Het is geen dagtaak om de werkelijke vertrektijden te publiceren. Met behulp van gps informatie is er veel mogelijk.
Een hele tijd terug was er op sbs6 een programma over de ns. Het is via YouTube terug te vinden. Er werd met verschillende personen meegekeken en volgens mij ook met conductrice Petra (ik dacht dat ze zo heette). Er was ook nog iemand die tussen haar sluitende deur de trein in sprong. Ze trok vervolgens aan de noodrem en zette de passagier uit de trein. Hier had ik het idee van de noodrem vandaan.
Leuk als project voor een buitenstaander, maar intern niet betrouwbaar genoeg helaas. Heb ook nog wel een idee voor bepaalde events vanuit VKL-IS, maar dat is iets waar effe over nagedacht moet worden.
Mensen die dat soort dingen doen moet je gewoon een boete geven ja of er uit zetten.
Maar daar gaat de campagne niet over, die gaat over de 54% van de reizigers.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle 401 reacties heb gelezen, dus excuses als dit al aan bod is geweest:
Hoe zit het met doven/slechthorenden die de fluit niet horen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle 401 reacties heb gelezen, dus excuses als dit al aan bod is geweest:
Hoe zit het met doven/slechthorenden die de fluit niet horen?
Bij nieuwere treinen zijn daarvoor knipperende lichtsignalen in de treinen aangebracht. Bij ouder materieel is daarvoor geen oplossing. Wel een belangrijk punt overigens. Een slechthorende kan totaal verrast worden wanneer de deuren voor vertrektijd worden gesloten.
Daarom: vertrektijd = uiterste instaptijd
Er zijn in dit verband meerdere wegen die naar Rome leiden. In Zwitserland kiest men duidelijk voor het model dat het gehele OV als één systeem wordt gezien. Dat komt de samenwerking tussen de verschillende vormen van OV zeer ten goede.
In een land als Groot-Brittannië zie je het andere uiterste. Het zijn allemaal aparte maatschappijen met eigen regels en eigen punctualiteitsdoelstellingen. Nederland zit een beetje tussen deze uitersten in.
Het probleem is altijd dat er gekeken wordt naar de punctualiteit van de treinen en niet naar de punctualiteit van de reizigers. Dat werkt op zich wel aardig als de reizigers nooit overstappen. Maar in Nederland is nu juist een knooppuntendienstregeling waardoor de punctualiteit van de reizigers ernstig wordt verstoord doordat er niet meer op aansluitingen gewacht wordt. Zo wordt een vertraging van ongeveer 5 minuten bij aankomst in Amersfoort al snel een vertraging van 30 minuten in Zwolle als de aansluitende trein op tijd vertrokken is. Goed voor de papieren punctualiteit maar als overstappende reiziger ben ik dan behoorlijk pissig. De huidige methodiek van punctualiteit meten geeft het systeem perverse prikkels en geeft de betalende reizigers beslist niet het beste resultaat.
Het Zwitserse model heeft natuurlijk wel als nadeel dat de reizen relatief lang duren omdat er veel wachttijd is op de knooppuntstations. Ik vraag me af of dat in Nederland te realiseren zou zijn zonder heel veel perronsporen bij te bouwen.
Yea, best to start switching to some sort of light signal as mentioned previously. On larger stations like Amsterdam CS , i don't even know which train is blowing the whistle! Sometimes there are 2 trains on both sides of platform , and you just see people randomly starting to run because they don't know which train is leaving.
Bij nieuwere treinen zijn daarvoor knipperende lichtsignalen in de treinen aangebracht.
Dat is voor het tweede fluitsignaal, niet voor het eerste signaal. Daar gaat het hier om, na dat eerste fluitsignaal mag je dus niet meer instappen. Voor doven en slechthorenden blijft dit dus een probleem.
Daarom: vertrektijd = uiterste instaptijd
Daar kan ik alleen maar achter staan 😃
Dit topic toont overigens wel aan hoe slecht er door NS is nagedacht over alle onbedoelde bijeffecten van het te te vroeg sluiten van de deuren. Aan slechthorenden hebben ze al helemaal niet gedacht.
Die meerdere perrons zijn dan alleen nodig als vertragingen structureel en groot zijn. In NL zijn er vaak kleine vertragingkjes, maar weinig grote (hooguit 5%). Het zal wel eens gebeuren dat een trein dan iets langer voor een station moet wachten tot een spoor vrij is, maar als daar tegenover staat dat je vrijwel nooit meer een aansluiting mist, zou ik ervoor tekenen.
Daarom: vertrektijd = uiterste instaptijd
Ik heb de cijfers laten zien dat bij de meeste treinen de vertrektijd gelijk is aan de aankomsttijd, aangezien volgens het boekje de deuren 30 seconden voor vertrektijd dienen te sluiten, vertrekt volgends het boekje de trein voordat deze is aangekomen. Uw logica gaat dus niet op.
Het probleem is dat de Hc's al beginnen met de vertrekprocedure wanneer de vertrektijd nog niet is aangebroken. Dat in de dienstregelingstabellen op sommige stations er geen verschil gemaakt wordt tussen de aankomst- en de vertrektijd doet niet terzake. In dergelijke gevallen gaat de trein te vroeg weg wanneer die vroeg is aangekomen. Het probleem is dat men alleen maar let op het vertreklicht en niet op de klok.
Vertrektijd = uiterste instaptijd geldt dus in alle gevallen.
@Oldehove Een erg gevaarlijke situatie! Heel naar dat dat voor kan komen. Ik vraag mij af of de "opgesloten" reizigers zich bij de conducteur hebben gemeld en wat deze heeft gedaan.
Vandaag 3 echte laatkomers geweerd. De scheldwoorden die ik naar me hoofd kreeg zal ik hier niet neerzetten, maar ik was bezig mijn deur dicht te doen toen men ging sprinten.
