Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Het probleem waar ik in ieder geval geregeld tegen aan loop is als volgt. Even voor de duidelijkheid, ik wil hier niet mee aangeven dat de reiziger altijd fout zit. We moeten het samen doen om het veilig te houden.

Situatie 1

Het is in de avond op een traject tussen Eindhoven en Weert en we zitten op een sprinter. De avond is meestal rustig, dus de rit start op station Eindhoven. De vertrekmogelijkheid voor de sprinter is afhankelijk van de Intercity's naar Maastricht en Venlo, als deze te laat eruit gaan, zal ik met de sprinter er ook te laat uitgaan. Nu is men allemaal op tijd, de overstappers zijn tijdig bij de trein en ik als HC sta op het perron te kijken naar de reizigers, het vertreklicht en de vertrektijd. In mijn handboek staat duidelijk dat ik de vertrekprocedure pas mag inzetten als iedereen is in- en uitgestapt. Wat doe ik, ik zie dat het tijd is en dat ik veilig heb, dus ik controleer mijn trein. Ik zie niemand meer in- of uitstappen, dus ik ga fluiten. Vervolgens ga ik naar mijn deur toe om de deuren te sleutelen en in de vergrendeling te krijgen. Hier zit denk ik 5 tot 10 seconden tussen. Ik heb me ook ver van de trap opgesteld om weg te komen. Na het controlemoment dat inderdaad al mijn deuren dicht zitten en niets of niemand ertussen maak ik mijn deur dicht. Ultieme situatie, die vaak in de dal zeker voorkomt.

Situatie 2

Zelfde trein, ik krijg een DDZ mee, dus ik heb een trein met een sluitfluit en waar de deuren niet automatisch sluiten. Helaas heeft een bus op weg naar het station vertraging opgelopen en reizigers hollen naar mijn trein toe. Ik zit weer op het moment dat ik tijd en veilig heb en het vertrek wil inzetten. Deze hollende reizigers kan ik dus niet zien aankomen. Ik kijk dus eerst of de deuren vrij zijn van alle in- en uitstappers en ga dan fluiten en mijn deuren sluiten. De sluitfluit gaat ook af en nu komen er toch nog reizigers hollend en wel naar de trein om deze toch te halen. Nu komt het gevaarlijke moment. Men houdt of de deur tegen, dus men kan klem komen te zitten, men kan uitglijden en een smak maken in de trein, men kan tussen het perron en trein komen te zitten of men kiest ervoor om naar mij te hollen om bij mij erin te jumpen, met het gevaar dat ikzelf word getorpedeerd en geblesseerd raak.

Tijdens de spits is het helemaal alert zijn met het vertrek. Als ik in Utrecht Centraal wil vertrekken, dan ontkom ik er dus niet aan om toch al te fluiten, terwijl er nog reizigers instappen. Het is voor mij een keuze, want ik schat in hoe lang men ongeveer nodig zal hebben om nog in te stappen. Ik heb het niet over reizigers die nog uitstappen, het is not done om dan al te fluiten. Ook zie ik geregeld reizigers netjes langs de trein naar achteren lopen om een zitplaats te bemachtigen. Deze reizigers wachten met instappen tot ofwel ze hun deur hebben bereikt of dat er gefloten word. Als ik daar op moet wachten, tot iedereen is ingestapt, zal ik niet kunnen vertrekken. Er zitten dus wel wat haken en ogen aan en ik moet zeggen dat ik het ook een erg interessante discussie vind om te volgen.

Ik heb mijn opleiding ook al gehad voor deze campagne.
Reputatie 7
Badge +3
@Sim70
Ik zit regelmatig in de IC van Hilversum richting Schiphol. Dat is enkeldeks ICMm. Zelfs in die treinen is zo weinig bagageruimte dat er altijd grote koffers staan in de hoekjes met 4 stoelen.
NS is vanaf het moment dat de eerste treinen naar Schiphol gingen rijden op de hoogte van het feit dat er te weinig bagageruimte is in Nederlandse treinen om veel reizigers naar Schiphol te vervoeren. Maar men doet er gewoon niets aan. Er worden dubbeldekstreinen ingezet richting Schiphol en de ICMm's zijn ook ongeschikt om grote koffers mee te nemen. Ik kan het de mensen die plaatsen bezethouden met koffers niet eens kwalijk nemen. Ik zou ook niet weten wat ze met hun koffers zouden moeten doen. Iedereen wil toch zijn bagage in het zicht houden. In andere landen hebben treinen die naar luchthavens rijden over het algemeen meer bagageruimte.
Verder zou het in- en uitstappen een stuk beter verlopen als NS op de IC-trajecten treinen zou inzetten die precies aansluiten bij de perronhoogte. Maar NS heeft indertijd toestemming gekregen om nog meer VIRMs te kopen in plaats van treinen waar je makkelijk in- en uitstapt. En dat terwijl in het kader van het Programma Toegankelijkheid mensen met een functiebeperking zelfstandig zouden moeten kunnen reizen met de trein. Inderdaad, dat kan bij iedere vervoerder behalve NS.
"Aanpassen van de perronhoogte heeft immers alleen zin als het past bij de instap van de treinen." Bron: https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid

Dit zijn structurele problemen die NS zelf veroorzaakt heeft en die problemen opleveren met de punctualiteit. Maar NS vindt het belangrijker om tegen de reizigers te blaten zij de oorzaak van vertragingen zijn.

En geen journalist die eens doorvraagt bij NS waar die treinen met een gelijkvloerse instap blijven.
Reputatie 1
Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar even serieus: 54% die in zou stappen ná het fluitsignaal???
Dat kan niet anders dan een percentage zijn wat verzonnen is door de marketingafdeling, dit gelooft toch hopelijk niemand bij de NS?


Haha! Dit is een `peiling` onder conducteurs. Dat onderzoek zal vast op statistisch verantwoorde wijze zijn uitgevoerd...
Reputatie 1
"Instappen = nog niet fluiten"

Ook ik erger me aan deze campagne. Probleem is dat er niet gedacht wordt vanuit de reiziger, maar vanuit NS, die de klant weer de schuld van de vertraging geeft. Zelfs als dat soms zo is, moet je je afvragen of dat de boodschap is die je uit wilt dragen - het verziekt de verhoudingen in de trein, dus meer agressie.

Ik mis "we zullen niet meer fluiten voordat iedereen is ingestapt" "ook als het al vertrektijd is".

Ja, wat een vreemde logica. Alsof we allemaal lekker op het perron blijven staan kletsen als de trein is gearriveerd en dan vervolgens pas overgaan tot instappen als er gefloten wordt!

Ik kan me niet voorstellen dat er voor de echte laatkomer, die komt aanrennen dus, een hele campagne moet worden aangezwengeld. Dat zijn er altijd hooguit een paar. Als de campagne dus op een breder publiek is gericht, dan zijn dat dus de perronmensen die sowieso bezig zijn met instappen zijn. Ja, op een station als Laan van NOI kan dat soms druk zijn, maar ik blijf niet op het perrron achter, omdat er nog een kluit mensen voor me aan het instappen is. Fluit of geen fluit, dat kan me niet schelen.

Sorry, maar ik snap niets van deze campagne.
Reputatie 1

Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal


Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur.


Wat bizar. Vóórdat er gefloten wordt, weet ik toch niet dat de uiterste instaptijd verstreken is? Ik ben geen wandelende atoomklok. Ik dacht altijd dat het zou moeten zijn; 1) deuren sluiten 2) fluiten en 3) vertrekken. Als je niet wil dat mensen nog instappen, is het toch logischer om gewoon eerst de deuren te sluiten?

Bovendien heeft de reiziger, als de trein ná de vertrektijd arriveert, toch geen idee wanneer we weer gaan rijden? Ik weet niet hoeveel tijd daarvoor wordt uitgetrokken. Op schiphol meer tijd dan op Almere Poort lijkt me zo.

