Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 6
Interessante discussie! IMark en Loes dank voor jullie duidelijke bijdrage(n). Ik leer steeds meer op dit forum 🙂 Tja je hebt reizigers die stomme risico's nemen maar NS kijk idd ook eens kritisch naar jezelf...deze campagne starten terwijl je nog steeds kampt met materiaal tekort....en mijn topper: het feit dat van/naar Schiphol dubbeldekker IC's rijden ...elke keer gemartel om in te stappen, bagage mee, kun je vervolgens niet kwijt...daardoor stroopt de boel weer op etc etc. eerst de boel op orde en dan kun je wat. Mensen verwachten echt dat je tot 09.59 en 59 seconden in kunt stappen als de trein volgens het bord om 10.00 vertrekt hoor.....dan is de suggestie om tijd in te bouwen in het dienstrooster een hele goede! En weet je...soms moet je verschrikkelijk hard hollen om je overstap te halen, niet iedere laatkomer is iemand die zn bed nog lekker warm vond liggen.....en lang niet overal heb je ieder kwartier een trein. vooral s avonds is ook niet elk station een pretje/veilig om te wachten als vrouw alleen. Goed dat jullie alle tips doorgeven aan de 'campagne'mensen. mss is in de toekomst dit forum goed te gebruiken om eerst eens te pre-testen?
Even een vraag:

Daar het vernieuwde fluitbeleid heb ik gisteren een trein gemist terwijl ik wel al op het perron stond toen de trein het station binnenkwam.

Het gevolg was dat ik (en nog twee andere reizigers een half uur hebben moeten wachten op de volgende trein.

Mijn vraag is nu of ik recht heb op geld terug bij vertraging?
Reputatie 1

Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal


Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur.


Wat bizar. Vóórdat er gefloten wordt, weet ik toch niet dat de uiterste instaptijd verstreken is? Ik ben geen wandelende atoomklok. Ik dacht altijd dat het zou moeten zijn; 1) deuren sluiten 2) fluiten en 3) vertrekken. Als je niet wil dat mensen nog instappen, is het toch logischer om gewoon eerst de deuren te sluiten?

Bovendien heeft de reiziger, als de trein ná de vertrektijd arriveert, toch geen idee wanneer we weer gaan rijden? Ik weet niet hoeveel tijd daarvoor wordt uitgetrokken. Op schiphol meer tijd dan op Almere Poort lijkt me zo.

Ik sluit me verder aan bij andere opmerkingen, we zijn vaak allemaal nog druk bezig met in- en uitstappen en dan wordt er al gefloten. Ik heb het dus altijd opgevat als een "Opschieten allemaal, we vertrekken bijna!". Van de week zat er een mevrouw met haar rollator vast tussen de deur! Maar dat was wel zo'n sprinter waar de deuren automatisch de hele tijd dicht gaan. En die conducteur maar fluiten.
Goedemorgen Ronman. Vervelend dat dit is gebeurd.

Wat is er precies gebeurd?

Je kunt gewoon Geld terug bij vertraging claimen, maar niet via Mijn NS, want dan wordt er geen rekening gehouden met jouw situatie. Dien je verzoek daarom liever in via het formulier met een begeleidend schrijven, per contactformulier of brief.
Reputatie 1
"Instappen = nog niet fluiten"

Ook ik erger me aan deze campagne. Probleem is dat er niet gedacht wordt vanuit de reiziger, maar vanuit NS, die de klant weer de schuld van de vertraging geeft. Zelfs als dat soms zo is, moet je je afvragen of dat de boodschap is die je uit wilt dragen - het verziekt de verhoudingen in de trein, dus meer agressie.

Ik mis "we zullen niet meer fluiten voordat iedereen is ingestapt" "ook als het al vertrektijd is".

Ja, wat een vreemde logica. Alsof we allemaal lekker op het perron blijven staan kletsen als de trein is gearriveerd en dan vervolgens pas overgaan tot instappen als er gefloten wordt!

