Een belangrijk moment van de treinreis is het vertrek; voor een prettige reis moet dat veilig en snel gebeuren. Daar werken wij elke dag hard aan. Samen met u, want uw hulp is nodig. Hoort u het fluitsignaal van de conducteur of van de trein? Dan gaan de deuren dicht en vertrekt de trein. Zorg ervoor dat u op tijd instapt om vertragingen en onveilige situaties te vermijden.
Waarom is dit zo belangrijk?
De betekenis van het fluitsignaal is eenvoudig: ‘niet meer instappen’. Maar veel reizigers zien het eerder als een aansporing om een sprintje te trekken en nog snel de trein in te springen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, sluit de conducteur de deuren in zo’n geval later dan de bedoeling is. En terecht, want veiligheid gaat voor alles. Helaas leidt dit wel weer tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.
Wist u dat?
Waarom kan de trein dat minuutje niet even wachten?
Het is belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers bijvoorbeeld niet hun aansluiting op de volgende trein missen.
Waarom is het nodig om precies op tijd te rijden? Even wachten is klantvriendelijker.
Door op tijd te rijden, kunnen we onze dienstverlening nog verder verbeteren. En daarnaast kunnen we zo in de toekomst hoogfrequent rijden mogelijk maken. Ook is het belangrijk dat treinen op tijd rijden, zodat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het gehele traject
http://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/fluiten---niet-meer-instappen.html
Bladzijde 2 / 5
Ik heb gisteren een boete gekregen omdat ik te laat instapte met de fiets in de trein en op de boete staat vermeld onder overtreding: "de taakuitvoering van het personeel van de vervoerder verhinderen of belemmeren"
Het was in Alkmaar en de trein was al 3 minuten te laat, hij stond even stil, deed de deuren open, en dan weer dicht. Bovendien reed de trein echter veel te ver, hij ging alle passagiers die mee moesten (verder dan de bankjes), helemaal tot aan het eindpunt van het station arrangeren... vindt je het gek dat mensen dan geen tijd hebben om erin te stappen.
De trein had blijkbaar heel veel haast en ik had dus geen tijd om op tijd in te stappen. Bovendien waren er 6 a 7 politieagenten die langzaam aan naar binnen gingen en waardoor ik dus niet op tijd met mijn fiets de trein in kon.
De trein stond werkelijk maar 30seconde stil, hooguit even de deuren openen en dicht, en de achterste wagon blijft de deur altijd beetje langer open, dus het fluitsignaal + deuren dicht ging op het zelfde moment, maar de voorwiel van mijn fiets stond toen al halverwege, moest alleen het achterste gedeelte er nog in zetten.
In een luttele fractie van een seconde kwam ik dus met mijn fiets tussen de deur te zitten.
Ik vind het heel onvriendelijk dat ik dan niet de trein in kan stappen, het was de enalaatste trein. Ik ga echt niet weer een 20 minuten wachten op de volgende...het is bovendien de enelaatste trein. Wat als de laatste trein helemaal niet komt.
scenario's:
1. wat als die trein ook weer vertraging heeft, dan gaat hij ook heel snel rijden.
2. Het was om 23:45. Kom op hoor zeg, moet de trein dan persee ook op tijd weg gaan, en kan hij dan echt niet even 1 minuut "instaptijd" maken om te kunnen instappen. Bovendien reed de trein ook heel ver weg van de bankjes en de passagiers
die mee moesten waar ik tussen zat. Er waren een stuk of 10 passagiers en 6 a 7 politie-agenten die mee moesten.
3. wat als de laatste trein ook niet komt, die 20 minuten later komt... ook naar Amsterdam....dan zit ik vast in Alkmaar en kan ikn iet naar huis.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar die politie-agenten deden het er gewoon om... :/
Waarom moeten de goede mensen er altijd slecht van afkomen.
Ik heb nu dus een boete van 230 euro...
Ik vind het zeer onterecht.
Bovendien weet ik inderdaad, zoals meneer conradM zegt, helemaal niet wanneer hij gaat fluiten.... :S
Echt bizarre regel dit en bizarre situatie... vind het echt heel onvriendelijk.
