Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Altijd weer die te vroeg vertrekkende treinen! :(

http://www.dumpert.nl/mediabase/7362473/24e0c34a/net_te_laat.html
Reputatie 7
Badge +3
Hoe is het met de trein, na deze mishandeling? Is die goed opgevangen door zijn collega treinen?
Wat een debiel haha
Reputatie 7
Badge +3
De bezuinigingen in de geestelijke gezondheidszorg hebben wel degelijk effect op het dagelijks leven.
Tilburg he, daar heb je het al........ 😛 😛
Altijd weer die te vroeg vertrekkende treinen! :(

http://www.dumpert.nl/mediabase/7362473/24e0c34a/net_te_laat.html


Hebben ze de dader van de te vroeg vertrekkende trein te pakken? ?
Heb nog gekeken, maar kan geen treinstelnummer achterhalen, anders was ik effe gaan kijken of we uit konden vinden op welke dag het was 😃
Badge +3
Even dit topic weer 'bumpen'...

It happened again. Waarom vertrekt deze trein meer dan een minuut te vroeg??? Ga ervan uit dat ik een halve minuut voor tijd in de trein moet zijn maar deze hc begint al met de vertrekprocedure anderhalve minuut eerder. Op de foto nog in de verte de achterlichten.



Terecht dat reizigers daar zich er (ernstig) aan storen en NS zegt "mjah, als het vertreksein veilig geeft mogen ze dat doen, fluiten en sluiten" of iets dergelijks. De treindienstleiding geeft dat aan (zal best, maar een mcn kan klok kijken en een hc ook).. Even kijken wat er op een perron gebeurt (overstappers en zo?) kan ook geen kwaad.

Maar nu dus hallo, wit licht dus gaan! Het spoor (en trein) is veilig en boze tongen spreken over statistieken halen, maar wie zegt dat je dan niet mag wachten op instappers/overstappers en 30 seconden later mag vertrekken?

@JBa Hebben jij (en anderen machinisten en conducteurs hier) specifieke instructies gekregen om reizigers te negeren (want daar begint het wel op te lijken eigenlijk..)?

En dat daar dus geen antwoord op komt, hooguit "dat was een incident, we geven het door" of "het heeft onze aandacht" of (erger nog) "er was elders een vertraging"

Jammer dan. Als voor reizigers de planner leidend is dan ook voor jullie! Ook dan ga je niet eerder vertrekken dan voordat de klok springt, toch?

Kondig dat maar aan in de app dan "vertrekt eerder" (met reden waarom graag erbij, want ook al heeft niemand iets aan een "vertraging elders" melding, maar het zou mensen zomaar een beter gevoel kunnen geven bij overstap missen.. mijn mening) en zonder die info snapt het 'gepeupel/plebs' (met NS als de oppermacht, die de fout afschuiven op de treindienstleiding natuurlijk) het ook niet, en krijg je dit soort foto's dus.
Hebben jij (en anderen machinisten en conducteurs hier) specifieke instructies gekregen om reizigers te negeren (want daar begint het wel op te lijken eigenlijk..)?

Ik ben dit soort opmerkingen niet echt van jou gewend. Wat hoop je er deze keer mee te bereiken?

Volgens mij is er al heel vaak gezegd dat te vroeg vertrekken gewoon niet mag. Punt. Zo staat het in zowel het handboek machinist als het handboek conducteur. Het. Mag. Gewoon. Niet.

Groen sein en vertreklichten zijn voorwaarden om te mogen vertrekken, niet om te moeten vertrekken.
Ik sluit me aan bij Julian.

Ik wordt eigenlijk zo goed als nooit geconfronteerd met een te vroeg vertrek als ik zelf rij (ik let daar dan ook op). Echter zie je als machinist niet altijd of er nog reizigers aangerend komen aangezien wij voornamelijk naar voren kijken, zeker bij kort durende stops sta ik niet in de deuropening of naast de trein te kijken. Maar ik merk wel dat ik zelf vaak collega's tref die toch proberen de meeste reizigers wel mee te krijgen die er nog aangerend komen in de seconden voor vertrek. Echter kun je natuurlijk niet blijven wachten als er daarna weer andere aangerend komen.

Veel vertreklichten staan tegenwoordig al ruim voor tijd aan dus de HC moet gewoon goed op de tijd letten en dan komt het hooguit voor dat je een paar seconden te vroeg vertrekken kan maar geen minuut.

De machinist kan als deze dat ziet de deuren weer openen en dit aangeven bij de HC, ook een HC is een mens en kan wel eens een foutje maken.
Zoals ik al schreef in een ander topic, dacht ik, laat ik eens een lijstje maken van treinen die een status 5 (=vertrokken) hebben verstuurd voor de geplande vertrektijd. Kan toch nooit meer dan een paar treinen zijn in een maand logging............

