Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Zit meestal een sluitfluit in de deur die langer tekeer gaat 🙂
- Iemand gaf aan dat er winst geboekt kan worden als passagiers beter geïnformeerd worden over de lengte van de trein, en de plek waar deuren staan bij stilstaan trein. Op dit moment vinden er testen plaats met de zogeheten instapbalk. Deze instapbalk is een scherm dat over de volledige treinlengte (ongeveer 325 meter) op het perron aangeeft waar de trein zal stoppen, en waar de verschillende ingangen van de trein zullen stoppen. De instapbalk is daarmee een hulpmiddel voor verspreid in- en uitstappen en draagt bij aan betere spreiding, en dus ook aan transferveiligheid van reizigers op het perron.

Die instapbalk gaat in het grote plaatje niets oplossen. Als er uiteindelijk op 1% van het totale aantal perrons in Nederland zo'n ding komt te hangen, is het veel.

- Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.
Steek die campagne dus maar ergens waar de zon niet schijnt, totdat die fout is rechtgezet.
Reputatie 7
Badge +3
Deze hele campagne hangt van de schijnzekerheden aan elkaar. Er zijn vast weer een paar managers van NS in Japan geweest en denken dat Japanse bedrijfsvoering in Nederland kan worden toegepast. Dus moet er op de seconde nauwkeurig gereden worden. Al voor het jaar 2000 werd er naar Japan gekeken en dat heeft weinig goeds opgeleverd. We zitten nu tot in lengte van jaren opgescheept met emplacementen zonder bijsturingswissels.
Hier nog een leuk artikel uit 1999.
http://www.volkskrant.nl/economie/ns-ziet-in-japan-water-branden~a532141/

Dit artikel uit 2012 is ook veelzeggend en gaat over het dédain waarmee NS de reiziger tegemoet treedt. Er is weinig bijgeleerd in de afgelopen jaren.
http://www.volkskrant.nl/opinie/-het-grote-probleem-van-de-ns-is-het-dedain-waarmee-de-reiziger-tegemoet-wordt-getreden~a3362200/
Ik zie in het verhaal over het fluiten een nieuw voorbeeld van het dédain van NS voor de reiziger die opeens de hoofdoorzaak van vertragingen is geworden.

Wat natuurlijk ook te droevig is voor woorden is de uitspraak van NS dat reizigers niet beseffen wat vertrektijd betekent. Volgens mij weten reizigers prima wat vertrektijd betekent maar weet NS niet meer wat ermee bedoeld wordt.
Zit meestal een sluitfluit in de deur die langer tekeer gaat :)

Gelukkig wel, maar als deze ontbteekt toch graag PPPPPPPRRRRRRTTTT 😉
Reputatie 3
Het wordt nu wel erg negatief. De boodschap die (ik hoop) achter de campagne verborgen zit is echter niet zo gek:
-instappen op het allerlaatste moment is een veiligheidsrisico
-de trein kan niet eindeloos blijven wachten als de reizigers-aanvoer (anders dan bij een overstap die haalbaar moet zijn) maar niet ophoudt

Interessant daarbij is een NRC artikel uit 2001 (!) waarin o.a. staat dat het Utrechtse adviesbureau Qualimax, gespecialiseerd in onderzoek naar de veiligheid van railvervoer, constateerde [] dat het fluitsignaal bij NS ,,verwarrend voor de reiziger'' is. Dit n.a.v. het zeer ernstige ongeluk op Santpoort-Noord. (http://vorige.nrc.nl/krant/article1536807.ece). De interne procedures bij NS zijn misschien wel verbeterd, maar niet de voor de reiziger zichtbare procedure.

Veel interessante opmerkingen zijn ook te vinden op http://www.somda.nl/forum/9416/Vertrekprocedure/ , o.a. dat op Zwolle-Kampen/Enschede de vertrekprocedure vanaf eind 2017 pas op de hele minuut mag beginnen - anders dan nu dus bij NS.

Het voorstel aldaar voor 2 signalen is ook zo gek nog niet, lost veel verwarring op, maar vraagt nog wat aanpassingen in de praktijk:
- Fluiten door de conducteur: Let op, vertrek aanstaande, u wordt verzocht onmiddellijk in te stappen.
- Sluitfluit/piepsignaal van de deur (evt icm knipperende rode lamp): Deuren sluiten, instappen niet meer toegestaan.
En toch proberen. 🙂

Gistermiddag, Hoofddorp; Conducteur fluit (iedereen die dat wilde zit in de trein) komt er nog een man aangerend die de fluit gehoord heeft, maakt aanstalten om toch nog in te stappen maar kijkt de conducteur vragend aan, die daarop zegt "stap maar in hoor"

Die conducteur stond nog buiten, dus waarom fluit hij dan?

