beantwoord

Formule 1 Zandvoort

  • 25 August 2021
  • 28 reacties
  • 811 Bekeken

Ik moet naar Amsterdam centraal op zondag terwijl er formule 1 is. wanneer is het druk zodat ik kan reizen als het rustig is?

icon

Beste antwoord door Momo 25 August 2021, 17:51

Bekijk origineel

28 reacties

Welkom op onze NS Community Relenisa. Wanneer moet je per se in Amsterdam zijn? 

Ik neem aan dat de reizigers voor de Formule 1 er willen zijn als het begint, dus ik zou sowieso een tijd daarna kiezen. Het kan dan alsnog wel druk zijn met mensen die wat later gaan.

ik wil 16:30 weer naar huis toe, woon in Amersfoort. De race begint om 15:00. zou het rustig zijn om rond half twee te gaan?

Reputatie 7
Badge +3

Half twee is zo ongeveer de uiterste tijd dat mensen die om 15:00 op het circuit willen zijn moeten vertrekken vanaf Amersfoort (of als ze van verder weg komen ter hoogte van Amersfoort moeten zijn). Maar er zijn natuurlijk ook allerlei andere activiteiten al eerder op de dag en de meeste bezoekers zullen die waarschijnlijk ook wel willen zien. De echte drukte zal dus denk ik in de ochtend zijn.

Check voor vertrek wel de reisplanner aangezien er flink wat wordt aangepast qua dienstregeling.

dank jullie wel!

Ik ga samen met mijn zoontje 3 en 4 sept naar de formule 1 in Zandvoort. Hier wachten wij al 3 jaar op en na een zware periode zijn wij hier echt aan toe. Alles is geregeld maar nu hoor ik in het nieuws dat de NS gaat staken en vanaf september wordt dat landelijk. Het geeft mij wel zorgen omdat ik bang ben dat de treinen dan niet rijden. Wij reizen van Leiden naar Zandvoort. Is het terecht dat ik mij zorgen maak of wordt er op deze dagen niet gestaakt.

Reputatie 7
Badge +1

Vanuit Leiden zijn er sowieso natuurlijk ook nog wel wat andere mogelijkheden om in Zandvoort te komen. (Bus). Maar dat gezegd hebben verwacht ik geen staking in het F1 weekend omdat de vakbonden volgens mij dan wel heel veel mensen tegen zich in het harnas jagen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me niet herinneren dat er ooit in het weekend gestaakt is. Vooralsnog zou ik me over de zaterdag en de zondag geen zorgen maken. Vrijdag zou een probleem kunnen worden als er een landelijke staking wordt afgekondigd.

Ik zou de komende week het nieuws in de gaten houden.

Reputatie 7
Badge +3

Wat gister bekend werd is dat de estafette stakingen zullen zijn op 24, 26, 29, 30 en 31 augustus. Daarbij wordt er dus al niet in het weekend gestaakt. En volgens mij las ik ook ergens dat als dat geen goed cao bod oplevert dat men dan de week erna landelijk gaat staken.  Dan zou je dus al weer na het weekend en na de F1 zitten. 

Edit, dat las ik hier.

In het weekend wordt zelden gestaakt. Maar sowieso zal de stakingsbereidheid heel laag zijn op zo'n weekend met een enorm groot en belangrijk evenement. De bonden zullen zich daar ook niet aan branden want dan is echt alle goodwill en begrip weg.

Ik zou me geen zorgen maken om dat weekend

Reputatie 7
Badge

Is de reden dat er nooit in het weekend gestaakt wordt niet dat men daar - door minder reizigers - te weinig overlast mee creëert? Dat argument zou in een weekend als dit natuurlijk een stuk minder gelden.

Reputatie 5

In het weekend wordt zelden gestaakt. Maar sowieso zal de stakingsbereidheid heel laag zijn op zo'n weekend met een enorm groot en belangrijk evenement. De bonden zullen zich daar ook niet aan branden want dan is echt alle goodwill en begrip weg.

Ik zou me geen zorgen maken om dat weekend

Nou, dat is fraai. Als een aantal tokken op hun vrije dag met de trein willen om naar auto's te gaan kijken, willen de bonden niet staken omdat ze bang zijn dat ze dan geen ’goodwill en begrip’ meer krijgen. Maar die mensen die doordeweeks gewoon naar hun werk/studie moeten en vaak niet over alternatief vervoer beschikken bij een staking, die bekijken het blijkbaar maar?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom niet met de vinger naar NS wijzen? NS heeft de sleutel in handen om met een bod te komen dat door de bonden geaccepteerd wordt waardoor er geen reden is om te staken.

NS weet al maanden dat er onrust is en doet niets zichtbaars om de zorgen van het personeel weg te nemen.

