beantwoord

fietsreservering

  • 16 June 2021
  • 69 reacties
  • 1658 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

ik wil morgen met twee kinderen en mijzelf met de trein. we nemen ieder een fiets mee (Driehuis - Hardenberg).

Treinwijzer geeft echter aan dat er maar plek is voor 2 fietsen in alle treinen in de daluren. Alleen als ik de internationale trein van 13 uur uit Amsterda\m naar Almelo neem, is er plek voor meer dan 3 fietsen. Alle andere binnenlandse treinen niet.  Reistijd met internationale trein is 20 minuten langer..

Mag ik in de andere treinen 3 fietsen meenemen? 

icon

Beste antwoord door Momo 16 June 2021, 18:43

Bekijk origineel

69 reacties

Hoi 123, welkom op onze NS Community.

Het reserveren is deze maand nog niet verplicht om te doen. Dat er maar 2 plekken staan aangegeven is natuurlijk wel een indicatie dat hier niet genoeg ruimte voor is. Echter zie ik momenteel geen bezwaar om dit niet te doen.

Reputatie 6

Hi 123, Welkom op dit forum,

 

De reis van Driehuis naar Hardenberg gaat via Almere en Zwolle. Ik zie in de reisplanner dat hier meestal ICM rijdt. Bij deze type intercity is het aantal fietsplekken zeer beperkt. 3 fietsen zou nog wel kunnen lukken maar het kan natuurlijk ook zo maar zijn dat de fietsplekken bij de overstap in Almere en Zwolle reeds gevuld zijn en dan kan je niet mee. Je kan je fiets wel aanmelden maar dit is geen reservering, dus hier geldt gewoon wie het eerst komt het eerst maalt.

 

In de internationale trein is inderdaad een fietswagon aangekoppeld, maar daar geldt dan weer wel een reservering voor (voor de mensen die met de fiets naar bijvoorbeeld Berlijn gaan), indien er plek is kan je wel mee maar de reserveringen gaan hier echt voor.

 

Eigenlijk kan je een fiets alleen in bepaalde sprinters nog fatsoenlijk kwijt. Maar Driehuis-Hardenberg is niet te doen met alleen sprinters. 

Reputatie 7
Badge +3

In een ICM kun je inderdaad als de fietsen goed strak tegen elkaar staan en fietstassen eraf zijn of plat ingeklapt zijn 3 fietsen in de fietsruimte kwijt (eigen ervaring), maar de Treinwijzer rekent volgens mij met ruimte voor 2 fietsen. Dus iedere reis die je plant met de Treinwijzer die over Almere gaat en met 1 ICM stel gereden wordt, zal aangeven dat je maar maximaal 2 fietsen kwijt kan. In de praktijk zou je er wel 3 fietsen neer kunnen zetten, alleen kun je dan de 3e niet aanmelden in de Treinwijzer, in ieder geval niet voor de gehele reis. Als er in de Treinwijzer voor het stuk Amsterdam  - Almere met een IC (even in de Treinwijzer apart checken voor dit traject) aangegeven wordt dat er 2 plekken vrij zijn, is nog geen andere aanmelding gedaan en zou je dus kunnen proberen er wel 3 fietsen in te krijgen. Je loopt dan wel het risico dat iemand anders zonder aanmelding ook een fiets meeneemt en dan houdt het echt op, want 4 fietsen krijg je niet op de fietsplek. En aanmelding is geen reserveren dus jij hebt dan niet meer recht op de fietsplek dan die eventuele ander.

Je zou dan voor 2 fietsen de gehele reis kunnen aanmelden en voor de 3e fiets alleen de delen Driehuis - Amsterdam en Almere - Zwolle en neem je de 3e fiets dan zonder aanmelding mee in de ICM. Let er wel op dat je alledrie de fietsen ook echt op de fietsplek zet en niet bv dwars op het balkon. Als je met een fiets de vluchtweg van de machinist blokkeert heb je een probleem. 

Eventueel zou je tussen Amsterdam en Almere de sprinter kunnen nemen, maar dan zal de reistijd wel langer worden omdat je dan vanaf Almere de IC van een half uur later hebt.

