beantwoord

fietsreservering

• 16 June 2021
  • 69 reacties
  • 1651 Bekeken

Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het reserveren werkt beter als je het tegelijkertijd koppelt aan de aanschaf van een fietskaartje.

Reputatie 6

Het reserveren werkt beter als je het tegelijkertijd koppelt aan de aanschaf van een fietskaartje.

Dat zou dus betekenen dat fietskaartjes nooit meer in een automaat kunnen worden aangeschaft.

NS doet overigens bij het doordrukken van dit reservatiesysteem alsof zij de enige vervoerder in Nederland zijn. In automaten van Arriva is het ook gedurende de hele Coronaperiode mogelijk geweest om een fietskaartje te kopen. Op vragen gesteld in het topic over de fietsreservatie is door NS al 12 dagen niet gereageerd. Ik denk dat het systeem vooralsnog niet ingevoerd gaat worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Daar zitten toch wel wat haken en ogen aan. Volgens de adviesaanvraag zou je vanaf twee weken voor vertrek al kunnen reserveren, dan zou je ook twee weken voor de reisdatum al een fietskaartje moeten kopen. Mocht de reis toch niet door gaan zit je met een fietskaartje waarvan niet kan worden gecontroleerd of die wel of niet gebruikt is en dus ook niet kan worden terug betaald. 

Dan is er ook nog de kwestie van controle. Zal er worden gecontroleerd op reseveringen? Want ik kan best een reservering maken, ook voor de terugreis, en vervolgens in een heel andere trein stappen met mijn fiets. 

En het lost het echte probleem niet op, namelijk dat er niet genoeg fietsplekken zijn, zeker in bepaalde treintypes. Zie maar het probleem van TS, als er alleen maar 1 stel ICM rijdt kun je dus nooit met een groep van 3 personen een fiets meenemen.

In het andere topic, eerder naar gelinkt door Macklobell, werd o.a. aangegeven dat in elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar zijn. Dat kan alleen als treinen die gereden worden met ICM of nieuwe sprinters (en daar reken ik dat ook de SLT-4 met toilet maar bij) met minstens 2 stellen rijden. Op de vraag of dat dan ook het geval zal zijn kwam geen duidelijk antwoord, alleen een aanname dat dit zo is. Met aannames kan ik niet zoveel. Maar alle ICM trajecten met minstens 2 stellen rijden zal voor meer mensen heel welkom zijn gezien bepaalde klachten over volle treinen.

Misschien ook wel interessant https://www.fietsersbond.nl/geen-verplichte-reservering-in-de-trein/

Badge +3

Haha dat filmpje inderdaad!

En dat is dan nog iemand die redelijk handig is met een smartphone.

Maar goed, de NS zal dan wel zeggen ‘regel dat allemaal (kaartje+reservering) vooral eerder dan een paar minuten voordat je trein vertrekt’.

En dan de reservering voor die gemiste trein zo snel mogelijk ongedaan maken natuurlijk, zodat er last-minute nog iemand anders (die ook een trein gemist heeft of zo) toch nog even kan reserveren en mee kan vanaf het volgende station? Anders is het zo zonde van de lege fietsplek die van jou was… 

Zie mijn eerdere reactie(s), ik zie een reserveringsplicht zonder extra kosten er dus niet van komen, en als het er al van komt doorstaat het de testperiode waarschijnlijk niet eens.

Reputatie 6

Haha dat filmpje inderdaad!

En dat is dan nog iemand die redelijk handig is met een smartphone.

Maar goed, de NS zal dan wel zeggen ‘regel dat allemaal (kaartje+reservering) vooral eerder dan een paar minuten voordat je trein vertrekt’.

En dan de reservering voor die gemiste trein zo snel mogelijk ongedaan maken natuurlijk, zodat er last-minute nog iemand anders (die ook een trein gemist heeft of zo) toch nog even kan reserveren en mee kan vanaf het volgende station? Anders is het zo zonde van de lege fietsplek die van jou was… 

Zie mijn eerdere reactie(s), ik zie een reserveringsplicht zonder extra kosten er dus niet van komen, en als het er al van komt doorstaat het de testperiode waarschijnlijk niet eens.

Ik ben van mening dat het er wel gaat komen, simpel omdat ook uit eerdere ervaringen gebleken is dat NS zich helemaal niets aantrekt van de wensen van de reiziger. Ik heb inmiddels wel de petitie van de fietsersbond ondertekend.

Reputatie 7
Badge +3

Terugkomend op de vraag van @123 Is het gelukt met de fietsen in de trein?