Ik kan me niet voorstellen dat er voor de echte laatkomer, die komt aanrennen dus, een hele campagne moet worden aangezwengeld. Dat zijn er altijd hooguit een paar. Als de campagne dus op een breder publiek is gericht, dan zijn dat dus de perronmensen die sowieso bezig zijn met instappen zijn. Ja, op een station als Laan van NOI kan dat soms druk zijn, maar ik blijf niet op het perrron achter, omdat er nog een kluit mensen voor me aan het instappen is. Fluit of geen fluit, dat kan me niet schelen.

Sorry, maar ik snap niets van deze campagne.
Allereerst sorry voor mijn late reactie.

Ik had het plan om afgelopen zaterdag in Nieuwerkerk aan den IJssel de trein van 10:41 te nemen naar Gouda. Stond netjes op tijd op het perron met een aantal andere reizigers. De trein komt netjes op tijd aan. Er stappen mensen uit. Tijdens het uitstappen gaat het fluitje van de conducteur. En dat terwijl er nog mensen moesten in stappen.

Gevolg was dat er vier mensen waaronder ik niet meer in konden stappen en een half uur op de volgende trein (11:11) konden wachten.

Mijn vraag is of ik dit als vertraging kan claimen?
Reputatie 1
Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar even serieus: 54% die in zou stappen ná het fluitsignaal???
Dat kan niet anders dan een percentage zijn wat verzonnen is door de marketingafdeling, dit gelooft toch hopelijk niemand bij de NS?


Haha! Dit is een `peiling` onder conducteurs. Dat onderzoek zal vast op statistisch verantwoorde wijze zijn uitgevoerd...
Dat is inderdaad vervelend. Mijn eerdere advies blijft dan gelden: je kunt je claim indienen per brief, contactformulier of via het formulier met begeleidend schrijven. Een medewerker beoordeelt jouw claim dan op basis van de informatie die je opgeeft.
Reputatie 7
Badge +3
@Sim70
Ik zit regelmatig in de IC van Hilversum richting Schiphol. Dat is enkeldeks ICMm. Zelfs in die treinen is zo weinig bagageruimte dat er altijd grote koffers staan in de hoekjes met 4 stoelen.
NS is vanaf het moment dat de eerste treinen naar Schiphol gingen rijden op de hoogte van het feit dat er te weinig bagageruimte is in Nederlandse treinen om veel reizigers naar Schiphol te vervoeren. Maar men doet er gewoon niets aan. Er worden dubbeldekstreinen ingezet richting Schiphol en de ICMm's zijn ook ongeschikt om grote koffers mee te nemen. Ik kan het de mensen die plaatsen bezethouden met koffers niet eens kwalijk nemen. Ik zou ook niet weten wat ze met hun koffers zouden moeten doen. Iedereen wil toch zijn bagage in het zicht houden. In andere landen hebben treinen die naar luchthavens rijden over het algemeen meer bagageruimte.
Verder zou het in- en uitstappen een stuk beter verlopen als NS op de IC-trajecten treinen zou inzetten die precies aansluiten bij de perronhoogte. Maar NS heeft indertijd toestemming gekregen om nog meer VIRMs te kopen in plaats van treinen waar je makkelijk in- en uitstapt. En dat terwijl in het kader van het Programma Toegankelijkheid mensen met een functiebeperking zelfstandig zouden moeten kunnen reizen met de trein. Inderdaad, dat kan bij iedere vervoerder behalve NS.
"Aanpassen van de perronhoogte heeft immers alleen zin als het past bij de instap van de treinen." Bron: https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid

Dit zijn structurele problemen die NS zelf veroorzaakt heeft en die problemen opleveren met de punctualiteit. Maar NS vindt het belangrijker om tegen de reizigers te blaten zij de oorzaak van vertragingen zijn.