Reputatie 6

Ik zie vooral het probleem bij Almere-Zwolle ontstaan. Het is morgen de hele dag mooi weer, weliswaar geen vakantie maar ik was vandaag ook weer eens op het werk en heb behoorlijk wat fietsen in de trein gezien. Misschien is het een optie om vanuit Amsterdam de Sprinter naar Zwolle te nemen (maar kost een uur extra reistijd, wel 1 overstap minder). Dan weet je zeker dat je fietsen meekunnen. (vooral het reizen met 3 fietsen tegelijk vind ik hier de bottleneck. Indien er maar 1 fiets al in een ICM staat, heb je eigenlijk al gelijk een groot probleem.)

Reputatie 7
Badge +3

Almere-Zwolle wordt ook met ICM gereden maar dat wordt wisselend met 1 of 2 stellen gereden. dus officieel maximaal 2 of 4 fietsen, waarbij je met goed neerzetten er 3 of 6 kwijt kunt. Als ik nu check in de Treinwijzer voor alleen Almere-Zwolle dan zijn er morgen op meerdere tijden 4 plekken vrij , 1 keer 3 plekken en een paar keer 2 plekken. Op de tijden dat er 2 plekken aan te melden zijn rijdt er volgens de planning (op Treinposities) 1 ICM stel en op de andere tijden 2 stellen. Dan zou het het beste zijn om te plannen op een tijd dat er op dit traject met 2 stellen ICM gereden wordt. Met 4 plekken vrij in de Treinwijzer heeft er blijkbaar nog niet niemand een fiets aangemeld en kun je voor 3 fietsen aanmelden. Ook hier loop je weer het risico dat er reizigers zijn die een fiets zonder aanmelding meenemen en je dus niet mee kan. Maar je kunt die reis wel aanmelden. En 4 plekken vrij in de Treinwijzer zou dan weer betekenen dat er eigenlijk 6 fietsen in passen.

Met de sprinter naar Zwolle kan natuurlijk ook, alleen wordt de reistijd dan nog langer. En ook met de sprinter kan het zijn dat er niet genoeg fietsplekken vrij zijn. Die sprinter wordt gereden met SNG en in 1 stel SNG passen maar 2 fietsen. Dan moet je ook weer plannen op een tijd dat er 2 stellen SNG rijden en hopen dat er niet al 2 fietsen in staan zonder aanmelding.

Hoe dan ook blijft het lastig met 3 fietsen tegelijk. 

Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn en hoe groot de fietsen van de kinderen zijn. Als het jonge kinderen zijn en een kleinere maat fiets past het misschien beter dan wanneer het 3 fietsen van een volwassen maat betreft.

 

Reputatie 6

Ik ben het wel met je eens Momo. Je zou dan bijvoorbeeld om 11.17 uur uit Driehuis kunnen vertrekken. Ik heb zelf onlangs ook weer eens een fiets meegenomen en ik blijf het een crime vinden in Nederland. Het aantal fietsplekken is zeer beperkt en je weet ook nooit waar die cabine stopt waar de fietsplekken zijn. Als ik dan ook nog met 2 kinderen zou reizen en misschien ook nog bagage, zou bij mij een hoop stress veroorzaken. Door de inbouw van de toiletten in de SNG-4 zijn ook nog eens bijna alle fietsplekken gesneuveld. Dus inderdaad IC in Almere en dan maar hopen op voldoende plekken. Ik ga morgen duimen voor @123 . 

 

  

Badge +3

Tja, als je beseft dat het aantal fietsplekken pakweg gelijk is aan het aantal treindelen dan is dat verbazend weinig. Bij SLT/FLIRT/SNG (al dan niet wegens toilet)nog minder zelfs.

Fiets mee nog redelijk duur geworden ook, maar dat geld zou naar OV-fiets gaan begreep ik.