Reputatie 6

Op www.locov.nl is het antwoord op de adviesaanvraag van NS te lezen inzake de fietsreservering. Het voorstel van NS is compleet door de gehaktmolen gedraaid. Opvallend, veel van de punten, die op dit forum genoemd zijn, staan letterlijk in de brief van locov.

Reputatie 3

Is het misschien ook geen idee om die fietskaartjes gewoon een stuk duurder te maken? Dan wordt de vraag vanzelf een stuk kleiner. Ik vind 7.50 voor een dagkaart, ongeacht afstand voor zo’n grote fiets nogal weinig eigenlijk. Ik weet niet meer hoeveel het precies was, maar ik dacht dat een fietskaartje voorheen toch een stuk duurder was (zeker gecorrigeerd voor inflatie), en volgens mij was de prijs ook afstandsafhankelijk. Ik denk dat je een groot gedeelte van de drukte daarmee kunt voorkomen als je het zo duur maakt (bv E15,= per enkele reis ofzo) dat mensen alleen in uitzonderlijke gevallen nog de fiets meenemen.

Reputatie 6

De prijs van de fietskaartjes is de laatste jaren alleen maar verhoogd. Ik kan me nog herinneren dat begin 2000 een fietskaartjes 6 gulden kostte.

Reputatie 7
Badge +3

Op www.locov.nl is het antwoord op de adviesaanvraag van NS te lezen inzake de fietsreservering. Het voorstel van NS is compleet door de gehaktmolen gedraaid. Opvallend, veel van de punten, die op dit forum genoemd zijn, staan letterlijk in de brief van locov.

Ik zag dat advies en inderdaad veel punten die hier genoemd zijn worden daar aangegeven. 

De dag dat NS bekend maakte de fietsreservering in te voeren had ik er op Twitter o.a. met een HC een discussie over. Zij gaf aan dat hierdoor een gezin met 3 of 4 personen door te reserveren zeker weet dat ze mee kunnen. Dat weet je niet zeker, want als je 1,5 of 2 weken van tevoren hebt gereserveerd op basis van de planning dat er 2 x ICM of SNG rijdt, kan op de dag zelf de materieelplanning zijn aangepast naar 1 stel, en daar gaat je reservering. Je zal als gezin misschien juist meer zekerheid krijgen dat je juist niet mee kunt of allerlei fratsen moeten uithalen. Je ziet nu in de Treinwijzer alleen voor je gehele reis hoeveel fietsplekken er vrij zijn en of je dus mee kunt of niet. Als je 1 of meer keer moet overstapen zie je niet per trein hoeveel vrije plekken er zijn. Je zou dan wel voor de reservering de reis opknippen in meerdere delen, maar dan moet je wel voor 4 personen per persoon misschien 3 reserveringen maken, maal 2 want je moet ook terug. En als je voor de terugreis een kwartier of half uur later op het station bent (omdat het bv erg druk was in het pannenkoekrestaurant en het allemaal wat langer duurde) moet je al die reserveringen weer laten vervallen en nieuwe maken. 

Een ander punt van discussie was controle. Zij gaf aan dat het niet haalbaar was te controleren op aantallen (in de huidige situatie zonder reseveren), dwz als er al 3 fietsen staan op en fietsplek waar er 3 mogen/kunnen staan mag fiets nummer 4 er niet in of moet als die er toch al staat bij het eerstvolgende station eruit. Maar op de vraag of controleren op reservering wel haalbaar was, kwam geen antwoord. En het gaat alleen goed werken als er ook echt gecontroleerd wordt.

En zoals al eerder gezegd, het echte probleem van te weinig fietsplekken, vooral in bepaalde treintypes, los je er niet mee op.

Een veel gehoord bezwaar tegen meer fietsplekken is vaak dat dat ten koste gaat van zitplaatsen. Maar juist in de zomerperiode waarin de meeste fietsen worden meegenomen, zijn er minder reiziger en zijn treinen niet zo vol als wanneer iedereen gewoon naar werk, school of universiteit gaat. Dan zou je dus in de zomerperiode tijdelijk een aantal stoelen kunnen weghalen om daar fietsen te kunnen neerzetten. Dan komt een een tweede bezwaar, dat aanpassen van treinen veel geld kost. Tja, misschien had NS daar rekening mee kunnen houden bij het bestellen van nieuwe treinen, zoals de nieuwe sprinters, of bij vernieuwen/aanpassen van oudere treinen ipv nu te zeggen dat het niet kan of te duur is.

