Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 1
> Ook ik erger me aan deze campagne. Probleem is dat er niet gedacht wordt vanuit de reiziger, maar vanuit
> NS, die de klant weer de schuld van de vertraging geeft.

Dat was ook mijn mening bij deze campagne. Het is wel bedoeld, en dat is niet altijd wel doordacht.

>Een aantal gevaarlijke situaties doir reizigers, die dus rennend de trein wil halen. De echte laatkomers.

Ja, zo een echte laatkomer was ik ook al een paar keer. Er was gewoon de trein vertraagd en ik had dus nog 30 sec. overstaptijd naar de volgende trein. Je weet, dat NS niet op je wacht, dus is het rennen of je mist de trein.

En iemand de deur voor de neus dicht slaan, die zich ook nog inspant, om niet te laat te komen, da zullen we eigenlijk bijna alle erg onbeschoft vinden... Deze campagne is vragen om problemen.
Reputatie 1
Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.

Bij tram- en liftdeuren werkt dat wel, en bij sprinters gaan de deuren steeds automatisch dicht, ook al vertrekt de trein nog niet, dus daar moet je ook steeds zelf de deur weer openen. Dus zo gek is dat niet, dat mensen dat proberen.
Reputatie 1
Ik zal in herhaling vallen maar zie dat als erkenning/ondersteuning van andere reacties.

Ik snap hem idee achter de campagne. Maar toch wel frustrerend is het als je als "rennende" reiziger gelijk als notoire laatkomer word bestempelt. Als ik op het traject Hilversum/Almere moet overstappen op Weesp (omdat de directe trein weer eens niet rijd) door vertraging van de ene trein naar de andere moet rennen (trap af, trap op ) en de conducteur word boos omdat je toch instapt na het fluit signaal dan raak ik lichtelijk (understatement) geïrriteerd. Wat moet ik dan doen ik heb al extra vertraging en die dan nog verder laten oplopen om de ns gunstig te stemmen?
Ik neem altijd een trein eerder dan nodig om op tijd op mijn werk te komen maar des ondanks ben ik met enige regelmaat te laat.

Tevens ben ik het eens met de in en uitstap discipline. Maar eerlijk is eerlijk dat is niet de schuld van de NS maar van ons als reizigers. Met als kant tekening dat het dan wel vervelend is als de conducteur al fluit voordat iedereen uitgestapt is.
Reputatie 1
opm. verwijderd, had dubbel gepost.
Reputatie 3
De hele campagne is al gebaseerd op cijfers die niet waar zijn.

54% van de reizigers stapt niet in na het fluitsignaal.
@LizBo

Ik ben natuurlijk weinig objectief, aangezien ik goed kan zien of een trein al gesloten is. Toegegeven, sommige treinen is het niet te zien.

Bij SLT kan je het aan de deurknop zien, de groene lamp is uit en de treeplank is ingeklapt.
Bij DDZ zie je aan de deurknop, groene lamp is uit en dat geldt voor veel VIRM ook.
DDAR, ICM en SGM is het gewoon niet te zien aan een handigheidje.
De Buffel durf ik niet te benoemen, zit ik zelden op.
Reputatie 1
De hele campagne is al gebaseerd op cijfers die niet waar zijn.

54% van de reizigers stapt niet in na het fluitsignaal.


Relevanter vind ik dus waarom de overige 46% dat wel doet
In den bosch had je zo'n lange scherm die liet zien waar de trein vol zat, waar nog plek was, waar de stilte ruimtes zijn, waar de deuren komen als de trein stil staat enz enz. Misschien kan dat het uitstappen en instappen bevorderen en zorgen dat het allemaal wat sneller gaat. Ik dacht dat het op een gegeven moment overal zou komen, maar is helaas niet gebeurd.
@RKY19

Die gaan voor zover ik ben geinformeerd terugkomen en dat op de intercity stations tussen Eindhoven en Amsterdam CS. In 's-Hertogenbosch heeft het proef gedraaid om nu verder te worden uitgerold.
Reputatie 1
Als ik eerlijk ben: belangrijkste vind ik dat je tussen sluitende deuren nooit instapt, of deuren openhoud om nog in de stappen. Daar verbaliseer ik ook op.

Verder is het belangrijkste; iedereen is veilig ingestapt en uitgestapt.

Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech. Zelfde geld als iemand nog met warme koffie komt aanrennen oid, ook dan heb je verkeerde keuzes gemaakt waardoor je gewoon echt te laat bent.


