beantwoord

Fietsreservering - verscheidene vragen

Volgens de klantenservice vervalt een fietsreservering als de train vertraging heeft, en een overstap gemist wordt. Je moet dan op het overstapstation een nieuwe reservering maken. Als er geen plekken zijn, moet de fiets moet blijkbaar achtergelaten worden op het overstapstation. Klopt dit?

Volgens de Klantenservice is het niet mogelijk om een reservering to maken voor een fiets als er werkzaamheden zijn op het traject. Zodoende zou het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om deze week (tot 12 juli) tussen Utrecht en Arnhem te reizen met fiets. Klopt dit?

Het is niet mogelijk om in te loggen bij NS voor fiets reservering als er enkele fietsreserveringen zijn gedaan. Je wordt automatisch uitgelogd. Hoe kan je bijvoorbeeld voor de volgende dag een reservering maken?

icon

Beste antwoord door Tochjo 9 juli 2021, 14:34

Volgens de klantenservice vervalt een fietsreservering als de train vertraging heeft, en een overstap gemist wordt. Je moet dan op het overstapstation een nieuwe reservering maken. Als er geen plekken zijn, moet de fiets moet blijkbaar achtergelaten worden op het overstapstation. Klopt dit?

Dat klopt in principe, al is het natuurlijk aan u wat u in zo’n geval met uw fiets doet.

NS heeft aangegeven dat dat niet anders is dan de huidige situatie: ook nu kan het voorkomen dat een fiets niet mee kan, omdat alle fietsplekken al bezet kunnen zijn. NS stelt zelfs dat de pilot op dit gebied een verbetering is, omdat dat nu al van tevoren te zien is en niet pas als de trein op het station aankomt (enkele uitzonderingen daargelaten).

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Dat klopt in principe, al is het natuurlijk aan u wat u in zo’n geval met uw fiets doet.

NS heeft aangegeven dat dat niet anders is dan de huidige situatie: ook nu kan het voorkomen dat een fiets niet mee kan, omdat alle fietsplekken al bezet kunnen zijn. NS stelt zelfs dat de pilot op dit gebied een verbetering is, omdat dat nu al van tevoren te zien is en niet pas als de trein op het station aankomt (enkele uitzonderingen daargelaten).

Goedemiddag Ervon en welkom bij de NS Community.

Ik heb alle drie de vragen die je zojuist hebt gesteld gecombineerd in hetzelfde topic. Het zijn alle drie vragen gerelateerd aan het proces fiets reservering, dus is het nuttig om het gebundeld te houden. Ik heb zelf nog even geen antwoord op de tot dusver nog onbeantwoorde vragen, ik zal kijken of ik dat nog kan doen mocht dat niet door andere gebruikers al gedaan worden.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens de Klantenservice is het niet mogelijk om een reservering to maken voor een fiets als er werkzaamheden zijn op het traject. Zodoende zou het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om deze week (tot 12 juli) tussen Utrecht en Arnhem te reizen met fiets. Klopt dit?

Dat is alleen zo als er treinvervangende bussen worden ingezet op een traject met werkzaamheden. Fietsen passen namelijk niet mee in een bus. 

In het geval tussen Utrecht en Arnhem gaat het om een aangepaste dienstregeling, maar blijven de treinen gewoon rijden dus kan een fiets ook gewoon mee (mits daar natuurlijk plaats voor is) 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er door werkzaamheden bussen rijden kan een fiets inderdaad niet mee. Maar ik zie nu in de reisplanner dat er wel treinen rijden Utrecht en Arnhem, dus kan een fiets ook mee. 

Helaas werkt het systeem (nog) niet zo dat er al voor meer dagen vooruit in de reisplanner wordt aangegeven dat er fietsplekken vrij zijn en in de Treinwijzer zie je slechts voor 3 dagen vooruit of er nog vrije fietsplekken zijn.

Zie voor mogelijkheiden om wel te kunnen reserveren de opties die ik in onderstaand topic heb gegeven.

De klantenservice zegt dat het niet mogelijk is om een fietsreservering te doen, als er werkzaamheden zijn op het traject. Dat staat los van de vraag of er bussen worden ingezet.

De klantenservice zegt specifiek dat het niet mogelijk is om fietsreserveringen te maken voor het traject Utrecht - Arnhem omdat er werkzaamheden zijn bij Veenendaal - De Klomp.

De klantenservice zegt dat de mogelijkheid tot fietsreservering vervalt op elk traject waar er werkzaamheden aan de gang zijn.

Badge +3

Er zijn geen werkzaamheden bij Veenendaal - De Klomp maar de treinen rijden iets anders!

Waar een Intercity zou stoppen op Veenendaal De Klomp stopt die dus niet, maar waar je zou verwachten dat je direct naar Utrecht zou kunnen (komende vanuit Arnhem/Ede-Wageningen) komt die een kwartiertje later en stopt die ook nog even op Driebergen-Zeist.

Niets aan de hand dus, qua bussen of extra reistijd. Hooguit een paar minuten wegens de extra stop en andere vertrektijden.

Dat het fietsreserveringsysteem er totaal geen raad mee weet is niet jouw probleem. Sterker nog, als niemand een fietsplek kan reserveren vanaf/via De Klomp zijn alle fietsplekken per definitie dus vij.

Goede reis! :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

De klantenservice medewerker die dit heeft gezegd die lult maar wat. 

Op dit moment is het net een half uurtje zaterdag 10 juli, de dag dat het verplichte reserveren in gaat en anders dan eerder vandaag geeft de reisplanner nu wel voor 14 dagen vooruit de mogelijkheid om een fietsplek te reserveren. En dat kan ook voor een reis Utrecht - Arnhem op 11 juli, wanneer er (zoals ook aangegeven in het reisadvies) werkzaamheden zijn. Dus klik lekker op de button “Fietsplek reserveren” en reserveer die fiets.

