Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 6
excuus voor mijn eerdere typfouten..maar de strekking was wel duidelijk.Imark ben het zeer met je eens. Die poster ergert me echt. En idd wij zijn betalende klachten en dan wordt je zo 'afgeschilderd'. Andersom snap ik conducteurs óók, sommige mensen doen hele ondoordachte, gevaarlijke dingen. We zijn het wel met elkaar eens denk ik dat een ondoordachtige, slordige campagne is. Zooonde van t geld. En idd de journalistiek had hier wel eens kritischer over mogen schrijven.
Reputatie 4
Deze campagne is een totale aanfluiting, gespeend van iedere realiteitszin. Zo lang NS aansluitingen plant die vrijwel onmogelijk te halen zijn (Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Zwolle, etc) kan men beter eerst de hand in eigen boezem steken.
Reputatie 1
Maar wat doe je als het materieel je niet aanstaat, wacht je dan tot er 1 voor komt rijden die wel bevalt ? :D

Nee, zover ga ik nou ook weer niet. Maar ik weet wel de indeling, dus bij sommige treinen zijn er vooral in het midden viertjes (zo noem ik twee bankjes tegenover elkaar) en aan de uiteinde zijn ze dan weer twee aan twee. Vaak is dat vieze plastic op mijn traject ook alleen in het midden van de trein, dus als ik dat zie loop ik door naar het begin of eind van de trein. Liefst buitenom, dus wellicht pak ik dan ook nog eens een fluitsignaal mee...
Reputatie 7
Badge +3
Begin maar 's met duidelijk aan te geven waar treinen gaan stoppen. Op Utrecht kloppen zó vaak de a- en/of b-aanduidingen niet, dat het logisch is dat mensen op verkeerde plekken staan te wachten.
Daarnaast hebben veel IC's een eigen fluitsignaal als de deuren gaan sluiten. In de treinen staat dat je na het "laatste" fluitsignaal niet meer moet in-/uitstappen. Dat is dus níet de fluit van de conducteur.
Reputatie 7
Badge +3
Deze campagne geeft inderdaad een inkijkje in hoe er bij NS over reizigers gedacht wordt. Men schijnt vergeten te zijn dat het de reizigers zijn die de salarissen betalen.
Decennia geleden heb ik eens een NS-medewerker horen beweren dat de treinen natuurlijk op tijd zouden rijden als er maar niet steeds reizigers waren die voor vertraging zorgden. Die mentaliteit bestaat blijkbaar nog steeds. Vooral anderen de schuld geven van de eigen tekortkomingen.
NS moet de campagne in deze vorm ogenblikkelijk staken. Dit levert terecht zeer boze reacties op. Het geeft geen pas je betalende klanten zo te beledigen.
Volgens een groep conducteurs zijn bijna de helft van de klanten dus te lui om op tijd op het station te komen...fraai is dat.
Dan kijk je toch anders tegen het rijdend personeel aan (en dat mag, ze doen het zelf immers ook).
Voor de liefhebbers:

http://www.treinenweb.nl/materieel
Haha! Dank.

Maar wat gek dat het alleen de buitenkant van de trein laat zien, dat interesseert mij nou totaal niet. Ik wil weten wat de indeling in de trein is. Die lila stoelen van plastic, dus niet van dat tapijtstof, die vind ik bijvoorbeeld het viest. Daar zit ik liever niet. Ook al zijn de andere stoelen waarschijnlijk niet schoner, maar dat materiaal staat me niet aan. En ik zorg altijd dat ik instap waar de bankjes twee aan twee zijn, anders heb ik geen klaptafeltje voor mijn koffie en andere dingen. Dat vind ik dus belangrijker dan wat voor trein het precies is. Ik vind ze van buiten allemaal op elkaar lijken.


Maar wat doe je als het materieel je niet aanstaat, wacht je dan tot er 1 voor komt rijden die wel bevalt ? 😃
Reputatie 6
ja hoor: vandaag op station posters van de campagne zien hangen: een pictogram van een mannetje dat nog in zn bed ligt waarmee dus gesuggereerd wordt dat mensen die aan komen hollen te lang in bed hebben gelegen....zoals ik in mn eerdere post al aan gaf: dat kom bij mij alleen voor als ik me rot moet haasten omdat mijn voorgaande terin vertaging had/ineens onaangekondigd op een ander spoor binnen komt. niet slim gekozen wat mij betreft. Ik vind het wel een interessante discussie waar we natuurlijk samen (ns en reizigers) het probleem op moeten lossen. Ik hoop echt dat de suggesties en gevoelens die deze campagne oproept mee worden genomen naar de beleidsmensen!
@LizBo

Daar kan ik wel inkomen hoor. Ik heb zo ook mijn voorkeuren waar ik graag in werk of juist niet. Op zich is het wel fijn voor de afwisseling al die verschillende types treinen, maar het belangrijkste is idd netheid, capaciteit ed voor de reiziger.
Reputatie 1
Voor de liefhebbers:

http://www.treinenweb.nl/materieel
Haha! Dank.