Waarom niet met de vinger naar NS wijzen? NS heeft de sleutel in handen om met een bod te komen dat door de bonden geaccepteerd wordt waardoor er geen reden is om te staken.

Ja, met die redenering kun je ook 50% eisen en vervolgens zeggen dat de werkgever het schuld is omdat die niet betaalt. Wat er in dit geval speelt is dat personeel en vakbonden onredelijke eisen stellen. 

Reputatie 7
Badge +3

Toch werkt dat zo in CAO-overleggen. Daar kan @Tamzin het niet mee eens zijn maar in de echte wereld gaat dat nu eenmaal zo. Het is niet aan @Tamzin om te bepalen wat onredelijke eisen zijn.

Reputatie 4

In het weekend wordt zelden gestaakt. Maar sowieso zal de stakingsbereidheid heel laag zijn op zo'n weekend met een enorm groot en belangrijk evenement. De bonden zullen zich daar ook niet aan branden want dan is echt alle goodwill en begrip weg.

Ik zou me geen zorgen maken om dat weekend

Nou, dat is fraai. Als een aantal tokken op hun vrije dag met de trein willen om naar auto's te gaan kijken, willen de bonden niet staken omdat ze bang zijn dat ze dan geen ’goodwill en begrip’ meer krijgen. Maar die mensen die doordeweeks gewoon naar hun werk/studie moeten en vaak niet over alternatief vervoer beschikken bij een staking, die bekijken het blijkbaar maar?

Een ding weet ik in ieder geval zeker: als je autosportfans voor “tokken” gaat uitschelden dan helpt dat niet om sympathie te genereren voor mensen die geen alternatief vervoer hebben. Eerder het tegendeel.

Reputatie 5

In het weekend wordt zelden gestaakt. Maar sowieso zal de stakingsbereidheid heel laag zijn op zo'n weekend met een enorm groot en belangrijk evenement. De bonden zullen zich daar ook niet aan branden want dan is echt alle goodwill en begrip weg.

Ik zou me geen zorgen maken om dat weekend

Nou, dat is fraai. Als een aantal tokken op hun vrije dag met de trein willen om naar auto's te gaan kijken, willen de bonden niet staken omdat ze bang zijn dat ze dan geen ’goodwill en begrip’ meer krijgen. Maar die mensen die doordeweeks gewoon naar hun werk/studie moeten en vaak niet over alternatief vervoer beschikken bij een staking, die bekijken het blijkbaar maar?

Een ding weet ik in ieder geval zeker: als je autosportfans voor “tokken” gaat uitschelden dan helpt dat niet om sympathie te genereren voor mensen die geen alternatief vervoer hebben. Eerder het tegendeel.

Ik bedoelde het eigenlijk niet eens negatief; meer zoals ‘the common man’, ‘mensen die slechts incidenteel/voor vrije tijdsdoeleinden met de trein reizen’, maar u heeft gelijk dat het er wat bot opgeschreven staat.

Reputatie 7
Badge +3

De NS heeft besloten om op 3 september tussen 14.15 uur en 20.30 uur geen treinen te laten stoppen op de stations Bijlmer ArenA, Holendrecht en een deel van Duivendrecht. Het vervoersbedrijf verwacht "topdrukte" vanwege onder meer de Nederlandse Grand Prix in Zandvoort. De NS zegt daardoor de veiligheid van reizigers niet te kunnen garanderen.

https://www.nu.nl/binnenland/6219765/ns-kan-drukte-in-weekend-van-grand-prix-en-voetbal-niet-aan-slaat-deel-amsterdam-over.html

 

Reputatie 6

De NS heeft besloten om op 3 september tussen 14.15 uur en 20.30 uur geen treinen te laten stoppen op de stations Bijlmer ArenA, Holendrecht en een deel van Duivendrecht. Het vervoersbedrijf verwacht "topdrukte" vanwege onder meer de Nederlandse Grand Prix in Zandvoort. De NS zegt daardoor de veiligheid van reizigers niet te kunnen garanderen.

https://www.nu.nl/binnenland/6219765/ns-kan-drukte-in-weekend-van-grand-prix-en-voetbal-niet-aan-slaat-deel-amsterdam-over.html

 

Dit noem ik een slecht staaltje omgevingsmanagement. Regeren is vooruitzien doen we niet aan... Hoe lang weten we dat de Grand Prix naar Zandvoort komt? En wanneer is die voetbalwedstrijd ingepland?

55.000 mensen in de arena, 110.000 op Zandvoort, 20.000 in de ziggo dome en 5000 in afas. Waarbij je dus 80.000 mensen vraagt alternatief vervoer te regelen naar de Bijlmer. Dat redt de GVB niet.

