Wie gaat die conducteur beboeten dan? Dat is vaak het probleem.
Wat een moeilijk gedoe toch. Er zijn 2 mogelijkheden. Het is VOOR vertrektijd of het is NA vertrektijd. Voor vertrektijd moet iedereen kunnen instappen, zonder dat er gefloten mag worden en Na vertrektijd moet de reiziger zelf opletten. En inderdaad: instappen=nog niet fluiten.
Gefeliciteerd Arend7, jij was dus na 1 uur wachten op een trein nog een half uur extra op het station blijven staan. Op de locatie van het perron stond geen klok (buiten het overdekte stationsgebied), er stond wel een conducteur die met een simpel handgebaar veel duidelijk had kunnen maken, deze besloot echter stoicijns te fluiten. Ja, dat creëert weinig begrip bij de reiziger.
Een supervisor ofzo.
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?
Zoiets?
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?
Nee dat denk ik niet. 🙂
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?
Dat kunnen reizigers aangeven, als die bewijs leveren krijgen ze een boete.
Alleen al het feit dat er mogelijk consequenties zijn aan het continu te vroeg vertrekken zal de klachten doen afnemen.
Maar het is een illusie want NS vindt het wel best, zo min mogelijk vertragingen zo.
Die obsessie voor op tijd vertrekken, ten koste van allerlei andere kwaliteitsaspecten, gaat vroeg of laat een keer een ernstig ongeval veroorzaken, waar alleen letselschadeadvocaten beter van worden.
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?
Dat kunnen reizigers aangeven, als die bewijs leveren krijgen ze een boete.
Alleen al het feit dat er mogelijk consequenties zijn aan het continu te vroeg vertrekken zal de klachten doen afnemen.
Maar het is een illusie want NS vindt het wel best, zo min mogelijk vertragingen zo.
Hoe min mogelijk vertragingen, hoe minder de overheid gaat zeiken. Eigenlijk ligt daar het probleem en niet de NS. De overheid eist van de NS dat er een bepaald aantal % op tijd moet rijden, de NS anticipeert daar maar naar.
De overheid eist van de NS dat er een bepaald aantal % op tijd moet rijden, de NS anticipeert daar maar naar.
Maakt de overheid de dienstregeling?
Nee, maar de overheid bepaalt de hoogte van de subsidie aan de NS. Zij moeten iets van 94% van de treinen op tijd laten rijden om daar in aanmerking voor te komen. Een van de manieren om op tijd te rijden is het te vroeg vertrekken.
Ga je vertrekken op 20 seconden over de minuut is de kans voor de NS groter dat ze de 3 minuten vertraging aantikken dan als ze dit niet doen. Echter zijn veel machinisten nogal laks en gebruiken ze niet vol vermogen of remmen uiterst langzaam af om die vertraging niet in te halen.
Ik heb met verbazing de campagne bekeken. Vanuit mijn standpunt ben ik gewoon op tijd, een voorbeeld:
Ik kijk als ik het station inloop op het bord "6:36" gaat mijn trein 6:34 ik ren even naar perron 5(Sdm). Kom daar om 6:35:30 en de deuren van mijn SLET gaan dicht. Niets vermoedend trek ik dan een sprintje, omdat de deuren van een SLET altijd sluiten en piepen. En dan kan ik dus fout zijn. (Gewoon een situatie die ik dagelijks tegen kan komen)
Toch in mijn gedachte doe ik niks fout, want er word 6:36 gecommuniceerd. Ik vind dus dat als de NS iets wil communiceren, dat ze zelf eerst eens duidelijkheid moeten verschaffen.
1. Vertrekt mijn trein nu om 6:35 of 6:36, bord is duidelijk 6:36, dus alles daarvoor al is het 6:35:59 "ervaar" ik als de trein is te vroeg vertrokken!
2. Een sluitende SLET deur klinkt het zelfde bij energiebesparing als bij vertrek, verwarrend
3. De helft van de conducteurs fluit niet of misschien te zacht, maar ik krijg het op de trap niet mee..
4. Als ik om 6:35:10 de trap op loop vind ik dat op tijd, zonder te rennen kan ik in 50 seconde in de trein zijn
Ik begrijp de hele campagne ook niet, wel de 7 pagina's die de discussie hier al telt, want het is allemaal discutabel. Het doel "het is gevaarlijk om tussen sluitende deuren door te lopen" duidelijk en inderdaad zeer gevaarlijk. Maar zoals een andere reclame ooit zei "een betere wereld begint bij jezelf" gaat hier zeker op. Beste bedenker, loop gewoon eens het station in als reiziger en bekijk de praktijk dan zijn er nog zoveel dingen te verbeteren en het laatste is wel mijn wekker 😳
Ik vind het geinig dat de regionale vervoerders hier geen last van hebben. Die hebben zelfs automatische deuren. Zolang er reizigers instappen, kan de trein gewoon niet vertrekken. Je kan ook niet geforceerd die deur dichtgooien.
