beantwoord

fietsreservering

• 16 June 2021
  • 69 reacties
  • 1651 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

ik wil morgen met twee kinderen en mijzelf met de trein. we nemen ieder een fiets mee (Driehuis - Hardenberg).

Treinwijzer geeft echter aan dat er maar plek is voor 2 fietsen in alle treinen in de daluren. Alleen als ik de internationale trein van 13 uur uit Amsterda\m naar Almelo neem, is er plek voor meer dan 3 fietsen. Alle andere binnenlandse treinen niet.  Reistijd met internationale trein is 20 minuten langer..

Mag ik in de andere treinen 3 fietsen meenemen? 

icon

Beste antwoord door Momo 16 June 2021, 18:43

In een ICM kun je inderdaad als de fietsen goed strak tegen elkaar staan en fietstassen eraf zijn of plat ingeklapt zijn 3 fietsen in de fietsruimte kwijt (eigen ervaring), maar de Treinwijzer rekent volgens mij met ruimte voor 2 fietsen. Dus iedere reis die je plant met de Treinwijzer die over Almere gaat en met 1 ICM stel gereden wordt, zal aangeven dat je maar maximaal 2 fietsen kwijt kan. In de praktijk zou je er wel 3 fietsen neer kunnen zetten, alleen kun je dan de 3e niet aanmelden in de Treinwijzer, in ieder geval niet voor de gehele reis. Als er in de Treinwijzer voor het stuk Amsterdam  - Almere met een IC (even in de Treinwijzer apart checken voor dit traject) aangegeven wordt dat er 2 plekken vrij zijn, is nog geen andere aanmelding gedaan en zou je dus kunnen proberen er wel 3 fietsen in te krijgen. Je loopt dan wel het risico dat iemand anders zonder aanmelding ook een fiets meeneemt en dan houdt het echt op, want 4 fietsen krijg je niet op de fietsplek. En aanmelding is geen reserveren dus jij hebt dan niet meer recht op de fietsplek dan die eventuele ander.

Je zou dan voor 2 fietsen de gehele reis kunnen aanmelden en voor de 3e fiets alleen de delen Driehuis - Amsterdam en Almere - Zwolle en neem je de 3e fiets dan zonder aanmelding mee in de ICM. Let er wel op dat je alledrie de fietsen ook echt op de fietsplek zet en niet bv dwars op het balkon. Als je met een fiets de vluchtweg van de machinist blokkeert heb je een probleem. 

Eventueel zou je tussen Amsterdam en Almere de sprinter kunnen nemen, maar dan zal de reistijd wel langer worden omdat je dan vanaf Almere de IC van een half uur later hebt.

Bekijk origineel

69 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Almere-Zwolle wordt ook met ICM gereden maar dat wordt wisselend met 1 of 2 stellen gereden. dus officieel maximaal 2 of 4 fietsen, waarbij je met goed neerzetten er 3 of 6 kwijt kunt. Als ik nu check in de Treinwijzer voor alleen Almere-Zwolle dan zijn er morgen op meerdere tijden 4 plekken vrij , 1 keer 3 plekken en een paar keer 2 plekken. Op de tijden dat er 2 plekken aan te melden zijn rijdt er volgens de planning (op Treinposities) 1 ICM stel en op de andere tijden 2 stellen. Dan zou het het beste zijn om te plannen op een tijd dat er op dit traject met 2 stellen ICM gereden wordt. Met 4 plekken vrij in de Treinwijzer heeft er blijkbaar nog niet niemand een fiets aangemeld en kun je voor 3 fietsen aanmelden. Ook hier loop je weer het risico dat er reizigers zijn die een fiets zonder aanmelding meenemen en je dus niet mee kan. Maar je kunt die reis wel aanmelden. En 4 plekken vrij in de Treinwijzer zou dan weer betekenen dat er eigenlijk 6 fietsen in passen.

Met de sprinter naar Zwolle kan natuurlijk ook, alleen wordt de reistijd dan nog langer. En ook met de sprinter kan het zijn dat er niet genoeg fietsplekken vrij zijn. Die sprinter wordt gereden met SNG en in 1 stel SNG passen maar 2 fietsen. Dan moet je ook weer plannen op een tijd dat er 2 stellen SNG rijden en hopen dat er niet al 2 fietsen in staan zonder aanmelding.