Nogmaals , ik stond al met mijn fiets erin ,en wilde gewoon instappen, duurt maar echt 5 seconden om in te stappen, en gaat opeens de fluit, terwijl mijn fiets er al in staat...
Sorry, maar dit is echt belachelijk voor woorden....om een boete te krijgen van 230 euro.
Met vriendelijke groet,
Lieveerbeestje
Het was in Alkmaar en de trein was al 3 minuten te laat, hij stond even stil, deed de deuren open, en dan weer dicht. Bovendien reed de trein echter veel te ver, hij ging alle passagiers die mee moesten (verder dan de bankjes), helemaal tot aan het eindpunt van het station arrangeren... vindt je het gek dat mensen dan geen tijd hebben om erin te stappen.
De trein had blijkbaar heel veel haast en ik had dus geen tijd om op tijd in te stappen. Bovendien waren er 6 a 7 politieagenten die langzaam aan naar binnen gingen en waardoor ik dus niet op tijd met mijn fiets de trein in kon.
De trein stond werkelijk maar 30seconde stil, hooguit even de deuren openen en dicht, en de achterste wagon blijft de deur altijd beetje langer open, dus het fluitsignaal + deuren dicht ging op het zelfde moment, maar de voorwiel van mijn fiets stond toen al halverwege, moest alleen het achterste gedeelte er nog in zetten.
In een luttele fractie van een seconde kwam ik dus met mijn fiets tussen de deur te zitten.
Ik vind het heel onvriendelijk dat ik dan niet de trein in kan stappen, het was de enalaatste trein. Ik ga echt niet weer een 20 minuten wachten op de volgende...het is bovendien de enelaatste trein. Wat als de laatste trein helemaal niet komt.
scenario's:
1. wat als die trein ook weer vertraging heeft, dan gaat hij ook heel snel rijden.
2. Het was om 23:45. Kom op hoor zeg, moet de trein dan persee ook op tijd weg gaan, en kan hij dan echt niet even 1 minuut "instaptijd" maken om te kunnen instappen. Bovendien reed de trein ook heel ver weg van de bankjes en de passagiers
die mee moesten waar ik tussen zat. Er waren een stuk of 10 passagiers en 6 a 7 politie-agenten die mee moesten.
3. wat als de laatste trein ook niet komt, die 20 minuten later komt... ook naar Amsterdam....dan zit ik vast in Alkmaar en kan ikn iet naar huis.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar die politie-agenten deden het er gewoon om... :/
Waarom moeten de goede mensen er altijd slecht van afkomen.
Ik heb nu dus een boete van 230 euro...
Ik vind het zeer onterecht.
Bovendien weet ik inderdaad, zoals meneer conradM zegt, helemaal niet wanneer hij gaat fluiten.... :S
Echt bizarre regel dit en bizarre situatie... vind het echt heel onvriendelijk.
Nogmaals , ik stond al met mijn fiets erin ,en wilde gewoon instappen, duurt maar echt 5 seconden om in te stappen, en gaat opeens de fluit, terwijl mijn fiets er al in staat...
Sorry, maar dit is echt belachelijk voor woorden....om een boete te krijgen van 230 euro.
Met vriendelijke groet,
Lieveerbeestje
https://www.google.nl/maps/place/52%C2%B038'17.1%22N+4%C2%B044'22.2%22E/@52.6380369,4.738655,318m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d52.6380907!4d4.7394991?hl=nl
Beetje late reactie maar, locatie lijkt niet te kloppen, immers spoor 6 is geen perronspoor te Alkmaar
Vanavond een nieuwe variant van het 'fluiten/nietinstappen-principe meegemaakt.
Conducteur fluit. Kijkt, sluit deuren op 1 na, ziet nog iemand aankomen, fluit nogmaals en laat dan zo'n 20 mensen instappen. (sprinter Utrecht centraal 18.52 uur richting Den Bosch)
Deze variant had graag bij de vorige trein gezien, dan had ik nog met die mee gekund
Conducteur fluit. Kijkt, sluit deuren op 1 na, ziet nog iemand aankomen, fluit nogmaals en laat dan zo'n 20 mensen instappen. (sprinter Utrecht centraal 18.52 uur richting Den Bosch)
Deze variant had graag bij de vorige trein gezien, dan had ik nog met die mee gekund

Reizigers zien het fluitsignaal vaak als aankondiging van een laatste instapmogelijkheid. Maar een fluitsignaal als de reizigers nog instappen is niet altijd even prettig.
