Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Het trieste is dat ik het tegenwoordig niet meer doe omdat ik ondanks dat ik een altijd vrij jaarabonnement heb niet meer van Oss West naar Amsterdam Zuid reis omdat ik te vaak mijn overstap op de intercity niet haal. De sprinter vanuit Oss West komt op papier om 07:34 op spoor 7a en dan gaat om 7:38 de trein naar Amsterdam Zuid vanaf spoor 4. Ik haalde doorgaans die overstap niet want de sprinter had altijd vertraging door de grote hoeveelheid in- en uitstappende passagiers op Den Bosch Oost en Rosmalen bovendien had hij meestal al 2 tot 3 minuten vertraging als hij aankwam op Oss West. Als ik de overstap al haalde dan was het altijd in het fluitsignaal en die hoorde ik dan als ik de roltrap kwam afrennen.

Dit was het geval 3 jaar geleden en is nog steeds niet verandert. Ik kan me zo voorstellen dat mensen die niet in de gelegenheid zijn om met de auto te komen dat die nog steeds de trein binnen rennen zolang er een deur op is of er nu gefloten wordt of niet en ik kan het ze niet kwalijk nemen. De enige optie voor mij was om in plaats van om 06:00 op te staan om op 05:30 op te staan maar dat zag ik niet echt zitten en om het over de weg terug maar niet te hebben want gemiddeld liep ik 45 minuten vertraging op wat eigenlijk een uur was omdat ik toch dat kwartier dat ik in de ochtend te laat kwam moest inhalen op mijn werk. Ik heb zelfs een officiele waarschuwing gehad in een periode waar de trein van een kwartier later vaak uitviel of ook vertraging had waardoor ik mijn aansluiting op Utrecht mis.

Al met al is deze actie niet goed bij mij gevallen omdat we als reiziger als zo vaak de dupe zijn van NS regeltjes zoals meer tijd kwijt zijn om in te checken terwijl je een altijd vrij abonnement heb waardoor de noodzaak om in te checken er niet is omdat je al betaald hebt.
Reputatie 4
@Arnold2, ik lees dit alsof je zegt dat die trein maar zolang moet blijven staan als jij zelf wilt.
Dat zegt Arnold2 niet, ik zie ook niet hoe je dat in de reactie kan lezen. Ik steun de tegen campagne "Instappen = nog niet fluiten", het gaat hier om reizigers die op de trein hebben staan wachten en door een conducteur met een fluitsignaal opgejaagd worden.
Reputatie 3
@Chrisdb @Satneef ik begrijp natuurlijk dat er een grens getrokken moet worden, en mijn woorden worden uit hun verband gehaald. Nieuwe poging:

"We zullen niet meer fluiten voordat alle reizigers die op tijd op het perron klaar stonden (en soms ook, zeker bij uursdiensten: reizigers afkomstig van een vertraagde trein of van een ander perron bij een perronswijziging) zijn ingestapt (voor zover ze in de trein passen) ook als het al vertrektijd is".
Alleen als je door eigen beweging te laat bent bij de trein is het redelijk dat de conducteur niet op je wacht. Echter gaat het in de meerderheid om overstappers...
Reputatie 3
@Arnold2, ik lees dit alsof je zegt dat die trein maar zolang moet blijven staan als jij zelf wilt.
Dus bij wijze van: 'Oh, we houden de trein nog even vast want m'n tante staat nog in de rij bij de Swirls, want ik ben klant en dus moet NS pas vertrekken als ik dat wil'.
Dat is wat je nu in feite zegt.

Mag ik ook nog op tijd op m'n bestemming aankomen als ik in jouw trein zit? Ik heb misschien wel een belangrijke afspraak en ben ruimschoots op tijd vertrokken! Wie te laat is, heeft pech lijkt me...
www.parool.nl/binnenland/-veel-vertraagde-treinen-door-reizigers-tussen-de-deur~a4314186

Ja het is grotendeels een probleem dat door reizigers veroorzaakt wordt....