Hoe dan ook blijft het lastig met 3 fietsen tegelijk. 

Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn en hoe groot de fietsen van de kinderen zijn. Als het jonge kinderen zijn en een kleinere maat fiets past het misschien beter dan wanneer het 3 fietsen van een volwassen maat betreft.

Badge +3

In de maanden juli en augustus is het meenemen van een fiets de hele dag toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Op www.locov.nl is het antwoord op de adviesaanvraag van NS te lezen inzake de fietsreservering. Het voorstel van NS is compleet door de gehaktmolen gedraaid. Opvallend, veel van de punten, die op dit forum genoemd zijn, staan letterlijk in de brief van locov.

Ik zag dat advies en inderdaad veel punten die hier genoemd zijn worden daar aangegeven. 

De dag dat NS bekend maakte de fietsreservering in te voeren had ik er op Twitter o.a. met een HC een discussie over. Zij gaf aan dat hierdoor een gezin met 3 of 4 personen door te reserveren zeker weet dat ze mee kunnen. Dat weet je niet zeker, want als je 1,5 of 2 weken van tevoren hebt gereserveerd op basis van de planning dat er 2 x ICM of SNG rijdt, kan op de dag zelf de materieelplanning zijn aangepast naar 1 stel, en daar gaat je reservering. Je zal als gezin misschien juist meer zekerheid krijgen dat je juist niet mee kunt of allerlei fratsen moeten uithalen. Je ziet nu in de Treinwijzer alleen voor je gehele reis hoeveel fietsplekken er vrij zijn en of je dus mee kunt of niet. Als je 1 of meer keer moet overstapen zie je niet per trein hoeveel vrije plekken er zijn. Je zou dan wel voor de reservering de reis opknippen in meerdere delen, maar dan moet je wel voor 4 personen per persoon misschien 3 reserveringen maken, maal 2 want je moet ook terug. En als je voor de terugreis een kwartier of half uur later op het station bent (omdat het bv erg druk was in het pannenkoekrestaurant en het allemaal wat langer duurde) moet je al die reserveringen weer laten vervallen en nieuwe maken. 

Een ander punt van discussie was controle. Zij gaf aan dat het niet haalbaar was te controleren op aantallen (in de huidige situatie zonder reseveren), dwz als er al 3 fietsen staan op en fietsplek waar er 3 mogen/kunnen staan mag fiets nummer 4 er niet in of moet als die er toch al staat bij het eerstvolgende station eruit. Maar op de vraag of controleren op reservering wel haalbaar was, kwam geen antwoord. En het gaat alleen goed werken als er ook echt gecontroleerd wordt.

En zoals al eerder gezegd, het echte probleem van te weinig fietsplekken, vooral in bepaalde treintypes, los je er niet mee op.

Een veel gehoord bezwaar tegen meer fietsplekken is vaak dat dat ten koste gaat van zitplaatsen. Maar juist in de zomerperiode waarin de meeste fietsen worden meegenomen, zijn er minder reiziger en zijn treinen niet zo vol als wanneer iedereen gewoon naar werk, school of universiteit gaat. Dan zou je dus in de zomerperiode tijdelijk een aantal stoelen kunnen weghalen om daar fietsen te kunnen neerzetten. Dan komt een een tweede bezwaar, dat aanpassen van treinen veel geld kost. Tja, misschien had NS daar rekening mee kunnen houden bij het bestellen van nieuwe treinen, zoals de nieuwe sprinters, of bij vernieuwen/aanpassen van oudere treinen ipv nu te zeggen dat het niet kan of te duur is.

NS wil heel duidelijk weer meer reizigers de trein in hebben, getuige de diverse reclames en nieuwsbrieven die ik iedere keer weer ontvang. Ook worden er bijkbaar weer extraatjes uitgedeeld om klanten te lokken. Maar de reiziger met fiets voelt zich met de geplande reservering niet welkom in de trein, waardoor een deel een andere oplossing zal zoeken of zelfs de reis helamaal niet meer gaat maken. Dat zijn dan een aantal betalende reizigers minder voor NS.

Reputatie 7
Badge +3

Onkunde, onbenul en onzin. Dat lijkt me de beste samenvatting van het project “fiets reserveren” van NS. 

