Skip to main content
Update: 14 januari 2019



Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.



NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.



Reizen met een auditieve beperking

In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.



Wat cijfers

Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:


  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.

Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.



Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

Alleen als je door eigen beweging te laat bent bij de trein is het redelijk dat de conducteur niet op je wacht. Echter gaat het in de meerderheid om overstappers...
Het trieste is dat ik het tegenwoordig niet meer doe omdat ik ondanks dat ik een altijd vrij jaarabonnement heb niet meer van Oss West naar Amsterdam Zuid reis omdat ik te vaak mijn overstap op de intercity niet haal. De sprinter vanuit Oss West komt op papier om 07:34 op spoor 7a en dan gaat om 7:38 de trein naar Amsterdam Zuid vanaf spoor 4. Ik haalde doorgaans die overstap niet want de sprinter had altijd vertraging door de grote hoeveelheid in- en uitstappende passagiers op Den Bosch Oost en Rosmalen bovendien had hij meestal al 2 tot 3 minuten vertraging als hij aankwam op Oss West. Als ik de overstap al haalde dan was het altijd in het fluitsignaal en die hoorde ik dan als ik de roltrap kwam afrennen.



Dit was het geval 3 jaar geleden en is nog steeds niet verandert. Ik kan me zo voorstellen dat mensen die niet in de gelegenheid zijn om met de auto te komen dat die nog steeds de trein binnen rennen zolang er een deur op is of er nu gefloten wordt of niet en ik kan het ze niet kwalijk nemen. De enige optie voor mij was om in plaats van om 06:00 op te staan om op 05:30 op te staan maar dat zag ik niet echt zitten en om het over de weg terug maar niet te hebben want gemiddeld liep ik 45 minuten vertraging op wat eigenlijk een uur was omdat ik toch dat kwartier dat ik in de ochtend te laat kwam moest inhalen op mijn werk. Ik heb zelfs een officiele waarschuwing gehad in een periode waar de trein van een kwartier later vaak uitviel of ook vertraging had waardoor ik mijn aansluiting op Utrecht mis.



Al met al is deze actie niet goed bij mij gevallen omdat we als reiziger als zo vaak de dupe zijn van NS regeltjes zoals meer tijd kwijt zijn om in te checken terwijl je een altijd vrij abonnement heb waardoor de noodzaak om in te checken er niet is omdat je al betaald hebt.
Oplossing: 3 uur van tevoren aanwezig zijn op het station, doen luchtreizigers ook (grootste kans dat je in een trein kan komen), en een half uur per overstap incalculeren...slapen doe je maar op je werk (of waar de reis ook naar toe gaat).



Dat geeft allemaal geen garantie om voor het fluitsignaal in de trein te zijn als je bij het instappen netjes eerst iedereen uit laat stappen en niet voordringt bij het instappen. Het enige wat je als reiziger kunt doen om gehoor te geven aan de campagne van NS, is dat allebei wel doen.



De voornaamste oorzaak van het trage in- en uitstappen ligt natuurlijk bij de NS. Als de gangpaden en balkons vol staan, duurt het in- en uitstappen lang door de trage doorstroming en het grote aantal reizigers per deur en dat is een direct gevolg van het te laat vervangen van afgeschreven materieel. Met die situatie is bij het ontwerp van de dienstregeling voor dit jaar kennelijk ook geen rekening gehouden.
Wat me vandaag vooral is opgevallen zijn de slome reacties van de journalisten die de verhaaltjes van NS voor zoete koek slikken en niet doorvragen waarom het in- en uitstappen zo lang duurt en waarom de treinen op sommige momenten van de dag zo achterlijk vol zijn. En waarom er allerlei overstappen worden geadviseerd door de reisplanner die in de spits gewoon niet te halen zijn.



Het doet me weer terugdenken aan discussies over de vertrekpunctualiteit van de IC Berlijn (de 140-serie). Die heeft jarenlang stationnementen van een minuut gehad in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. En vervolgens werd er dan vreemd opgekeken dat de treinen niet op tijd vertrokken en altijd met een paar minuten vertraging in Bad Bentheim aankwamen. Internationale reizigers met bagage en/of fietsen in een minuut laten instappen? Wat een lachertje.