'Sommige reizigers gaan ver om de trein te halen, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze. "Mensen gooien de kinderwagen mét kind tussen de deur om nog mee te kunnen.'' '

Zelf heb ik deze bullshit nog nooit meegemaakt, terwijl ik heel wat kilometertjes gemaakt heb. Ja ik zie wel eens dat het inladen van een kinderwagen lastig gaat en / of dat de conducteur haast maakt door op zijn fluitje te blazen als er nog mensen moeten instappen. Zeker als de balkons al overvol zijn, kan het lastig zijn om nog in de trein te geraken en is een sprint langs de verschillende deuropeningen nodig om misschien nog mee te kunnen.

Ja de vertrekprocedure inzetten als reizigers nog instappen lijkt mij zeer kwalijk en gevaarlijk, dat er conducteurs zijn die dit soort risico's nemen....

Heb je recht op gtbv als de conducteur fluit en je nog niet de kans hebt gehad om in te stappen?
Bedankt iedereen voor de uitgebreide feedback. Ik heb alle commentaar ter evaluatie doorgezet naar de collega's die over deze campagne gaan. Mogelijk komen zij nog met een terugkoppeling.
Reputatie 5
Er moet een grens getrokken worden Arnold2.
Zo als jij het schetst raakt de trein nooit weg,want er blijven mensen komen.
Zo worden je medepassagiers die wel op tijd zijn de dupe.
En zeker als die later in de reis een overstap van een paar minuten hebben.
Oplossing: 3 uur van tevoren aanwezig zijn op het station, doen luchtreizigers ook (grootste kans dat je in een trein kan komen), en een half uur per overstap incalculeren...slapen doe je maar op je werk (of waar de reis ook naar toe gaat).

2 voorbeelden van een onmogelijke overstap: Hoofddorp-Uitgeest 3 minuten (en altijd vertraging door dat de trein vaak te veel oponthoud heeft op Schiphol)

Leiden-Rijswijk (in het weekend) 2 minuten overstaptijd in Den Haag HS

Beide voorbeelden zijn reisadviezen....

Misschien is het voor de veiligheid beter om toch nog even te wachten op de overstappers?
Kan NS daar geen campagne over starten "niet rennen, de trein wacht wel even"?
Reputatie 3
"Instappen = nog niet fluiten"

Ook ik erger me aan deze campagne. Probleem is dat er niet gedacht wordt vanuit de reiziger, maar vanuit NS, die de klant weer de schuld van de vertraging geeft. Zelfs als dat soms zo is, moet je je afvragen of dat de boodschap is die je uit wilt dragen - het verziekt de verhoudingen in de trein, dus meer agressie.

Ik mis "we zullen niet meer fluiten voordat iedereen is ingestapt" "ook als het al vertrektijd is". Nu lijkt het of er gewoon altijd gefloten wordt om op tijd te vertrekken ook als de trein te laat is. Nog even en een intercity rijdt als deze te laat is ook een station gewoon voorbij om tijd in te halen? Alles voor de punctualiteitscijfers?

En bij de boodschap "reizigers realiseren zich niet wat vertrektijd betekent"; dan mag je je afvragen of het logisch is dat de deuren 30 seconden of meer voor vertrektijd dichtgaan. Misschien kun je dan beter het wegrijden aanpassen aan de verwachting en voortaan fluiten op de hele minuut, en wegrijden 10 seconden na vertrektijd zodat de beleving van de reiziger past bij de werkelijkheid?
Reputatie 7
Badge +3
In vergelijking met bijvoorbeeld België is de Nederlandse vertrekprocedure altijd erg veilig geweest. De trein gaat pas rijden als de machinist de lamp 'deuren dicht' te zien krijgt. Ook de vergrendeling van de deuren is tegenwoordig goed geregeld. Dat was vroeger, zoals met mat '54 (Hondekop) en al het getrokken materieel wel anders. Daar kon tijdens het rijden gewoon een deur opengetrokken worden.

