beantwoord

Fietsen op de trein

• 22 oktober 2014
  • 7 reacties
  • 401 Bekeken

Beste NS,

Ik had even een vraag.
Wij willen in de zomer met scouting met de trein van Eygelshoven richting Zeeland (Middelburg). Ik ben op de hoogte van fietskaartjes, maar als wij waarschijnlijk met 20 man incl. 20 fietsen zijn. Moeten wij dit van tevoren aangeven en zo ja hoe doen we dat?

Alvast bedankt.

Ron
icon

Beste antwoord door Thijs NS 23 oktober 2014, 09:43

MaceWindu, pe_pe en Treintrainer hebben al goede adviezen gegeven. Je zult in ieder geval moeten opsplitsen, per balkon in de trein kunnen niet meer dan 3/4 fietsen worden geplaatst. Bovendien is niet in elke trein genoeg plek voor 20 fietsen in totaal. Misschien is het handiger om een aanhanger te huren en de fietsen zo op bestemming te brengen.
Bekijk origineel

7 reacties

Ik denk dat je er dan op moet rekenen dat jullie je in kleine groepjes (~max 4) over verschillende treinstellen moeten verdelen en dan nog heeft de conducteur het recht jullie fietsen te weigeren, omdat er bijvoorbeeld al te veel fietsen in de trein staan. Dat is dan nog mits er in die periode geen werkzaamheden plaatsvinden op dat traject, want in de NS-bus mogen in principe helemaal geen fietsen mee, maar dat laat NS dan ruim van tevoren weten, namelijk 10 dagen.
Ik kan niet als ik 18 kids heb en 2 stafleden die meerijden met de kinderen. 5 groepjes maken.
Plus als die 10 dagen van tevoren kenbaar maken in verband met werkzaamheden dan hebben wij een probleem. Zomerkamp wordt 7 maanden van tevoren gepland. Ik kan niet dan nog iets anders regelen.
Hallo MaceWindu!

Fietsen mogen volgens de gestelde voorwaarden mee in de trein. http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/meenemen-fiets-huisdier.html

Iedere trein heeft een duidelijk aangegeven gedeelte (fietspictogram op de deur) waar je je fiets dient te stallen. 20 fietsen in één keer mee is praktisch inderdaad bijna onmogelijk. Alleen al omdat jullie, zeker in de zomer, niet de enigen zullen zijn met het idee om de fiets mee te nemen :-)

Ik zou inderdaad zoals Pe_pe adviseert in kleine groepjes vertrekken. Beter is misschien nog om ter plaatse fietsen te huren :-D

Succes!
Ik kan niet als ik 18 kids heb en 2 stafleden die meerijden met de kinderen. 5 groepjes maken.
Plus als die 10 dagen van tevoren kenbaar maken in verband met werkzaamheden dan hebben wij een probleem. Zomerkamp wordt 7 maanden van tevoren gepland. Ik kan niet dan nog iets anders regelen.

Je kunt mijn vorige bericht dan ook opvatten als een verkapt advies om een andere oplossing te zoeken dan de fietsen per trein te vervoeren. 🙂
Daarbij speelt mogelijk ook nog een rol dat je niet uitsluitend met NS reist, maar het eerste stukje ook nog met Veolia. En of die in hun treinstellen ruimte hebben voor fietsen is natuurlijk ook nog maar de vraag.
Nou Ja Veolia is niet zo het probleem. We kunnen die eerste 10 km ook wel op de fiets naar het station 😛. Maar de treinen van Veolia zijn een stuk ruimer 😃.
MaceWindu, pe_pe en Treintrainer hebben al goede adviezen gegeven. Je zult in ieder geval moeten opsplitsen, per balkon in de trein kunnen niet meer dan 3/4 fietsen worden geplaatst. Bovendien is niet in elke trein genoeg plek voor 20 fietsen in totaal. Misschien is het handiger om een aanhanger te huren en de fietsen zo op bestemming te brengen.

Reageer