In de huidige dienstregeling is dat beter geregeld maar is de treinserie tegelijkertijd in geen jarent zo traag geweest. Maar een stationnement van 5 minuten in bijvoorbeeld Deventer is natuurlijk wel goed voor de punctualiteit.

Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal



Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:

list]
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal







    Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar even serieus: 54% die in zou stappen ná het fluitsignaal???

    Dat kan niet anders dan een percentage zijn wat verzonnen is door de marketingafdeling, dit gelooft toch hopelijk niemand bij de NS?



    Treurig hoor, dat NS deze leugenachtige onwaarheden nodig denkt te hebben om de reiziger op te voeden.

    Je kan dit inderdaad heel verkeerd lezen. Bij bijvoorbeeld een VIRM-6 met capaciteit van ongeveer 950 reizigers zou dan dus na het fluitsignaal nog ruim 475 man de trein inspringen.

    Iets meer uitleg wat die 54% precies inhoudt, zou dus wel handig zijn.
  • Er zijn leugens, grove leugens en statistieken. Er is zelfs een boek over dat ik met belangstelling heb gelezen, al was het onderdeel van de studie: How to lie with Statistics.



    En reken maar dat het wordt gedaan. Schijnexactheid werkt kennelijk.



    Als de treinen frequenter rijden, is het goed dat er op tijd wordt ingestapt zodanig dat er geen vertraging bij vertrek is. Dat is een goed streven. Het is nu al wennen dat de vertrektijd niet de uiterste instaptijd is en na fluiten niet meer instappen helpt dan op tijd te zijn. De consument zal er nog aan beide moeten wennen, dat wel.
    Ms dat 54% van alle reizigers het wel eens doet.

    Zo dacht ik dan ook even dat het gelezen moest worden, maar dan klopt het hele onderzoek niet. Het is namelijk een onderzoek onder 224 hoofd conducteurs, niet onder een grote groep reizigers.

    Je kan nou eenmaal niet aan de conducteurs vragen wat de mening van de reizigers is.
    Het is niet de mening van de reiziger.



    Ze hebben conducteurs gevraagd te schatten hoeveel reizigers er nog instappen na het fluiten en die geven een zwaar overdreven mening daarover.



    Dit kunnen conducteurs nooit meten, ze weten niet hoeveel passagiers er zijn bv.
    Om even in te haken op de suggestie om een andere vertrektijd aan te houden voor reizigers door het invoeren van een 'deuren dicht' tijd; dit wordt momenteel al ingevoerd met een wat andere insteek. De vertrektijd blijft hierin voor de reiziger hetzelfde, maar de werkelijke vertrektijd ligt hier een aantal (6-54) seconden achter.
    Als dit echt zo erg is, zou het dan niet een schone taak van de conducteurs zijn bij hun leidinggevenden aan te geven dat de tijdschema's te krap zijn om fatsoenlijk uit- en in te stappen? Denk dat daar dan de grootste winst zit. Nagenoeg alle passagiers zijn treinreizigers, geen tijdreizigers die tijdloos over kunnen stappen.



    En dan nog wat, dan zit iedereen na veel gehaast, paniek en chaos in de trein. Sluiten de deuren op tijd. En vervolgens staat de trein nog 3 minuten te wachten omdat een andere trein voor moet of een sein niet goed staat. 😞
    En toch zit er al veel ruimte in die tijdschema's bleek voor mijzelf vorige week donderdag aan het eind van de spits.

    Intercity uit Alkmaar vertrok met 19 minuten vertraging. In plaats van een VIRM4+6 was er slechts alleen de VIRM4 vanwege een defect aan het VIRM6 stel. En de rit naar Maastricht duurde met een bomvol geladen trein 18 minuten korter dan normaal het geval. Bij aankomst in Maastricht was het nog maar 1 minuut vertraging.

    http://ovtijden.com/arnu/rl/869/2016-06-02T17:56:00+0200/
    ...Sluiten de deuren op tijd. En vervolgens staat de trein nog 3 minuten te wachten omdat een andere trein voor moet of een sein niet goed staat. :(



    Waarom zouden de deuren worden gesloten als het sein niet veilig staat?
    In Utrecht C bijvoorbeeld is het stationnement maar 2 min. en daar wordt ook niets gewonnen. Inderdaad. In Utrecht ligt de winst in de nieuwe layout van het emplacement. We konden op volle snelheid binnen komen rijden. Er werd pas op de rem getrapt, toen we al naast het perron reden.