Ik sluit me verder aan bij andere opmerkingen, we zijn vaak allemaal nog druk bezig met in- en uitstappen en dan wordt er al gefloten. Ik heb het dus altijd opgevat als een "Opschieten allemaal, we vertrekken bijna!". Van de week zat er een mevrouw met haar rollator vast tussen de deur! Maar dat was wel zo'n sprinter waar de deuren automatisch de hele tijd dicht gaan. En die conducteur maar fluiten.
Reputatie 6
Interessante discussie! IMark en Loes dank voor jullie duidelijke bijdrage(n). Ik leer steeds meer op dit forum 🙂 Tja je hebt reizigers die stomme risico's nemen maar NS kijk idd ook eens kritisch naar jezelf...deze campagne starten terwijl je nog steeds kampt met materiaal tekort....en mijn topper: het feit dat van/naar Schiphol dubbeldekker IC's rijden ...elke keer gemartel om in te stappen, bagage mee, kun je vervolgens niet kwijt...daardoor stroopt de boel weer op etc etc. eerst de boel op orde en dan kun je wat. Mensen verwachten echt dat je tot 09.59 en 59 seconden in kunt stappen als de trein volgens het bord om 10.00 vertrekt hoor.....dan is de suggestie om tijd in te bouwen in het dienstrooster een hele goede! En weet je...soms moet je verschrikkelijk hard hollen om je overstap te halen, niet iedere laatkomer is iemand die zn bed nog lekker warm vond liggen.....en lang niet overal heb je ieder kwartier een trein. vooral s avonds is ook niet elk station een pretje/veilig om te wachten als vrouw alleen. Goed dat jullie alle tips doorgeven aan de 'campagne'mensen. mss is in de toekomst dit forum goed te gebruiken om eerst eens te pre-testen?
Reputatie 4
Citaat van de website:
"Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken."

Het een heeft niet direct iets met het ander te maken. Wie schrijft deze onzin? Je kunt best hoogfrequent rijden en toch vertraging hebben. Het is niet prettig, maar het kan wel. En als alle treinen hoogfrequent met 10 minuten vertraging rijden, merkt niemand daar iets van. Behalve de reizigers in de eerste vertraagde trein.

71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers? Maar waarom zijn die instappers dan te laat? Is er niet iets anders aan de hand? Bijvoorbeeld grote drukte en te korte stationnementen?

Het spijt me zeer. Maar wanneer ik op tijd bij de trein ben, wacht tot iedereen is uitgestapt en de fluit gaat terwijl er nog uitgestapt wordt, dan stap ik echt wel in na het fluitsignaal. Men kan bij NS dan plaatsnemen op een plek vlak onder de bovenleiding.
Reputatie 4
In Utrecht C bijvoorbeeld is het stationnement maar 2 min. en daar wordt ook niets gewonnen. Inderdaad. In Utrecht ligt de winst in de nieuwe layout van het emplacement. We konden op volle snelheid binnen komen rijden. Er werd pas op de rem getrapt, toen we al naast het perron reden.
En zelfs tweemaal langzaam achter een voor ons rijdende sprinter op de route had uiteindelijk ook geen nadelig effect.
Reputatie 3
...Sluiten de deuren op tijd. En vervolgens staat de trein nog 3 minuten te wachten omdat een andere trein voor moet of een sein niet goed staat. :(

Waarom zouden de deuren worden gesloten als het sein niet veilig staat?
Reputatie 7
Badge +3
Die buffertijd in de dienstregeling wisselt erg per traject. We hebben in Nederland een knooppuntdienstregeling: op de knooppunten worden aansluitingen geboden wanneer een rechtstreekse verbinding niet beschikbaar is.
Toevallig zit de dienstregeling van de 800-serie nogal ruim in het jasje: 5 min in Amsterdam C, 5 min. in Eindhoven en 4 min. in Sittard. Daar valt door snel vertrekken en goede rijweginstellingen wel wat winst te halen. In Utrecht C bijvoorbeeld is het stationnement maar 2 min. en daar wordt ook niets gewonnen. Maar ook sommige baanvakken is dienstregeling wat ruimer.
NS zou het hele spoorverkeer in Nederland aanmerkelijk kunnen versnellen door af te stappen van de knooppuntdienstregeling en iedere treinserie op zich te optimaliseren. Maar daar wordt sinds 1970 niet meer voor gekozen, met als gevolg dat sommige verbindingen in 2016 langzamer zijn dan in 1969.
Reputatie 4
En toch zit er al veel ruimte in die tijdschema's bleek voor mijzelf vorige week donderdag aan het eind van de spits.
Intercity uit Alkmaar vertrok met 19 minuten vertraging. In plaats van een VIRM4+6 was er slechts alleen de VIRM4 vanwege een defect aan het VIRM6 stel. En de rit naar Maastricht duurde met een bomvol geladen trein 18 minuten korter dan normaal het geval. Bij aankomst in Maastricht was het nog maar 1 minuut vertraging.
http://ovtijden.com/arnu/rl/869/2016-06-02T17:56:00+0200/
Reputatie 3
Als dit echt zo erg is, zou het dan niet een schone taak van de conducteurs zijn bij hun leidinggevenden aan te geven dat de tijdschema's te krap zijn om fatsoenlijk uit- en in te stappen? Denk dat daar dan de grootste winst zit. Nagenoeg alle passagiers zijn treinreizigers, geen tijdreizigers die tijdloos over kunnen stappen.

