Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Bij de metro word er niet gesleuteld hoor (tenminste niet bij GVB), sterker nog....er is niet eens een conducteur aanwezig. Dat er in de metro niet gesleuteld word betekent ook dat er minder tijd verloren gaat aan een heel ritueel voor de deuren sluiten. Misschien dat de metro daarom vaker op tijd is. Omdat het allemaal wat soepeler gaat.
Ik heb nergens beweerd dat er bij andere vervoerders "gesleuteld" wordt. Toch zal de bestuurder bij GVB en Keolis (of welke vervoerder dan ook) wel een handeling moeten verrichten om de deuren te vergrendelen en zal pas mogen vertrekken wanneer alle deuren gesloten en vergrendeld zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Deze metro en de Flirt zijn van het zelfde merk. Alstom. :)
Ze komen niet van dezelfde fabrikant.

De Amsterdamse M5 is gebouwd door Alstom.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Metromaterieel_M5

De Flirt 3 van Keolis is gebouwd door Stadler Rail.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Keolis_Nederland_FLIRT
Reputatie 7
Badge
Toch zal ook bij de regionale vervoerders de machinist de deuren moeten vergrendelen. Het grote verschil met NS is dat ze dat niet doen voordat de minuut is versprongen en ze daarom nooit te vroeg vertrekken. Een reiziger die na vertrektijd op de knop drukt om de deur te openen zal daar niet in slagen.

.


Bij de metro word er niet gesleuteld hoor (tenminste niet bij GVB), sterker nog....er is niet eens een conducteur aanwezig. Dat er in de metro niet gesleuteld word betekent ook dat er minder tijd verloren gaat aan een heel ritueel voor de deuren sluiten. Misschien dat de metro daarom vaker op tijd is. Omdat het allemaal wat soepeler gaat.

Maar stiekem vind ik dit ergens wel een beetje onveilig hoor.
Die Flirtjes komen echt bij Stadler weg hoor.
Reputatie 7
Badge
[quote=MarkM93]


Geinig. Ik kwam dit plaatje nogmaals tegen.
De nieuwe Flirts van Keolis hebben ook die groene verticale lampen. Deze worden rood zodra de deuren gaan sluiten en gaan uit als ze dicht zijn. Misschien is het wel effectief.



Deze metro en de Flirt zijn van het zelfde merk. Alstom. :)

Edit, dit is bij nader inzien niet correct. foutje van mij.
Hier in de regio met Keolis is het zelfs een keiharde eis: https://forum.ns.nl/op-het-station-17/blauwnet-in-overijssel-per-10-december-2017-41707/index1.html#post277017
Reputatie 5




Geinig. Ik kwam dit plaatje nogmaals tegen.
De nieuwe Flirts van Keolis hebben ook die groene verticale lampen. Deze worden rood zodra de deuren gaan sluiten en gaan uit als ze dicht zijn. Misschien is het wel effectief.
Reputatie 7
Badge +3
Toch zal ook bij de regionale vervoerders de machinist de deuren moeten vergrendelen. Het grote verschil met NS is dat ze dat niet doen voordat de minuut is versprongen en ze daarom nooit te vroeg vertrekken. Een reiziger die na vertrektijd op de knop drukt om de deur te openen zal daar niet in slagen.

NS zou in theorie alle werkelijke vertrektijden kunnen monitoren. Het personeel dat te vroeg is gaan rijden kan via de dienstnummers worden opgespoord en ernstige terechtwijzing krijgen. Eigenlijk zou een aanzegging tot ontslag moeten volgen. Te vroeg vertrekken is een absolute doodzonde in het openbaar vervoer.

Vertrektijd = uiterste instaptijd.
Reputatie 5
Die vertrekken gewoon keurig op tijd. Voordeel van die regionale vervoerders is dat de deuren gewoon automatisch dichtblijven. De vertrekprocedure duurt daar dan ook maximaal 5 seconden. Ze hebben alleen pech als er grote groepen reizigers aan blijven wandelen, dan kunnen de deuren niet dicht. Dan halen ze die minuut vertraging maar in bij het volgende station, niks aan het handje.
Hebben die regionale vervoerders ook die rare procedure van NS dat ze 30 sec voor vertrektijd de deuren dicht doen of vertrekken die echt op tijd ?

Ik kan ook echt geen andere reden bedenken dan dat de NS geforceerd zo meer ruimte wil hebben voor het opvangen van vertragingen.
Reputatie 5
Ik vind het geinig dat de regionale vervoerders hier geen last van hebben. Die hebben zelfs automatische deuren. Zolang er reizigers instappen, kan de trein gewoon niet vertrekken. Je kan ook niet geforceerd die deur dichtgooien.