    En zelfs tweemaal langzaam achter een voor ons rijdende sprinter op de route had uiteindelijk ook geen nadelig effect.
    Citaat van de website:

    "Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken."



    Het een heeft niet direct iets met het ander te maken. Wie schrijft deze onzin? Je kunt best hoogfrequent rijden en toch vertraging hebben. Het is niet prettig, maar het kan wel. En als alle treinen hoogfrequent met 10 minuten vertraging rijden, merkt niemand daar iets van. Behalve de reizigers in de eerste vertraagde trein.



    71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers? Maar waarom zijn die instappers dan te laat? Is er niet iets anders aan de hand? Bijvoorbeeld grote drukte en te korte stationnementen?



    Het spijt me zeer. Maar wanneer ik op tijd bij de trein ben, wacht tot iedereen is uitgestapt en de fluit gaat terwijl er nog uitgestapt wordt, dan stap ik echt wel in na het fluitsignaal. Men kan bij NS dan plaatsnemen op een plek vlak onder de bovenleiding.

    Interessante discussie! IMark en Loes dank voor jullie duidelijke bijdrage(n). Ik leer steeds meer op dit forum 🙂 Tja je hebt reizigers die stomme risico's nemen maar NS kijk idd ook eens kritisch naar jezelf...deze campagne starten terwijl je nog steeds kampt met materiaal tekort....en mijn topper: het feit dat van/naar Schiphol dubbeldekker IC's rijden ...elke keer gemartel om in te stappen, bagage mee, kun je vervolgens niet kwijt...daardoor stroopt de boel weer op etc etc. eerst de boel op orde en dan kun je wat. Mensen verwachten echt dat je tot 09.59 en 59 seconden in kunt stappen als de trein volgens het bord om 10.00 vertrekt hoor.....dan is de suggestie om tijd in te bouwen in het dienstrooster een hele goede! En weet je...soms moet je verschrikkelijk hard hollen om je overstap te halen, niet iedere laatkomer is iemand die zn bed nog lekker warm vond liggen.....en lang niet overal heb je ieder kwartier een trein. vooral s avonds is ook niet elk station een pretje/veilig om te wachten als vrouw alleen. Goed dat jullie alle tips doorgeven aan de 'campagne'mensen. mss is in de toekomst dit forum goed te gebruiken om eerst eens te pre-testen?

    Helft reizigers stapt in trein ná horen fluitsignaal



    Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur.





    Wat bizar. Vóórdat er gefloten wordt, weet ik toch niet dat de uiterste instaptijd verstreken is? Ik ben geen wandelende atoomklok. Ik dacht altijd dat het zou moeten zijn; 1) deuren sluiten 2) fluiten en 3) vertrekken. Als je niet wil dat mensen nog instappen, is het toch logischer om gewoon eerst de deuren te sluiten?



    Bovendien heeft de reiziger, als de trein ná de vertrektijd arriveert, toch geen idee wanneer we weer gaan rijden? Ik weet niet hoeveel tijd daarvoor wordt uitgetrokken. Op schiphol meer tijd dan op Almere Poort lijkt me zo.



    Ik sluit me verder aan bij andere opmerkingen, we zijn vaak allemaal nog druk bezig met in- en uitstappen en dan wordt er al gefloten. Ik heb het dus altijd opgevat als een "Opschieten allemaal, we vertrekken bijna!". Van de week zat er een mevrouw met haar rollator vast tussen de deur! Maar dat was wel zo'n sprinter waar de deuren automatisch de hele tijd dicht gaan. En die conducteur maar fluiten.
    "Instappen = nog niet fluiten"



    Ook ik erger me aan deze campagne. Probleem is dat er niet gedacht wordt vanuit de reiziger, maar vanuit NS, die de klant weer de schuld van de vertraging geeft. Zelfs als dat soms zo is, moet je je afvragen of dat de boodschap is die je uit wilt dragen - het verziekt de verhoudingen in de trein, dus meer agressie.



