beantwoord

FLIRT3-treinstellen

Hallo iedereen,
Ik heb een vraag over waar de nieuwe FLIRT3-treinstellen zullen worden ingezet. Worden deze vooral ingezet op trajecten waar nu met oude treinstellen als DD-AR-3 e.d. wordt gereden?

Met vriendelijke groet,
Tim Hofman
icon

Beste antwoord door WALUIGI96 5 april 2016, 15:53

Naar verluid komen deze treinen te rijden in Zuid-Nederland, maar welke diensten precies, dat is nog niet bekend. Limburg sowieso niet, want daar gaat Arriva het lokale treinvervoer verzorgen.
Bekijk origineel

15 reacties

Naar verluid komen deze treinen te rijden in Zuid-Nederland, maar welke diensten precies, dat is nog niet bekend. Limburg sowieso niet, want daar gaat Arriva het lokale treinvervoer verzorgen.
Reputatie 7
Badge +3
Arriva start in Limburg pas eind 2017. Dus het kan best dat ze daar voorlopig ook gaan rijden aangezien het onderhoud in Maastricht gebeurt.
Badge +3
Arriva start in Limburg pas eind 2017.
Volgens mij verzorgt Arriva vanaf december 2016 het vervoer in Limburg.
Reputatie 4
De situatie in Limburg is onduidelijk. In principe eindigt de Veolia-concessie eind 2016 (niet 2017) maar het bezwaar van van Veolia komt pas op 26 april voor de rechter en die doet dan pas eind juni uitspraak. Als het beroep wordt afgewezen is het voor Arriva echter onmogelijk om in vijf maanden tijd nieuw materieel te regelen, dus het is totaal onduidelijk wat er eind dit jaar gaat gebeuren.
Voor de concessie Limburg moesten de huidige elektrische treinen van de Heuvellandlijn worden overgenomen en op de Maaslijn moest voorlopig met diesels gereden worden, in afwachting van elektrificatie, waarna daar verplicht met nieuw elektrisch materieel zou moeten worden gereden. Is Arriva desondanks van plan om al voor de start van de concessie nieuw materieel aan te schaffen?
Reputatie 4
Arriva heeft een order geplaatst voor 36 elektrische Flirts waarvan een deel overigens pas geleverd wordt bij de elektrificatie van Nijmegen-Roermond. Die elektrificatie zit in het slop omdat Brabant niet extra wenst te betalen bovenop wat eerder was afgesproken en Gelderland helemaal niet wil bijdragen omdat ze daar het nut van de elektrificatie niet zien zitten. De financiering is dus niet rond.

Aangezien het bezwaar van Veolia pas de komende maanden behandeld wordt neem ik aan dat de order van Arriva voorwaardelijk is en automatisch vervalt als Veolia in het gelijk gesteld wordt. Als Veolia ongelijk krijgt zijn die treinstellen echter nooit eind dit jaar beschikbaar. Wellicht kan Arriva dan voorlopig doorrijden met het Veolia-materieel (dat is toch onverkoopbaar want alleen geschikt voor Nederlandse spanning) maar Arriva heeft dan sowieso geen materieel voor de drie NS-lijnen.

Als Veolia gelijk krijgt en er opnieuw moet worden aanbesteed is de chaos compleet en dan denk ik dat NS en Veolia nog minstens twee jaar langer zullen doorrijden.

In beide scenario's kan NS/Abellio vrees ik een gepeperde schadeclaim van tientallen miljoenen euro's tegemoet zien van de diverse betrokken partijen.
Ohja, Ik was even vergeten dat die stoptreinlijnen op het hoofdrailnet erbij komen.

Het elektrische materieel waar Veolia nu mee rijdt gaat als gezegd sowieso over naar de volgende concessiehouder. Dat is in de huidige concessie zo bepaald.

