Fluiten = niet meer instappen. Stap in vóór het fluitsignaal!



Toon eerste bericht

103 reacties

Ik kom te weinig in Amr om conclusies te kunnen trekken, maar dit is de locatie waar de trein zegt gestaan te hebben tijdens deze haltering:

https://www.google.nl/maps/place/52%C2%B038'17.1%22N+4%C2%B044'22.2%22E/@52.6380369,4.738655,318m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d52.6380907!4d4.7394991?hl=nl


Beetje late reactie maar, locatie lijkt niet te kloppen, immers spoor 6 is geen perronspoor te Alkmaar @Henk_NL
Reputatie 7
Badge +3
Vanavond een nieuwe variant van het 'fluiten/nietinstappen-principe meegemaakt.
Conducteur fluit. Kijkt, sluit deuren op 1 na, ziet nog iemand aankomen, fluit nogmaals en laat dan zo'n 20 mensen instappen. (sprinter Utrecht centraal 18.52 uur richting Den Bosch)

Deze variant had graag bij de vorige trein gezien, dan had ik nog met die mee gekund 😉
Reizigers zien het fluitsignaal vaak als aankondiging van een laatste instapmogelijkheid. Maar een fluitsignaal als de reizigers nog instappen is niet altijd even prettig.
PHS is waanzin, NS heeft al niet voldoende materieel voor de huidige treindienst laat staan voor extra treinen.
Reputatie 7
Badge +3
Het gevolg van PHS zal wel zijn dat er vaker kortere treinen gaan rijden. Trein vol? Neem lekker de volgende. Dat wordt vooral erg duur doordat je dan veel meer machinisten nodig hebt.
Reputatie 4
Dat wordt vooral erg duur doordat je dan veel meer machinisten nodig hebt.
En dat is nog los van de buitensporige kosten voor de infrastructuur die gemaakt moeten worden voor PHS. Het CPB adviseerde de politieke partijen vorige week niet voor niets om niet meer te investeren in grote spoorwegprojecten (PHS, ERTMS, grote stationsprojecten, nieuwe lijnen, etc.) omdat het geld daarvoor nooit en te nimmer wordt terugverdiend.
@kamcon
Dat is wel lastig te onderscheiden: bij het IC-materieel twee fluiten met een verschillende betekenis en bij het sprintermaterieel twee piepen en een fluit met een verschillende betekenis.
Beetje sneu van de Ns om de reizigers de schuld te geven van de vertragingen ......
Reputatie 5
Ook als er aan beide zijden van een perron een trein staat en je komt aanlopen, is lang niet altijd duidelijk voor welke trein er gefloten wordt.
Yep, gebeurt zeer regelmatig op Den Haag CS, de akoestiek onder dat lage plafond is fantastisch ! Er wordt gefloten op perron 2 en op perron 1 begint iedereen te hollen (zitten 2 sporen/treinen tussen).

Aan het begin en het einde van mijn trein is meestal juist geen plaats meer.
Los daarvan, hoe moet een gemiddelde reiziger weten waar de voorkant en achterkant tot stilstand komen ??
De kwartierdienst van mijn sprinter kan variëren van 1 SLT4 tot SLT6 + SLT4, dat scheelt nogal (gelukkig heb ik een app die de lengte aangeeft, dus kan me goed opstellen).
Reputatie 7
Badge +3
Dat blijft toch buitengewoon knullig. Op een app is wel te zien welke treinlengte je kunt verwachten. Op het perron is deze informatie niet beschikbaar.
Reputatie 4
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de gemiddelde reiziger zich hier ook maar iets aan gelegen zal laten liggen. Zo lang veel overstaptijden bij NS domweg te krap zijn en veel sprinters buiten Randstad bijv. in het weekend maar om het uur rijden zal er in de praktijk weinig veranderen.
In principe zou de materieelinzet zonder veel moeite beschikbaar zijn voor gebruik in bijvoorbeeld CTA's. Maar zoals vaker geroepen, je moet dat nu niet willen. De kwaliteit van de informatievoorziening is sowieso al niet je-van-het, de kwaliteit van de materieelinzet is nog wat minder je-van-het, dat publiceren moet je niet willen. Eerst de kwaliteit verhogen, daarna groot beschikbaar maken.

Reactie #900. Nog 99 reacties en ik verlaat u allen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Juist door de grote fluctuaties in de materieelinzet moet je die die nu juist wel willen publiceren. Wanneer alle treinen volgens de in de jaardienst geplande inzet rijden, is die informatie niet meer belangrijk omdat de treinen dan met een voorspelbare lengte rijden.
Maar dan moet die fluctuerende informatie wel correct zijn.
Een boeiend discussie heren, maar dit topic gaat over de vertrekprocedure. Laten we niet verzanden in een discussie over materieelinzet en of we dit wel of niet moeten tonen, ook al heeft het ergens wellicht een raakvlak.
Krijgen we over een paar maanden een andere campagne met als boodschap dat we weer netjes éérst anderen uit moeten laten stappen, in tegenstelling tot de huidige boodschap dat we zo snel mogelijk in moeten stappen om ruim voor het fluitsignaal binnen te zijn?