En geen journalist die eens doorvraagt bij NS waar die treinen met een gelijkvloerse instap blijven.
Vandaag op de sprinter vanuit Hardewijk naar Amersfoort van 10:49 waren mijn vriendin en ik op tijd bij de trein om met fiets in te stappen. Terwijl mijn vriendin achter mij nog bezig was met instappen met een zwaar bepakte fiets en ik mijn fiets nog aan het wegzetten was ging het fluitsignaal. De conducteur deed toen alsnog de deuren dicht en zo kwam mijn vriendin met fiets en al geklemd tussen de deur. Ik vind dat de conducteur hier erg gevaarlijk bezig was en wil daar bij deze graag melding van doen.
Nu komt het gevaarlijke moment. Men houdt of de deur tegen, dus men kan klem komen te zitten, men kan uitglijden en een smak maken in de trein, men kan tussen het perron en trein komen te zitten of men kiest ervoor om naar mij te hollen om bij mij erin te jumpen, met het gevaar dat ikzelf word getorpedeerd en geblesseerd raak.
Je vergeet een veel-voorkomende die zich doorgaans buiten het zicht van de conducteur afspeelt: Reizigers die na het sluiten van de laatste deur nog gaan proberen op de deurknop te drukken. Dikwijls zie je mensen op die manier voorovergebogen de trein nog aanraken terwijl deze in beweging komt.

Ook zie ik geregeld reizigers netjes langs de trein naar achteren lopen om een zitplaats te bemachtigen. Deze reizigers wachten met instappen tot ofwel ze hun deur hebben bereikt of dat er gefloten word. Als ik daar op moet wachten, tot iedereen is ingestapt, zal ik niet kunnen vertrekken.
Dat is eenvoudig op te lossen met een aansporingssignaal (dat anders is dan het vertreksignaal).
Vandaag op de sprinter vanuit Hardewijk naar Amersfoort van 10:49 waren mijn vriendin en ik op tijd bij de trein om met fiets in te stappen. Terwijl mijn vriendin achter mij nog bezig was met instappen met een zwaar bepakte fiets en ik mijn fiets nog aan het wegzetten was ging het fluitsignaal. De conducteur deed toen alsnog de deuren dicht en zo kwam mijn vriendin met fiets en al geklemd tussen de deur. Ik vind dat de conducteur hier erg gevaarlijk bezig was en wil daar bij deze graag melding van doen.

Hallo svanrossum, ik wil dit graag voor je doorzetten. Zou jij mij hierover een privebericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Help ik je daar graag verder. Je kan mij een privebericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens "stuur bericht".

1. Je vergeet een veel-voorkomende die zich doorgaans buiten het zicht van de conducteur afspeelt: Reizigers die na het sluiten van de laatste deur nog gaan proberen op de deurknop te drukken. Dikwijls zie je mensen op die manier voorovergebogen de trein nog aanraken terwijl deze in beweging komt.

2. Dat is eenvoudig op te lossen met een aansporingssignaal (dat anders is dan het vertreksignaal).


Dat eerste klopt wat je zegt Pe_pe, dat zie ik wel als ik afgestapt ben of al op het perron aanwezig ben voor de trein die ik moet hebben. Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.

Dat tweede had ik geloof ik al eerder in een reactie aangegeven, dat ik daar zeer zeker voorstander van ben.
De HC mag 20 seconden voor de vertrektijd fluiten.

Waarom was de trein van Tilburg naar Roosendaal van 8u06 (ritnummer 3621) dan al om 8u05m40s al in beweging? Te vroeg gefloten? Of staat de secondewijzer van de stationsklok op perron 3 verkeerd?
Reputatie 7
Badge +3
Een zeer interessante uiteenzetting van Loes.

Nog een aanvulling. Bij NS is de situatie zo dat er ook treinen rijden waarbij je deur kunt openen wanneer die langs het perron staat, zoals de SLT en de SGMm. Daar sluiten de deuren zelfs automatisch tijdens het stationnement. Volgens mij is dit verwarrend omdat andere treinen deze energiebesparende functie niet hebben. Bij een Sprinter die langs het perron staat gaat soms wel een deur open en wanneer de trein vergrendeld is door de Hc niet.

De campagne die NS nu voert is volgens mij niet de juiste. Er moet landelijk aandacht komen voor het feit dat een trein, tram of metro die op het punt staat te vertrekken echt niet meer de deuren opent. (Bij een bus ligt het wat anders. Daar zie ik regelmatig de chauffeur nog de deur openen voor aankomende reizigers.)
Hallo herrie, hoogstwaarschijnlijk is in die situatie de vertrekprocedure iets te vroeg opgestart. Ik kan me voorstellen dat dat vervelend is en hopelijk komt het niet vaker voor. Op welke klok heb je gekeken? Op de stationsklok? Die zou wel de kloppende tijd moeten weergeven.
Reputatie 4

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal

Als dit uit de peiling komt, hoe correct is de peiling dan? Heeft de NS hier onderzoek naar gedaan voor de campagne te starten?