Maar wat gek dat het alleen de buitenkant van de trein laat zien, dat interesseert mij nou totaal niet. Ik wil weten wat de indeling in de trein is. Die lila stoelen van plastic, dus niet van dat tapijtstof, die vind ik bijvoorbeeld het viest. Daar zit ik liever niet. Ook al zijn de andere stoelen waarschijnlijk niet schoner, maar dat materiaal staat me niet aan. En ik zorg altijd dat ik instap waar de bankjes twee aan twee zijn, anders heb ik geen klaptafeltje voor mijn koffie en andere dingen. Dat vind ik dus belangrijker dan wat voor trein het precies is. Ik vind ze van buiten allemaal op elkaar lijken.
Voor de liefhebbers:

http://www.treinenweb.nl/materieel
Reputatie 1
@LizBo

Ik ben natuurlijk weinig objectief, aangezien ik goed kan zien of een trein al gesloten is. Toegegeven, sommige treinen is het niet te zien.

Bij SLT kan je het aan de deurknop zien, de groene lamp is uit en de treeplank is ingeklapt.
Bij DDZ zie je aan de deurknop, groene lamp is uit en dat geldt voor veel VIRM ook.
DDAR, ICM en SGM is het gewoon niet te zien aan een handigheidje.
De Buffel durf ik niet te benoemen, zit ik zelden op.


Ik ga dagelijks met de trein, en ik weet al niet eens wat voor type treinen je nu allemaal opnoemt. Voor mij zijn ze van buiten allemaal hetzelfde (ik weet alleen of er blauwe stoelen of lila stoelen zijn en of de indeling binnen dan twee aan twee is, of in setjes van vier -waar ik trouwens een hekel aan heb).

Maar er zijn genoeg mensen die twee keer per jaar met de trein gaan, die weten überhaupt niets van wanneer deuren nog wel of niet te openen zijn, zeker niet als de trein nog een tijd voor hun neus stil staat.
@RKY19

Die gaan voor zover ik ben geinformeerd terugkomen en dat op de intercity stations tussen Eindhoven en Amsterdam CS. In 's-Hertogenbosch heeft het proef gedraaid om nu verder te worden uitgerold.
In den bosch had je zo'n lange scherm die liet zien waar de trein vol zat, waar nog plek was, waar de stilte ruimtes zijn, waar de deuren komen als de trein stil staat enz enz. Misschien kan dat het uitstappen en instappen bevorderen en zorgen dat het allemaal wat sneller gaat. Ik dacht dat het op een gegeven moment overal zou komen, maar is helaas niet gebeurd.
@LizBo

Ik ben natuurlijk weinig objectief, aangezien ik goed kan zien of een trein al gesloten is. Toegegeven, sommige treinen is het niet te zien.

Bij SLT kan je het aan de deurknop zien, de groene lamp is uit en de treeplank is ingeklapt.
Bij DDZ zie je aan de deurknop, groene lamp is uit en dat geldt voor veel VIRM ook.
DDAR, ICM en SGM is het gewoon niet te zien aan een handigheidje.
De Buffel durf ik niet te benoemen, zit ik zelden op.
Reputatie 1
opm. verwijderd, had dubbel gepost.
Reputatie 1
Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.

Bij tram- en liftdeuren werkt dat wel, en bij sprinters gaan de deuren steeds automatisch dicht, ook al vertrekt de trein nog niet, dus daar moet je ook steeds zelf de deur weer openen. Dus zo gek is dat niet, dat mensen dat proberen.
Ik bedoel gewoon groen, oranje, rood. Maar wel een beetje over de top zodat het duidelijk is.
Reputatie 7
Badge +3
@janjan
Dat lijkt veel te veel op de led-strips die ze bij de nieuwe metro's van het GVB gebruiken. Bij NS houden ze het 'not invented by us'-principe in ere.

Vanaf 1'00'' zie je aankomst en vertrek van een metro:
https://www.youtube.com/watch?v=xUIGsty2f_s&ab_channel=timosha21
De LED-strips worden eerst wit om aan te geven aan welke zijde de deuren zullen openen. Wanneer de deuren opengaan gaan ze groen knipperen. Na het sluitsignaal gaan ze rood knipperen en sluiten de deuren.
Een stoplicht is wel herkenbaar. Groen, oranje, rood. Paar ledjes aan de buitenkant. Maar ook hier geldt dat niet iedereen zich aan de regels houdt.
Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.