Als het niet zo treurig slecht geregeld was zou je er heel hard om moeten lachen.

Reputatie 7
Badge +3

Laura, begrijp ik goed dat je vanaf volgende maand MOET reserveren? En als er dan in een trein (bv Almere-Zwolle geen plek is) je met je kinderen op het perron moet blijven staan?

Ja. Maar in feite mogen de fietsen nu ook niet mee als alle fietsplekken vol zijn. Als jij nu maar 2 fietsen kunt aanmelden, dan kunnen er geen 3 fietsen mee. Of je moet 2+1 fietsplek kunnen aanmelden, maar dan nog heb je geen garantie. De praktijk is dat men niet op de volgende trein wil wachten en dan maar de fiets neerzet waar geen fietsplek is. Met reserveren hoopt men nu overlast te voorkomen van verkeerd geplaatste fietsen.

Reputatie 5

Laura, begrijp ik goed dat je vanaf volgende maand MOET reserveren? En als er dan in een trein (bv Almere-Zwolle geen plek is) je met je kinderen op het perron moet blijven staan?

Ja. Maar in feite mogen de fietsen nu ook niet mee als alle fietsplekken vol zijn. Als jij nu maar 2 fietsen kunt aanmelden, dan kunnen er geen 3 fietsen mee. Of je moet 2+1 fietsplek kunnen aanmelden, maar dan nog heb je geen garantie. De praktijk is dat men niet op de volgende trein wil wachten en dan maar de fiets neerzet waar geen fietsplek is. Met reserveren hoopt men nu overlast te voorkomen van verkeerd geplaatste fietsen.

Het plan van verplichte reservering heeft alleen zin als dit duidelijk door NS wordt gecommuniceerd en er op wordt gehandhaafd. Je ziet nu teveel reizigers die hun fiets tijdens de spits meenemen en/of geen fietskaartje kopen.

Reputatie 7
Badge +3

In de maanden juli en augustus is het meenemen van een fiets de hele dag toegestaan.

Dat is waar ook. Bedankt voor de correctie!

Reputatie 6

vanochtend ontving ik dit in mijn inbox voor de fietsreservering van vandaag.

om 07.52 uur wordt gemeld dat mijn reservering is komen te vervallen. Om 08.00 uur krijg ik bericht dat mijn fiets toch mee kan. Vervolgens krijg ik om 08.18 uur weer een melding dat de fiets niet mee kan. Ja wat is het nu NS??? Op deze manier is het natuurlijk helemaal een zootje aan het worden.

Reputatie 6

Hi Marcel,

In onderstaand topic heb ik ook om een reactie van NS gevraagd. Natuurlijk niet gebeurd. Het locov was zeer negatief over de plannen van NS. Ik denk dat het plan dan ook in de papierversnipperaar terecht is gekomen. Het zou echter wel zo fatsoenlijk zijn als NS dat ook bevestigd.

Reputatie 5

Misschien is de oplossing van dit probleem wel om gewoon een serie treinen te reserveren wanneer je niet zeker weet welke je gaat halen? Of wordt dat geblokkeerd door dit hyperintelligente systeem? 

Reputatie 7
Badge +3

Het reserveren werkt beter als je het tegelijkertijd koppelt aan de aanschaf van een fietskaartje.

Daar zitten toch wel wat haken en ogen aan. Volgens de adviesaanvraag zou je vanaf twee weken voor vertrek al kunnen reserveren, dan zou je ook twee weken voor de reisdatum al een fietskaartje moeten kopen. Mocht de reis toch niet door gaan zit je met een fietskaartje waarvan niet kan worden gecontroleerd of die wel of niet gebruikt is en dus ook niet kan worden terug betaald. 

Dan is er ook nog de kwestie van controle. Zal er worden gecontroleerd op reseveringen? Want ik kan best een reservering maken, ook voor de terugreis, en vervolgens in een heel andere trein stappen met mijn fiets. 

En het lost het echte probleem niet op, namelijk dat er niet genoeg fietsplekken zijn, zeker in bepaalde treintypes. Zie maar het probleem van TS, als er alleen maar 1 stel ICM rijdt kun je dus nooit met een groep van 3 personen een fiets meenemen.