Het helemaal uitsluiten van ongevallen is helaas een utopie. Er zullen altijd mensen zijn die iets zullen proberen om toch nog met een trein mee te kunnen. Daar gaan geen duizend campagnes iets aan veranderen.
Het risico op een ongeluk door instappen na het fluitsignaal is in Nederland inderdaad zeer klein. De conducteur sluit eerst de overige deuren en kijkt of er niemand tussen zit, en sluit dan zijn eigen deur en pas als die gesloten is vertrekt de trein. De enige deur waar je dus op het laatste moment tussen zou kunnen springen is de deur waar de conducteur staat, en er is altijd een noodrem binnen handbereik mocht daar iets mis gaan.

Ik heb het eens keer meegemaakt, een dronken Engelsman die terwijl de conducteur de deur sloot nog dacht mee te kunnen door zijn hand tussen de deuren te stoppen. Hand is niet dik genoeg om de automatische beveiliging van de deur van dit type trein (was ICM) te activeren dus trein kwam in beweging, conducteur trok aan de noodrem, schold de man verrot en liet hem niet absoluut niet alsnog instappen. Ja, het is nadelig voor de dienstregeling want je loopt zo een minuutje of twee vertraging op, maar aangezien de conducteur z'n werk deed en de deur in de gaten hield bij het sluiten is de veiligheid niet in het geding geweest.

Sowieso hebben we het in deze situaties niet zo zeer meer over het instappen na het fluitsignaal, maar over het fysiek tegen proberen te houden van de deuren. Er zit een flinke tijd tussen het sluitsignaal en het sluiten van de deuren, zeker bij treinen die ook nog een automatische fluit kennen. Ik vind het dan ook overdreven om over een veiligheidsrisico te spreken, alleen het fysiek tegenhouden van deuren vormt een risico, en ook alleen als de conducteur niet oplet.
Het is ruim voor mijn tijd dat in Nederland ook op deze manier vertrokken werd, dus vertrekprocedure inzetten, andere deuren sluiten, machinist krijgt vertrekbevel en 1 deur bleef open bij de conducteur die na de controle en al rijdend gesloten werd. Wanneer het is gebeurd geen idee en of het om het ongeluk in Belgie ging, maar mij is verteld dat door een ernstig ongeval de vertrekprocedure hebben aangepast aan de huidige, dus de trein komt pas in beweging als alle deuren gesloten zijn.
Reputatie 7
Ik herinner mij deze altijd: http://www.nieuwsblad.be/cnt/gkb2ak5n9 .
Resultaat: de reiziger een voet kwijt... en de controleur heeft beide benen verloren !

Ik denk niet, dat ze bij de NS al zo'n drama hebben meegemaakt, maar als dat zo door gaat met de door Sivan NS geciteerde statistieken, dan zal het er nog wel van komen.
De Belgen zijn immers vaak trendsettend: ze hadden onlangs de eerste trein zonder bestuurder.
Reputatie 5
En ook hier werkt de campagne 'de gehele trein mag gebruikt worden door de reizigers'
Reputatie 4
Ik vind de campagne naar en legt een soort schuld bij de reiziger waar de NS zelf nog een hoop verbeteringen heeft door te voeren.
Ik heb ook een Brompton, gebruikte deze voor woon/werkverkeer. Op een gegeven moment was het niet meer te doen... door drukte in de trein, nare conducteurs. Op de stations kan ik mijn fiets ook niet kwijt, weg fiets plezier :(

Goed dat je het forum hebt gevonden. Zoals je ziet zijn er meer mensen die op de trein hebben staan wachten, maar niet in mogen stappen.
Volgens mij is er meer te halen uit een campagne voor in- en uitstapdiscipline: Ruimte vrijlaten voor de deur zodat uitstappers weg kunnen, klaarstaan bij de deur als de trein stilstaat, aansluiten bij het uitstappen, niet stil blijven staan voor je uit de doorloop bent, bij het instappen zo ver mogelijk doorlopen de coupé in.

Me
Geheel mee eens. Overigens zou er denk ik ook heel wat winst gehaald kunnen worden als de passagiers op het perron beter weten hoe lang een trein zal zijn (en idealiter waar de deuren ongeveer zullen komen; zoals bijvoorbeeld op lijn 1 van de Parijse metro). Zo kunnen de passagiers zich al vantevoren redelijk positioneren, zodat er bij het eerste en het laatste treinstel niet disproportioneel veel mensen moeten instappen, wat vaak gebeurt als mensen de trein langer inschatten dan hij blijkt.


