Flexibiliteit - reizigersbelangen

• 7 juni 2016
  • 4 reacties
  • 137 Bekeken

L.S.,
Vanochtend was het door diverse verstoringen weer een janboel op mijn traject, Eindhoven -> Amsterdam Bijlmer ArenA.
Ben uiteindelijk via Nijmegen en Arnhem op Utrecht CS beland waar in ieder geval de eerstvolgende twee IC's naar Schiphol niet zouden rijden. Ben in de IC naar Den Helder gestapt, wat het eerste alternatief is; ik stap dan uit op Amstel en ga met de metro terug naar Bijlmer.

Deze route heb ik inmiddels een paar keer moeten nemen, wat me opvalt is dat deze trein (de keren dat ik hem nam) altijd op station Amsterdam Bijlmer Arena voor een rood sein stil staat. Wat ik me afvraag is waarom de HC de deuren dan niet even open gooit. Hij/zij zal toch ook wel snappen dat er een hoop mensen in zijn trein zitten die eigenlijk helemaal niet in die trein hadden willen zitten maar de trein naar Bijlmer hadden willen hebben.

Heb het één keer vooraf aan een HC gevraagd of hij de deuren open wilde gooien. De man keek me vermoeid aan en nam verder niet de moeite om antwoord te geven. Sowieso is het rijdend personeel meestal niet in staat om een coherent antwoord te formuleren, vandaar dat ik me hier tot de rest van de NS wendt: waarom vertikken jullie het om in geval van verstoringen enige flexibiliteit te betrachten? En wat is er voor nodig om jullie wel zover te krijgen?

4 reacties

Reputatie 1
De reden dat deze HC dit niet deed is omdat hij dit niet kan. De machinist ontgrendelt de deuren daar dit alleen kan vanaf de ontgrendelde cabine, en daar kunnen er geen 2 tegelijk van zijn. Tot zover het technische deel.

Over het klantvriendelijkheidsdeel van je vraag; Wáárom dit niet kan, tsja, geen idee. Ik gok zo dat het redelijk onzeker is hoe lang de trein daar staat. Volgens de dienstregeling stopt die trein daar niet, dat hij dan toevallig langs het perron staat betekent dan niet zo veel. Er zal een reden voor zijn en er zijn ongetwijfeld forumgebruikers die dat wel weten.
Badge +3
Die extra stop op Bijlmer ArenA zit niet in de afhandelingsstrategie van NS bij deze verstoring. De trein loopt voor het rode sein in Bijlmer ArenA maar dat is niet gepland. De trein had voor ieder rood sein op het baanvak stil kunnen komen staan. Alleen in Bijlmer ArenA gebeurt het toevallig langs een perron.
Ik vermoed dat een extra stop op Bijlmer ArenA niet in de afhandelingsstrategie zit omdat dat tot nog meer vertraging leidt in een verstoorde situatie.
Ik kan me overigens de frustratie wel voorstellen. Je zit in een trein en die stopt langs het perron van het station waar je moet zijn maar de deuren worden niet geopend en je moet mee naar Amstel en vervolgens terug naar Bijlmer. Aan de andere kant wist je voor instappen dat de trein niet in Bijlmer zou stoppen.....
Klopt, de eerste 2 keer dat het gebeurde stond ik - met wat andere naïevelingen - nog hoopvol bij de deur. Tegenwoordig blijf ik zitten waar ik zit want ik weet dat het toch niet gaat gebeuren. Als ik HC/machinist zou zijn zou ik het niet aan mezelf kunnen verkopen om de deuren niet ff open te gooien. Instappen zal er niemand en het idee dat de NS zenuwachtig wordt van nog meer vertraging gaat er bij mij echt niet in (binnen 5 minuten telt ze het toch niet als vertraging, belachelijk natuurlijk maar het schijnt de norm te zijn).
Reputatie 3
Stel, je gooit de deuren open op het moment dat je voor een rood sein staat. Op een moment dat het niet past in de dienstregeling. Op het moment dat mensen beginnen uit te stappen, springt het sein weer op groen, waardoor de trein weer verder mag rijden. Om veilig verder te kunnen rijden, moet je er eerst zeker van zijn dat er geen mensen meer uitstappen. Zitten er toevallig een paar oudere mensen in de trein die besluiten uit te stappen, kan dat enige tijd duren. Je loopt hier dus al gauw 2 tot 3 minuten tijdsverlies op aan uitstappende mensen. Tel daar de tijd die de vertrekprocedure nodig hebt nog bij op en je zit al gauw op 4 minuten onnodige vertraging.

Ondertussen staan, op het toch al niet heel erg rustige baanvak, meer treinen te wachten om te kunnen passeren. Die krijgen een rood sein, omdat de trein stil staat voor het perron en mensen laat uitstappen. De trein die stil stond gaat rijden en de eerste trein daarachter krijgt ook weer een rood sein bij het perron. De machinist van die trein doet hetzelfde en laat mensen uitstappen, met op dat moment al een vertraging van ongeveer 3 minuten (de standaard tijd tussen 2 treinen). Deze trein bouwt weer 4 minuten vertraging op, waardoor de vertraging op 7 minuten uit komt. Voor de volgende 10 minuten, en zo verder.

Door een extra stop in te lassen vanwege een rood sein, creëer je dus een sneeuwbaleffect met hoog oplopende vertragingen tot gevolg. Daarom zal het nooit en te nimmer gebeuren dat een trein die voor een rood sein moet wachten bij een perron, zijn deuren zal openen.

Reageer