In het andere topic, eerder naar gelinkt door Macklobell, werd o.a. aangegeven dat in elke trein 4 fietsplaatsen beschikbaar zijn. Dat kan alleen als treinen die gereden worden met ICM of nieuwe sprinters (en daar reken ik dat ook de SLT-4 met toilet maar bij) met minstens 2 stellen rijden. Op de vraag of dat dan ook het geval zal zijn kwam geen duidelijk antwoord, alleen een aanname dat dit zo is. Met aannames kan ik niet zoveel. Maar alle ICM trajecten met minstens 2 stellen rijden zal voor meer mensen heel welkom zijn gezien bepaalde klachten over volle treinen.

Misschien ook wel interessant https://www.fietsersbond.nl/geen-verplichte-reservering-in-de-trein/

Reputatie 6

Is het misschien ook geen idee om die fietskaartjes gewoon een stuk duurder te maken? Dan wordt de vraag vanzelf een stuk kleiner. Ik vind 7.50 voor een dagkaart, ongeacht afstand voor zo’n grote fiets nogal weinig eigenlijk. 

Inderdaad, het prijsmechanisme vormt van oudsher de meest efficiente en effectieve wijze om bijvoorbeeld het aanbod van fietsplekken en de vraag naar fietsplekken op elkaar af te kunnen stemmen. De trein wordt door menigeen echter beschouwd als een sociale voorziening en dat zorgt helaas voor kunstgrepen die niet altijd even goed uitpakken.

Openbaar vervoer IS een sociale voorziening, namelijk om mensen die geen auto of ander vervoersmiddel hebben, tegen een redelijke prijs en onder redelijke voorwaarden van A naar B te vervoeren. Het is geen GUNST om met de trein te mógen reizen ofzo.

Dat er zo naar gekeken wordt heb ik ook aangegeven. Maar dat maakt ook dat de oplossing zoals aangedragen niet of slechts in beperkte mate kan worden toegepast. Het moet “betaalbaar” blijven. Dit leidt er toe dat er logischerwijs te weinig plekken zijn (het vervoer wordt namelijk wel geacht op commerciele basis te draaien), men van alles probeert om de overlast te beperken en de rekening wordt uiteindelijk (groten)deels elders voldaan.

De NS heeft natuurlijk enorm veel geld uitgespaard de afgelopen decennia. Werk dat voorheen door loketmedewerkers en perronmedewerkers werd gedaan, wordt nu gewoon door de reizigers zélf gedaan (bijv. kaartjes kopen, reisinformatie opvragen, enz.). In feite voert de reiziger nu zélf de werkzaamheden uit die voordien door een NS-medewerker werden verricht. De reiziger wordt voor dat extra werk echter niet gecompenseerd door lagere tarieven. Integendeel, die moet ook nog € 7.50 betalen voor een pasje dat hem mogelijk maakt te reizen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat talloze organisaties dat zijn gaan doen. Banken bijvoorbeeld. Veel werkzaamheden die tot voor kort door een bankmedewerker werden gedaan (service aan de klant), zoals overmakingen, stortingen, geldopnames, rekeningbeheer, enz. moet de klant nú zelf doen, via internet of een app, en dat wordt dan verkocht (houd je vast) als “extra service” wánt het is zo handig om alles thuis achter je laptop te kunnen regelen. En soms moet je daar nog voor betalen ook, dan krijg je keurig één keer in de zoveel tijd een rekening voor je “thuisbankierpakket” (of het wordt domweg automatisch van je rekening afgeschreven).

In mijn ogen is het alsof je werkster opeens zegt: ik heb een geweldig idee, ik leg voortaan wat doekjes neer in de keuken, maar daarmee moet je dan voortaan zelf de badkamer en het toilet schoonmaken en de ramen zemen, maar dat moet je zien als service van mij, want dan kan je het lekker in je eigen tijd doen. En oh ja, je moet natuurlijk wel gewoon mijn loon blijven uitbetalen en voor die extra service reken ik dan 10 euro per maand, OK?

Wie houdt nou wie voor de gek?

Reputatie 6

Haha dat filmpje inderdaad!

En dat is dan nog iemand die redelijk handig is met een smartphone.

Maar goed, de NS zal dan wel zeggen ‘regel dat allemaal (kaartje+reservering) vooral eerder dan een paar minuten voordat je trein vertrekt’.