Met welk materieel zou/zal Arriva op de Maaslijn gaan rijden zolang die geen draad heeft?
Reputatie 4
Op de Maaslijn wordt gewoon doorgereden met de huidige diesels. Aangezien de elektrificatie voor onbepaalde tijd is uitgesteld zou dat in het uiterste geval nog wel eens tot einde concessie in 2031 zo kunnen blijven. Op zich is dat geen probleem want de enige verandering daar is dat de tussendiensten op ma-vr ook tussen de spitsen gaan rijden en daar is geen extra materieel voor nodig.
Naar verluid komen deze treinen te rijden in Zuid-Nederland, maar welke diensten precies, dat is nog niet bekend. Limburg sowieso niet, want daar gaat Arriva het lokale treinvervoer verzorgen. Dus het kan best zijn dat ze ook in Gelderland / Overijssel gaan rijden? Daar wordt namelijk ook het vervoer met DD-AR-3 verzorgt (Apeldoorn - Enschede). Dan krijgen het zuiden en oosten ook eindelijk nieuwe treinen.
In de tientallen jaren dat die dingen mee moeten gaan, lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat ze nooit in Gelderland en/of Overijssel gaan rijden.
In de tientallen jaren dat die dingen mee moeten gaan, lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat ze nooit in Gelderland en/of Overijssel gaan rijden. Waarom rijden ze dan wel in het zuiden van Nederland? In Overijssel zijn nog nooit echt nieuwe treinen geweest; altijd Mat '64 (wat overigens een hele fijne trein was), SGMm of DD-AR-3. Wat mij betreft zijn dit niet echt nieuwe treinen, omdat ze altijd eerst in het noorden van Nederland hebben gereden. Het lijkt wel alsof hier alle 'oude' treinstellen naar toe gaan. Ik snap natuurlijk ook dat NS nu te maken heeft met een capaciteitsprobleem.
Reputatie 7
Badge +3
@timh8
Het is volgens de media de bedoeling dat ze voorlopig in het zuiden en oosten gaan rijden omdat daar behoefte is aan kortere treinstellen. Maar niets is zo veranderlijk als de materieel planning van NS.

Dat Zuid en Oost altijd alle rommel krijgt klopt. Dat was 50 jaar geleden al zo.
In Overijssel zijn nog nooit echt nieuwe treinen geweest.
Jawel, de Railhopper. :D

Ik zei trouwens (met een dubbele ontkenning... ) dat ik denk dat ze vroeg of laat wel in Overijssel/Gelderland gaan rijden.

Dat Zuid en Oost altijd alle rommel krijgt klopt. Dat was 50 jaar geleden al zo.
Voordeel voor die regio's is dat de kinderziektes er in de randstad uitgereden worden. Ik kan me nog een winter herinneren waarin de SLT's bij bosjes stilvielen en het hele treinverkeer in de randstad op z'n gat lag, terwijl daarbuiten de SGM's en Mat'64's moeiteloos hun ding deden.
Voordeel voor die regio's is dat de kinderziektes er in de randstad uitgereden worden. Ik kan me nog een winter herinneren waarin de SLT's bij bosjes stilvielen en het hele treinverkeer in de randstad op z'n gat lag, terwijl daarbuiten de SGM's en Mat'64's moeiteloos hun ding deden.
@Pe_pe
Ik snap heel goed wat je bedoelt en je hebt daarmee ook helemaal gelijk. Alleen zou het ook eens mooi zijn als hier voor het eerst de nieuwe treinen gaan rijden, ik ben namelijk erg benieuwd naar bijv. de USB-aansluitingen en Wi-Fi in de trein. Andere treinen bijv. op de Vechtdallijn waar Arriva rijdt hebben dit namelijk al lang.
Reputatie 1
Op de volgende trajecten gaat de NS Flirt vanaf eind 2016 (Dienstregeling 2017) rijden:
*Trajecten zijn vanaf 2017 de nieuwe trajecten waarvan een groot deel geknipte en gekoppelde trajecten i.v.m. wijzigingen in 2017. Tussen haakjes staat vaak dat deze trajecten een onderdeel zijn van huidige trajecten van de dienstregeling van 2016

Dordrecht - Roosendaal (geknipte lijn Den Haag Centraal - Roosendaal)
Dordrecht - 's-Hertogenbosch (geknipte lijn Utrecht - Breda, verlengd tot Dordrecht, lijn Den Haag Centraal - Breda rijdt niet verder dan Dordrecht)
Tilburg Universiteit - Weert (gekoppeld Tilburg Universiteit - Eindhoven, Eindhoven - Weert)
's-Hertogenbosch - Deurne (geknipte lijn Nijmegen - Deurne)
's-Hertogenbosch - Arnhem (geknipte lijn Nijmegen - Deurne, verlengd tot Arnhem)
's-Hertogenbosch - Oss (nieuwe spitslijn in spitsrichting)
Arnhem - Ede-Wageningen
Zutphen - Wijchen (in Nijmegen verlengd tot Wijchen)

Deze inzet is gebaseerd op eerste berichten van de NS en onder het persbericht van 13 april 2016
http://nieuws.ns.nl/even-kijken-in-de-nieuwe-sprinters-van-ns/

Reageer