Reputatie 7
Badge +3

In de SNG is de fietsplek eigenlijk net wat te kort om daar een fiets fatsoenlijk neer te kunnen zetten. Zie bv een foto die iemand in een ander topic had geplaatst. Zou de plek wat langer zijn dan kan de fiets netjes recht tegen de klapstoeltje staan en past er ook nog een 2e fiets en mogelijk met strak tegen elkaar zetten nog een 3e fiets. Maar dan zou de fietsplek op een andere lokatie in de trein moeten zijn want de verhoging waarboven de eerste rij stoelen is kan niet verder en het glazen wandje kan ook niet dichter naar de deuren (het balkon is toch al veel kleiner dan in een SLT).  Als de kinderen een kleinere maat fiets hebben zouden die er wel makkelijker kunnen staan en dan de fiets van de ouder ervoor, maar mogelijk blokkeer je dan deels het middenpad.

 

 

 

Reputatie 7

Fietsen in de trein: grote vraag, minimaal plek. Het valt niet mee en hou mijn hart vast hoe het straks met verplicht reserveren gaat  Ik voorzie hier veel topics met klacht en frustratie verschijnen .

Reputatie 2

Ik zou zelf gokken op de IC Berlijn, met maar twee overstappen - Amsterdam Centraal (vertrek bv 13:00)  en Almelo (NS reisplanner wil om een of andere vreemde reden ook in Marienberg een overstap {waarom zou je onderweg uitstappen als je in de trein naar Hardenberg zit ??? } ). 2 sprinters en een IC met redelijk veel fietsplekken. Redelijk ruime overstappen en geen geren in Almere van de ene naar de andere fietsplek,

Mocht via Amersfoort reizen. Er rijden morgen minder treinen Amersfoort Amsterdam CS vv. zie deze link

 

ps. als je een reis vanaf 12:17 van Driehuis naar Marienberg plant in de ns planner gaat het wel goed. De optie via Almelo wordt gewoon gegeven. ( Misschien in Marienberg dan nog even overstappen - want blijkbaar rijden morgen niet alle treinen tot Hardenberg  - extra overstap in Marienberg zou ik met fietsen altijd kiezen ipv de route via Almere, met grote kans op al aanwezige fietsen  )

 

Laura, begrijp ik goed dat je vanaf volgende maand MOET reserveren? En als er dan in een trein (bv Almere-Zwolle geen plek is) je met je kinderen op het perron moet blijven staan?

Het is inderdaad de bedoeling dat er binnenkort een pilot gaat starten waardoor het reserveren van een fietsplek verplicht zal worden. Deze pilot zou op 10 juli moeten starten en loopt dan tot 30 september. Op dit moment liggen de plannen echter nog bij verschillende reizigersorganisaties, de startdatum staat nog niet vast. Zodra reserveren daadwerkelijk verplicht zal worden vanaf een bepaalde datum, zal dat ook kenbaar gemaakt worden. 

Reputatie 6

Hi 123,

 

Betreft dit topic. Er zijn overigens door diverse forumleden vragen gesteld die nog niet beantwoord zijn.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

 

Laura, begrijp ik goed dat je vanaf volgende maand MOET reserveren? En als er dan in een trein (bv Almere-Zwolle geen plek is) je met je kinderen op het perron moet blijven staan?


Ja. Maar in feite mogen de fietsen nu ook niet mee als alle fietsplekken vol zijn. Als jij nu maar 2 fietsen kunt aanmelden, dan kunnen er geen 3 fietsen mee. Of je moet 2+1 fietsplek kunnen aanmelden, maar dan nog heb je geen garantie. De praktijk is dat men niet op de volgende trein wil wachten en dan maar de fiets neerzet waar geen fietsplek is. Met reserveren hoopt men nu overlast te voorkomen van verkeerd geplaatste fietsen.

Reputatie 5

 

Laura, begrijp ik goed dat je vanaf volgende maand MOET reserveren? En als er dan in een trein (bv Almere-Zwolle geen plek is) je met je kinderen op het perron moet blijven staan?


