beantwoord

Fluiten voordat iedereen is ingestapt.

• 7 december 2017
  • 20 reacties
  • 403 Bekeken

Reputatie 2
De Intercity van Eindhoven naar Den Haag Centraal, 7 december 2017, vertrektijd 15.38 station Den Haag Hollands Spoor. De trein staat nog geen 10 seconden stil en de conducteur fluit alweer, terwijl bij meerdere deuren nog mensen bezig zijn met instappen. Er stonden bij de deur waar ik stond nog zeker 5 mensen die naar binnen wilden. Heel tegenstrijdig als anderzijds gezegd wordt dat bij instappen wanneer al gefloten is, een boete van een paar honderd euro kan volgen,
icon

Beste antwoord door Robert B 7 december 2017, 18:47

Volgens https://www.ovtijden.com/avtdag/GV/20171207 is hij om 15:38:19 vertrokken, dus ietsje te laat zelfs.

En volgens https://www.ovtijden.com/arnu/rl/1148/2017-12-07T15:38:00+0100 is hij om 15:37 (ook op tijd) aangekomen.

Je hebt dus mininaal een minuut gehad om in te stappen. Da's wel krap natuurlijk, maar volgens schema. Conducteur had beter even later kunnen fluiten natuurlijk (nadat die 5 mensen ingestapt waren).
Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3
Volgens https://www.ovtijden.com/avtdag/GV/20171207 is hij om 15:38:19 vertrokken, dus ietsje te laat zelfs.

En volgens https://www.ovtijden.com/arnu/rl/1148/2017-12-07T15:38:00+0100 is hij om 15:37 (ook op tijd) aangekomen.

Je hebt dus mininaal een minuut gehad om in te stappen. Da's wel krap natuurlijk, maar volgens schema. Conducteur had beter even later kunnen fluiten natuurlijk (nadat die 5 mensen ingestapt waren).
Nee de conducteur had later moeten fluiten, want nu was de veiligheid weer in het geding. De conducteur moet op het matje worden geroepen.
Reputatie 4
Je hebt dus mininaal een minuut gehad om in te stappen.
Met welke rekensom komt u op minimaal een minuut?

Wat als de trein om 15:37:59 aankomt en 15:38:19 vertrekt? Dat is 20 seconden, daar moet nog de tijd vanaf gehaald worden dat de conducteur heeft gefloten.

De OP zegt 10 seconden, dus dat is minimaal 10 seconden instaptijd.
Even serieus een wachttijd op Den Haag HS van 1 minuut. Volgens mij toch één van de drukkere stations in Nederland. Ronduit belachelijk. Ik zie overigens een trend. Vandaag in Eindhoven, Den Haag en Beverwijk mensen op het perron achtergelaten door een onoplettende conducteur. Zou door de ingewikkelde roosters zomaar om één en dezelfde persoon kunnen gaan. (maakte dit zelf vanmiddag om 17.47 uur mee in Beverwijk, zie ander topic) NS is goed in het rijden van treintjes, Dat er ook nog mensen in die treinen mee moeten is alleen heel vervelend.
Ik heb hierover vandaag (en in het verleden) al meerdere topics voorbij zien komen inderdaad. De conducteur heeft zich natuurlijk aan de vertrektijden te houden en maakt op dat moment een afweging wanneer hij/zij fluit en de deuren sluit. Dat er op dat moment nog mensen voor staan om in te stappen die niet meer mee kunnen is op z'n zachtst gezegd vervelend. Het lijkt jammer genoeg te blijven gebeuren. Of het in dit geval dezelfde conducteur was zou ik niet durven zeggen maar het is duidelijk dat we hier weer wat scherper op moeten zijn.
Op basis van die data kan je dat sommetje niet zo maken helaas 🙂
Reputatie 6
Het materieel van deze treinserie heeft ook nog eens onhandig smalle deuren waardoor uit- en instappen toch al niet snel verloopt.
Ik heb hierover vandaag (en in het verleden) al meerdere topics voorbij zien komen inderdaad. De conducteur heeft zich natuurlijk aan de vertrektijden te houden en maakt op dat moment een afweging wanneer hij/zij fluit en de deuren sluit. Dat er op dat moment nog mensen voor staan om in te stappen die niet meer mee kunnen is op z'n zachtst gezegd vervelend. Het lijkt jammer genoeg te blijven gebeuren. Of het in dit geval dezelfde conducteur was zou ik niet durven zeggen maar het is duidelijk dat we hier weer wat scherper op moeten zijn.