De correcte link @TS is trouwens www.ns.nl/fluiten, doorverwijzend naar http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/
Ik voorzie nog veel meer haat richting treinpersoneel, als je nu al kijkt naar de reacties van sommigen. Gisteren begon mijn reisgenoot toevallig vragen te stellen na het zien van bovenstaand filmpje op OBIS, wat resulteerde in een discussie met een man of 10 die in de coupe zaten. De reacties op het filmpje en het 'nieuwe' beleid waren niet bepaald positief.

Wachten met instappen ben ik vrij eenvoudig in, maak mezelf breed en klaar. Tikkeltje asociaal misschien, maar so be it. Als uitstapper dan he.
Reputatie 4
Een boeiend discussie heren, maar dit topic gaat over de vertrekprocedure. Laten we niet verzanden in een discussie over materieelinzet en of we dit wel of niet moeten tonen, ook al heeft het ergens wellicht een raakvlak.
De discussie is juist wel relevant, voor al die reizigers die door de NS weggefloten worden. De NS zegt tegen de reiziger: "Hoe kan ik er bij drukte voor zorgen dat ik op tijd in de trein zit?: Aan het begin en het eind van de trein is het vaak mogelijk om snel in en uit te stappen. Daar is vaak ook meer ruimte in de trein en dus meer kans om te zitten. Ga voordat de trein aankomt, alvast op die plek op het perron staan." http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen/

Hoe moet de reiziger weten waar op het perron het begin of het eind van de trein komt te staan. Dat weten we niet, dus worden we met veel irritatie nog steeds als overbodige last behandeld die niet in mag stappen wanneer een trein te laat binnenkomt.
Dat is erg slecht meetbaar, want als de materieelbalans niet klopt dan zijn er weinig databases om mee te vergelijken, op handmatig alle treinen gaat noteren na.
Hebben we nergens assentellers in Nederland?
Juist, jij snapt 'm, zoals altijd 😛
Reputatie 3
In de NS Xtra app staat in 95% van de gevallen bij elke trein hoeveel karretjes er zijn. Ik vraag me ook al maanden af waarom die info niet op de borden op de perrons wordt getoond.

En in aansluiting op een "gunstige" plek zoeken op het perron, zou het dan fijn zijn als de machinist ook daadwerkelijk weet te stoppen bij het bordje met de lengte van de trein (die blauwe vierkante bordjes met witte rand). Als een trein 8 bakken heeft en de machinist stop bij 6, is dat 50 meter verschil en erg druk in de eerste bak. Eigen schuld dat in- en uitstappen langer duurt.
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad een samenstel van factoren waardoor de punctualiteit verbeterd zou kunnen worden zonder grote investeringen. Informatie aan de reizigers over de treinlengte lijkt me uiterst zinvol.

Iets dat niet eenvoudig te verbeteren is de opeenhoping van reizigers aan bijvoorbeeld de achterkant van de trein omdat ze op hun bestemming zo dicht mogelijk bij de trap willen uitstappen. Eindhoven is daar een voorbeeld van. Wanneer je in Utrecht instapt aan de voorzijde van de trein laat je het de volgende reis wel uit je hoofd om dat nog een keer te doen als je 300m moet lopen naar de trap en mag aansluiten bij een drom reizigers die al op de trap staan.
Reputatie 4
Iets dat niet eenvoudig te verbeteren is de opeenhoping van reizigers aan bijvoorbeeld de achterkant van de trein omdat ze op hun bestemming zo dicht mogelijk bij de trap willen uitstappen. Eindhoven is daar een voorbeeld van. Wanneer je in Utrecht instapt aan de voorzijde van de trein laat je het de volgende reis wel uit je hoofd om dat nog een keer te doen als je 300m moet lopen naar de trap en mag aansluiten bij een drom reizigers die al op de trap staan.
Het probleem in Eindhoven: te krappe aansluitingen waardoor je wel gedwongen bent achteraan in te stappen.
Reputatie 1
Ik zat vanmorgen in de trein hier nog eens over na te denken, Ik heb regelmatig een redelijk krappe overstap maar probeer dan toch nog naar het rustigste stuk van de trein te lopen. vaak met gevolg dat de conducteur, als hij/zij wilt vertrekken fluit voordat ik bij mijn gewenste plek ben, ik stap dan zo snel mogelijk in en we kunnen zonder extra vertraging vertrekken met mij zo dicht mogelijk bij de rustige kant.
Nu we niet meer in mogen stappen na het fluitsignaal heb ik 2 opties, 1)ik waag het er op en mag misschien niet mee 2)ik stap meteen bij de trap, het drukste gedeelte, in. Alle twee de opties zijn niet echt handig!!

Reageer