beantwoord

Fietstoeslag binnen Nederland in de spits met internationale trein

• 7 november 2016
  • 10 reacties
  • 377 Bekeken

Ik wil graag mijn fiets nemen in de spits. Dat mag niet, maar de internationale trein naar Berlijn heeft er een speciale wagon voor. Alleen dan mag je hem alleen menemen als je er een kaartje/reservering voor hebt, maar de vraag is hoe kom ik daar aan voor een reis binnen Nederland. Ik wil dus alleen een keertje voor mijn fiets. Ik heb een trajectabonnement, dus zelf heb ik al een kaartje.

Ik heb dit 1 keer eerder geprobeerd met een dagkaart fiets, alleen werd ik toen, omdanks dat er maar 1 fiets in de wagon stond, geweigerd door de conducteur, omdat die kaart niet geldig is in de spits en er alleen fietsen mee mogen met een speciaal kaartje.

Nu mijn fiets is gestolen in de plaats waar ik werk wil ik een reservefiets meenemen vanaf mijn woonplaats. Ik snap dat dat in een volle spitstrein niet mag, maar in een trein met een speciale fietswagon zou het moeten kunnen lijkt me. Ik wil er ook best voor betalen, alleen de vraag is dus hoe?
icon

Beste antwoord door Slidestops 7 november 2016, 19:03

Uw fiets kan wel mee, maar is een stuk duurder als alleen een ticket voor buiten de spits in Nederland:
Het is toegestaan om een fiets mee te nemen in Intercity Berlijn. Daarvoor heeft u een internationaal fietsticket nodig à € 12 per enkele reis. Daarnaast is een reservering voor uw fiets verplicht. Hiervoor betaalt u € 4 per enkele reis. U kunt maximaal één fiets per persoon meenemen.

Wat betreft het kopen van een internationaal fietsticket:
U kunt hiervoor terecht bij NS International Service Center , de NS International-balie bij de Tickets - en Servicewinkel op de grotere stations of uw reisagent voor het boeken van uw treinreis met fiets. Het is niet mogelijk om dit online te boeken of reserveren.

Heeft u vragen, dan kunt u bellen met NS International Service Center op 030-2300023.

De balies kunt u vinden in:
Amsterdam Centraal
Arnhem Centraal
Breda
Den Haag Centraal
Rotterdam Centraal
Schiphol (centrale hal)
Utrecht Centraal
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Uw fiets kan wel mee, maar is een stuk duurder als alleen een ticket voor buiten de spits in Nederland:
Het is toegestaan om een fiets mee te nemen in Intercity Berlijn. Daarvoor heeft u een internationaal fietsticket nodig à € 12 per enkele reis. Daarnaast is een reservering voor uw fiets verplicht. Hiervoor betaalt u € 4 per enkele reis. U kunt maximaal één fiets per persoon meenemen.

Wat betreft het kopen van een internationaal fietsticket:
U kunt hiervoor terecht bij NS International Service Center , de NS International-balie bij de Tickets - en Servicewinkel op de grotere stations of uw reisagent voor het boeken van uw treinreis met fiets. Het is niet mogelijk om dit online te boeken of reserveren.

Heeft u vragen, dan kunt u bellen met NS International Service Center op 030-2300023.

De balies kunt u vinden in:
Amsterdam Centraal
Arnhem Centraal
Breda
Den Haag Centraal
Rotterdam Centraal
Schiphol (centrale hal)
Utrecht Centraal
Reputatie 6
Badge +1
Ik vraag me af of je een fietsticket en reservering kunt kopen voor een binnenlandse reis.
Je kunt in Nederland namelijk ook helemaal niets van zitplaatsen reserveren voor binnenlandse reizen met een internationale trein.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af of je een fietsticket en reservering kunt kopen voor een binnenlandse reis.
Je kunt in Nederland namelijk ook helemaal niets van zitplaatsen reserveren voor binnenlandse reizen met een internationale trein.

Als je een Traject Vrij-kaart hebt:
Geldig op binnenlandse traject van InterCity Berlijn en ICE International

https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen-op-een-traject/p/traject-vrij-jaar
Reputatie 7
Badge +3
En een fietsticket kun je los kopen, lijkt me.
Badge +3
De keuze komt denk ik op het volgende neer. Ofwel een keer buiten de spits (bijvoorbeeld in het weekend) de fiets meenemen naar het werk voor €6,10 ofwel op een werkdag in de spits tegen betaling van €16 de fiets meenemen. Die €9,90 lijken me een goede investering om een keer minder naar het werk te reizen. Maar ik kan natuurlijk niet in iemand anders portemonnee kijken.
Reputatie 6
Juist, maar de originele vraag blijft staan. Kan hij zo'n kaartje ("internationaal fietsticket") kopen als hijzelf en de fiets dus slechts nationaal reizen ?

Een creatieve keuze zou dan zijn om een kaartje voor de fiets naar Berlijn te bestellen. Is toch dezelfde, vaste prijs.
Maar dan krijgt hij misschien geëmmer, dat hijzelf geen internationaal kaartje heeft.

Ook een punt van aandacht: kan hij op zijn Nederlandse bestemming de fiets wel uit de fietswagon krijgen ? Beetje slordig als die afgesloten blijkt te zijn en de conducteur nergens te vinden. Dan gaat de fiets alsnog naar Berlijn.
Hij wil met de internationale trein naar Berlijn maar alleen in Nederland reizen. Hij heeft zelf al een Trajectkaart en wat ik begrijp moet hij dus een extra kaartje kopen voor de fiets zoals Slidestops beschrijft in reactie 1.

Alleen is de vraag of hij een reservering (of een internationaal fietskaartje) kan kopen omdat hij slechts een reis maakt in het binnenlandse deel en of de fiets er wel uit kan bij een Nederlands station.
Badge
Ha, ik zat inderdaad fout. Excuses! Heb mijn eerdere post verwijderd. :)

Omdat deze vraag echt over een internationale treinreis gaat raad ik dpjmolenaar aan om contact op te nemen met NS International, op deze pagina vind je verschillende contactmogelijkheden.
@dpjmolenaar: hou je ons op de hoogte?
Alle reacties afwegend kom ik tot de conclusie dat ik hetanders op ga lossen. De enige oplossing die zou kunnen werken is een kaartje van 16 euro waarvan het niet bekend is hoe je eraan moet komen. Ik kies ervoor een auto te regelen en voor een keer met de auto heen en weer te gaan, dat kost aan brandstof ongeveer hetzelfde.
Badge
Je kunt dit fietsticket telefonisch bestellen bij NS International (030-2300023) of bij een servicebalie. Dit gaf Slidestops eerder in dit topic ook al aan!

Reageer