Na-ah.

Opvallend vaak op Rheden en Velp met een 7600. Iemand suggesties?

Durf de lijst haast niet te delen, hoop van harte dat ik een fout heb gemaakt.
Helaas Henk. Ik zit zelden op die sprinter. Dit jaar nog geen enkele keer en ik heb ook geen beeld van die 2 stations helaas. Kom er meestal met een IC voorbij racen 😅
@Henk_NL , jij kan vast wel herleiden in je data of deze treinen beduidend harder reden op dat traject dan de treinen welke wel op tijd reden.

Zelf ken ik deze route alleen van de IC en niet van de sprinter net als Loes.
Nee, dat kan ik in dit geval helaas niet direct. Dat zou je uit GPS-logging moeten halen, terwijl ik nu kijk naar data met als bron de keten verkeersleiding/Post21.
Reputatie 7
Badge +3
Zo ff wat steekproeven op die stations, rijdt een mix van SGM en Flirt. Misschien dat de meeste te vroeg vertrokken treinen Flirtjes zijn?
Dat is jammer want het moet dan wel te maken hebben met teveel rijtijd speling. Er lopen momenteel wel trajecten op de verschillende standplaatsen om verschillende trajecten goed te bekijken om te vroeg vertrekken terug te dringen. Hierbij weet ik van bijvoorbeeld de 2400 serie en Almere Buiten dat de rijtijd is aangepast omdat daar hetzelfde speelde met teveel rijtijd speling (of we reden te goed door 😉 ).

Bij Almere Buiten kwam dit ook vooral doordat er in de Oostvaarders plassen geen dienstregelingspunten zijn waar we een indicatie krijgen of we voor, op of achter de schema tijd rijden. Omdat je vooral niet te laat wilt rijden als machinist bleken we daar veelal te vroeg aan te komen. Om dan niet overdreven lang daar te blijven staan werd het vertrekproces vaak te vroeg gestart. Dat te vroeg vertrekken daar is nu zoals ik begreep al heel erg terug gedrongen door de tijden aan te passen.

Zoals je wellicht weet wordt er gewerkt aan een toevoeging waarop we realtime de informatie krijgen hoe we moeten handelen om just in time aan te komen, echter rijden alleen de ambassadeurs daar nu nog mee als proef totdat er van alle instanties en afdelingen toestemming is dit te introduceren voor alle machinisten.
Vanuit gebruikersopzicht is dat inderdaad een logische link om te leggen, het is alleen technisch een totaal ander verhaal. ProRail is daar ook al tijden mee bezig (MTPS). Wat ik nu doe is een vrij eenvoudige check.

Infoplus deelsysteem CRIS verstuurt een bericht met status "5" wanneer een trein vertrokken is vanaf een station. Die informatie komt via VKL vanuit de verkeersleidingssoftware, waar de detectie laat zien dat de trein een station verlaten heeft. In dat bericht zitten naast de status ook o.a. de geplande vertrektijd en het tijdstip waarop het bericht gegenereerd is. Wat ik doe is simpelweg kijken of het moment waarop het bericht is gegenereerd vóór de geplande vertrektijd ligt.

Daar zit een bepaalde vertraging tussen. Deze status 5 berichten zijn voor de stationsbebording ook het moment om de trein te wissen van het bord. Dan heb je een idee van de vertraging.

Een aantal situaties filter ik, waaronder niet-NS treinen, treinen met 'niet instappen', et cetera. Test ik dan op 1 mei 2018, dan zou het om 89 stationnementen gaan waarbij te vroeg is vertrokken. Soms is het verschil hooguit een seconde of 10, dat lijkt weinig, maar daar moet je wel een buffer bij aanhouden tussen daadwerkelijk vertrek en detectie door de apparatuur.

Ik hoop dat ik iets over het hoofd zie, maar kan het niet bedenken.
Bedankt voor je toelichting, best wel interessant natuurlijk deze data wat het geeft inzage in hoe groot het probleem is. Waren die 89 op de 2 stations welke je net aangaf?

Aantallen lijken natuurlijk al snel veel qua aantal daarom moet je dit ook afzetten tegen het aantal vertrekken natuurlijk om het in perspectief te zetten.

Maar 89 op die 2 stations lijkt me ook procentueel erg veel als ik kijk naar het aantal stops daar.
Nee, 89 over heel de dag genomen. Ook als ik het niet afzet tegen het totale aantal vertrekken op een dag vind ik het veel overigens.
Nee, 89 over heel de dag genomen. Ook als ik het niet afzet tegen het totale aantal vertrekken op een dag vind ik het veel overigens.
Ja maar je begrijpt wat ik bedoel, 89 van 10.000 of 89 van 100.000 maakt toch wel een verschil. Ik heb ok geen idee van het aantal vertrekken van de treinen in NL maar dat weet jij vast ook te achterhalen.

