beantwoord

Fietskaartjes zijn te duur.

• 12 januari 2019
  • 34 reacties
  • 1359 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Er is ook nog een bepaling dat de HC bepaalt of er ruimte genoeg is. Zo nee, dan mag een fiets niet mee. Denk bv aan situatie waarin je Jappanners met witte handschoentjes nodig hebt. :laughing:

Die japanners hadden wij vanmorgen bijna nodig… er kwam één VIRM-4 in plaats van de eerder aangekondigde twee…

Maar dat is een erg dubieuze regel, bovendien - zoals je zelf al aangeeft - niet van toepassing buiten juli en augustus.
Maakt het reizen met de trein wel weer een uitdaging. Mag de fiets mee? Ja, hij mag mee maar misschien toch niet…

En blijft vreemd dat dat dan voor fietsen geldt en kennelijk niet voor die enorme hutkoffers die je in de trein ook wel ziet. Die mogen zelfs in de spits “gewoon” mee.

Reputatie 5

Niets mag “gewoon” mee. Het is altijd de vraag of je geen hinder veroorzaakt en de conducteur heeft daarbij het laatste woord.

Niets mag “gewoon” mee. Het is altijd de vraag of je geen hinder veroorzaakt en de conducteur heeft daarbij het laatste woord.

Dan wordt het wel een heel subjectief zootje. Inderdaad staat in de AVR een paar keer “… als uw fiets/dier/handbagage naar het oordeel van NS...”

maar ik zie nogal eens niet opgevouwen vouwfietsen, of gewone fietsen in de spitstrein, of enorme bagage die paden blokkeert etc… maar geen conducteur die daar wat van zegt. Totdat zijn/haar pet een keer scheef staat misschien.

En verder kan ik van tevoren niet altijd inschatten of ik hinder veroorzaak. Mijn vouwfiets lijkt heel massaal als een trein - door wat voor oorzaak ook - stampvol is. Maar ik ga niet een half uur later op mijn werk komen omdat ik maar niet instap als de trein erg vol is. Of mijn vouwfiets laten staan.

Hard tijd dus dat NS zorgt voor meer bagageruimte.

Reputatie 7
Badge +3

@Henkh_63 

Als de conducteur vindt dat uw fiets gezien de drukte niet mee mag mag hij niet mee ook als u daardoor te laat op uw werk komt. Roepen dat NS maar gratis ruimte beschikbaar moet stellen zodat straks iedereen zijn fiets mee kan meenemen in de trein om dagelijks naar zijn werk te gaan slaat natuurlijk nergens op. 

Reputatie 5

Meer bagageruimte gaat ten koste van zitplaatsen. Wordt ook niet iedereen gelukkig van.

Tjongejonge, lekkere genuanceerde reacties weer… 

@Tamzin: waar staat het woord “gratis” in mijn mail? Als NS vindt dat dat niet kan moeten ze misschien kosten voor bagage in rekening brengen. Maar dan moeten ze er ook voor zorgen dat er voldoende ruimte is. Het kán niet zo zijn dat ik met mijn kaartje op de trein sta te wachten en dan niet mag instappen omdat mijn bagage teveel ruimte inneemt en het al zo vol is. Dat is géén service.

@Vareo: ik zie in het buitenland treinen die fiets/bagageruimte hebben en ook voldoende zitplaatsen… moet kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

@Henkh_63 Dieven zullen in ieder geval blij zijn met een apart gedeelte voor bagage 😉

@Henkh_63Dieven zullen in ieder geval blij zijn met een apart gedeelte voor bagage 😉

Ja, daar zal dan ook iets op gevonden moeten worden. Dan denk ik bijv. aan bagagerekken in een coupé. Kun je er zelf in de buurt gaan zitten en in het oog houden.

Maar ja… ik zie nu ook wel eens onbeheerde vouwfietsen op het balkon van een trein staan. Zelf zou ik dat niet durven...:confused:

Reputatie 5

Tjongejonge, lekkere genuanceerde reacties weer… 

@Tamzin: waar staat het woord “gratis” in mijn mail? Als NS vindt dat dat niet kan moeten ze misschien kosten voor bagage in rekening brengen. Maar dan moeten ze er ook voor zorgen dat er voldoende ruimte is. Het kán niet zo zijn dat ik met mijn kaartje op de trein sta te wachten en dan niet mag instappen omdat mijn bagage teveel ruimte inneemt en het al zo vol is. Dat is géén service.

@Vareo: ik zie in het buitenland treinen die fiets/bagageruimte hebben en ook voldoende zitplaatsen… moet kunnen.

Over nuances gesproken. Welk buitenland heeft u op het oog en is het betreffende spoorwegnet qua drukte vergelijkbaar met de Nederlandse situatie ?

Overigens kan het ook zonder bagage de vraag zijn of u wel mee kunt. Het kaartje geeft u recht op vervoer maar hoe en wanneer wordt, afgezien van een tijdsblok, niet verder gespecificeerd. De service die u  bedoelt lijkt helaas niet meer van deze tijd te zijn.

Reageer