Fietsen meenemen in de trein | NS Community

Fietsen meenemen in de trein



Toon eerste bericht

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Fietsen in de trein nemen niet alleen zitplaatsen in, maar worden ook vaak verkeerd en/of gevaarlijk gestald.

Maar niet alleen in de trein ook op het station zorgen mensen met hun fietsen voor gevaarlijke situaties. Met de fiets een roltrap of trap zonder fietsgootje af gaan levert gevaar op voor anderen. Zondag meerdere mensen op station Leiden die met de fiets de roltrap en trap afgingen, terwijl liften gewoon werkten. Een paar jaar geleden kon ik op de trap van datzelfde station een vallende fiets van iemand net ontwijken. Tegelijkertijd kwam een ander met fiets op de roltrap lelijk ten val. 

Ik heb niets tegen het meenemen van fietsen in de trein, maar hou daarmee rekening met anderen. Net als die anderen rekenen moeten houden met fietsen door ruimte te geven aan de fiets op fietsplaatsen.

Reputatie 6

Iemand had ooit eens op dit forum het idee geopperd om in de zomer balkons van sommige Intercity's te verbouwen tot fietsplekken. Lijkt mij nog steeds een goed idee. 

Er blijven dan steeds minder zitplaatsen over, één extra fietsplaats kost al gauw twee tot drie zitplaatsen  

Mijns inziens moet in de zomermaanden gewoon de prijs van het fietskaartje flink omhoog zodat fietsen alleen meegenomen worden als dat noodzakelijk is. Reken voor een fiets daarom gewoon de prijs van een meereiskaartje. Nu nemen veel mensen hun fiets onnodig mee enkel omdat dat goedkoper is dan ter plaatse een fiets huren.

Reizigers die hun fiets meenemen in de trein fietsen voornamelijk van station A naar station B. Als je ergens een fiets huurt moet je die op dezelfde plaats weer terugbrengen.

Reageer