En dan de reservering voor die gemiste trein zo snel mogelijk ongedaan maken natuurlijk, zodat er last-minute nog iemand anders (die ook een trein gemist heeft of zo) toch nog even kan reserveren en mee kan vanaf het volgende station? Anders is het zo zonde van de lege fietsplek die van jou was… 

Zie mijn eerdere reactie(s), ik zie een reserveringsplicht zonder extra kosten er dus niet van komen, en als het er al van komt doorstaat het de testperiode waarschijnlijk niet eens.

Ik ben van mening dat het er wel gaat komen, simpel omdat ook uit eerdere ervaringen gebleken is dat NS zich helemaal niets aantrekt van de wensen van de reiziger. Ik heb inmiddels wel de petitie van de fietsersbond ondertekend.

Reputatie 5

@Macklobell

De reizigersorganisaties kunnen wel woest zijn maar daarmee is de overlast van defietsen in de trein niet opgelost. 

@Tamzin Heb je het advies van locov gelezen? NS is meerdere malen verzocht het aantal fietsplekken te vergroten. Het heeft in de afgelopen jaren precies het tegenovergestelde gedaan.

Het aantal fietsplaatsen vergroten (ten koste van veel zitplaatsen) die je vervolgens twee maanden per jaar gebruikt en dan ook nog tegen een belachelijk lage prijs lijkt me ook een dwaas voorstel van het Locov. In het Locov zitten o.a. mensen van de Fietsersbond dus dat verklaart een en ander. 

Het onderliggende probleem is dat fietsers die hun fiets willen meenemen daarvoor geen reële prijs willen betalen die de kosten dekt waardoor het vervoer van fietsen een verliesgevende activiteit is. En daar heeft NS (zeker gezien de financiële situatie) geen trek in. 

Wel heel vreemd dat NS dan nu 25% korting geeft op het fietskaartje.

Reputatie 6

Is het misschien ook geen idee om die fietskaartjes gewoon een stuk duurder te maken? Dan wordt de vraag vanzelf een stuk kleiner. Ik vind 7.50 voor een dagkaart, ongeacht afstand voor zo’n grote fiets nogal weinig eigenlijk. 

Inderdaad, het prijsmechanisme vormt van oudsher de meest efficiente en effectieve wijze om bijvoorbeeld het aanbod van fietsplekken en de vraag naar fietsplekken op elkaar af te kunnen stemmen. De trein wordt door menigeen echter beschouwd als een sociale voorziening en dat zorgt helaas voor kunstgrepen die niet altijd even goed uitpakken.

Reputatie 6

Ik zie vooral het probleem bij Almere-Zwolle ontstaan. Het is morgen de hele dag mooi weer, weliswaar geen vakantie maar ik was vandaag ook weer eens op het werk en heb behoorlijk wat fietsen in de trein gezien. Misschien is het een optie om vanuit Amsterdam de Sprinter naar Zwolle te nemen (maar kost een uur extra reistijd, wel 1 overstap minder). Dan weet je zeker dat je fietsen meekunnen. (vooral het reizen met 3 fietsen tegelijk vind ik hier de bottleneck. Indien er maar 1 fiets al in een ICM staat, heb je eigenlijk al gelijk een groot probleem.)

Reputatie 6

Ik ben het wel met je eens Momo. Je zou dan bijvoorbeeld om 11.17 uur uit Driehuis kunnen vertrekken. Ik heb zelf onlangs ook weer eens een fiets meegenomen en ik blijf het een crime vinden in Nederland. Het aantal fietsplekken is zeer beperkt en je weet ook nooit waar die cabine stopt waar de fietsplekken zijn. Als ik dan ook nog met 2 kinderen zou reizen en misschien ook nog bagage, zou bij mij een hoop stress veroorzaken. Door de inbouw van de toiletten in de SNG-4 zijn ook nog eens bijna alle fietsplekken gesneuveld. Dus inderdaad IC in Almere en dan maar hopen op voldoende plekken. Ik ga morgen duimen voor @123 . 

Badge +3

Tja, als je beseft dat het aantal fietsplekken pakweg gelijk is aan het aantal treindelen dan is dat verbazend weinig. Bij SLT/FLIRT/SNG (al dan niet wegens toilet)nog minder zelfs.

