen. Ook het gebruik maken van het verkeerde balkon kan enorm irritant zijn. Vaak genoeg staan de fietsen dan dermate zo dat het looppad geheel of gedeeltelijk geblokkeerd wordt en maar zelden die je een HC mensen op zulke dingen aanspreken. Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen HC's zijn die dat wel doen, maar 1 duidelijke lijn van handelen conform de reisvoorwaarden is helaas ver te zoeken.

Ja het klopt Seravee. Ik heb dit ook ooit een conducteur zien doen. Het gekke is dat conducteurs wel boetes uitdelen voor mensen met een vrij reizen abonnement, maar fietsen gewoon toestaan. Zo lok je frustraties bij reizigers uit.
Reputatie 4

Ja het klopt Seravee. Ik heb dit ook ooit een conducteur zien doen. Het gekke is dat conducteurs wel boetes uitdelen voor mensen met een vrij reizen abonnement, maar fietsen gewoon toestaan. Zo lok je frustraties bij reizigers uit. Het stond trouwens al op een dagkaart voor fietsen uit 2010 dat deze niet meegenomen mochten worden in de trein, maar schijnbaar kent dit land te veel analfabeten.

http://www.andershans.nl/wp-content/uploads/2010/11/dagkaart-fiets.jpg
Reputatie 4

Dit bewijst maar dat de NS als zo vaak een bord voor hun kop heeft. Ik heb het nota bene verschillende keren gemeld. Een keer kreeg ik als reactie dat bepaalde reizigers deze wel mochten meenemen als het ging om een gehandicapten fiets, waar ik alle begrip voor heb, maar ik zie deze fietsen nooit in de trein. Dat het je nog nooit ter oren is gekomen lijkt mij dan ook erg stug.
Reputatie 4
.

Dit stond er in 2010 al op ja, maar niet iedereen in Nederland kan schijnbaar eenvoudige zinnen lezen. http://www.andershans.nl/wp-content/uploads/2010/11/dagkaart-fiets.jpg
Reputatie 1
Volgens mij valt dit probleem wel mee. Zit bijna dagelijks in de spits op verschillende trajecten (waaronder Arnhem-Utrecht) en het komt wel eens een enkele keer voor, maar niet structureel. Daarom valt het op.
Inderdaad! Ik reis dagelijks Amsterdam - Den Haag en weer terug. Heel af en toe is er iemand met een fiets en dat is bijna altijd iemand die zich er zelf ook ongelukkig mee voelt. Niet alle mensen zijn perfect op de hoogte van alle regeltjes en ik vind het alleen maar goed dat daar niet bruut mee afgerekend wordt. Zelf zal je ook wel eens in een situatie zijn waar je hoopt dat een regel wat losser wordt toegepast.

Wat wel zo is, is dat mensen in de trein erg gefixeerd raken op bepaalde dingen en dan wordt de ergernis groter en groter, terwijl het probleem maar klein is. Dat geldt ook voor bellen in de trein en dat soort dingen. Mensen die dagelijks in de trein zitten draaien langzaam door denk ik altijd!
@Seravee

DM90 heb ik pas 1x meegehad en DDZ had ik deels in me kop. Jij bent idd erg precies.

@johnny

Fietsen met internationaal fietskaartje hebben geen spitsbeperking en daarom kan dat een uitzondering zijn. Herkenbaar aan de kaart bevestigd aan de fiets.

Reageer