Mee eens en dat kan al via de mobiele app waar aangegeven wordt hoe lang een trein is en als machinisten zich houden aan de bordjes zoals ze tussen de sporen zijn geplaatst mbt lengte. Overigens weet ik dat sinds kort en het werkt vrij aardig. De eerste klas rijtuigen gooien nog wat roet in het eten... Wellicht kan de NS inderdaad beter een voorlichting campagne daarop starten. Ik heb een paar keer achter in de rij gestaan met mijn brompton (dat is een nadeel aan de vouwfiets dat je heel vaak achteraan staat). Machinist fluit. Ik ren naar de volgende lege deur. Trein deuren sluiten en trein rijdt weg... Dat had dus niets te maken met te laat aan komen rennen voor de trein. Wellicht ook een tip voor conducteurs is om dicht bij de trap te gaan staan waar mogelijk. Dan kan de laatkomer bij de conducteur zelf naar binnen... Ik vind de campagne naar en legt een soort schuld bij de reiziger waar de NS zelf nog een hoop verbeteringen heeft door te voeren.


PS Deze campagne en mijn verontwaardiging er over was aanleiding om dit forum op te gaan zoeken...
Volgens mij is er meer te halen uit een campagne voor in- en uitstapdiscipline: Ruimte vrijlaten voor de deur zodat uitstappers weg kunnen, klaarstaan bij de deur als de trein stilstaat, aansluiten bij het uitstappen, niet stil blijven staan voor je uit de doorloop bent, bij het instappen zo ver mogelijk doorlopen de coupé in.

Me
Geheel mee eens. Overigens zou er denk ik ook heel wat winst gehaald kunnen worden als de passagiers op het perron beter weten hoe lang een trein zal zijn (en idealiter waar de deuren ongeveer zullen komen; zoals bijvoorbeeld op lijn 1 van de Parijse metro). Zo kunnen de passagiers zich al vantevoren redelijk positioneren, zodat er bij het eerste en het laatste treinstel niet disproportioneel veel mensen moeten instappen, wat vaak gebeurt als mensen de trein langer inschatten dan hij blijkt.


Mee eens en dat kan al via de mobiele app waar aangegeven wordt hoe lang een trein is en als machinisten zich houden aan de bordjes zoals ze tussen de sporen zijn geplaatst mbt lengte. Overigens weet ik dat sinds kort en het werkt vrij aardig. De eerste klas rijtuigen gooien nog wat roet in het eten... Wellicht kan de NS inderdaad beter een voorlichting campagne daarop starten. Ik heb een paar keer achter in de rij gestaan met mijn brompton (dat is een nadeel aan de vouwfiets dat je heel vaak achteraan staat). Machinist fluit. Ik ren naar de volgende lege deur. Trein deuren sluiten en trein rijdt weg... Dat had dus niets te maken met te laat aan komen rennen voor de trein. Wellicht ook een tip voor conducteurs is om dicht bij de trap te gaan staan waar mogelijk. Dan kan de laatkomer bij de conducteur zelf naar binnen... Ik vind de campagne naar en legt een soort schuld bij de reiziger waar de NS zelf nog een hoop verbeteringen heeft door te voeren.
Volgens mij is er meer te halen uit een campagne voor in- en uitstapdiscipline: Ruimte vrijlaten voor de deur zodat uitstappers weg kunnen, klaarstaan bij de deur als de trein stilstaat, aansluiten bij het uitstappen, niet stil blijven staan voor je uit de doorloop bent, bij het instappen zo ver mogelijk doorlopen de coupé in.