En toch rijden ze gewoon op tijd. Gek he.
https://www.youtube.com/watch?v=fZXdUEoqqxI
Hebben die regionale vervoerders ook die rare procedure van NS dat ze 30 sec voor vertrektijd de deuren dicht doen of vertrekken die echt op tijd ?
Ik kan ook echt geen andere reden bedenken dan dat de NS geforceerd zo meer ruimte wil hebben voor het opvangen van vertragingen.
2. Een sluitende SLET deur klinkt het zelfde bij energiebesparing als bij vertrek, verwarrend
Het verschil is wel te horen. De deur in
dit filmpje sluit vanwege de energiebesparing: "Tadu, tadu, tadu, tadu." Tijdens het sluiten van deze deur, sluit de conducteur alle deuren voor vertrek. Dat geluid is aan het eind nog te horen: "Tuut, tuut."
Die vertrekken gewoon keurig op tijd. Voordeel van die regionale vervoerders is dat de deuren gewoon automatisch dichtblijven. De vertrekprocedure duurt daar dan ook maximaal 5 seconden. Ze hebben alleen pech als er grote groepen reizigers aan blijven wandelen, dan kunnen de deuren niet dicht. Dan halen ze die minuut vertraging maar in bij het volgende station, niks aan het handje.
Het verschil is wel te horen. De deur in dit filmpje sluit vanwege de energiebesparing: "Tadu, tadu, tadu, tadu." Tijdens het sluiten van deze deur, sluit de conducteur alle deuren voor vertrek. Dat geluid is aan het eind nog te horen: "Tuut, tuut."
De deur in post 169, die met de reiziger ertussen sloot, gaf geen (hoorbaar) geluidsignaal. Ordeel zelf:
Toch zal ook bij de regionale vervoerders de machinist de deuren moeten vergrendelen. Het grote verschil met NS is dat ze dat niet doen voordat de minuut is versprongen en ze daarom nooit te vroeg vertrekken. Een reiziger die na vertrektijd op de knop drukt om de deur te openen zal daar niet in slagen.
NS zou in theorie alle werkelijke vertrektijden kunnen monitoren. Het personeel dat te vroeg is gaan rijden kan via de dienstnummers worden opgespoord en ernstige terechtwijzing krijgen. Eigenlijk zou een aanzegging tot ontslag moeten volgen. Te vroeg vertrekken is een absolute doodzonde in het openbaar vervoer.
Vertrektijd = uiterste instaptijd.
De deur in post 169, die met de reiziger ertussen sloot, gaf geen (hoorbaar) geluidsignaal.
Dat is ook geen SLT, maar een SGM.
Geinig. Ik kwam dit plaatje nogmaals tegen.
De nieuwe Flirts van Keolis hebben ook die groene verticale lampen. Deze worden rood zodra de deuren gaan sluiten en gaan uit als ze dicht zijn. Misschien is het wel effectief.
De deur in post 169, die met de reiziger ertussen sloot, gaf geen (hoorbaar) geluidsignaal.
Dat is ook geen SLT, maar een SGM.
Ah, dat moet je dan ook maar net weten, welke trein wel en niet waarschuwt voor het sluiten van de deuren.
Hier in de regio met Keolis is het zelfs een keiharde eis: https://forum.ns.nl/op-het-station-17/blauwnet-in-overijssel-per-10-december-2017-41707/index1.html#post277017
2. Een sluitende SLET deur klinkt het zelfde bij energiebesparing als bij vertrek, verwarrend
Het verschil is wel te horen. De deur in dit filmpje sluit vanwege de energiebesparing: "Tadu, tadu, tadu, tadu." Tijdens het sluiten van deze deur, sluit de conducteur alle deuren voor vertrek. Dat geluid is aan het eind nog te horen: "Tuut, tuut."
Zal misschien aan het tijdstip liggen maar ik had het nog niet bewust meegekregen.. Vind het allebei zenuwtoontjes..
[quote=MarkM93]
Geinig. Ik kwam dit plaatje nogmaals tegen.
De nieuwe Flirts van Keolis hebben ook die groene verticale lampen. Deze worden rood zodra de deuren gaan sluiten en gaan uit als ze dicht zijn. Misschien is het wel effectief.
Deze metro en de Flirt zijn van het zelfde merk. Alstom. :)
Edit, dit is bij nader inzien niet correct. foutje van mij.