Ja. Maar in feite mogen de fietsen nu ook niet mee als alle fietsplekken vol zijn. Als jij nu maar 2 fietsen kunt aanmelden, dan kunnen er geen 3 fietsen mee. Of je moet 2+1 fietsplek kunnen aanmelden, maar dan nog heb je geen garantie. De praktijk is dat men niet op de volgende trein wil wachten en dan maar de fiets neerzet waar geen fietsplek is. Met reserveren hoopt men nu overlast te voorkomen van verkeerd geplaatste fietsen.

Het plan van verplichte reservering heeft alleen zin als dit duidelijk door NS wordt gecommuniceerd en er op wordt gehandhaafd. Je ziet nu teveel reizigers die hun fiets tijdens de spits meenemen en/of geen fietskaartje kopen.

Reputatie 3

Het is inderdaad de bedoeling dat er binnenkort een pilot gaat starten waardoor het reserveren van een fietsplek verplicht zal worden. Deze pilot zou op 10 juli moeten starten en loopt dan tot 30 september. Op dit moment liggen de plannen echter nog bij verschillende reizigersorganisaties, de startdatum staat nog niet vast. Zodra reserveren daadwerkelijk verplicht zal worden vanaf een bepaalde datum, zal dat ook kenbaar gemaakt worden. 

Dat ontmoedigingsbeleid voor fietsen in de trein was toch vooral bedoeld om in het begin van de coronatijd plezierreisjes met de trein (en daarmee onnodige drukte) te vermijden? Ik zou eerder verwacht hebben dat nu met de versoepelingen die beperkingen weer wat verminderd zouden worden, dat je bv gewoon weer bij de kaartautomaat een fietskaartje kunt kopen.

De NS wil eigenlijk van het fietsvervoer af, maar dat kan blijkbaar niet. Vandaar dit ontmoedigingsbeleid met allerlei eisen die alleen maar bedoeld zijn om het aantal fietsen in de trein te verminderen.

 

We willen niet van het fietsvervoer af. We willen zoveel mogelijk ruimte creëren voor reizigers, wat nog steeds prioriteit heeft met betrekking tot Corona. Ik durf niet te zeggen of de versoepelingen de mogelijkheid geeft voor meer ruimte voor fietsen in de trein.

Badge +3

Dat verplicht reserveren is totale onzin, want stel dat iemand voor een groepje fietsers alle fietsplekken voor een treinrit Amsterdam - Maastricht opeist (waarbij andere groepsleden misschien onderweg pas opstappen) hebben andere reizigers vette pech, terwijl die misschien nog best mee zouden kunnen tussen Amsterdam en Utrecht of van Utrecht naar Den Bosch…

Of jij met je fiets komt wat te laat op het station. Dan snel een plekje in de volgende trein reserveren, en de trein die zojuist voor je neus wegreed heeft een lege fietsplek, die dus best door een ander gebruikt zou kunnen worden maar diegene mocht niet mee natuurlijk, want heeft niet kunnen reserveren voor die trein!

Of je mist (met heel de groep) een overstap en neemt een volgende trein. Allemaal opnieuw reserveren graag! Daar sta je dan als de volgende trein(en) al ‘vol staan’ met fietsen.

Hooguit zou een reservering dus gebonden moeten zijn aan een fietskaartje. Kom je te laat en neem je een trein later dan geld kwijt en koop maar een nieuw kaartje plus reservering.

Of geld terug, maar ja we weten allemaal hoe dat werkt met het niet kunnen gebruiken of omzetten van e-tickets.

Bij verplicht reserveren krijg je te maken met no-show reizigers, die dus bij de eerste gelegenheid (hoe lang van tevoren mag het) een plekje voor hun fiets gaan claimen en vervolgens niet komen opdagen om welke reden dan ook.

Ik voorspel niet veel goeds dus… :rolling_eyes:

Bovenstaande past nog, maar in ander materieel… 

Kom maar schrijven beste conducteur! Uhh, van wie is die groene fiets? Of worden de fietsten op het volgende station dan uit de trein gesmeten?

 

We willen niet van het fietsvervoer af. We willen zoveel mogelijk ruimte creëren voor reizigers, wat nog steeds prioriteit heeft met betrekking tot Corona. Ik durf niet te zeggen of de versoepelingen de mogelijkheid geeft voor meer ruimte voor fietsen in de trein.

