beantwoord

fietsreservering

  • 16 June 2021
  • 69 reacties
  • 1651 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

ik wil morgen met twee kinderen en mijzelf met de trein. we nemen ieder een fiets mee (Driehuis - Hardenberg).

Treinwijzer geeft echter aan dat er maar plek is voor 2 fietsen in alle treinen in de daluren. Alleen als ik de internationale trein van 13 uur uit Amsterda\m naar Almelo neem, is er plek voor meer dan 3 fietsen. Alle andere binnenlandse treinen niet.  Reistijd met internationale trein is 20 minuten langer..

Mag ik in de andere treinen 3 fietsen meenemen? 

icon

Beste antwoord door Momo 16 June 2021, 18:43

In een ICM kun je inderdaad als de fietsen goed strak tegen elkaar staan en fietstassen eraf zijn of plat ingeklapt zijn 3 fietsen in de fietsruimte kwijt (eigen ervaring), maar de Treinwijzer rekent volgens mij met ruimte voor 2 fietsen. Dus iedere reis die je plant met de Treinwijzer die over Almere gaat en met 1 ICM stel gereden wordt, zal aangeven dat je maar maximaal 2 fietsen kwijt kan. In de praktijk zou je er wel 3 fietsen neer kunnen zetten, alleen kun je dan de 3e niet aanmelden in de Treinwijzer, in ieder geval niet voor de gehele reis. Als er in de Treinwijzer voor het stuk Amsterdam  - Almere met een IC (even in de Treinwijzer apart checken voor dit traject) aangegeven wordt dat er 2 plekken vrij zijn, is nog geen andere aanmelding gedaan en zou je dus kunnen proberen er wel 3 fietsen in te krijgen. Je loopt dan wel het risico dat iemand anders zonder aanmelding ook een fiets meeneemt en dan houdt het echt op, want 4 fietsen krijg je niet op de fietsplek. En aanmelding is geen reserveren dus jij hebt dan niet meer recht op de fietsplek dan die eventuele ander.

Je zou dan voor 2 fietsen de gehele reis kunnen aanmelden en voor de 3e fiets alleen de delen Driehuis - Amsterdam en Almere - Zwolle en neem je de 3e fiets dan zonder aanmelding mee in de ICM. Let er wel op dat je alledrie de fietsen ook echt op de fietsplek zet en niet bv dwars op het balkon. Als je met een fiets de vluchtweg van de machinist blokkeert heb je een probleem. 

Eventueel zou je tussen Amsterdam en Almere de sprinter kunnen nemen, maar dan zal de reistijd wel langer worden omdat je dan vanaf Almere de IC van een half uur later hebt.

Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 6

@Jan Haverkamp zie ook dit topic

 

 

Maar je kunt nog steeds je reserveringsmail tonen aan de conducteur. Hoe kan de conducteur dan zien dat je een bericht hebt gehad dat je niet mee mocht? Als er drie van de zes zijn ‘afgemaild’, hoe weet de conducteur dan wie dat zijn? 

Reputatie 6

vanochtend ontving ik dit in mijn inbox voor de fietsreservering van vandaag.

 

 

om 07.52 uur wordt gemeld dat mijn reservering is komen te vervallen. Om 08.00 uur krijg ik bericht dat mijn fiets toch mee kan. Vervolgens krijg ik om 08.18 uur weer een melding dat de fiets niet mee kan. Ja wat is het nu NS??? Op deze manier is het natuurlijk helemaal een zootje aan het worden.

Reputatie 7
Badge +3

In de maanden juli en augustus is het meenemen van een fiets de hele dag toegestaan.

Dat is waar ook. Bedankt voor de correctie!

 
 
×
 
 
 
Reputatie 6

Vrijdagmiddag ben ik van Utrecht naar Maastricht gereisd in een VIRM-4. Ook hier meer fietsen dan plekken. 

Hoe dit kan? Nou, ik heb de hele reis geen conducteur gezien. Twee uur lang is hij in de ene helft van de trein gebleven. Even sleutelen op de schaarse stations en weer rustig op je telefoon zitten in de cabine. 


Vandaag dus Driehuis-Apeldoorn v.v. Veel fietsen, geen conducteur en veel te kleine treinen. Snap niet dat vanaf Utrecht met één stel icm naar Enschede wordt gereden. Zorgt zelfs in deze tijd voor overvolle treinen waarin geen zitplaats meer beschikbaar was en veel mensen moesten staan.

Reputatie 6

Naast dat er veel te veel fietsen in de trein stonden, waren er ook veel te veel passagiers in deze trein, één stel icm. In Apeldoorn een hele riedel over overstap mogelijkheden, maar geen excuses voor de armzalige reisomstandigheden. Op een vraag aan de conductrice Nee dat doe ik nooit, want het komt niet van mijzelf dan.

 

Tsja klantvriendelijkheid anno 2021 bij NS.

 

Ze zei ook nog dat ze het zo geleerd had....

 

Vrijdagmiddag ben ik van Utrecht naar Maastricht gereisd in een VIRM-4. Ook hier meer fietsen dan plekken. 