En dan nog wat, dan zit iedereen na veel gehaast, paniek en chaos in de trein. Sluiten de deuren op tijd. En vervolgens staat de trein nog 3 minuten te wachten omdat een andere trein voor moet of een sein niet goed staat. 😞
Reputatie 3
Om even in te haken op de suggestie om een andere vertrektijd aan te houden voor reizigers door het invoeren van een 'deuren dicht' tijd; dit wordt momenteel al ingevoerd met een wat andere insteek. De vertrektijd blijft hierin voor de reiziger hetzelfde, maar de werkelijke vertrektijd ligt hier een aantal (6-54) seconden achter.
Het is niet de mening van de reiziger.

Ze hebben conducteurs gevraagd te schatten hoeveel reizigers er nog instappen na het fluiten en die geven een zwaar overdreven mening daarover.

Dit kunnen conducteurs nooit meten, ze weten niet hoeveel passagiers er zijn bv.
Reputatie 4
Ms dat 54% van alle reizigers het wel eens doet.
Zo dacht ik dan ook even dat het gelezen moest worden, maar dan klopt het hele onderzoek niet. Het is namelijk een onderzoek onder 224 hoofd conducteurs, niet onder een grote groep reizigers.
Je kan nou eenmaal niet aan de conducteurs vragen wat de mening van de reizigers is.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn leugens, grove leugens en statistieken. Er is zelfs een boek over dat ik met belangstelling heb gelezen, al was het onderdeel van de studie: How to lie with Statistics.

En reken maar dat het wordt gedaan. Schijnexactheid werkt kennelijk.

Als de treinen frequenter rijden, is het goed dat er op tijd wordt ingestapt zodanig dat er geen vertraging bij vertrek is. Dat is een goed streven. Het is nu al wennen dat de vertrektijd niet de uiterste instaptijd is en na fluiten niet meer instappen helpt dan op tijd te zijn. De consument zal er nog aan beide moeten wennen, dat wel.
Die 54% kan ik ook niet verklaren hoor. Ms dat 54% van alle reizigers het wel eens doet, zelf heb ik niet dat de halve trein nog instapt als ik gefloten heb. Dan doe ik naar mijn idee iets fout.
Reputatie 4

Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal


Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
[list]
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal



    Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar even serieus: 54% die in zou stappen ná het fluitsignaal???
    Dat kan niet anders dan een percentage zijn wat verzonnen is door de marketingafdeling, dit gelooft toch hopelijk niemand bij de NS?

    Treurig hoor, dat NS deze leugenachtige onwaarheden nodig denkt te hebben om de reiziger op te voeden.
    Je kan dit inderdaad heel verkeerd lezen. Bij bijvoorbeeld een VIRM-6 met capaciteit van ongeveer 950 reizigers zou dan dus na het fluitsignaal nog ruim 475 man de trein inspringen.
    Iets meer uitleg wat die 54% precies inhoudt, zou dus wel handig zijn.
  • Reputatie 7
    Badge +3
    In de Volkskrant van vandaag staat ook een artikel over dit onderwerp.
    Daarin wordt gezegd dat alle conducteurs herscholing krijgen in de vertrekprocedure omdat nog veel conducteurs van de 'oude stempel' de nieuwe ideeën niet bepaald omarmen.

    NS had er beter aan gedaan deze campagne pas te starten nadat het volledige korps van de Hc's was bijgeschoold. Dit levert bij iedereen verwarring op.

    Overigens ben ik wel gecharmeerd van het idee van DaanFocus om alle vertrektijden een minuut te vervroegen. Je zou dat dan de 'deuren dicht-tijd' kunnen noemen. Dat betekent wel een enorme dienstregelingswijziging en verbroken overstappen op hetzelfde perron. Want van aankomende treinen gaan de deuren niet opeens een minuut eerder open.
    En bij stationnementen van een minuut gaat het helemaal niet werken. Als ik NS was, ging ik nog eens kijken bij metrobedrijven om te leren hoe je sneller je stationnementen kunt afhandelen. Die hebben niet eens fluitende conducteurs nodig om op tijd te rijden.

    Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal


    Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
    [list]
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal



    Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar even serieus: 54% die in zou stappen ná het fluitsignaal???
    Dat kan niet anders dan een percentage zijn wat verzonnen is door de marketingafdeling, dit gelooft toch hopelijk niemand bij de NS?

    Treurig hoor, dat NS deze leugenachtige onwaarheden nodig denkt te hebben om de reiziger op te voeden.
  • Het bovenstaande is het meest simpele, probleem opgelost.

    En over instappen en uitstappen te verbeteren, gisteren stopte de IC Direct in Amsterdam precies zo dat de meeste mensen 40 meter moesten lopen om in te kunnen stappen bij de eerste deur. Gevolg vertraging, want de meeste mensen gingen door 1 ingang naar binnen.
    De campagnemakers schetsen een verkeerd beeld van dit probleem. De tijd waarop een conducteur fluit om de deuren te sluiten is variabel en daardoor onvoorspelbaar. Mensen die met de trein reizen plannen hun reis obv de vertrektijd op de NS reisplanner, niet op basis van de uiterste instaptijd (tijd waarop deuren sluiten) die soms 30-60 seconden voor de vertrektijd ligt. Waarom kiest de NS er niet voor om de dienstregeling aan te passen op de vertrektijd, en die 30-60 seconden op te nemen in hun eigen tijdschema. Met andere woorden, plan "achter de schermen" de dienstregeling zo in dat de trein die om 8:10 uur gepland staat om weg te rijden om 8:10:30 uur daadwerkelijk weg zal rijden. Deuren gaan dan dus stipt om 8:10 dicht om variatie tussen conducteurs mbt het sluiten van de deuren tegen te gaan. Treinen rijden dan op tijd, en je hoeft geen campagne te voeren over reizigers die onvoorspelbaar instappen na fluitsignalen. Leerpuntje voor de campagnemakers, denk in oplossingen ipv het probleem bij jullie klant te leggen.
    Reputatie 7
    Badge +3
    Wat me vandaag vooral is opgevallen zijn de slome reacties van de journalisten die de verhaaltjes van NS voor zoete koek slikken en niet doorvragen waarom het in- en uitstappen zo lang duurt en waarom de treinen op sommige momenten van de dag zo achterlijk vol zijn. En waarom er allerlei overstappen worden geadviseerd door de reisplanner die in de spits gewoon niet te halen zijn.

    Het doet me weer terugdenken aan discussies over de vertrekpunctualiteit van de IC Berlijn (de 140-serie). Die heeft jarenlang stationnementen van een minuut gehad in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. En vervolgens werd er dan vreemd opgekeken dat de treinen niet op tijd vertrokken en altijd met een paar minuten vertraging in Bad Bentheim aankwamen. Internationale reizigers met bagage en/of fietsen in een minuut laten instappen? Wat een lachertje.
    In de huidige dienstregeling is dat beter geregeld maar is de treinserie tegelijkertijd in geen jarent zo traag geweest. Maar een stationnement van 5 minuten in bijvoorbeeld Deventer is natuurlijk wel goed voor de punctualiteit.
    Oplossing: 3 uur van tevoren aanwezig zijn op het station, doen luchtreizigers ook (grootste kans dat je in een trein kan komen), en een half uur per overstap incalculeren...slapen doe je maar op je werk (of waar de reis ook naar toe gaat).

    Dat geeft allemaal geen garantie om voor het fluitsignaal in de trein te zijn als je bij het instappen netjes eerst iedereen uit laat stappen en niet voordringt bij het instappen. Het enige wat je als reiziger kunt doen om gehoor te geven aan de campagne van NS, is dat allebei wel doen.

    De voornaamste oorzaak van het trage in- en uitstappen ligt natuurlijk bij de NS. Als de gangpaden en balkons vol staan, duurt het in- en uitstappen lang door de trage doorstroming en het grote aantal reizigers per deur en dat is een direct gevolg van het te laat vervangen van afgeschreven materieel. Met die situatie is bij het ontwerp van de dienstregeling voor dit jaar kennelijk ook geen rekening gehouden.
    Denk dat alles wel is gezegd. Maar dit begint wel bij de conducteur zelf.
    Als zij al gaan fluiten om het instappen te versnellen, dan weet de reiziger ook niet meer waar zij aan toe zijn.
    Als ik daar naar zou luisteren kom ik rustig 3 keer per week later thuis dan nodig.
    Dus ns. Eerst personeel opvoeden voordat je gaat lopen wijzen naar de reizigers.

    Reageer