Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Reputatie 7
Badge +3
En fluiten en deuren dicht om 17.54 voor een trein met vertrektijd 17.56. Is dat niet een beetje erg vroeg?
https://twitter.com/Samantha_BX/status/1018887190225539073
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5473/2018-07-16T17:56:00+0200

Lijkt te zijn vertrokken rond het verspringen van 17.54 naar 17.55

Betreft hier overigens vertrek vanaf het beginstation, dus voorgaande argumenten lijken mij dan niet van toepassing.
Of wilde iemand wel heel graag naar het strand van Zandvoort?

Wel vreemd dat de tijden van OVtijden.com en treinposities.nl zo verschillen
Het zijn twee totaal verschillende datastromen. Treinposities doet een soort afleiding uit GPS-data en maakt van data om de 10 sec. dan overzichtjes per minuut. Dat is iets totaal anders dan ritberichten uit de reisinformatie-keten. Een te vroeg vertrokken trein zal er niet voor zorgen dat de geplande tijden ineens een minuut vroeger liggen, en negatieve vertragingen komen daar in principe niet voor.
Reputatie 7
Badge +3
14900 op Sportpark en Rading vind ik ook opvallend overigens, daarover hebben eerder topics gelopen op dit forum.


Die 14900's op Hollendsche Rading zijn treinen die een aankomst hebben om .25 of .55 en een vertrek om .29 of .59
Blijkbaar niet lang genoeg gestopt en in enkele gevallen dan ook weer ter vroeg weg uit Sportpark.
Voorbeeld de 14972 van 22 mei die dan weer wel 9 minuten stopte in Hilversum
https://treinposities.nl/voertuig/ns_2604/historie/1526983200/details


Ik heb verder even alleen naar een paar extreme gevallen gekeken en daarbij Velp en Rheden maar buiten beschouwing gelaten.

De 29600 van 9 mei was een extra trein die op de stationspagina van je OVT de eerste tijd had maar de trein zelf (en ook Treinposities) meer in de buurt van de tweede tijd. Weer gevalletje 2 verschillende datastromen neem ik aan?
code:
29600 (16:28:00 vs. 16:15:26) on station Zwolle (09-05-2018)
29600 (16:44:00 vs. 16:28:24) on station Meppel (09-05-2018)
29600 (16:53:00 vs. 16:45:01) on station Steenwijk (09-05-2018)
29600 (17:07:00 vs. 16:57:34) on station Heerenveen (09-05-2018)



Maar dan zijn er een paar extreme gevallen totaal onverklaarbaar (nog steeds je UTC tijd aangehouden).



Op de te vroege tijd geeft Treinposities bv 5032 op 5 mei (stellen 2119 + 2945) pas ergens tussen Schiedam en Delft Zuid.
code:
5032 (09:49:00 vs. 09:30:38) on station Den Haag HS (05-05-2018)



Extreme verschillen zijn wss verkeerde koppeling van treinnummer wat stappen eerder in het proces. Terugvallen van status door ingrijpen van een reisinformant heb ik wel afgevangen in deze code, dat zou niet tot een melding van te vroeg vertrekken mogen leiden. Verder weet ik niet precies wat Treinposities doet, maar in ieder geval iets wat ervoor zorgt dat iedere 10 seconden aan data per minuut wordt geaggregeerd. Ik vind het lastig om dat zo 1-op-1 te vergelijken.

Mijn korte analyses zijn op basis van een datastroom, heb geen data gemengd.
Wil er trouwens ook wel CSV van maken voor je, Momo? Kan je dat snel importeren in Excel? 😛
Reputatie 7
Badge +3
Ach, zijn ook maar 5 onverklaarbare extreme verschillen op ruim 2500 uit je analyse.
Reputatie 7
Badge +3
Mag ook Henk, als het niet te veel moeite is. Al werkt dit ook op zich ook.
Maar ik wil er nou ook niet te veel tijd aan besteden, moet niet op echt werk gaan lijken. Dat mag ik komende maandag al weer gaan doen😥
Haha, nee oke. Ga toch eerst naar bed, zal het script binnenkort wat bijschaven en wil voor mezelf ook nog wat andere data erbij mengen. We zien wel 😃
Op Hollandse Rading is dit jaar wel een probleem geweest met een verkeerde instelling van de overweg, hierdoor sloot de overweg veel te vroeg waardoor er door het treinpersoneel gekozen werd om eerder te vertrekken vanaf dat station om de overweg niet in storing te laten vallen.