PHS is waanzin, NS heeft al niet voldoende materieel voor de huidige treindienst laat staan voor extra treinen.
Het gevolg van PHS zal wel zijn dat er vaker kortere treinen gaan rijden. Trein vol? Neem lekker de volgende. Dat wordt vooral erg duur doordat je dan veel meer machinisten nodig hebt.
En dat is nog los van de buitensporige kosten voor de infrastructuur die gemaakt moeten worden voor PHS. Het CPB adviseerde de politieke partijen vorige week niet voor niets om niet meer te investeren in grote spoorwegprojecten (PHS, ERTMS, grote stationsprojecten, nieuwe lijnen, etc.) omdat het geld daarvoor nooit en te nimmer wordt terugverdiend.
@kamcon
Dat is wel lastig te onderscheiden: bij het IC-materieel twee fluiten met een verschillende betekenis en bij het sprintermaterieel twee piepen en een fluit met een verschillende betekenis.
Dat is wel lastig te onderscheiden: bij het IC-materieel twee fluiten met een verschillende betekenis en bij het sprintermaterieel twee piepen en een fluit met een verschillende betekenis.
Beetje sneu van de Ns om de reizigers de schuld te geven van de vertragingen ......
Yep, gebeurt zeer regelmatig op Den Haag CS, de akoestiek onder dat lage plafond is fantastisch ! Er wordt gefloten op perron 2 en op perron 1 begint iedereen te hollen (zitten 2 sporen/treinen tussen).
Los daarvan, hoe moet een gemiddelde reiziger weten waar de voorkant en achterkant tot stilstand komen ??
De kwartierdienst van mijn sprinter kan variëren van 1 SLT4 tot SLT6 + SLT4, dat scheelt nogal (gelukkig heb ik een app die de lengte aangeeft, dus kan me goed opstellen).
Dat blijft toch buitengewoon knullig. Op een app is wel te zien welke treinlengte je kunt verwachten. Op het perron is deze informatie niet beschikbaar.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de gemiddelde reiziger zich hier ook maar iets aan gelegen zal laten liggen. Zo lang veel overstaptijden bij NS domweg te krap zijn en veel sprinters buiten Randstad bijv. in het weekend maar om het uur rijden zal er in de praktijk weinig veranderen.
In principe zou de materieelinzet zonder veel moeite beschikbaar zijn voor gebruik in bijvoorbeeld CTA's. Maar zoals vaker geroepen, je moet dat nu niet willen. De kwaliteit van de informatievoorziening is sowieso al niet je-van-het, de kwaliteit van de materieelinzet is nog wat minder je-van-het, dat publiceren moet je niet willen. Eerst de kwaliteit verhogen, daarna groot beschikbaar maken.
Reactie #900. Nog 99 reacties en ik verlaat u allen 🙂
Reactie #900. Nog 99 reacties en ik verlaat u allen 🙂
Juist door de grote fluctuaties in de materieelinzet moet je die die nu juist wel willen publiceren. Wanneer alle treinen volgens de in de jaardienst geplande inzet rijden, is die informatie niet meer belangrijk omdat de treinen dan met een voorspelbare lengte rijden.
Maar dan moet die fluctuerende informatie wel correct zijn.
Een boeiend discussie heren, maar dit topic gaat over de vertrekprocedure. Laten we niet verzanden in een discussie over materieelinzet en of we dit wel of niet moeten tonen, ook al heeft het ergens wellicht een raakvlak.
Krijgen we over een paar maanden een andere campagne met als boodschap dat we weer netjes éérst anderen uit moeten laten stappen, in tegenstelling tot de huidige boodschap dat we zo snel mogelijk in moeten stappen om ruim voor het fluitsignaal binnen te zijn?