Procedure moet zijn (voorstel wat al eerder gedaan is) deuren dicht, fluiten en laatste deur dicht en dan rijden.
Wat overigens vaak zo gebeurd.
Dit zal ik respecteren wanneer de conducteur stopt met te vroeg te vertrekken. En wanneer ik er iets van zeg krijg ik ook nog een grote mond van de conducteur (trein 17:06 Holendrecht naar Amsterdam centraal 5 juli 2017 bijvoorbeeld). Sorry maar ik heb echt schoon genoeg van de ns medewerkers, altijd maar onbeschoft en zielig doen en het dan raar vinden als de reiziger er klaar mee is!!!
@Bob

Dat is niet de gewone procedure om eerst de deuren te sluiten. Bij het materieel SLT gaan na 10 sec de deuren zelf dicht en ik denk dat die daarom vaak gebeurd. De meeste treinen gaan de deuren niet vanzelf dicht en het is geen optie deze handmatig te sluiten.
Reputatie 3
Wat bedoel je precies met te vroeg vertrekken? Die 20/30 seconden om de deur te sluiten zodat de trein op tijd in beweging komt, of bedoel je dat deze echt vóór vertrektijd in beweging is gekomen?

Vind het overigens wel heel jammer dat je wat nare ervaringen met collega's hebt, zeker als ze - in jouw ogen- onbeschoft zijn. Al hoop ik dat je uiteraard wel dat je niet iedereen op één hoop schuift.
Dat de deuren bij SLT en SGM vanzelf sluiten is omdat ze geen afgesloten balkons meer hebben.

Maar de laatste deur sluiten doe je toch met de sleutel? Meestal zie ik dat alle deuren dicht zijn behalve waar de conducteur/trice staat.
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad nogal onbeschoft van NS dat de treinen te vroeg vertrekken. Afgelopen maandag heb ik er weer eens op gelet en alle treinen waarvan ik het kon waarnemen waren consequent minstens 15 seconden voor vertrektijd al in beweging. En dat op alle stations.
Klopt. Na het sleutelen gaan eerst alle andere deuren dicht en als we onze sleutel terugdraaien en sluiten gaat de deur waar wij staan als laatste dicht.

De SLT sluit zelf ivm airco en verwarming. Heeft men energiebesparing te maken.
Reputatie 7
Badge
Het is inderdaad nogal onbeschoft van NS dat de treinen te vroeg vertrekken. Afgelopen maandag heb ik er weer eens op gelet en alle treinen waarvan ik het kon waarnemen waren consequent minstens 15 seconden voor vertrektijd al in beweging. En dat op alle stations.

Ik vind 15 seconde te vroeg niet zo heel schokkend eigenlijk.


De SLT sluit zelf ivm airco en verwarming. Heeft men energiebesparing te maken.


Ja uiteraard, bij IC materieel zitten er deuren tussen de balkons en coupés dus minder verlies van temperatuur.
@wes nee dan heb ik het over 1 à 2 minuten. Vandaag was het dat de conducteur (minstens) een minuut te vroeg fluit. Daarom moesten er mensen naar hem toe rennen. Op het moment dat ik langs hem liep om in te stappen kreeg ik commentaar omdat ik hem niet had bedankt. Na een discussie zei ie O.a. "ga jij nu bepalen wanneer ik mijn trein moet laten vertrekken? En kijk maar het is nu niet te vroeg, het maakt niet uit wanneer ik fluit zolang ik maar op tijd vertrek"... wist niet wat ik hoorde....@Trein-D ik wel. Als wij op tijd moeten zijn mogen wij dat toch ook wel verwachten van de ns?
Fluit=floot natuurlijk 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Veel interessante opmerkingen zijn ook te vinden op http://www.somda.nl/forum/9416/Vertrekprocedure/ , o.a. dat op Zwolle-Kampen/Enschede de vertrekprocedure vanaf eind 2017 pas op de hele minuut mag beginnen - anders dan nu dus bij NS.
En hoe denkt men dat te doen bij vertragingen? Moet dan tot de eerstvolgende volle minuut gewacht worden met de vertrekprocedure?
Als wij op tijd moeten zijn mogen wij dat toch ook wel verwachten van de ns?De primaire taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. Hoe eerder een trein kan vertrekken, hoe groter de kans dat deze op tijd kan rijden.
Reputatie 3
En hoe denkt men dat te doen bij vertragingen? Moet dan tot de eerstvolgende volle minuut gewacht worden met de vertrekprocedure?