Ik weet niet meer in welke periode dit was maar heb daar meldingen van gezien intern.
Die extreem onwaarschijnlijk vroege treinen kunnen ook komen door een foutieve koppeling treinnummer/trein. Ik had eergisteren ook dat de treindienstleider het zo druk had dat die per ongeluk het treinnummer van twee treinen later aan mij had gekoppeld en daar pas na een telefoontje van mijn kant achter kwam. Ik gok dus zomaar dat daar wel weer een melding van een trein zal gaan komen die een uur te vroeg vertrokken is :)
Grappig detail: het treinnummer dat ik toegewezen had gekregen was op dat moment al opgeheven door een verstoring. Geen idee hoe dat er in die datastromen uit heeft gezien 😛
Dat bedoelde ik ook idd, en dan krijg je hele gekke data ja. Meestal grijpt een reisinformant wel in, soms niet.

An sich kan ik op treinnummer zo zoeken, als je datum en nummer hebt? 😉
Afgelopen zondag, trein 959, maar kreeg de 963 toegewezen. Uiteindelijk gecorrigeerd door de treindienstleider Breda, vlak na vertrek. Die 963 was overigens alleen in Breda opgeheven.
Eerst even een ander voorbeeld, namelijk dit topic: https://community.ns.nl/dienstregeling-59/weer-een-te-vroeg-vertrekkende-trein-50073/index1.html#post336375

Dat is dus trein 6633. Wat betreft die marge waar ik het over had, dit te vroege vertrek is dus niet opgevallen op basis van de truc die ik hier doe met treinstatussen en CRIS timestamps.

Tbu: gepland vertrek 08:52:00, vertrekbericht gemaakt 08:52:14.
Tbr: gepland vertrek 08:56:00, vertrekbericht gemaakt 08:56:07.

Dat moet je dus af gaan leiden uit GPS-posities, maar wil je dat voor dit soort analyses doen, dan zit je ook nog met wat marges, waarbij er ook een risico is ten onrechte een trein als te vroeg te bestempelen. Lastig, lastig.
Met die 959/963 lijkt het wel okay te zijn gegaan uiteindelijk in Infoplus-land. 963 is te Breda opgeheven om 20:10 en verder geen bericht meer van ontvangen. De 959 is netjes uit Breda vertrokken, heeft alleen in Rotterdam een lading wijzigingen gekregen. Als ik goed kijk dan is Schiphol overgeslagen als stopstation.
Reputatie 7
Badge +3
Eerst even een ander voorbeeld, namelijk dit topic: https://community.ns.nl/dienstregeling-59/weer-een-te-vroeg-vertrekkende-trein-50073/index1.html#post336375
Over Tilburg Reeshof zijn al meer meldingen, bv deze van 24 mei die dan weer niet in je mei analyse voorkomt. Ik neem aan om de reden die je al aangeeft.
https://community.ns.nl/dienstregeling-59/waarom-te-vroeg-47819/index5.html#post326346
Maar de meldingen gaan terug tot zeker februari/maart

De 2 treinnummers die weer wel in je mei analyse staan laten wel goed zien dat te vroeg bij 1 station door kan werken bij volgende stations.

Badge +3
Als ik goed kijk dan is Schiphol overgeslagen als stopstation.
Op treinposities zie je ook geen stops/doorkomsten van treinen in tunnels (geen GPS data natuurlijk), zelfde voor Delft e.d.
In mijn geval kijk ik niet naar GPS-data, treindetectie werkt wel gewoon in tunnels natuurlijk.
De 2 treinnummers die weer wel in je mei analyse staan laten wel goed zien dat te vroeg bij 1 station door kan werken bij volgende stations.

En je ziet ook meteen wat de marge is waar ik het telkens over heb, waarschijnlijk is het verschil dus een stuk groter dan het lijkt.

(blijf even in losse berichten reageren, omdat quotes e.d. berichten slopen)
Met die 959/963 lijkt het wel okay te zijn gegaan uiteindelijk in Infoplus-land. 963 is te Breda opgeheven om 20:10 en verder geen bericht meer van ontvangen. De 959 is netjes uit Breda vertrokken, heeft alleen in Rotterdam een lading wijzigingen gekregen. Als ik goed kijk dan is Schiphol overgeslagen als stopstation.
Ja, dat klopt. Ik ben via Gouda - Woerden - Breukelen - Bijlmer gegaan 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Leuke omweg 😀
Via Delft en Leiden kon natuurlijk niet vanwege werkzaamheden.
Badge +3
Leuke omweg 😀

Via Delft en Leiden kon natuurlijk niet vanwege werkzaamheden.

En al helemaal omdat het een ICd is, toch?
Jup
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie zo'n ICd wel eens voorbij komen op Delft. Thalys ook wel eens langs zien komen op De Vink of Laan.
Las elders dat afgelopen zondagnacht een zwaar vertraagde Thalys 9995 zelfs nog heeft gestopt op o.a. Delft, HS en Leiden.
Julian was gewoon het spoor bijster 😉

Reageer