beantwoord

Fout op Mijn NS + geld terug bij vertraging

• 13 maart 2014
  • 4 reacties
  • 625 Bekeken

Hallo,

Op 20 februari was er zoveel vertraging tussen Maastricht en Rotterdam dat Mijn NS aangeeft dat ik niet ben uitgechekt (zie foto - mijn uitcheck in Rotterdam ziet ie als een nieuwe incheck...). Ik wil natuurlijk graag gebruik maken van de geld terug bij vertraging regeling, maar als je je niet uitcheckt, is het op Mijn NS niet mogelijk. Wat kan ik doen?

Groetjes,
Natalia
icon

Beste antwoord door HetisRobbert 13 maart 2014, 18:58

Hallo,

Zoals ik op de foto zie had de uitcheck (Rotterdam) onder de incheck (Maastricht) moeten staan. Je blijft standaard namelijk ongeveer 10 uur ingecheckt. Dat betekend dat ook al heb je vertraging je er nog makkelijk kunt komen. Bovendien weet de OV kaart niet wat jou eindbestemming wordt.

Het beste kun je eventjes contact op te nemen met de NS Klantenservice.

Het zou eventueel mogelijk kunnen zijn dat je op rotterdam aan de verkeerde kant van het poortje hebt gecheckt. (Dan check je namelijk in)...

Groetjes,
NSgids
Bekijk origineel

4 reacties

Hallo,

Zoals ik op de foto zie had de uitcheck (Rotterdam) onder de incheck (Maastricht) moeten staan. Je blijft standaard namelijk ongeveer 10 uur ingecheckt. Dat betekend dat ook al heb je vertraging je er nog makkelijk kunt komen. Bovendien weet de OV kaart niet wat jou eindbestemming wordt.

Het beste kun je eventjes contact op te nemen met de NS Klantenservice.

Het zou eventueel mogelijk kunnen zijn dat je op rotterdam aan de verkeerde kant van het poortje hebt gecheckt. (Dan check je namelijk in)...

Groetjes,
NSgids
Hallo,

Op 20 februari was er zoveel vertraging tussen Maastricht en Rotterdam dat Mijn NS aangeeft dat ik niet ben uitgechekt (zie foto - mijn uitcheck in Rotterdam ziet ie als een nieuwe incheck...). Ik wil natuurlijk graag gebruik maken van de geld terug bij vertraging regeling, maar als je je niet uitcheckt, is het op Mijn NS niet mogelijk. Wat kan ik doen?

Groetjes,
Natalia

Hallo Natalia,

Vreemd dat in beide gevallen staat dat je niet in- of uitgecheckt bent en dat er toch tijdstippen staan waarop je jouw OV-chipkaart kennelijk voor een kaartlezer hebt gehouden.
Ik vraag me af of er wellicht bij het inchecken in Maastricht nog iets anders met jouw kaart aan de hand was. De kaart zou bijv. geblokkeerd kunnen zijn (opheffen studenten reisprodukt, meerdere keren wel in- maar niet uitgecheckt); zomaar enkele voorbeelden waardoor e.e.a. mis zou kunnen gaan.
Dat is op zich wellicht al iets om contact over op te nemen met studentenreisproduct.nl; de uitgever van jouw OV-chipkaart met reisproduct.

Voorts zou je gebruik willen maken van de regeling Geld terug bij vertraging. Je moet dan (buiten jouw schuld) minimaal 30 minuten vertraging hebben opgelopen.
Als ik nu uitga van de tijden die geregistreerd staan in MijnNS, zit er tussen Maastricht en Rotterdam 2:38 uur.
Zoek ik in de reisplanner naar een reis van Maastricht naar Rotterdam met een vertrektijd na 13:55, dan blijkt er om 13:58 een Intercity te vertrekken, waarmee je - na een overstap in Eindhoven om 16:12 op Rotterdam Centraal arriveert.
Voor Rotterdam Centraal als tijd 16:33 genoteerd, dus 21 minuten nadat je volgens het boekje op z'n vroegst - zonder vertraging - in Rotterdam kon arriveren.
Dat blijft dus binnen de 30 minuten die je minimaal als vertraging moet hebben om aanspraak te kunnen maken op die GTBV regeling.

Weliswaar geef jij aan dat jouw uitcheck in Rotterdam als een nieuwe incheck wordt gezien; ik zie dat niet als zodanig op de foto staan. Daar staat alleen dat er niet in- of uitgecheckt is.
Datzelfde geldt voor Maastricht; ook daar is niet in- of uitgecheckt.
Maar in feite wordt in beide gevallen aangegeven dat er noch in- noch uitgecheckt is.
En dat brengt mij op het vermoeden dat om een of andere reden iets niet helemaal in orde is met jouw OV-studentenkaart. Als je op het display gekeken zou hebben, dan zou daar waarschijnlijk hebben gestaan "ongeldige kaart".

Als je al in aanmerking zou komen voor die GTBV regeling zou je bij een vertraging van tussen de 30 en 59 minuten het geweldige bedrag van €2,27 terug krijgen.

Samenvattend zou ik je willen adviseren in eerste instantie jouw OV-studenkaart maar eens te laten controleren bij bijv. een NS Service & Ticket punt. Daar kunnen ze de kaart goed uitlezen en eventueel een uitdraai maken. Wellicht dat als er sprake is van te vaak vergeten uit te checken, dat zij dat ter plekke kunnen corrigeren.
Maar is er iets anders aan de hand met jouw kaart, dan zul je toch richting Studentenreisprodukt moeten, denk ik.

Overigens dien je uiterlijk 6 uur na inchecken weer uit te checken. Gebeurt dat niet, dan ben je - als je op saldo reist - het instaptarief kwijt. Die termijn is dus geen 10 uur zoals NSGids dacht.

Hoop dat mijn uitleg je wat verder op weg kan helpen e.e.a. weer in orde te krijgen.

Succes!
Vr.gr.
Hans

P.S. Vorige week vergelijkbaar geval meegemaakt in de bus. Ook de melding "ongeldige kaart".
Ook die jongedame bleek bij uitlezen van de kaart op een NS Service punt enkele keren niet uitgecheckt te hebben.

6 uur dus dank!
Reputatie 6
Badge +2
Met "Niet in- of uitgecheckt" wordt bedoeld "Niet ingecheckt of niet uitgecheckt", en dus niet "Niet ingecheckt en ook niet uitgecheckt".

Reageer