Mag ik dit antwoord nogal eufemistisch vinden (we moeten hier weer wat scherper op zijn). Als er iemand beklemd raakt door zo'n actie en bijvoorbeeld een been verliest? Ja sorry hoor: we zullen in het vervolg wat scherper zijn.....
Ik vind de reactie niet kunnen, het is niet vervelend, zeg gewoon dat het onveilig is.

En hoe gaat NS hier scherper op zijn ? De conducteur wordt niet eens aangesproken op zijn gedrag. Ja dan blijft het gebeuren.
Badge +3
Met welke rekensom komt u op minimaal een minuut?

De OP zegt 10 seconden, dus dat is minimaal 10 seconden instaptijd.

Je hebt gelijk, want als ik op mijn taxi BCT (boordcomputer) pauze ingeef (min. 15 minuten verplicht) moet ik ook 16 minuten aanhouden...

Want aanvang 15:37:59 (BCT geeft 15:37 aan) en einde 15:52:01 (BCT geeft 15:52 aan) is voor de IL&T inspectie ook maar inderdaad 14 minuten en 2 seconden, dus ben ik in overtreding en kan dat mij bij controle een fikse boete opleveren (en mijn werkgever zijn dure vergunning verliezen)...

Maar Henk_NL kan het wel nauwkeuriger zien, die stop op HS (Gv) rond 15:38.
We hebben momenteel geen materieel rondrijden wat deursignalen geeft (oke, oke, SNG in proef) dus nee, ik zou enkel kunnen kijken naar de tijden van aankomst/vertrek qua GPS-logging. Maar dan zit je nog met de vraag wanneer de vertrekprocedure gestart is, en dat is hier nou net het boeiende.
Reputatie 7
Badge +3
Maar op basis van de tijd dat een trein weer in beweging komt kun je niet zeggen hoe laat er gefloten is en de deuren dicht zijn gegaan.

Ik heb bv zelf op Delft bij zo'n 1100 meerdere keren gezien dat nadat de laatste deur eenmaal dicht was het nog wel even duurde (in ieder merkbaar langer dan bij een sprinter of andere IC serie) voor het geval in beweging kwam.
Soms was dat tot wel 30 seconden of een enkele keer zelfs bijna een minuut. Dan heb je dus de tijd dat de vertrekprocedure kost plus deze tijd voordat de trein daadwerkelijk begint te rijden. Dan is zo'n minuut snel voorbij.
Reputatie 4
Ik heb hierover vandaag (en in het verleden) al meerdere topics voorbij zien komen inderdaad.
De discussie is al minimaal een jaar gaande.

Ik ben blij dat de overstaptijd op Utrecht CS tussen spoor 5 en 7 naar 2 minuten is gegaan, want die tijd is ook echt nodig. Hopelijk gaat dat voor alle stations gelden, veiligheid boven alles.

De conducteur moet veiligheid waarborgen, wat in dit geval niet is gebeurd.
Mee eens.

Het gaat er ook niet om of de trein wel of niet te vroeg of op tijd vertrok, een conducteur moet altijd wachten tot de mensen die er al staan ingestapt zijn.
Reputatie 6
Maar op basis van de tijd dat een trein weer in beweging komt kun je niet zeggen hoe laat er gefloten is en de deuren dicht zijn gegaan.