    Ik mis "we zullen niet meer fluiten voordat iedereen is ingestapt" "ook als het al vertrektijd is".


    Ja, wat een vreemde logica. Alsof we allemaal lekker op het perron blijven staan kletsen als de trein is gearriveerd en dan vervolgens pas overgaan tot instappen als er gefloten wordt!



    Ik kan me niet voorstellen dat er voor de echte laatkomer, die komt aanrennen dus, een hele campagne moet worden aangezwengeld. Dat zijn er altijd hooguit een paar. Als de campagne dus op een breder publiek is gericht, dan zijn dat dus de perronmensen die sowieso bezig zijn met instappen zijn. Ja, op een station als Laan van NOI kan dat soms druk zijn, maar ik blijf niet op het perrron achter, omdat er nog een kluit mensen voor me aan het instappen is. Fluit of geen fluit, dat kan me niet schelen.



    Sorry, maar ik snap niets van deze campagne.
    Heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar even serieus: 54% die in zou stappen ná het fluitsignaal???

    Dat kan niet anders dan een percentage zijn wat verzonnen is door de marketingafdeling, dit gelooft toch hopelijk niemand bij de NS?




    Haha! Dit is een `peiling` onder conducteurs. Dat onderzoek zal vast op statistisch verantwoorde wijze zijn uitgevoerd...
    @Sim70

    Ik zit regelmatig in de IC van Hilversum richting Schiphol. Dat is enkeldeks ICMm. Zelfs in die treinen is zo weinig bagageruimte dat er altijd grote koffers staan in de hoekjes met 4 stoelen.

    NS is vanaf het moment dat de eerste treinen naar Schiphol gingen rijden op de hoogte van het feit dat er te weinig bagageruimte is in Nederlandse treinen om veel reizigers naar Schiphol te vervoeren. Maar men doet er gewoon niets aan. Er worden dubbeldekstreinen ingezet richting Schiphol en de ICMm's zijn ook ongeschikt om grote koffers mee te nemen. Ik kan het de mensen die plaatsen bezethouden met koffers niet eens kwalijk nemen. Ik zou ook niet weten wat ze met hun koffers zouden moeten doen. Iedereen wil toch zijn bagage in het zicht houden. In andere landen hebben treinen die naar luchthavens rijden over het algemeen meer bagageruimte.

    Verder zou het in- en uitstappen een stuk beter verlopen als NS op de IC-trajecten treinen zou inzetten die precies aansluiten bij de perronhoogte. Maar NS heeft indertijd toestemming gekregen om nog meer VIRMs te kopen in plaats van treinen waar je makkelijk in- en uitstapt. En dat terwijl in het kader van het Programma Toegankelijkheid mensen met een functiebeperking zelfstandig zouden moeten kunnen reizen met de trein. Inderdaad, dat kan bij iedere vervoerder behalve NS.

    "Aanpassen van de perronhoogte heeft immers alleen zin als het past bij de instap van de treinen." Bron: https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid



    Dit zijn structurele problemen die NS zelf veroorzaakt heeft en die problemen opleveren met de punctualiteit. Maar NS vindt het belangrijker om tegen de reizigers te blaten zij de oorzaak van vertragingen zijn.



    En geen journalist die eens doorvraagt bij NS waar die treinen met een gelijkvloerse instap blijven.
    Nu komt het gevaarlijke moment. Men houdt of de deur tegen, dus men kan klem komen te zitten, men kan uitglijden en een smak maken in de trein, men kan tussen het perron en trein komen te zitten of men kiest ervoor om naar mij te hollen om bij mij erin te jumpen, met het gevaar dat ikzelf word getorpedeerd en geblesseerd raak.

    Je vergeet een veel-voorkomende die zich doorgaans buiten het zicht van de conducteur afspeelt: Reizigers die na het sluiten van de laatste deur nog gaan proberen op de deurknop te drukken. Dikwijls zie je mensen op die manier voorovergebogen de trein nog aanraken terwijl deze in beweging komt.