Met de genoemde voorbeelden ben ik het eens.
Maar als ik van het ene perron naar het andere ren pertinent niet.
Ook hou ik de deur open als een minder valide persoon (of opa, oma, vader, moeder, etc met een kinderwagen (of lopende kleinere kinderen) de aansluiting dreigt te missen (door eerder genoemde te korte overstap tijden of vertraging).
Reputatie 1
@LizBo

Ik ben natuurlijk weinig objectief, aangezien ik goed kan zien of een trein al gesloten is. Toegegeven, sommige treinen is het niet te zien.

Bij SLT kan je het aan de deurknop zien, de groene lamp is uit en de treeplank is ingeklapt.
Bij DDZ zie je aan de deurknop, groene lamp is uit en dat geldt voor veel VIRM ook.
DDAR, ICM en SGM is het gewoon niet te zien aan een handigheidje.
De Buffel durf ik niet te benoemen, zit ik zelden op.


Ik ga dagelijks met de trein, en ik weet al niet eens wat voor type treinen je nu allemaal opnoemt. Voor mij zijn ze van buiten allemaal hetzelfde (ik weet alleen of er blauwe stoelen of lila stoelen zijn en of de indeling binnen dan twee aan twee is, of in setjes van vier -waar ik trouwens een hekel aan heb).

Maar er zijn genoeg mensen die twee keer per jaar met de trein gaan, die weten überhaupt niets van wanneer deuren nog wel of niet te openen zijn, zeker niet als de trein nog een tijd voor hun neus stil staat.
Reputatie 1
Ik probeer altijd te kijken of het mogelijk is om iemand mee te nemen die aan komt rennen, dat mag u van mij aannemen, dat is echter wel mijn beslissing en niet die van een reiziger.
Het openhouden van deuren is erg gevaarlijk, ivm klemgevaar. Ook gaan deuren (toch zeker slt) erg snel in een storing, waardoor heel de trein niet meer kan rijden op dat moment.
Voorkomt u echter een gevaarlijke situatie, doordat bijvoorbeeld iemand struikelt en tussen de deuren dreigt te geraken, dan zult u mij uiteraard niet horen.

Ik zou u toch adviseren voorzichtig te zijn met het openhouden van deuren, het boetebedrag is €230,-.


Dat is niet mis, tot op heden 1 keer gehad dat ik de deur open hield met eerder genoemde reden en de conducteur dat zag, vervolgens zag hij ook waarom en toen maakte hij duidelijk dat hij zou wachten (wat hij ook deed).
Reputatie 1
Voor de liefhebbers:

http://www.treinenweb.nl/materieel
Haha! Dank.

Maar wat gek dat het alleen de buitenkant van de trein laat zien, dat interesseert mij nou totaal niet. Ik wil weten wat de indeling in de trein is. Die lila stoelen van plastic, dus niet van dat tapijtstof, die vind ik bijvoorbeeld het viest. Daar zit ik liever niet. Ook al zijn de andere stoelen waarschijnlijk niet schoner, maar dat materiaal staat me niet aan. En ik zorg altijd dat ik instap waar de bankjes twee aan twee zijn, anders heb ik geen klaptafeltje voor mijn koffie en andere dingen. Dat vind ik dus belangrijker dan wat voor trein het precies is. Ik vind ze van buiten allemaal op elkaar lijken.
Reputatie 7
Badge +3

Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech. Zelfde geld als iemand nog met warme koffie komt aanrennen oid, ook dan heb je verkeerde keuzes gemaakt waardoor je gewoon echt te laat bent.

Maar hier is wel weer eens opvallend dat er blijkbaar geen overeenstemming is tussen personeel en reizigers over wat de term vertrektijd nu eigenlijk inhoudt.
het zou veel beter zijn wanneer de vertrekprocedure pas begint op het moment dat de minuut verspringt. Niemand zal vreemd opkijken wanneer de deuren dan gesloten worden. Wat de reizigers niet begrijpen is het sluiten van de deuren voordat de minuut versprongen is. Dat beschouwen ze terecht als te vroeg vertrekken.

Vergelijk het met het vertrekken van een bus. De chauffeur wacht totdat de minuut versprongen is en sluit de toegangsdeur en vertrekt daarna. Er wordt (normaal gesproken) niet te vroeg vertrokken. Dat laatste komt bij NS toch wel regelmatig voor.
Ik snap je opmerking, kan me er ook in vinden hoor. Maar ik bekijk hem net anders; als je op 15 seconden(beetje mijn gemiddelde vertrekprocedure) rekent om nog net wel net niet de trein te halen, dan gaat er al iets mis. Ik snap natuurlijk dat je vertraging kunt hebben met de bus of andere trein of wat dan ook, maar ik kan niet elk station wachten op iedereen.
Reputatie 3
Niemand gaat het zo plannen dat hij een trein haalt op 15 sec, maar je zult begrijpen dat dat 9 van de 10x komt door andere vertragingen ergens.