En de 89 is natuurlijk inclusief die vertraging uit het systeem wat je al aangaf dus gaat om schat ik in toch wel meer dan 30 seconden te vroeg. Zou dat eigenlijk eens moeten opmeten als ik op het perron sta vanaf deuren dicht tot het uit de CTA bakken verdwijnt.
Reputatie 7
Badge +3
En zijn er van die 89 ook meerdere van dezelfde rit? Dus te vroeg weg uit A = te vroeg aankomen in B en daar ook weer te vroeg weg etc.
Zeg maar dat sneeuwbaleffect zoals die trein van Alkmaar Noord van dat andere topic
Het gaat om 160K+ berichten per dag waar ik doorheen moet fietsen, en dat ben ik m'n verouderde Macbookje aan het laten doen vanuit de achtertuin. Kost wat tijd helaas ;)

Pak 'm beet 35K vertrekken op een dag, maar daar zitten ook bussen in, en een bus kan nooit te vroeg vertrekken (want geen actuele data).

Maar, in het verleden heb ik op dit forum een tijdje te vroeg vertrokken treinen uit de GPS logging gehaald. Tegelijkertijd keek ik dan ook even in deze berichtenstroom, en bleek dat in veel gevallen van ±30 sec. te vroeg vertrekken, dat niet uit deze berichten te halen viel. Het werkelijke aantal ligt dus hoger ben ik bang.
Goed, eerst maar eens eten maken... Stand voor nu als ik een overzichtje genereer van 1 mei: https://hastebin.com/omasukegaf.css
Nou lijkt me duidelijk dat de moderators als actiepunt wel kunnen doorgeven Velp en Rheden aan de planning van deze treinserie, dan is het gros al verholpen.

Maar je ziet hier dus duidelijk dat een beperkt aantal stations meermalen voorkomt en 2 springen er heel erg negatief uit. Dat geeft dus duidelijk aan voor die 2 stations dat er iets mis is met de halte tijdstippen en de rijtijd/snelheid naar deze stations toe.

Ergens mogen we natuurlijk blij zijn dat dit zich beperkt tot voornamelijk maar een paar stations en dat dat dus op te lossen zou moeten zijn, nu moet het alleen nog bij de juiste persoon terecht komen en dat is veel lastiger :D

En voor de mensen die reizen vanaf Velp en Rheden dan is de gouden tip, kom wat eerder 😉
Badge +3
Ik ben dit soort opmerkingen niet echt van jou gewend. Wat hoop je er deze keer mee te bereiken?
He-le maal niets beste meester. Wat triggert je tot je reactie alsof ik 'deze keer' (weer) iets wil bereiken, terwijl we elkaar totaal niet kennen en het ook nooit oneens geweest zijn volgens mijn geheugen?

Meer info graag via PB/DM als er eerder iets voorgevallen is of als ik iets wilde bereiken (en vooral, wat was dat dan of waar ging dat ongeveer over?)

Ik ben de moeilijkste niet. Dus lucht je hart, val me vooral aan op onjuistheden of aannames zoveel je wilt en dan zijn we het eens of oneens, zeg ik indien nodig sorry en zijn we even goede vrienden.

Alles wat ik hier zei is niets meer of minder dan dat het er op lijkt dat er veel vaker te vroeg vertrokken wordt (feit!) en dat zoiets wellicht is (mijn complottheorie) de punctualiteit voor de reziger (ik zie elke keer de achterlichten!) gaat, terwijl het ook anders kan dus. Back to basic dus!

Kort fluiten = All aboard! (dus mensen maak haast met instappen, we gaan zometeen weg en de deuren gaan dicht)

Lang fluiten.. Deuren zijn dicht/veilig, en er zijn geen mensen meer die nog bij de enige open deur (daar waar een HC is) willen/mogen stappen is het signaal voor de machinist dat hij mag gaan rijden.

Niet een vertreksein maar mensen (en de reiziger op 1, 2 en 3) bepalen/beperken dat dus! #omdenken tot op zekere hoogte, maar met een marge van bijvoorbeeld één minuut en geen seconde langer.

Of denk ik echt te simpel? Als ik bij het 'springen van de klok' het perron op kom rennen heb ik vette pech natuurlijk want dan heeft de coducteur alle deuren (behalve die van zichzelf natuurljik) al lang gesloten en gecontroleerd of er nergens iets tussen zit....

https://twitter.com/jeurissen_ben/status/1015674367123054592

Reageer