Bewijs? Eens kijken wat de klantenservice hiervan zegt.

Ik zal deze reservering weer annuleren om geen plek onnodig bezet te houden. 

Voor de klantenservice zal dit allemaal ne zo nieuw zijn als voor de reizigers, al mag ik hopen dat ze hier wel goede informatie over hebben gehad, wellicht iets van een training en dat er ook het één en ander aan informatie in een database staat waar ze dingen kunnen opzoeken. Dan nog is het voor hen ook nieuw en zullen ze niet geljk alles weten. Maar gewoon glashard beweren dat je geen fietsreservering kan maken voor een trein die gewoon rijdt simpel omdat er werkzaamheden zijn op het traject, vind ik wel heel knullig.

Edit, overigens wel apart dat in de bevestigingsmail staat “Het is ook geen vervoersbewijs of reservering.”  Dus je klikt op “Fietsplek reserveren” maar het is geen reservering. Eh, leg het mij nog even uit….wat is het nu?

Badge +3

Haha ik dacht de andere kant op (met als station Klp) maar het gaat dus nergens over inderdaad.

Behalve inderdaad @Ervon dat je reservering vervalt als een trein niet rijdt of als er een wmo-fiets voorrang krijgt… 

Met personeel erbij die dat met zijn allen gaan controleren en handhaven. Heb @Loes er nog niet over gehoord…

Al die fietsten in mijn trein, en welke moet er precies uit om plaats te maken voor een ander!?

Dus wie had de eerste reservering? Nou weet je wat, zolang ik het goed vind goede reis en probeer niemand in de weg te staan met jullie fietsen!

Of “hallo beste reizigers” (omroep in één coupé, kan dat?) “van wie is die Cortina C4 fiets?”

“Kom je reservering even tonen” en dan kijk ik of die geldig is, en ouder dan alle andere reserveringen, want dat telt echt mee het tijdstip van reserveren. Hoe eerder hoe beter ook al weet je 2 weken tevoren totaal nog niet welke trein je zou willen halen of zo, en hoe veel fietsplaatsen daar zijn.

Of misschien uiteindelijk met 3 fietsers gereserveerd, en dan komt die wmo-fiets (zonder reservering) waardoor je toch echt de trein uit moet hoor? Blijven er zomaar ineens 2 fietsers achter van de groep van 3, want hulpfiets gaat voor.

NS zegt dan ‘gewoon’ voor de volgende trein reserveren, kan tot na het instappen zelfs!

Briljant idee, ja want daar staat ‘ie (paarse krokodil)… een fiets van iemand anders!

Conducteur HELP even… Welke fiets+eigenaar mogen wij (of jij) op het perron gooien?!

En wie mag er vervolgens mee wegens de eerste/oudste reservering? Iets met handhaven of zo…

Och ja, het is maar een pilot… :sleeping:

Ik heb dit weekend rust, ik lees er genoeg over op ons interne medium en er wordt snel gereageerd om problemen eruit te halen.

Grootste struikelblok is idd, wat te doen als er meer fietsen in staan dan reserveringen of als een balkon voor fietsen is volgebouwd met bagage. Dat gaat nog veel improvisatie vragen. Ik ben bestn benieuwd maandag hoe het loopt.

Reputatie 5

Ik heb dit weekend rust, ik lees er genoeg over op ons interne medium en er wordt snel gereageerd om problemen eruit te halen.

Grootste struikelblok is idd, wat te doen als er meer fietsen in staan dan reserveringen of als een balkon voor fietsen is volgebouwd met bagage. Dat gaat nog veel improvisatie vragen. Ik ben bestn benieuwd maandag hoe het loopt.

Grootste struikelblok is het totaal onzichtbare NS Personeel (sorry @Loes ) Vandaag toch ook weer zo'n 4 uur in de trein gezeten geen personeel tegengekomen. Ik had de fiets mee en ook velen met mij. Ik was zo'n beetje de enige die een fietsplek gereserveerd had, maar kon bijna niet mee omdat alle plekken vol waren. Schiet lekker op zo 

Reputatie 5

Grootste struikelblok is het totaal onzichtbare NS Personeel (sorry @Loes ) Vandaag toch ook weer zo'n 4 uur in de trein gezeten geen personeel tegengekomen. Ik had de fiets mee en ook velen met mij. Ik was zo'n beetje de enige die een fietsplek gereserveerd had, maar kon bijna niet mee omdat alle plekken vol waren. Schiet lekker op zo 

Hier was ik dus al bang voor. 

Reputatie 5

Grootste struikelblok is het totaal onzichtbare NS Personeel (sorry @Loes ) Vandaag toch ook weer zo'n 4 uur in de trein gezeten geen personeel tegengekomen. Ik had de fiets mee en ook velen met mij. Ik was zo'n beetje de enige die een fietsplek gereserveerd had, maar kon bijna niet mee omdat alle plekken vol waren. Schiet lekker op zo 

Hier was ik dus al bang voor. 

Inmiddels heb ik afgelopen woensdag ook een behoorlijke reis met fiets gemaakt. Dit keer wel een aantal conducteurs (m/v) tegengekomen. Echter er werd alleen gevraagd om mijn fiets-dalkaartje en niet om de reservering. 

Dit hele idee van reservering kan nu dus wel de prullenbak in, want het personeel (muv Loes misschien) vraagt niet naar de reservering. Enige wat NS nu bereikt lijkt te hebben dat ze 25% korting hebben gegeven op het fietskaartje. 

Reageer