Zo is het niet bedoeld. De aanbesteding vermeldt dat de Concessiehouder pas mag beginnen met het sluiten/vergrendelen van de deuren na het springen van de klok, hiermee is (zo blijkt uit de bijbehorende voetnoot) bedoeld het springen van de klok op de vertrektijd. Het is een verduidelijking dat "niet voor vertrektijd wegrijden" betekent "deuren niet (beginnen te) sluiten voor vertrektijd". Er staat dan weer niet duidelijk bij of het fluiten hoort bij het "beginnen".
Reputatie 7
Badge +3
Als wij op tijd moeten zijn mogen wij dat toch ook wel verwachten van de ns?De primaire taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. Hoe eerder een trein kan vertrekken, hoe groter de kans dat deze op tijd kan rijden.
Als NS te vroeg moet laten vertrekken omdat de treinen anders te laat aankomen deugt de dienstregeling niet.

Te vroeg is evenmin op tijd als te laat. Heel simpel.
Reputatie 4
]De primaire taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. Hoe eerder een trein kan vertrekken, hoe groter de kans dat deze op tijd kan rijden.

Fout. De primaire taak van NS is (c.q. zou moeten zijn) het zoveel mogelijk reizigers op tijd op hun bestemming brengen. Het op tijd rijden van treinen is daartoe een middel, maar geen doel op zich. Soms zijn er tegengestelde belangen tussen de reiziger enerzijds en de punctuele bedrijfsvoering anderzijds (wachten op vertraagde aansluitingen, te vroeg vertrekken, niet doorrijden naar/van het eindstation). Dan staat bij NS de bedrijfsvoering op 1,2 en 3. Niet de reiziger.
Reputatie 3
Ik ben wel negatief over de benadering van NS door te stellen dat het merendeel van de vertragingen veroorzaakt wordt door reizigers. Dat is echt een idiote voorstelling van zaken en lijkt op een poging om de eigen tekortkomingen te verdoezelen.

Ik denk (en hoop maar) dat er gewoon te weinig is nagedacht over welke boodschap overgebracht moet worden, en hoe.

Off-topic: deel overigens wel je gevoel dat er te negatief wordt gekeken naar reizigers, en in mijn ervaring ook naar eigen medewerkers, die steeds striktere richtlijnen opgelegd krijgen. Zo vind ik het al jaren een forse belediging richting personeel dat een HC niet meer mag beoordelen wie een (ouderwetse zwartrijders)boete verdient en wie niet, maar dat alle reizigers zonder geldig vervoerbewijs een forse verhoging moeten betalen. Weinig klantvriendelijk, en ik betwijfel of het veel helpt tegen de agressie.
Reputatie 6
Badge
Mee eens Arend7. Op tijd vertrekken als doel lijkt mij wel een wel heel erg lage doelstelling voor een bedrijf als NS.
Reputatie 7


Interessant daarbij is een NRC artikel uit 2001 (!) waarin o.a. staat dat het Utrechtse adviesbureau Qualimax, gespecialiseerd in onderzoek naar de veiligheid van railvervoer, constateerde [] dat het fluitsignaal bij NS ,,verwarrend voor de reiziger'' is. Dit n.a.v. het zeer ernstige ongeluk op Santpoort-Noord. (http://vorige.nrc.nl/krant/article1536807.ece). De interne procedures bij NS zijn misschien wel verbeterd, maar niet de voor de reiziger zichtbare procedure.


Heel interessant artikel, inderdaad. Dus ook in Nederland is er al iemand haar benen verloren.

Overigens is die campagne ook wel een beetje 'Wie de schoen past trekke hem aan'.
De lezers van dit forum zullen toch zelf wel het onderscheid maken tussen 'Ik sta nog aan de deuren aan te schuiven en de controleur fluit' versus 'Ik duik head first de laatste open deur binnen en ram Loes KO' ?

Reageer