NS wil heel duidelijk weer meer reizigers de trein in hebben, getuige de diverse reclames en nieuwsbrieven die ik iedere keer weer ontvang. Ook worden er bijkbaar weer extraatjes uitgedeeld om klanten te lokken. Maar de reiziger met fiets voelt zich met de geplande reservering niet welkom in de trein, waardoor een deel een andere oplossing zal zoeken of zelfs de reis helamaal niet meer gaat maken. Dat zijn dan een aantal betalende reizigers minder voor NS.

Reputatie 6

Is het misschien ook geen idee om die fietskaartjes gewoon een stuk duurder te maken? Dan wordt de vraag vanzelf een stuk kleiner. Ik vind 7.50 voor een dagkaart, ongeacht afstand voor zo’n grote fiets nogal weinig eigenlijk. 

Inderdaad, het prijsmechanisme vormt van oudsher de meest efficiente en effectieve wijze om bijvoorbeeld het aanbod van fietsplekken en de vraag naar fietsplekken op elkaar af te kunnen stemmen. De trein wordt door menigeen echter beschouwd als een sociale voorziening en dat zorgt helaas voor kunstgrepen die niet altijd even goed uitpakken.

Reputatie 6

Is het misschien ook geen idee om die fietskaartjes gewoon een stuk duurder te maken? Dan wordt de vraag vanzelf een stuk kleiner. Ik vind 7.50 voor een dagkaart, ongeacht afstand voor zo’n grote fiets nogal weinig eigenlijk. 

Inderdaad, het prijsmechanisme vormt van oudsher de meest efficiente en effectieve wijze om bijvoorbeeld het aanbod van fietsplekken en de vraag naar fietsplekken op elkaar af te kunnen stemmen. De trein wordt door menigeen echter beschouwd als een sociale voorziening en dat zorgt helaas voor kunstgrepen die niet altijd even goed uitpakken.

Openbaar vervoer IS een sociale voorziening, namelijk om mensen die geen auto of ander vervoersmiddel hebben, tegen een redelijke prijs en onder redelijke voorwaarden van A naar B te vervoeren. Het is geen GUNST om met de trein te mógen reizen ofzo.

Reputatie 6

Openbaar vervoer IS een sociale voorziening, namelijk om mensen die geen auto of ander vervoersmiddel hebben, tegen een redelijke prijs en onder redelijke voorwaarden van A naar B te vervoeren. Het is geen GUNST om met de trein te mógen reizen ofzo.

Dat er zo naar gekeken wordt heb ik ook aangegeven. Maar dat maakt ook dat de oplossing zoals aangedragen niet of slechts in beperkte mate kan worden toegepast. Het moet “betaalbaar” blijven. Dit leidt er toe dat er logischerwijs te weinig plekken zijn (het vervoer wordt namelijk wel geacht op commerciele basis te draaien), men van alles probeert om de overlast te beperken en de rekening wordt uiteindelijk (groten)deels elders voldaan.

Reputatie 5

De verplichte reservering om je fiets mee te nemen in de trein zou op 10 juli a.s. in moeten gaan, maar vervolgens lees ik nog niets op de website van NS, hoewel je 14 dagen van tevoren, dus vandaag, al zou kunnen reserveren.

Reputatie 6

Hi Marcel,

In onderstaand topic heb ik ook om een reactie van NS gevraagd. Natuurlijk niet gebeurd. Het locov was zeer negatief over de plannen van NS. Ik denk dat het plan dan ook in de papierversnipperaar terecht is gekomen. Het zou echter wel zo fatsoenlijk zijn als NS dat ook bevestigd.

Reputatie 5

NS zet de verplichte fietsreservering toch door ondanks bezwaren van de consumentenorganisaties. Ze denken waarschijnlijk dat iedereen datnetjes gaat doen. Hoe naief kun je zijn.

Reputatie 5

Misschien is de oplossing van dit probleem wel om gewoon een serie treinen te reserveren wanneer je niet zeker weet welke je gaat halen? Of wordt dat geblokkeerd door dit hyperintelligente systeem? 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is iets wat ik bij het eerste bericht er over al bedacht. Op dit moment is het nog niet mogelijk een reservering te maken dus je kunt niet kijken of dit kan of niet. Maar je kunt wel kiezen om via je MijnNS account of zonder MijnNS te reserveren. Bij zonder MijnNS is alleen een e-mailadres nodig, Misschien is een serie treinen reserveren niet mogelijk met MijnNS en misschien wel zonder MijnNS. Anders kun je meerdere e-mailadressen (of aliassen) gebruiken. Het is natuurlijk niet de bedoeling want dan kunnen mogelijk andere reizigers met fiets niet reserveren.