Ik heb bv zelf op Delft bij zo'n 1100 meerdere keren gezien dat nadat de laatste deur eenmaal dicht was het nog wel even duurde (in ieder merkbaar langer dan bij een sprinter of andere IC serie) voor het geval in beweging kwam.
Soms was dat tot wel 30 seconden of een enkele keer zelfs bijna een minuut. Dan heb je dus de tijd dat de vertrekprocedure kost plus deze tijd voordat de trein daadwerkelijk begint te rijden. Dan is zo'n minuut snel voorbij.

Ik neem deze trein vaak in Delft (richting Rotterdam) en soms staat deze nog wel een minuut, nadat het fluitsignaal geklonken heeft, te wachten totdat het tijd is te vertrekken.
Reputatie 6
Mee eens.

Het gaat er ook niet om of de trein wel of niet te vroeg of op tijd vertrok, een conducteur moet altijd wachten tot de mensen die er al staan ingestapt zijn.

Zo zou het moeten zijn maar het lijkt erop dat er maar één focus is: op tijd vertrekken. Dat reizigers dan soms achterblijven is vervelend maar omdat er tijd moet worden vertrokken om het (sneue) sneeuwbaleffect te voorkomen worden reizigers tegenwoordig als een vervelende bijkomstigheid gezien.
Reputatie 7
Badge +3

Ik neem deze trein vaak in Delft (richting Rotterdam) en soms staat deze nog wel een minuut, nadat het fluitsignaal geklonken heeft, te wachten totdat het tijd is te vertrekken.

Dat is dus precies wat ik ook constateer.
Dan heb je dus de vertrekprocedure van zeg 30 seconden (fluiten, sleutelen, checken en laatste deur dicht) + nog eens 30 seconden.
Wanneer de trein dan dus om 15.37 aankomt en om 15.38.19 vertrekt dan blijft er inderdaad bar weinig tijd over om in te stappen.

Wellicht is er wel een reden voor dat langere wachten, dat die Traxxen gewoon wat meer tijd nodig hebben. Maar het moet dan niet zo zijn dat daardoor gefloten wordt wanneer mensen die al netjes op tijd stonden e wachten nog aan het instappen zijn. Zeker op HS zijn reizigers gewend dat treinen iets langer stil staan.
Badge
Of men nou een langere wachttijd gewend is of niet, maakt in deze helemaal geen klap uit. Als mensen die reeds bij aankomst op het perron klaarstonden, nog bezig zijn met instappen, dan fluit je niet. Punt.
Fluiten als aansporing in deze situatie is ook volkomen nutteloos. Mensen gaan niet ineens twee keer zo snel instappen door dat fluitje. Kan niet.
Het moet nog eens voorkomen dat reizigers die volkomen onbekend zijn met al die fluitjes, in paniek raken en gaan duwen vanaf het perron. Dat zorgt alleen maar voor gevaarlijke situaties en dus een hoog risico op vertraging. Fluiten terwijl een grote stroom nog bezig is om in te stappen, werkt zo eerder averechts.
Fluiten als aansporing om te spreiden, werkt ook voor geen meter. Als er wordt gefloten, gaan mensen echt niet nog ineens een andere deur opzoeken. Je weet maar al te goed dat de trein dan makkelijk voor je neus kan wegrijden, je goede bedoelingen ten spijt.
Reputatie 4
Het was gisteren in Haarlem nog een stapje erger met de trein van 18:45 komende uit Amsterdam richting zandvoort. Meer dan de helft van de overvolle coupe was nog niet eens uitgestapt terwijl er al gefloten werd. De hoeveelheid reizigers door die ene deur werd daarbij wel verergert door een defecte deur aan de andere kant van de coupe, maar dat hoort een conducteur te weten.
Reputatie 7
Badge

Mag ik dit antwoord nogal eufemistisch vinden (we moeten hier weer wat scherper op zijn). Als er iemand beklemd raakt door zo'n actie en bijvoorbeeld een been verliest? Ja sorry hoor: we zullen in het vervolg wat scherper zijn.....

Ik vind anders dat Denice het vrij helder heeft uitgelegd hoor. 🙂

Reageer