beantwoord

fietsen mee in de trein

• 30 mei 2020
  • 23 reacties
  • 456 Bekeken

Waarom was het niet aangegeven in de app dat je door Covid-19 niet met je fiets de trein in mocht… ik had dus al een kaartje gekocht en vervolgens de trein gemist omdat ik op het LAATSTE moment werd verteld dat het niet toegestaan was en ben ik vervolgens heel laat thuisgekomen.

icon

Beste antwoord door MoDe 30 mei 2020, 12:06

Het staat echt in de app, even doorklikken op Coronamaatregelen. Ook kun je geen kaartjes kopen via de app of automaat, dus vraag mij af waar en wanneer jij jouw fietskaartje hebt gekocht.

Abonnementhouders hebben een mail gekregen waarin dit ook vermeld is.

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is al wekenlang overal aangekondigd.

Reputatie 7
Badge +3

Het staat echt in de app, even doorklikken op Coronamaatregelen. Ook kun je geen kaartjes kopen via de app of automaat, dus vraag mij af waar en wanneer jij jouw fietskaartje hebt gekocht.

Abonnementhouders hebben een mail gekregen waarin dit ook vermeld is.

Badge

Fietskaartjes zijn ook niet meer te koop bij de NS en daarnaast is het toch op verschillende manieren aangekondigd.

Reputatie 7
Badge +3

Fietskaartjes zijn ook niet meer te koop bij de NS en daarnaast is het toch op verschillende manieren aangekondigd.

Ik bedenk net dat met kaartje waarschijnlijk een treinkaartje bedoeld wordt en geen fietskaartje. Niet iedereen koopt een fietskaartje….. als je niets leest dan weet je niet dat een fietskaartje verplicht is.

Badge +3

Arriva verkoopt nog gewoon fietskaartjes, óók geldig bij NS.

https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/kan-ik-bij-de-kaartautomaat-van-arriva-een-fietskaartje-kopen.htm

Handig geregeld van Arriva. Ik neem aan dat je er bij de NS alsnog uit wordt gegooid en zelf de kosten terug mag gaan vragen?

Badge +3

Handig geregeld van Arriva. Ik neem aan dat je er bij de NS alsnog uit wordt gegooid en zelf de kosten terug mag gaan vragen?

Dat is correct ja. De Arriva automaten geven keurig een bonnetje als je dat wilt. Geen idee of je daarmee iets kunt bij een NS balie.

Reputatie 7
Badge +3

En tot 1 dag voor het verbod om fietsen mee te nemen kon je nog e-tickets voor je fiets kopen met een datum tot ik dacht 10 of 11 juni. Misschien erg waarschijnlijk dat TS zo'n e-ticket had, maar is mogelijk in theorie.

Badge

Arriva verkoopt nog gewoon fietskaartjes, óók geldig bij NS.

https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/kan-ik-bij-de-kaartautomaat-van-arriva-een-fietskaartje-kopen.htm

Zoals ik begrepen heb is het een landelijke afspraak en is Arirva de enige die dus nog wel fietsen vervoert, want ook Qbuzz vervoert geen fietsen meer.

Badge +3

Zoals ik begrepen heb is het een landelijke afspraak en is Arirva de enige die dus nog wel fietsen vervoert, want ook Qbuzz vervoert geen fietsen meer.

Klopt, Qbuzz moest er nog over nadenken maar per 1 juni is het daar ook einde verhaal, of misschien nu al.

Badge

Klopt, Qbuzz moest er nog over nadenken maar per 1 juni is het daar ook einde verhaal, of misschien nu al.

Nu al, want die hebben de fietsstickers op de trein al voorzien van een rode streep.

Reputatie 4

Vraagje: mag je wel een racefietsframe meenemen in de trein nu?

Nee, helaas, ook een fietsframe valt onder fietsen, dus die zijn ook uitgesloten.

Reputatie 7
Badge +3

Nu al, want die hebben de fietsstickers op de trein al voorzien van een rode streep.

Op hun website en Facebook pagina staat per 1 juni. Maar de rode strepen plakkers zullen wel voorgewerkt hebben, het is tenslotte weekend (en Pinksteren). 

Nee, helaas, ook een fietsframe valt onder fietsen, dus die zijn ook uitgesloten.

Dat is natuurlijk niet waar. Weer zo’n zelf verzonnen regeltje van de ns. Een frame is een frame. Nog lang geen fiets. Dus gewoon bagage.

Dat is natuurlijk niet waar. Weer zo’n zelf verzonnen regeltje van de ns. Een frame is een frame. Nog lang geen fiets. Dus gewoon bagage.

Wat zijn de afmetingen van het fietsframe?

Reputatie 7
Badge +1

Er moet ergens een grens getrokken worden. Straks krijg je allemaal mensen die de fiets demonteren, alle losse onderdelen mee gaan nemen in de trein en vervolgens op de bestemming weer in elkaar gaan zetten. Dan zijn we weer terug bij af. 

Precies er moet ergens een grens getrokken worden. Als je er niet op kan fietsen is het dus geen fiets. 

Badge

Precies er moet ergens een grens getrokken worden. Als je er niet op kan fietsen is het dus geen fiets. 

Oooh is dat de definite van een fiets, dus als ik de trappers er af haal is het geen fiets meer?

Een fietsframe voor het verbod goldt ook dat je er een fietsdagkaart voor moest hebben. Er wordt iig gesproken over gedemonteerde racefietsen. Een fietsframe is geen handbagage, te groot helaas. De grens wordt getrokken ook bij een fietsframe. Anders gaat iedereen er een wiel uithalen om toch zijn of haar fiets mee te nemen en ja, ook deze acties zijn collega's al tegengekomen.

Ik ga nog iets verder, juist ivm de Coronamaatregelen ben ik scherper op bagage. Als het echt te groot is, gaat het niet mee.

Sorry Scrappy, dit is geen verzonnen eigen regel van NS.

Ik ga nog iets verder, juist ivm de Coronamaatregelen ben ik scherper op bagage. Als het echt te groot is, gaat het niet mee.

Uit nieuwsgierigheid, waarom specifiek vanwege de coronamaatregelen scherper op bagage? Mij lijkt dat er nu juist extra ruimte is voor bagage vanwege maar de helft van de zitplaatsen die bruikbaar zijn. Mijn (laptop)tas leg ik nu ook steevast naast mij neer zodat er niet iemand uit gewoonte zomaar kan gaan zitten

@Popeye

Mooi dat je dat aankaart. Ik heb het niet volledig beschreven merk ik nu. Het gaat om bagage die oa op balkons in de weg staan of het onmogelijk maakt met afstand uit te stappen. Laatst was er een balkon zo volgebouwd met koffers en kinderwagens dat ik niet eens het HC hok in kon en dat er zelfs koffers uit de trein konden vallen bij openen deuren. Ik had dus moeten zeggen, ik ben scherper op waar bagage wordt geplaatst en hoe het is weggezet.

Bagage op stoelen, daar zal ik nu inderdaad niets over zeggen, tenzij het vervuilde bagage is of honden, die horen daar nog steeds niet.

Helder @Loes, daar zou ik mij ook aan storen, zeker als er ruimte genoeg is om bagage normaal neer te zetten.  

Reageer