Hoe dit kan? Nou, ik heb de hele reis geen conducteur gezien. Twee uur lang is hij in de ene helft van de trein gebleven. Even sleutelen op de schaarse stations en weer rustig op je telefoon zitten in de cabine. 

Badge +3

In de maanden juli en augustus is het meenemen van een fiets de hele dag toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Er gebeuren meer rare dingen. Afgelopen woensdag zag ik dat een Hc op Amsterdam Centraal gewoon toeliet dat in de middagspits iemand zijn fiets meenam. Dat kan nooit iemand met een “reservering” geweest zijn omdat het 17.00 uur was.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 6

Dat verplicht reserveren is totale onzin, want stel dat iemand voor een groepje fietsers alle fietsplekken voor een treinrit Amsterdam - Maastricht opeist (waarbij andere groepsleden misschien onderweg pas opstappen) hebben andere reizigers vette pech, terwijl die misschien nog best mee zouden kunnen tussen Amsterdam en Utrecht of van Utrecht naar Den Bosch…

Of jij met je fiets komt wat te laat op het station. Dan snel een plekje in de volgende trein reserveren, en de trein die zojuist voor je neus wegreed heeft een lege fietsplek, die dus best door een ander gebruikt zou kunnen worden maar diegene mocht niet mee natuurlijk, want heeft niet kunnen reserveren voor die trein!

Of je mist (met heel de groep) een overstap en neemt een volgende trein. Allemaal opnieuw reserveren graag! Daar sta je dan als de volgende trein(en) al ‘vol staan’ met fietsen.

Hooguit zou een reservering dus gebonden moeten zijn aan een fietskaartje. Kom je te laat en neem je een trein later dan geld kwijt en koop maar een nieuw kaartje plus reservering.

Of geld terug, maar ja we weten allemaal hoe dat werkt met het niet kunnen gebruiken of omzetten van e-tickets.

Bij verplicht reserveren krijg je te maken met no-show reizigers, die dus bij de eerste gelegenheid (hoe lang van tevoren mag het) een plekje voor hun fiets gaan claimen en vervolgens niet komen opdagen om welke reden dan ook.

Ik voorspel niet veel goeds dus… :rolling_eyes:

Bovenstaande past nog, maar in ander materieel… 

Kom maar schrijven beste conducteur! Uhh, van wie is die groene fiets? Of worden de fietsten op het volgende station dan uit de trein gesmeten?

 

Stap net over in Utrecht van de trein naar Maastricht.naar de trein naar Enschede. In beide treinen is de onderste foto van toepassing. Méér fietsen dan plekken. Vraag hoe kan dit?

 

Reputatie 6

Onkunde, onbenul en onzin. Dat lijkt me de beste samenvatting van het project “fiets reserveren” van NS. 

Als het niet zo treurig slecht geregeld was zou je er heel hard om moeten lachen.

 
Volgens mij is dat inmiddels per definitie het resultaat van elk project bij NS
Reputatie 7
Badge +3

Onkunde, onbenul en onzin. Dat lijkt me de beste samenvatting van het project “fiets reserveren” van NS. 

Als het niet zo treurig slecht geregeld was zou je er heel hard om moeten lachen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 6

We zijn nu 3 weken verder met het fietsreserveringssysteem. Ik probeer vanochtend een fiets naar Apeldoorn te reserveren en krijg nog steeds dit

 

 

Als ik vervolgens op fietsplek reserveren druk dan wordt dat ook gewoon vastgelegd. Ik zie echter in de hele rits aan voorwaarden die een normale gebruiker niet leest, dat je de fiets ion de Intercity Berlijn helemaal niet mee mag nemen. Dit is ook 4 weken geleden al aangegeven maar dus nog steeds niet aangepast. Best wel een beetje tra(a)g(isch)…..

Reputatie 7
Badge +1

Even uitproberen of het reserveringssysteem al werkt.

 

Super, het werkt. Maar ik kon toch amper 30 seconden daarvoor niet reserveren via de website?

Succes met reserveren online als je geen gebruik maakt van de app. Want is er nu nou wel of geen fietsplek beschikbaar?

Badge +3

Tuurlijk…

Een nieuwe reservering klinkt leuk maar bij volle treinen (qua fietsen) in bijvoorbeeld komende twee uur. Terug naar huis fietsen?

@NS_online

Replying to @OVHaaglanden

Je kunt in zo'n geval met een conducteur overleggen. Die kan dan inschatten of je fiets nog mee kan of niet. ^RW

De conducteurs krijgen het wel heel erg druk op die manier… :rofl: Gelukkig zitten er op de IC Eindhoven - Den Haag (9 bakken ICR) al twee toch?

Badge +3

Wel heel vreemd dat NS dan nu 25% korting geeft op het fietskaartje.

Dat is een ‘cadeautje’ voor het delen van waardevolle gegevens (en mogelijk je privacy, al is daar nu wel over nagedacht want geen Mijn NS account nodig).

Zo kregen deelnemers aan de pilot voor het huidige Trein Veilig aanmeldsysteem (ben even vergeten hoe het eerst heette) ook 10 dagtetourtjes gratis.