Fiets mee nog redelijk duur geworden ook, maar dat geld zou naar OV-fiets gaan begreep ik.

Badge +3

Wel heel vreemd dat NS dan nu 25% korting geeft op het fietskaartje.

Dat is een ‘cadeautje’ voor het delen van waardevolle gegevens (en mogelijk je privacy, al is daar nu wel over nagedacht want geen Mijn NS account nodig).

Zo kregen deelnemers aan de pilot voor het huidige Trein Veilig aanmeldsysteem (ben even vergeten hoe het eerst heette) ook 10 dagtetourtjes gratis.

De naam Trein Veilig had natuurlijk betrekking op het spreiden van de drukte wegens corona, dus is nu wel aan vervanging toe, of in ieder geval niet meer van toepassing op reizigers. Hoe 'veilig’ een fiets in de trein is laat ik in het midden.. 

Badge +3

Tuurlijk…

Een nieuwe reservering klinkt leuk maar bij volle treinen (qua fietsen) in bijvoorbeeld komende twee uur. Terug naar huis fietsen?

@NS_online

Replying to @OVHaaglanden

Je kunt in zo'n geval met een conducteur overleggen. Die kan dan inschatten of je fiets nog mee kan of niet. ^RW

De conducteurs krijgen het wel heel erg druk op die manier… :rofl: Gelukkig zitten er op de IC Eindhoven - Den Haag (9 bakken ICR) al twee toch?

Reputatie 6

Openbaar vervoer IS een sociale voorziening, namelijk om mensen die geen auto of ander vervoersmiddel hebben, tegen een redelijke prijs en onder redelijke voorwaarden van A naar B te vervoeren. Het is geen GUNST om met de trein te mógen reizen ofzo.

Reputatie 7
Badge +3

In de SNG is de fietsplek eigenlijk net wat te kort om daar een fiets fatsoenlijk neer te kunnen zetten. Zie bv een foto die iemand in een ander topic had geplaatst. Zou de plek wat langer zijn dan kan de fiets netjes recht tegen de klapstoeltje staan en past er ook nog een 2e fiets en mogelijk met strak tegen elkaar zetten nog een 3e fiets. Maar dan zou de fietsplek op een andere lokatie in de trein moeten zijn want de verhoging waarboven de eerste rij stoelen is kan niet verder en het glazen wandje kan ook niet dichter naar de deuren (het balkon is toch al veel kleiner dan in een SLT).  Als de kinderen een kleinere maat fiets hebben zouden die er wel makkelijker kunnen staan en dan de fiets van de ouder ervoor, maar mogelijk blokkeer je dan deels het middenpad.

Reputatie 7
Badge +1

Even uitproberen of het reserveringssysteem al werkt.

Super, het werkt. Maar ik kon toch amper 30 seconden daarvoor niet reserveren via de website?

Succes met reserveren online als je geen gebruik maakt van de app. Want is er nu nou wel of geen fietsplek beschikbaar?

Reputatie 7

Fietsen in de trein: grote vraag, minimaal plek. Het valt niet mee en hou mijn hart vast hoe het straks met verplicht reserveren gaat  Ik voorzie hier veel topics met klacht en frustratie verschijnen .

Reputatie 2

Ik zou zelf gokken op de IC Berlijn, met maar twee overstappen - Amsterdam Centraal (vertrek bv 13:00)  en Almelo (NS reisplanner wil om een of andere vreemde reden ook in Marienberg een overstap {waarom zou je onderweg uitstappen als je in de trein naar Hardenberg zit ??? } ). 2 sprinters en een IC met redelijk veel fietsplekken. Redelijk ruime overstappen en geen geren in Almere van de ene naar de andere fietsplek,

Mocht via Amersfoort reizen. Er rijden morgen minder treinen Amersfoort Amsterdam CS vv. zie deze link

ps. als je een reis vanaf 12:17 van Driehuis naar Marienberg plant in de ns planner gaat het wel goed. De optie via Almelo wordt gewoon gegeven. ( Misschien in Marienberg dan nog even overstappen - want blijkbaar rijden morgen niet alle treinen tot Hardenberg  - extra overstap in Marienberg zou ik met fietsen altijd kiezen ipv de route via Almere, met grote kans op al aanwezige fietsen  )

Reageer