Zo duidelijk is dat niet voor die mensen. Er zit vaak een behoorlijke tijd tussen het fluitsignaal en het moment waarop de trein gaat rijden. Wie in de tussentijd het perron op komt lopen, kan niet weten dat er al gefloten is. Dat kun je misschien wel vermoeden als je eerst de hele trein langskijkt, ziet dat alle deuren dicht zijn en dat er geen conducteur meer buiten staat, maar daar neem je niet de tijd voor als je hoopt nog net de trein te kunnen halen. Soms is op dat moment volgens de klok en de TBP de vertrektijd nog niet eens aangebroken.
Reputatie 4

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal

Als dit uit de peiling komt, hoe correct is de peiling dan? Heeft de NS hier onderzoek naar gedaan voor de campagne te starten?

Het is buitengewoon merkwaardig dat 540.000 reizigers op een dag nu niet meer met de trein mee zouden mogen. Heeft de NS over alternatieven nagedacht, om de vertrekprocedure duidelijker voor de reiziger te maken? Behalve dan "als je een fluitsignaal hoort heb je pech, dan blijf je met 54% van de reizigers achter op het station". Want dat is wat de NS wil, dat de 54% van de mensen die nu nog instappen dat niet meer doen? Begrijpt de NS wat ze hier zegt? Meer dan een half miljoen reizigers op een dag die op het perron achter moeten blijven, omdat "fluiten = niet meer instappen".

*edit* Wat gebeurt er in de spits, als op Amsterdam CS er 850 mensen in moeten stappen in een trein waar al 850 mensen aanwezig zijn (1700 is volle capaciteit VIRM4+6). Dan blijven er met het "nieuwe" beleid 459 mensen achter op het station. Dan komt de volgende spitstrein in de problemen, want in die halfvolle trein met 850 mensen moeten er opeens 1309 mensen bij?
Reputatie 7
Badge +3
Een zeer interessante uiteenzetting van Loes.

Nog een aanvulling. Bij NS is de situatie zo dat er ook treinen rijden waarbij je deur kunt openen wanneer die langs het perron staat, zoals de SLT en de SGMm. Daar sluiten de deuren zelfs automatisch tijdens het stationnement. Volgens mij is dit verwarrend omdat andere treinen deze energiebesparende functie niet hebben. Bij een Sprinter die langs het perron staat gaat soms wel een deur open en wanneer de trein vergrendeld is door de Hc niet.

De campagne die NS nu voert is volgens mij niet de juiste. Er moet landelijk aandacht komen voor het feit dat een trein, tram of metro die op het punt staat te vertrekken echt niet meer de deuren opent. (Bij een bus ligt het wat anders. Daar zie ik regelmatig de chauffeur nog de deur openen voor aankomende reizigers.)

1. Je vergeet een veel-voorkomende die zich doorgaans buiten het zicht van de conducteur afspeelt: Reizigers die na het sluiten van de laatste deur nog gaan proberen op de deurknop te drukken. Dikwijls zie je mensen op die manier voorovergebogen de trein nog aanraken terwijl deze in beweging komt.

2. Dat is eenvoudig op te lossen met een aansporingssignaal (dat anders is dan het vertreksignaal).


Dat eerste klopt wat je zegt Pe_pe, dat zie ik wel als ik afgestapt ben of al op het perron aanwezig ben voor de trein die ik moet hebben. Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.

Dat tweede had ik geloof ik al eerder in een reactie aangegeven, dat ik daar zeer zeker voorstander van ben.
Nu komt het gevaarlijke moment. Men houdt of de deur tegen, dus men kan klem komen te zitten, men kan uitglijden en een smak maken in de trein, men kan tussen het perron en trein komen te zitten of men kiest ervoor om naar mij te hollen om bij mij erin te jumpen, met het gevaar dat ikzelf word getorpedeerd en geblesseerd raak.
Je vergeet een veel-voorkomende die zich doorgaans buiten het zicht van de conducteur afspeelt: Reizigers die na het sluiten van de laatste deur nog gaan proberen op de deurknop te drukken. Dikwijls zie je mensen op die manier voorovergebogen de trein nog aanraken terwijl deze in beweging komt.

Ook zie ik geregeld reizigers netjes langs de trein naar achteren lopen om een zitplaats te bemachtigen. Deze reizigers wachten met instappen tot ofwel ze hun deur hebben bereikt of dat er gefloten word. Als ik daar op moet wachten, tot iedereen is ingestapt, zal ik niet kunnen vertrekken.
Dat is eenvoudig op te lossen met een aansporingssignaal (dat anders is dan het vertreksignaal).

Reageer