Bouwt de NS daarom nieuwe treinen met fietsplekken waar geen fiets in past? (SNG) Om dan te kunnen klagen bij Rover dat de fietsen in de weg staan?

Dat begint toch echt op een bewuste actie te lijken.

Reputatie 6

De NS wil eigenlijk van het fietsvervoer af, maar dat kan blijkbaar niet. Vandaar dit ontmoedigingsbeleid met allerlei eisen die alleen maar bedoeld zijn om het aantal fietsen in de trein te verminderen.

 

En dat in een fietsersland als Nederland. Wat een armoede. Vroeger had je gewoon bagage-afdelingen in de trein waar je grote bagage én fietsen kwijt kon.

In Canada, waar ik vaak kom, kan je zelfs de fiets meenemen in de stadsbus: de stadsbussen hebben voorop een rek waar 4 fietsen in passen, dus je fietst naar de bushalte, plaatst daar je fietst in het fietsrek voorop de bus, stapt in, en stapt uit waar je moet zijn en pakt daar je fiets weer uit het rek en fietst verder.

Badge +3

In de internationale trein gaat het inderdaad beter, maar verwacht zoiets niet in elke trein natuurlijk.

 

Reputatie 6

In de internationale trein gaat het inderdaad beter, maar verwacht zoiets niet in elke trein natuurlijk.

 

Maar gewoon een bagage-afdeling in de trein is toch niet zo raar? Mat 54 had die, Mat 64 had die, zelfs rijtuigen Plan W en de nieuwere rijtuigen hadden die. Kan je dan gewoon de fiets in kwijt zonder dat die ook maar iemand in de weg staat.

Reputatie 7

De NS wil eigenlijk van het fietsvervoer af, maar dat kan blijkbaar niet. Vandaar dit ontmoedigingsbeleid met allerlei eisen die alleen maar bedoeld zijn om het aantal fietsen in de trein te verminderen.

 

En dat in een fietsersland als Nederland. Wat een armoede. Vroeger had je gewoon bagage-afdelingen in de trein waar je grote bagage én fietsen kwijt kon.

In Canada, waar ik vaak kom, kan je zelfs de fiets meenemen in de stadsbus: de stadsbussen hebben voorop een rek waar 4 fietsen in passen, dus je fietst naar de bushalte, plaatst daar je fietst in het fietsrek voorop de bus, stapt in, en stapt uit waar je moet zijn en pakt daar je fiets weer uit het rek en fietst verder.

Helemaal mee eens. Waarom hebben ze ooit die fietsrijtuigen afgeschaft. Wat was daar mis mee. Als je meer zitplaatsen wil hadden ze destijds de treinen ook kunnen verlengen en nieuw bestelde treinen hierop kunnen afstemmen qua zitplaatsen en fietsrijtuig. Waar een wil is, is een (spoor)weg. Alleen de wil is er blijkbaar niet en hebben ze om onbegrijpelijke redenen anders gekozen. 

Reputatie 6

De NS wil eigenlijk van het fietsvervoer af, maar dat kan blijkbaar niet. Vandaar dit ontmoedigingsbeleid met allerlei eisen die alleen maar bedoeld zijn om het aantal fietsen in de trein te verminderen.

 

En dat in een fietsersland als Nederland. Wat een armoede. Vroeger had je gewoon bagage-afdelingen in de trein waar je grote bagage én fietsen kwijt kon.

In Canada, waar ik vaak kom, kan je zelfs de fiets meenemen in de stadsbus: de stadsbussen hebben voorop een rek waar 4 fietsen in passen, dus je fietst naar de bushalte, plaatst daar je fietst in het fietsrek voorop de bus, stapt in, en stapt uit waar je moet zijn en pakt daar je fiets weer uit het rek en fietst verder.

In Nederland is het bij Arriva in Limburg op een beperkt aantal routes ook mogelijk om de fiets mee te nemen in de bus. Kwam ik begin dit jaar achter bij een kort verblijf in Vaals. 

Reageer