beantwoord

Fietsframe meenemen in de trein

• 12 augustus 2014
  • 7 reacties
  • 1466 Bekeken

Ik wil een fietsframe meenemen. Wordt dit als gedemonteerde fiets beschouwd waarvoor ik een fietskaartje moet kopen?
icon

Beste antwoord door Thom 12 augustus 2014, 10:54

U mag een gedemonteerde fiets meenemen maar u heeft wel een dagkaart fiets nodig:

Klik hier voor extra informatie.

Een fietsframe is een gedemonteerde fiets en kan niet mee als handbagage, zoals een vouwfiets. Het is een broodje-aapverhaal dat als je het voorwiel er uit haalt, het geen fiets meer is en je dus geen fietskaartje hoeft te kopen. In juli en augustus mag u uw frame ook meenemen in de spits maar als de conducteur oordeelt dat het niet verantwoord is door drukte of zo, kan hij u vragen met fietsframe uit de trein te stappen. Een fietsframe is geen handbagage en past niet in het bagagerek. Vouwfietsen soms ook niet maar die zijn wel als handbagage toegestaan. Een frame in het bagagerek is belachelijk, mag niet en levert gevaar op voor uw medepassagiers
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag een gedemonteerde fiets meenemen maar u heeft wel een dagkaart fiets nodig:

Klik hier voor extra informatie.

Een fietsframe is een gedemonteerde fiets en kan niet mee als handbagage, zoals een vouwfiets. Het is een broodje-aapverhaal dat als je het voorwiel er uit haalt, het geen fiets meer is en je dus geen fietskaartje hoeft te kopen. In juli en augustus mag u uw frame ook meenemen in de spits maar als de conducteur oordeelt dat het niet verantwoord is door drukte of zo, kan hij u vragen met fietsframe uit de trein te stappen. Een fietsframe is geen handbagage en past niet in het bagagerek. Vouwfietsen soms ook niet maar die zijn wel als handbagage toegestaan. Een frame in het bagagerek is belachelijk, mag niet en levert gevaar op voor uw medepassagiers
Het geldt pas als een vouwfiets als het frame minstens eenmaal gevouwen is. Racefietsen waar de wielen vanaf zijn gehaald, tellen bijvoorbeeld ook niet als vouwfiets.
Anders zou je de volgende situatie kunnen krijgen met twee samenreizende personen: Eentje reist alleen met een frame en de ander alleen met twee gedemonteerde wielen.
Reputatie 4
Badge
Een fietsframe is geen handbagage en past niet in het bagagerek. Vouwfietsen soms ook niet maar die zijn wel als handbagage toegestaan. Een frame in het bagagerek is belachelijk, mag niet en levert gevaar op voor uw medepassagiers

Maar reiskoffers passen ook niet in een bagagerek, bezetten vaak een zitplaats (want "waar moet ik hem anders laten?!?") en zijn met 20 kilo een stuk vervelender om op je te krijgen dan een fietsframe dat nauwelijks iets weegt en rechtop gezet kan worden voor de klapstoel van de eigenaar waardoor hij geen waardevolle zitplaats inneemt.

Dus als je en gedemonteerde fiets in een reiskoffer van 1,20 bij 0,90 bij ?? weet te proppen mag hij wel gratis mee als zijnde grote bagage?
Als NS binnenkort de Dagkaart Handbagage invoert, weten we wie ze op dat idee heeft gebracht. 😛
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt met het ene kwaad het andere niet goedpraten. Ik merk het in de Beneluxtrein ook wel dat reizigers a-sociaal zijn en gewoon koffers op zitplaatsen zetten, want IK moet mijn koffers kwijt en als mensen dan die zitplaats nodig hebben gaan we wazig kijken cq agressief worden want IK kan er niks aan doen dat IK de koffers niet in de bagagerekken kan krijgen, dan moet NS ze maar groter maken en omdat IK ze er niet in kan krijgen moet een ander maar staan.

Zo kan het dus niet werken. Alleen ls er plek genoeg is, maakt het niet uit. Allemaal smoesjes van mensen die geen rekening willen houden met anderen en met een beetje goede wil en elementaire omgangsvormen ook helemaal niet nodig. Je haalt je koffer van een zitplaats af als iemand moet zitten, klaar.

Met wat goede wil, sociaal gevoel en wat inschikkelijkheid zijn regels niet eens nodig. Een fiets is geen handbagage en dat wordt het ook niet met een verwijzing naar een ander kwaad dat kennelijk voorkomt. Thalys eist dat je hem in een hoes inpakt en er vervolgens uiteraard voor betaalt. Zes euro voor een dagkaart fiets is geen onredelijk bedrag en past bij de Nederlandse verhoudingen als het om fietsgebruik gaat.
Het egoïstische gedrag en een alleen op het eigenbelang gerichte mentaliteit zonder rekening te willen houden met anderen is de oorzaak van veel ellende en nergens voor nodig.

En voor wie naar regels kijkt is het simpel, een vouwfiets mag en een gewone fiets vereist een dagkaartje. Tussen het hanteren van een fiets met of zonder wielen is haast geen verschil. Met een beetje sociaal gevoel neem je toch niet het risico dat een fiets uit het rek op een medepassagier valt? Er is niks belachelijks aan deze regel, lijkt me.
Hallo MBtje2, voor een fietsframe moet je inderdaad een Dagkaart fiets kopen. Ik heb je vraag verplaatst naar 'In de trein', omdat je vraag hieronder valt. Groet, Marjan

Reageer