Is er bij de NS wel eens besproken om de beveiligings mensen die rondlopen op het station ook op de perrons boetes uit te laten delen voor dit soort taferelen? 1) het creeren van een gevaarlijke situatie en/of 2) het verbale gedrag? Verschrikkelijk dat het gebeurt.
En stations met dezelfde vertrektijd als aankomsttijd zijn de reizigersaantallen waarschijnlijk ook niet zo groot. In die gevallen duurt de procedure ook geen 30 seconden, maar misschien wel 10-15 seconden. Easy.
Het is nog niet besproken, het zou erg fijn zijn als ze daar alert op zijn, maar als ik op mijn eigen standplaats kijk, dan zal het team enorm moeten groeien om dit te bekijken.
Als het lukt, zou ikzelf kunnen doorpakken, maar ik wil ook graag heelhuids thuiskomen en als je er dan al alleen voor staat, wordt het er niet leuker op en een trein laten "verzuipen" door vertraging op te lopen doe je dan ook niet snel.
Moeten we die discussie opnieuw starten? Het gaat niet om sommige stations, het gaat om zo'n 61% en dat is een ruime meerderheid. Ook middeldrukke stations zoals Amsterdam Amstel (https://forum.ns.nl/op-het-station-17/hoe-kan-ik-zien-of-er-voor-het-vertrek-van-een-trein-gefloten-is-24947#post152750).
Als ik niet mag instappen als het vertrektijd is dan het mijn OV abonnement waardeloos, want dan zou ik in de meeste gevallen niet met de trein mee kunnen.
Zolang u die waarheid ontkent zal het probleem blijven bestaan.
Ik heb het probleem al een tijd geleden aangekaart, lees dat eerst maar terug: https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/fluiten-niet-meer-instappen-24330/index6.html#post152658
- 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
- 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
- 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Lijkt me onzin. Het zou betekenen dat meer dan de helft van de reizigers na het signaal nog instapt. Als dat zo is, dan fluit de conducteur gewoon te vroeg. Maar ik denk dat bedoelt wordt: in meer dan 54% van de treinritten stappen er reizigers in na het fluitsignaal.
En anders doet NS iets fout. Houden ze kennelijk te weinig rekening in de planning met het feit dat in- en uitstappen tijd kost.
Moeten we die discussie opnieuw starten?
Nee, dat hoeft niet. Het gaat om de situaties waarbij al gefloten wordt voordat de vertrektijd is aangebroken. Waar het om gaat is dat er heel veel situaties zijn waarin je niet eens meer mag instappen voordat de vertrektijd is aangebroken.
Het ergste zijn de situaties bij haltes aan de vrije baan waneer een trein aan de vroege kant is en het sein bij aankomst van de trein al veilig staat. Als de Hc dan niet op de klok let, vertrekt de trein minuten te vroeg.
U zou de klacht juist moeten onderschrijven. De huidige praktijk is dat u al een seconde of dertig voor vertrektijd niet meer mag instappen. Dat is nog wel een graadje erger dan niet meer mogen instappen op de vertrektijd.
Vertrek = uiterste instaptijd is voor alle partijen duidelijk.
Dat laatste is erg aannemelijk omdat eerder bleek dat bij zo'n 60% van de ritten de aankomst en vertrektijd gelijk zijn.
En als de NS het eerste bedoelt is het wel heel slecht gecommuniceerd en was het nu wel gecorrigeerd geweest lijkt me.
583 net in Amf 8 seconden te vroeg weg. Allemachtig Henk, wat zeik je? Nou, op het moment dat we wegreden gingen aan de andere kant van het perron de deuren van de binnenkomende stoptrein open. Eventuele overstappers naar Zwolle en vooral verder kunnen het dus wel vergeten, stranden in Zwolle.
Met 8% rijtijdspeling kan je Amf-Zl meerdere minuten gerust inlopen, laat staan 30 seconden.
De HC zal de werkdruk van de nog wachtende administratie in zijn nek hebben gevoeld ...
Vanmorgen hard gerend om een trein te halen, deze zat helemaal propvol, dus verder gerend naar de andere kant met de hoop er daar wel in te kunnen (de trein stond half buiten het station, dus iedereen was aan 1 kant ingestapt). Ik ren langs de conducteur en deze fluit! Dat nijgt naar sadisme.
Conducteurs: kunnen jullie nabije reizigers een (non)verbaal signaal geven voor op de fluit te gaan blazen?
Wat een moeilijk gedoe toch. Er zijn 2 mogelijkheden. Het is VOOR vertrektijd of het is NA vertrektijd. Voor vertrektijd moet iedereen kunnen instappen, zonder dat er gefloten mag worden en Na vertrektijd moet de reiziger zelf opletten. En inderdaad: instappen=nog niet fluiten.
Het wordt tijd dat de conducteur ook gewoon een boete gaat krijgen, net als de reiziger die te laat instapt.
Misschien leren ze het dan af.
Iedereen nogmaals bedankt voor alle feedback. Nog even voor jullie beeldvorming: met deze campagne is het de bedoeling om onze reiziger te attenderen op onze huisregel ‘Als de conducteur gefloten heeft gaat de trein vertrekken en mag u niet meer instappen’. Dat is de norm. Op tijd rijden is de verantwoordelijkheid van NS. Het is uiteraard niet bedoeld om de schuld van de vertraging bij de reiziger te leggen. Onze conducteurs fluiten zodra iedereen op het perron is ingestapt. De campagne is bedoeld voor die reizigers die na het fluitsignaal nog van de roltrap komen rennen en op de valreep toch nog in de trein springen. We willen mensen bewust maken van de gevolgen als er een trein vol reizigers moet blijven wachten.