Reputatie 6
Badge

Anderhalve maand geleden schreef de Volkrant al over deze dag. Het domino-effect van het personeelstekort bij de NS: minder treinen en roofbouw op het personeel (volkskrant.nl) NS was toen ‘in gesprek’ met de KNVB over de voetbalwedstrijd. Klaarblijkelijk is daar niets uitgekomen. Dat is spijtig. Regeren is inderdaad vooruitzien, maar ik vraag mij af wie hier nu de meeste schuld heeft. Anderhalve maand geleden was dus al bekend dat de planning van de KNVB voor NS niet paste met de planning van de Formule 1 (en die was veel eerder bekend dan die van de KNVB). En de KNVB wilde van geen wijken weten. Tja, ik snap de uitkomst dan wel, hoe spijtig ook.

Reputatie 4

En om nog leuker te maken dan is ook wereld haven dagen in Rotterdam.

Ik zou als jullie was dat hoekje Amsterdam Zandvoort en Rotterdam maar dat weekend vermijden 

Badge +3

Haha, gewoon op 3 september tussen 14:00 en 20:00 géén treinen van/naar Zandvoort voor die 110.000 incidentele reizigers, die gaan dan maar eerder op de dag heen, of later terug.

Dan kan de rest (die 80.000) gewoon in dat tijdslot richting ArenA/Ziggo/AFAS en zijn de (vaste) reizigers die rond Bijlmer/Duivendrecht werken of wonen ook ‘blij’ (en kunnen de GVB metro’s ook gewoon stoppen daar).

Probleem opgelost 🤣

Wie heeft de NS verplicht om op elk moment naar Zandvoort te rijden en niet de ‘beste reizigers’ (ik zou graag naar Bijlmer willen) te bedienen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap alleen niet waarom het nou gelijk weer zo drastisch moet. Je zou de treinen vanuit Utrecht daar toch wel kunnen laten stoppen? Dan kan in elk geval een (groot) deel van het concert- en voetbalpubliek wel gewoon de heenreis maken. Terug is voor de concertgangers sowieso geen probleem, want dat is pas na 20.30 uur. De voetbalsupporters kunnen dan na afloop eventueel wel naar Amsterdam Centraal reizen en daar overstappen.
Een paar jaar geleden waren er voor het eerst tegelijk grote evenementen in de Arena, Ziggo Dome en Afas Live. NS was toen juist nog zo trots dat het ze ging lukken om iedereen te vervoeren. Wir schaffen das. Het lijkt nu soms dat het ontbreekt aan creativiteit, wat je ook ziet bij verstoringen of weersomstandigheden. Er wordt naar mijn idee te snel gezegd: Dan maar helemaal niks.

Reputatie 7
Badge +3

In dit geval wil ik het wel een beetje voor NS opnemen. Er zijn afspraken gemaakt over het Grand Prix-weekend. De KNVB was uiteraard op de hoogte van deze afspraken en heeft niet willen luisteren en toch een wedstrijd gepland in de ArenA. 

Verder eens met @mrfreeze dat het allemaal wel wat creatiever en flexibeler kan.

Ik ben tijdens vijf/zes Straat Parades in Zurich geweest en dit jaar zijn er 900.000 bezoekers geweest. Iedereen wordt elk jaar vrijwel probleemloos vervoerd in, naar en van een stad die nog niet half zoveel inwoners heeft als Amsterdam. Daarmee vergeleken zijn deze evenementen in en rond Amsterdam echt peanuts 

Maar met al die kleine treinen van NS ga je dat natuurlijk nooit redden. Ik kan me serieus niet herinneren in een trein te hebben gezeten in Nederland die groter was dan de minimumlengte en waar voldoende plek was (zelfs zonder evenementen).

Reputatie 6

Ik snap alleen niet waarom het nou gelijk weer zo drastisch moet. Je zou de treinen vanuit Utrecht daar toch wel kunnen laten stoppen? Dan kan in elk geval een (groot) deel van het concert- en voetbalpubliek wel gewoon de heenreis maken. Terug is voor de concertgangers sowieso geen probleem, want dat is pas na 20.30 uur. De voetbalsupporters kunnen dan na afloop eventueel wel naar Amsterdam Centraal reizen en daar overstappen.
Een paar jaar geleden waren er voor het eerst tegelijk grote evenementen in de Arena, Ziggo Dome en Afas Live. NS was toen juist nog zo trots dat het ze ging lukken om iedereen te vervoeren. Wir schaffen das. Het lijkt nu soms dat het ontbreekt aan creativiteit, wat je ook ziet bij verstoringen of weersomstandigheden. Er wordt naar mijn idee te snel gezegd: Dan maar helemaal niks.

Of je gaat eerder en dan combineren met een dagje Amsterdam. Nu lijkt het vooral te worden afgeschoven op andere vervoerders. 

Reageer