Reputatie 6

Dat er zo naar gekeken wordt heb ik ook aangegeven. Maar dat maakt ook dat de oplossing zoals aangedragen niet of slechts in beperkte mate kan worden toegepast. Het moet “betaalbaar” blijven. Dit leidt er toe dat er logischerwijs te weinig plekken zijn (het vervoer wordt namelijk wel geacht op commerciele basis te draaien), men van alles probeert om de overlast te beperken en de rekening wordt uiteindelijk (groten)deels elders voldaan.

De NS heeft natuurlijk enorm veel geld uitgespaard de afgelopen decennia. Werk dat voorheen door loketmedewerkers en perronmedewerkers werd gedaan, wordt nu gewoon door de reizigers zélf gedaan (bijv. kaartjes kopen, reisinformatie opvragen, enz.). In feite voert de reiziger nu zélf de werkzaamheden uit die voordien door een NS-medewerker werden verricht. De reiziger wordt voor dat extra werk echter niet gecompenseerd door lagere tarieven. Integendeel, die moet ook nog € 7.50 betalen voor een pasje dat hem mogelijk maakt te reizen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat talloze organisaties dat zijn gaan doen. Banken bijvoorbeeld. Veel werkzaamheden die tot voor kort door een bankmedewerker werden gedaan (service aan de klant), zoals overmakingen, stortingen, geldopnames, rekeningbeheer, enz. moet de klant nú zelf doen, via internet of een app, en dat wordt dan verkocht (houd je vast) als “extra service” wánt het is zo handig om alles thuis achter je laptop te kunnen regelen. En soms moet je daar nog voor betalen ook, dan krijg je keurig één keer in de zoveel tijd een rekening voor je “thuisbankierpakket” (of het wordt domweg automatisch van je rekening afgeschreven).

In mijn ogen is het alsof je werkster opeens zegt: ik heb een geweldig idee, ik leg voortaan wat doekjes neer in de keuken, maar daarmee moet je dan voortaan zelf de badkamer en het toilet schoonmaken en de ramen zemen, maar dat moet je zien als service van mij, want dan kan je het lekker in je eigen tijd doen. En oh ja, je moet natuurlijk wel gewoon mijn loon blijven uitbetalen en voor die extra service reken ik dan 10 euro per maand, OK?

Wie houdt nou wie voor de gek?

Inmiddels staat de informatie over de fietsreserveringen online: ns.nl/fiets

1 regel uit de voorwaarden maalt natuurlijk het hele reserveren een wassen neus:

Op het moment dat de NS-trein waarvoor je de reservering gemaakt hebt te druk 
is waardoor er geen plek meer is voor je fiets. De conducteur bepaalt of dit het 
geval is;

Toch jammer dat het hele reserveringsysteem alleen opgezet is met voordelen voor de NS en het enige voordeel dat er voor de reiziger in kan zitten (zekerheid voor een plek) niet opgenomen is.

Verder geen enkele informatie op die site wat je moet doen als je een overstap mist, uit eerdere berichten haal ik dat je dan opnieuw moet reserveren. Maar dat staat nergens op de site.  En ja hoe mensen dat zonder mobiele telefoon gaan doen is blijkbaar ook niet over nagedacht.

Reputatie 7
Badge +3

NS zet de verplichte fietsreservering toch door ondanks bezwaren van de consumentenorganisaties. Ze denken waarschijnlijk dat iedereen datnetjes gaat doen. Hoe naief kun je zijn.

Gewoon de prijs van het fietskaartje verdubbelen gedurende de zomermaanden lijkt me een effectiever middel om de fietsoverlast in de treinen aan te pakken.

Reputatie 6

NS zet de verplichte fietsreservering toch door ondanks bezwaren van de consumentenorganisaties. Ze denken waarschijnlijk dat iedereen datnetjees gaat doen. Hoe naief kun je zijn.

Gewoon de prijs van het fietskaartje verdubbelen gedurende de zomermaanden lijkt me een effectiever middel om de fietsoverlast in de treinen aan te pakken.

De reizigersorganisaties zijn nu al woest, verdubbelen van de prijs gaat er echt niet doorkomen. Gelukkig wordt er tegenwoordig niet meer gecontroleerd in de trein. Dit gaat dus voor veel illegale fietsen zorgen.

Reputatie 7
Badge +3

@Macklobell 

De reizigersorganisaties kunnen wel woest zijn maar daarmee is de overlast van defietsen in de trein niet opgelost. 

Reputatie 6

@Macklobell

De reizigersorganisaties kunnen wel woest zijn maar daarmee is de overlast van defietsen in de trein niet opgelost. 

@Tamzin Heb je het advies van locov gelezen? NS is meerdere malen verzocht het aantal fietsplekken te vergroten. Het heeft in de afgelopen jaren precies het tegenovergestelde gedaan.

Reageer