De naam Trein Veilig had natuurlijk betrekking op het spreiden van de drukte wegens corona, dus is nu wel aan vervanging toe, of in ieder geval niet meer van toepassing op reizigers. Hoe 'veilig’ een fiets in de trein is laat ik in het midden.. 

Reputatie 5

@Macklobell

De reizigersorganisaties kunnen wel woest zijn maar daarmee is de overlast van defietsen in de trein niet opgelost. 

@Tamzin Heb je het advies van locov gelezen? NS is meerdere malen verzocht het aantal fietsplekken te vergroten. Het heeft in de afgelopen jaren precies het tegenovergestelde gedaan.

Het aantal fietsplaatsen vergroten (ten koste van veel zitplaatsen) die je vervolgens twee maanden per jaar gebruikt en dan ook nog tegen een belachelijk lage prijs lijkt me ook een dwaas voorstel van het Locov. In het Locov zitten o.a. mensen van de Fietsersbond dus dat verklaart een en ander. 

Het onderliggende probleem is dat fietsers die hun fiets willen meenemen daarvoor geen reële prijs willen betalen die de kosten dekt waardoor het vervoer van fietsen een verliesgevende activiteit is. En daar heeft NS (zeker gezien de financiële situatie) geen trek in. 

Wel heel vreemd dat NS dan nu 25% korting geeft op het fietskaartje.

Reputatie 7
Badge +3

@Macklobell

De reizigersorganisaties kunnen wel woest zijn maar daarmee is de overlast van defietsen in de trein niet opgelost. 

@Tamzin Heb je het advies van locov gelezen? NS is meerdere malen verzocht het aantal fietsplekken te vergroten. Het heeft in de afgelopen jaren precies het tegenovergestelde gedaan.

Het aantal fietsplaatsen vergroten (ten koste van veel zitplaatsen) die je vervolgens twee maanden per jaar gebruikt en dan ook nog tegen een belachelijk lage prijs lijkt me ook een dwaas voorstel van het Locov. In het Locov zitten o.a. mensen van de Fietsersbond dus dat verklaart een en ander. 

Het onderliggende probleem is dat fietsers die hun fiets willen meenemen daarvoor geen reële prijs willen betalen die de kosten dekt waardoor het vervoer van fietsen een verliesgevende activiteit is. En daar heeft NS (zeker gezien de financiële situatie) geen trek in. 

Reputatie 7
Badge +3

In het advies hebben de reizigersorganisaties meerdere suggesties gedaan maar die zijn allemaal door NS aan de kant geschoven.

Reputatie 6

@Macklobell

De reizigersorganisaties kunnen wel woest zijn maar daarmee is de overlast van defietsen in de trein niet opgelost. 

@Tamzin Heb je het advies van locov gelezen? NS is meerdere malen verzocht het aantal fietsplekken te vergroten. Het heeft in de afgelopen jaren precies het tegenovergestelde gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

@Macklobell 

De reizigersorganisaties kunnen wel woest zijn maar daarmee is de overlast van defietsen in de trein niet opgelost. 

Reputatie 6

NS zet de verplichte fietsreservering toch door ondanks bezwaren van de consumentenorganisaties. Ze denken waarschijnlijk dat iedereen datnetjees gaat doen. Hoe naief kun je zijn.

Gewoon de prijs van het fietskaartje verdubbelen gedurende de zomermaanden lijkt me een effectiever middel om de fietsoverlast in de treinen aan te pakken.

De reizigersorganisaties zijn nu al woest, verdubbelen van de prijs gaat er echt niet doorkomen. Gelukkig wordt er tegenwoordig niet meer gecontroleerd in de trein. Dit gaat dus voor veel illegale fietsen zorgen.

Reputatie 7
Badge +3

NS zet de verplichte fietsreservering toch door ondanks bezwaren van de consumentenorganisaties. Ze denken waarschijnlijk dat iedereen datnetjes gaat doen. Hoe naief kun je zijn.

Gewoon de prijs van het fietskaartje verdubbelen gedurende de zomermaanden lijkt me een effectiever middel om de fietsoverlast in de treinen aan te pakken.

1 regel uit de voorwaarden maalt natuurlijk het hele reserveren een wassen neus:

Op het moment dat de NS-trein waarvoor je de reservering gemaakt hebt te druk 
is waardoor er geen plek meer is voor je fiets. De conducteur bepaalt of dit het 
geval is;

Toch jammer dat het hele reserveringsysteem alleen opgezet is met voordelen voor de NS en het enige voordeel dat er voor de reiziger in kan zitten (zekerheid voor een plek) niet opgenomen is.

Verder geen enkele informatie op die site wat je moet doen als je een overstap mist, uit eerdere berichten haal ik dat je dan opnieuw moet reserveren. Maar dat staat nergens op de site.  En ja hoe mensen dat zonder mobiele telefoon gaan doen is blijkbaar ook niet over nagedacht.

Inmiddels staat de informatie over de fietsreserveringen online: ns.nl/fiets

Reageer