Het is buitengewoon merkwaardig dat 540.000 reizigers op een dag nu niet meer met de trein mee zouden mogen. Heeft de NS over alternatieven nagedacht, om de vertrekprocedure duidelijker voor de reiziger te maken? Behalve dan "als je een fluitsignaal hoort heb je pech, dan blijf je met 54% van de reizigers achter op het station". Want dat is wat de NS wil, dat de 54% van de mensen die nu nog instappen dat niet meer doen? Begrijpt de NS wat ze hier zegt? Meer dan een half miljoen reizigers op een dag die op het perron achter moeten blijven, omdat "fluiten = niet meer instappen".

*edit* Wat gebeurt er in de spits, als op Amsterdam CS er 850 mensen in moeten stappen in een trein waar al 850 mensen aanwezig zijn (1700 is volle capaciteit VIRM4+6). Dan blijven er met het "nieuwe" beleid 459 mensen achter op het station. Dan komt de volgende spitstrein in de problemen, want in die halfvolle trein met 850 mensen moeten er opeens 1309 mensen bij?
Op de stationsklok? Die zou wel de kloppende tijd moeten weergeven.

Inderdaad, de klok op perron 3 bovenaan de roltrap.

Gelukkig zat ik al op de trein. Op het perron zag ik ook niemand meer staan.
Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.

Zo duidelijk is dat niet voor die mensen. Er zit vaak een behoorlijke tijd tussen het fluitsignaal en het moment waarop de trein gaat rijden. Wie in de tussentijd het perron op komt lopen, kan niet weten dat er al gefloten is. Dat kun je misschien wel vermoeden als je eerst de hele trein langskijkt, ziet dat alle deuren dicht zijn en dat er geen conducteur meer buiten staat, maar daar neem je niet de tijd voor als je hoopt nog net de trein te kunnen halen. Soms is op dat moment volgens de klok en de TBP de vertrektijd nog niet eens aangebroken.
Even een vraagje:

Is deze campagne al afgelopen?

Want ik zie en hoor er weinig meer over (op stations en in de media).
Een stoplicht is wel herkenbaar. Groen, oranje, rood. Paar ledjes aan de buitenkant. Maar ook hier geldt dat niet iedereen zich aan de regels houdt.
Reputatie 4
Ik let er wel eens op. Een meerderheid van de conducteurs laat nog steeds mensen na het fluiten instappen. En gelijk hebben ze. Waarom zou je nieuwe bronnen voor agressie gaan uitlokken.
Reputatie 7
Badge +3
@janjan
Dat lijkt veel te veel op de led-strips die ze bij de nieuwe metro's van het GVB gebruiken. Bij NS houden ze het 'not invented by us'-principe in ere.

Vanaf 1'00'' zie je aankomst en vertrek van een metro:
https://www.youtube.com/watch?v=xUIGsty2f_s&ab_channel=timosha21
De LED-strips worden eerst wit om aan te geven aan welke zijde de deuren zullen openen. Wanneer de deuren opengaan gaan ze groen knipperen. Na het sluitsignaal gaan ze rood knipperen en sluiten de deuren.
Ik let er wel eens op. Een meerderheid van de conducteurs laat nog steeds mensen na het fluiten instappen. En gelijk hebben ze. Waarom zou je nieuwe bronnen voor agressie gaan uitlokken.

Ze fluiten meestal al terwijl er nog volop mensen aan het instappen zijn.
Zelf staan ze dan enkele meters van de trein om te kijken wanneer het juiste moment is om de deuren te sluiten.

Blijkbaar heeft een groot deel van het rijdend personeel de campagne niet (aandachtig) gevolgd....
Ik bedoel gewoon groen, oranje, rood. Maar wel een beetje over de top zodat het duidelijk is.

Reageer