De correcte link @TS is trouwens www.ns.nl/fluiten, doorverwijzend naar http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/
De correcte link @TS is trouwens www.ns.nl/fluiten, doorverwijzend naar http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/
Ik voorzie nog veel meer haat richting treinpersoneel, als je nu al kijkt naar de reacties van sommigen. Gisteren begon mijn reisgenoot toevallig vragen te stellen na het zien van bovenstaand filmpje op OBIS, wat resulteerde in een discussie met een man of 10 die in de coupe zaten. De reacties op het filmpje en het 'nieuwe' beleid waren niet bepaald positief.
Wachten met instappen ben ik vrij eenvoudig in, maak mezelf breed en klaar. Tikkeltje asociaal misschien, maar so be it. Als uitstapper dan he.
Wachten met instappen ben ik vrij eenvoudig in, maak mezelf breed en klaar. Tikkeltje asociaal misschien, maar so be it. Als uitstapper dan he.
De discussie is juist wel relevant, voor al die reizigers die door de NS weggefloten worden. De NS zegt tegen de reiziger: "Hoe kan ik er bij drukte voor zorgen dat ik op tijd in de trein zit?: Aan het begin en het eind van de trein is het vaak mogelijk om snel in en uit te stappen. Daar is vaak ook meer ruimte in de trein en dus meer kans om te zitten. Ga voordat de trein aankomt, alvast op die plek op het perron staan." http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/
Hoe moet de reiziger weten waar op het perron het begin of het eind van de trein komt te staan. Dat weten we niet, dus worden we met veel irritatie nog steeds als overbodige last behandeld die niet in mag stappen wanneer een trein te laat binnenkomt.
Dat is erg slecht meetbaar, want als de materieelbalans niet klopt dan zijn er weinig databases om mee te vergelijken, op handmatig alle treinen gaat noteren na.
Hebben we nergens assentellers in Nederland?
Juist, jij snapt 'm, zoals altijd 😛
In de NS Xtra app staat in 95% van de gevallen bij elke trein hoeveel karretjes er zijn. Ik vraag me ook al maanden af waarom die info niet op de borden op de perrons wordt getoond.
En in aansluiting op een "gunstige" plek zoeken op het perron, zou het dan fijn zijn als de machinist ook daadwerkelijk weet te stoppen bij het bordje met de lengte van de trein (die blauwe vierkante bordjes met witte rand). Als een trein 8 bakken heeft en de machinist stop bij 6, is dat 50 meter verschil en erg druk in de eerste bak. Eigen schuld dat in- en uitstappen langer duurt.
En in aansluiting op een "gunstige" plek zoeken op het perron, zou het dan fijn zijn als de machinist ook daadwerkelijk weet te stoppen bij het bordje met de lengte van de trein (die blauwe vierkante bordjes met witte rand). Als een trein 8 bakken heeft en de machinist stop bij 6, is dat 50 meter verschil en erg druk in de eerste bak. Eigen schuld dat in- en uitstappen langer duurt.
Het is inderdaad een samenstel van factoren waardoor de punctualiteit verbeterd zou kunnen worden zonder grote investeringen. Informatie aan de reizigers over de treinlengte lijkt me uiterst zinvol.
Iets dat niet eenvoudig te verbeteren is de opeenhoping van reizigers aan bijvoorbeeld de achterkant van de trein omdat ze op hun bestemming zo dicht mogelijk bij de trap willen uitstappen. Eindhoven is daar een voorbeeld van. Wanneer je in Utrecht instapt aan de voorzijde van de trein laat je het de volgende reis wel uit je hoofd om dat nog een keer te doen als je 300m moet lopen naar de trap en mag aansluiten bij een drom reizigers die al op de trap staan.
Iets dat niet eenvoudig te verbeteren is de opeenhoping van reizigers aan bijvoorbeeld de achterkant van de trein omdat ze op hun bestemming zo dicht mogelijk bij de trap willen uitstappen. Eindhoven is daar een voorbeeld van. Wanneer je in Utrecht instapt aan de voorzijde van de trein laat je het de volgende reis wel uit je hoofd om dat nog een keer te doen als je 300m moet lopen naar de trap en mag aansluiten bij een drom reizigers die al op de trap staan.
Het probleem in Eindhoven: te krappe aansluitingen waardoor je wel gedwongen bent achteraan in te stappen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.