Aan de andere kant, als ik 15 sec voor vertrek een metro of bus wil halen is dat geen enkel probleem, want die vertrekken pas nadat de tijd op het bord is bereikt.

Bij NS is dat niet zo en dat weten de meeste reizigers niet eens. Dus die proberen alsnog de trein te halen waar ze in hun optiek nog net op tijd voor zijn.
Voor de liefhebbers:

http://www.treinenweb.nl/materieel
Haha! Dank.

Maar wat gek dat het alleen de buitenkant van de trein laat zien, dat interesseert mij nou totaal niet. Ik wil weten wat de indeling in de trein is. Die lila stoelen van plastic, dus niet van dat tapijtstof, die vind ik bijvoorbeeld het viest. Daar zit ik liever niet. Ook al zijn de andere stoelen waarschijnlijk niet schoner, maar dat materiaal staat me niet aan. En ik zorg altijd dat ik instap waar de bankjes twee aan twee zijn, anders heb ik geen klaptafeltje voor mijn koffie en andere dingen. Dat vind ik dus belangrijker dan wat voor trein het precies is. Ik vind ze van buiten allemaal op elkaar lijken.


Maar wat doe je als het materieel je niet aanstaat, wacht je dan tot er 1 voor komt rijden die wel bevalt ? 😃
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord. Tenzij je secondes gaat weergeven, maar ook dan wordt het niet duidelijker en bij een vertraging een scherm vol met tekst. Ik begrijp jullie allemaal en jullie hebben allemaal gelijk, maar aan elk alternatief hangen haken en ogen en volgens mij is het hoe het nu geregeld is wel de beste manier.

Misschien ooit in de toekomst een afteller, die aftelt hoe lang het nog duurt voor vertrek/aankomst.
Volgens een groep conducteurs zijn bijna de helft van de klanten dus te lui om op tijd op het station te komen...fraai is dat.
Dan kijk je toch anders tegen het rijdend personeel aan (en dat mag, ze doen het zelf immers ook).
Reputatie 3
Wat mij betreft werkt het ook prima hoor zoals het nu gaat.

De campagne had alleen gericht moeten zijn op de echte laatkomers, die inderdaad veel gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. De 54% die genoemd is, is echt flauwekul, dat is hier eerder gebleken.
Reputatie 1
Maar wat doe je als het materieel je niet aanstaat, wacht je dan tot er 1 voor komt rijden die wel bevalt ? :D

Nee, zover ga ik nou ook weer niet. Maar ik weet wel de indeling, dus bij sommige treinen zijn er vooral in het midden viertjes (zo noem ik twee bankjes tegenover elkaar) en aan de uiteinde zijn ze dan weer twee aan twee. Vaak is dat vieze plastic op mijn traject ook alleen in het midden van de trein, dus als ik dat zie loop ik door naar het begin of eind van de trein. Liefst buitenom, dus wellicht pak ik dan ook nog eens een fluitsignaal mee...
Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech.

Dat is een reiziger die netjes zorgt voor spreiding van de drukte in de trein. Die zou je juist geen slachtoffer moeten maken van het niet vooraf bekend maken van de werkelijke fluittijd. Als die persoon zou weten dat er over 5 seconde gefloten gaat worden, stapt die natuurlijk alsnog de dichtstbijzijnde deur in en is dan op tijd binnen.
Reputatie 4
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord. Tenzij je secondes gaat weergeven, maar ook dan wordt het niet duidelijker en bij een vertraging een scherm vol met tekst. Ik begrijp jullie allemaal en jullie hebben allemaal gelijk, maar aan elk alternatief hangen haken en ogen en volgens mij is het hoe het nu geregeld is wel de beste manier.



Misschien ooit in de toekomst een afteller, die aftelt hoe lang het nog duurt voor vertrek/aankomst.


Als die secondes in de gepubliceerde minuut vallen zie ik het probleem niet. Dan heeft de reiziger nog wat extra tijd. Als die secondes voor de gepubliceerde minuut zijn is dat gewoon dom beleid. Dat is vragen om instapproblemen.
Reputatie 6
excuus voor mijn eerdere typfouten..maar de strekking was wel duidelijk.Imark ben het zeer met je eens. Die poster ergert me echt. En idd wij zijn betalende klachten en dan wordt je zo 'afgeschilderd'. Andersom snap ik conducteurs óók, sommige mensen doen hele ondoordachte, gevaarlijke dingen. We zijn het wel met elkaar eens denk ik dat een ondoordachtige, slordige campagne is. Zooonde van t geld. En idd de journalistiek had hier wel eens kritischer over mogen schrijven.
Reputatie 4
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord.
Is dat een feit? Dat is zeker niet mijn ervaring, in de meeste gevallen is mijn trein er dan nog niet eens.

Reageer