beantwoord

Fietskaartjes zijn te duur.

  • 12 januari 2019
  • 10 reacties
  • 503 Bekeken

Zojuist ben ik weinig charmant de trein uitgetrapt door de hoofdconducteur van de trein tussen den helder en nijmegen die om 21:15 in Anna Paulowna stopte.
Vanavond ga ik een avondje naar vrienden en omdat afstanden tussen plaatsen in deze regio groot zijn en openbaar vervoer geen gegeven is (de bussen in mijn eigen dorp zijn afgelopen zomer opgeheven) wilde ik met mijn fiets de trein in om één station verder (Schagen) van mijn instapstation (Anna Paulowna) de laatste kilometers per fiets te overbruggen ipv een half uur in deze kou lopen. Toen ik echter lang en breed met mijn fiets in de trein stond geparkeerd (waarvan ik onder de indruk was dat dit toegestaan was buiten spitsuren) kwam de hoofdconducteur tijdens het sluiten van alle deuren mij vragen of ik een fietskaartje had waarop ik antwoordde dat ik niet wist dat deze bestonden en hem vroeg of buiten spitstijden men niet gewoon met de fiets de trein in mocht. Hierop verwittigde hij mij dat hij een groen sein had en ik mocht kiezen om te vertrekken of hem 60 piek betalen. Hierna vroeg ik hem of ik dan een half uur op de volgende trein mocht wachten en zijn antwoord bevestigde dat. Nu ben ik zeer geirriteerd uitgestapt en naar de automaat gelopen om er vervolgens achter te komen dat een fietskaartje ongeacht de afstand van de rit zeven euro mag kosten. Ik betaal nu dus naast €2,60- voor mezelf (wat 5 jaar terug overigens nog 40 cent minder kostte) ook zeven euro voor mijn fiets. Ik leg dus tien euro neer voor een treinrit van 7 minuten, een half uur te laat komen en in de kou te moeten staan wachten. Top! Nu dit klaaguurtje klaar is wil ik de conversatie starten waarom kaartprijzen jaar in jaar uit omhoog gaan en een fietskaartje in vredesnaam zeven euro kost ongeacht de afstand. Er moet naar mijn idee voor een fietskaartje ook een tarief per afstand komen.
icon

Beste antwoord door Tochjo 12 januari 2019, 21:53

Elk jaar worden de tarieven van de vervoerbewijzen gecorrigeerd voor de inflatie. In sommige jaren wordt ook een stijging van de gebruiksvergoeding (de kosten die NS moet betalen voor gebruik van het spoor) doorberekend. Dat was dit jaar niet het geval. Nu speelde er echter wel iets anders: het lage btw-tarief is verhoogd van 6 naar 9 procent. Omdat vervoerbewijzen vallen onder dit btw-tarief, heeft dat geleid tot een extra prijsverhoging van zo'n 2,83 procent.

NS heeft in haar adviesaanvraag aan het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) aangegeven waarom de Dagkaart Fiets relatief meer in prijs is gestegen dan andere vervoerbewijzen:

Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein groeit hard, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de onstuimige groei van de OV-Fiets. NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen. Om de kosten van verlenging ten behoeve van de fietsplaatsen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen.

Wellicht is het een idee om een volgende keer een OV-fiets te huren op station Schagen? Het huren van zo'n fiets kost 3,85 euro per periode van 24 uur en is daarmee goedkoper dan het meenemen van een fiets in de trein op een korte afstand.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je komt hier serieus klagen omdat je zelf niet vantevoren hebt gecheckt of en voor welke prijs je een fiets mee mag nemen? Moet toch niet de omgekeerde wereld worden zeg.

En ja, kaartprijzen gaan ieder jaar omhoog, net als brood, melk en allerlei andere dingen die je koopt. Toen ik kind was kon ik voor 50 cent een Italiaans schepijsje kopen, kan ook al jaren niet meer.
Badge +3
Elk jaar worden de tarieven van de vervoerbewijzen gecorrigeerd voor de inflatie. In sommige jaren wordt ook een stijging van de gebruiksvergoeding (de kosten die NS moet betalen voor gebruik van het spoor) doorberekend. Dat was dit jaar niet het geval. Nu speelde er echter wel iets anders: het lage btw-tarief is verhoogd van 6 naar 9 procent. Omdat vervoerbewijzen vallen onder dit btw-tarief, heeft dat geleid tot een extra prijsverhoging van zo'n 2,83 procent.

NS heeft in haar adviesaanvraag aan het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) aangegeven waarom de Dagkaart Fiets relatief meer in prijs is gestegen dan andere vervoerbewijzen:

Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein groeit hard, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de onstuimige groei van de OV-Fiets. NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om de benodigde reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen te kunnen meenemen. Om de kosten van verlenging ten behoeve van de fietsplaatsen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen.

Wellicht is het een idee om een volgende keer een OV-fiets te huren op station Schagen? Het huren van zo'n fiets kost 3,85 euro per periode van 24 uur en is daarmee goedkoper dan het meenemen van een fiets in de trein op een korte afstand.
Reputatie 7
Badge +3
Als ik een afstand van 7 minuten met de trein moet en 7 euro om mijn fiets mee te mogen nemen in trein te duur vind en vervolgens 30 minuten zou moeten wachten op de volgende trein, omdat ik mij niet eerder had verdiept in het onderwerp "fiets meenemen in de trein" was ik die 15 km gewoon gaan fietsen......
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad MoDe. Dat was ik nog even vergeten in mijn post. Wil je niet betalen, ga dan lekker fietsen. Daar is dat ding voor.
De afgelopen tijd is het niveau van vragen en klachten wel flink omlaag gegaan zeg.
Reputatie 6
Badge
Eigenlijk ben je er nog goed vanaf gekomen, omdat je nog 'gratis' mocht uitstappen i.p.v. een boete. Die 7 eur is een fors tarief voor zo een korte afstand. Je kunt het dan ook zien als een aanbod dat een fiets tegen betaling mee mag.
Reputatie 7
Badge +4
De conducteur heeft u zestig euro bespaard. Weinig charmant? Een bloemetje voor de man lijkt me eerder op zijn plaats, dat kan daar makkelijk van af.

Wie weet nou niet dat je moet betalen voor de trein?
Reputatie 7
Badge +3
Voor die 7 euro mag je met fiets (in de daluren) helemaal van Den Helder naar Maastricht of Vlissingen, dan is het helemaal niet zo duur. Het is ook niet bedoeld voor dit soort korte stukjes die gewoon fietsend zijn af te leggen.
Hallo Joost1999 en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig om te lezen dat je niet op de hoogte was van de regels omtrent het meenemen van je fiets in de trein. Ik zie dat er hierboven een aantal kritische geluiden staan maar zie ook dat Tochjo een prachtig antwoord heeft gegeven op je klacht. Kom je er zo verder uit?
Reputatie 3
Ik word niet goed van mensen die denken dat je altijd, ook tijdens de spits, je fiets maar gratis kan meenemen in de trein. Als je een beetje je verstand gebruikt snap je toch dat dat niet kan.
Reputatie 7
Badge +4
Het is eerder een maatschappelijk probleem.

Reageer