Geheel mee eens. Overigens zou er denk ik ook heel wat winst gehaald kunnen worden als de passagiers op het perron beter weten hoe lang een trein zal zijn (en idealiter waar de deuren ongeveer zullen komen; zoals bijvoorbeeld op lijn 1 van de Parijse metro). Zo kunnen de passagiers zich al vantevoren redelijk positioneren, zodat er bij het eerste en het laatste treinstel niet disproportioneel veel mensen moeten instappen, wat vaak gebeurt als mensen de trein langer inschatten dan hij blijkt.
Reputatie 7
Badge +3
In een andere draad werd al gesproken over hoe het GVB in Amsterdam dit heeft opgelost bij het nieuwste metro-materieel. Er zijn bij alle deuren LED-strips die oplichten in verschillende kleuren.

Rood knipperend: waarschuwing dat de deuren gaan sluiten en gelijktijdig met een geluidsignaal.
Wit: neutraal, tijdens de rit.
Groen: voor aankomst en geeft aan welke zijde de deuren gaan openen.

Dat rood knipperende signaal werkt uitstekend en zou ook bij treinen kunnen worden geïnstalleerd. Dat fluiten voor vertrek is eigenlijk maar een vreemd overblijfsel uit de negentiende eeuw.:D
Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd.

De vertrektijd is dan ook niet van belang voor mensen op het perron, de laatst mogelijke instaptijd wel. De enige mensen die moeten weten hoe laat de trein wegrijdt zijn de mensen in de trein en het NS-personeel.
Reputatie 4
Want stipter reizen is belangrijker dan reizigers mee te nemen die op de trein hebben staan wachten. Zoals Loes aangeeft en zoals de reizigers aangeven wordt er gefloten om reizigers op te jagen. Zolang dat gebeurd kunnen deze reizigers dit soort campagnes niet serieus nemen.

Oplossing: zorgen dat de treinen en perrons niet zo overvol zijn, dus voldoende materieel inzetten. Zoals gezegd: ik ga niet een half uur extra op een trein wachten, wanneer ik 10 minuten voor vertrek van de trein al op het station was en tijdens het instappen een fluitsignaal hoor. Helemaal als er geen manier is om compensatie aan te vragen voor de opgelopen vertraging.

*edit* En nu zit ik weer naast conducteurs en een machinist die verhalen uitwisselen hoe ze aggressief worden van reizigers en de manieren om geen service te hoeven verlenen. Is dat gepast gedrag in een trein? 13:35 treinstel 9406. Gisteren een conducteur die klaagde dat reizigers te netjes uit/instappen, draagt niet bij aan een positieve reiservaring zulk personeel.
Loes, bedankt voor je reacties.

Onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten en vervolgens de deuren te sluiten. Uiteraard kijken ze goed of er nog groepen reizigers aan het instappen zijn. Als dit het geval is worden de deuren nog niet gesloten. De veiligheid van onze reizigers staat voorop. Mocht je iets anders meemaken, dan kun je dit altijd melden.

Om meer treinen per uur te kunnen rijden moeten we wel degelijk nog stipter gaan rijden. Wanneer we meer treinen per uur gaan rijden, komen treinen dichter op elkaar te rijden. Het is dan van belang dat treinen precies volgens dienstregeling gaan rijden, vertrekken op de tijd die op het bord staat.
Klopt, er zal nog wel variatie mogelijk zijn. Ms het volkslied ;)
Niet iedere HC gebruikt dezelfde fluit. Sommige kunnen fluiten op de nokkensleutel, volgende met de mond en andere hebben een speelgoedfluit.
Dat " waarom fluit ik nog" voor alle onzichtbaren herken ik wel. Maak ik me ook wel eens schuldig aan, spaar de oren actie noem ik die maar.
Ik heb niet het idee dat dat systeem zo uitgebreid gebruikt wordt dat er geen codering meer mogelijk is. ;)
Ook vanwege de grote variatie tussen de vertrekfluiten bij verschillen de conducteurs: Je bijvoorbeeld hebt de lange gelijkmatige fluit, de lange fluit die eerst zachter en dan weer harder wordt, de korte er-staat-niemand-meer-op-het-perron-maar-ik-moet-nou-eenmaal-fluiten fluit, de ietwat afgezaagde "Shave and a Haircut" en ik heb in Gouda een keer een conducteur een samba horen fluiten voor vertrek.

Reageer