En toch rijden ze gewoon op tijd. Gek he.
Reputatie 5
Nee, maar de overheid bepaalt de hoogte van de subsidie aan de NS. Zij moeten iets van 94% van de treinen op tijd laten rijden om daar in aanmerking voor te komen. Een van de manieren om op tijd te rijden is het te vroeg vertrekken.

Ga je vertrekken op 20 seconden over de minuut is de kans voor de NS groter dat ze de 3 minuten vertraging aantikken dan als ze dit niet doen. Echter zijn veel machinisten nogal laks en gebruiken ze niet vol vermogen of remmen uiterst langzaam af om die vertraging niet in te halen.
Reputatie 4
De overheid eist van de NS dat er een bepaald aantal % op tijd moet rijden, de NS anticipeert daar maar naar.
Maakt de overheid de dienstregeling?
Reputatie 5
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?

Dat kunnen reizigers aangeven, als die bewijs leveren krijgen ze een boete.

Alleen al het feit dat er mogelijk consequenties zijn aan het continu te vroeg vertrekken zal de klachten doen afnemen.

Maar het is een illusie want NS vindt het wel best, zo min mogelijk vertragingen zo.


Hoe min mogelijk vertragingen, hoe minder de overheid gaat zeiken. Eigenlijk ligt daar het probleem en niet de NS. De overheid eist van de NS dat er een bepaald aantal % op tijd moet rijden, de NS anticipeert daar maar naar.
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?

Dat kunnen reizigers aangeven, als die bewijs leveren krijgen ze een boete.

Alleen al het feit dat er mogelijk consequenties zijn aan het continu te vroeg vertrekken zal de klachten doen afnemen.

Maar het is een illusie want NS vindt het wel best, zo min mogelijk vertragingen zo.
Reputatie 7
Badge
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?

Nee dat denk ik niet. 🙂
Reputatie 5
Kan, maar wie gaat die supervisor betalen? Moet er op ieder perron zo'n gastje 24/7 gaan checken of de conducteur wel op het juiste moment gaat fluiten? Op 300 stations in NL?
Reputatie 7
Badge
Een supervisor ofzo.
Reputatie 5
Wie gaat die conducteur beboeten dan? Dat is vaak het probleem.
Het wordt tijd dat de conducteur ook gewoon een boete gaat krijgen, net als de reiziger die te laat instapt.

Misschien leren ze het dan af.
Reputatie 7
De HC zal de werkdruk van de nog wachtende administratie in zijn nek hebben gevoeld ...
583 net in Amf 8 seconden te vroeg weg. Allemachtig Henk, wat zeik je? Nou, op het moment dat we wegreden gingen aan de andere kant van het perron de deuren van de binnenkomende stoptrein open. Eventuele overstappers naar Zwolle en vooral verder kunnen het dus wel vergeten, stranden in Zwolle.

Met 8% rijtijdspeling kan je Amf-Zl meerdere minuten gerust inlopen, laat staan 30 seconden.
Reputatie 7
Badge +3
Reputatie 7
Badge +3
Moeten we die discussie opnieuw starten?
Nee, dat hoeft niet. Het gaat om de situaties waarbij al gefloten wordt voordat de vertrektijd is aangebroken. Waar het om gaat is dat er heel veel situaties zijn waarin je niet eens meer mag instappen voordat de vertrektijd is aangebroken.

Het ergste zijn de situaties bij haltes aan de vrije baan waneer een trein aan de vroege kant is en het sein bij aankomst van de trein al veilig staat. Als de Hc dan niet op de klok let, vertrekt de trein minuten te vroeg.

U zou de klacht juist moeten onderschrijven. De huidige praktijk is dat u al een seconde of dertig voor vertrektijd niet meer mag instappen. Dat is nog wel een graadje erger dan niet meer mogen instappen op de vertrektijd.

Vertrek = uiterste instaptijd is voor alle partijen duidelijk.
Reputatie 4
Moeten we die discussie opnieuw starten? Het gaat niet om sommige stations, het gaat om zo'n 61% en dat is een ruime meerderheid. Ook middeldrukke stations zoals Amsterdam Amstel (https://forum.ns.nl/op-het-station-17/hoe-kan-ik-zien-of-er-voor-het-vertrek-van-een-trein-gefloten-is-24947#post152750).

Als ik niet mag instappen als het vertrektijd is dan het mijn OV abonnement waardeloos, want dan zou ik in de meeste gevallen niet met de trein mee kunnen.

Zolang u die waarheid ontkent zal het probleem blijven bestaan.

Ik heb het probleem al een tijd geleden aangekaart, lees dat eerst maar terug: https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/fluiten-niet-meer-instappen-24330/index6.html#post152658

Reageer