    Ook zie ik geregeld reizigers netjes langs de trein naar achteren lopen om een zitplaats te bemachtigen. Deze reizigers wachten met instappen tot ofwel ze hun deur hebben bereikt of dat er gefloten word. Als ik daar op moet wachten, tot iedereen is ingestapt, zal ik niet kunnen vertrekken.

    Dat is eenvoudig op te lossen met een aansporingssignaal (dat anders is dan het vertreksignaal).


    1. Je vergeet een veel-voorkomende die zich doorgaans buiten het zicht van de conducteur afspeelt: Reizigers die na het sluiten van de laatste deur nog gaan proberen op de deurknop te drukken. Dikwijls zie je mensen op die manier voorovergebogen de trein nog aanraken terwijl deze in beweging komt.



    2. Dat is eenvoudig op te lossen met een aansporingssignaal (dat anders is dan het vertreksignaal).




    Dat eerste klopt wat je zegt Pe_pe, dat zie ik wel als ik afgestapt ben of al op het perron aanwezig ben voor de trein die ik moet hebben. Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.



    Dat tweede had ik geloof ik al eerder in een reactie aangegeven, dat ik daar zeer zeker voorstander van ben.
    Een zeer interessante uiteenzetting van Loes.



    Nog een aanvulling. Bij NS is de situatie zo dat er ook treinen rijden waarbij je deur kunt openen wanneer die langs het perron staat, zoals de SLT en de SGMm. Daar sluiten de deuren zelfs automatisch tijdens het stationnement. Volgens mij is dit verwarrend omdat andere treinen deze energiebesparende functie niet hebben. Bij een Sprinter die langs het perron staat gaat soms wel een deur open en wanneer de trein vergrendeld is door de Hc niet.



    De campagne die NS nu voert is volgens mij niet de juiste. Er moet landelijk aandacht komen voor het feit dat een trein, tram of metro die op het punt staat te vertrekken echt niet meer de deuren opent. (Bij een bus ligt het wat anders. Daar zie ik regelmatig de chauffeur nog de deur openen voor aankomende reizigers.)


    Wat cijfers

    Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:

    • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal



    Als dit uit de peiling komt, hoe correct is de peiling dan? Heeft de NS hier onderzoek naar gedaan voor de campagne te starten?



    Het is buitengewoon merkwaardig dat 540.000 reizigers op een dag nu niet meer met de trein mee zouden mogen. Heeft de NS over alternatieven nagedacht, om de vertrekprocedure duidelijker voor de reiziger te maken? Behalve dan "als je een fluitsignaal hoort heb je pech, dan blijf je met 54% van de reizigers achter op het station". Want dat is wat de NS wil, dat de 54% van de mensen die nu nog instappen dat niet meer doen? Begrijpt de NS wat ze hier zegt? Meer dan een half miljoen reizigers op een dag die op het perron achter moeten blijven, omdat "fluiten = niet meer instappen".



    *edit* Wat gebeurt er in de spits, als op Amsterdam CS er 850 mensen in moeten stappen in een trein waar al 850 mensen aanwezig zijn (1700 is volle capaciteit VIRM4+6). Dan blijven er met het "nieuwe" beleid 459 mensen achter op het station. Dan komt de volgende spitstrein in de problemen, want in die halfvolle trein met 850 mensen moeten er opeens 1309 mensen bij?
    Nu je het zegt, sta ik er van te kijken dat men inderdaad toch nog probeert of de deur opengaat, terwijl naar mijn idee toch heel duidelijk is dat die trein echt gaat rijden.



    Zo duidelijk is dat niet voor die mensen. Er zit vaak een behoorlijke tijd tussen het fluitsignaal en het moment waarop de trein gaat rijden. Wie in de tussentijd het perron op komt lopen, kan niet weten dat er al gefloten is. Dat kun je misschien wel vermoeden als je eerst de hele trein langskijkt, ziet dat alle deuren dicht zijn en dat er geen conducteur meer buiten staat, maar daar neem je niet de tijd voor als je hoopt nog net de trein te kunnen halen. Soms is op dat moment volgens de klok en de TBP de vertrektijd nog niet eens aangebroken.
    Een stoplicht is wel herkenbaar. Groen, oranje, rood. Paar ledjes aan de buitenkant. Maar ook hier geldt dat niet iedereen zich aan de regels houdt.

    Reageer