beantwoord

Foutieve overstapinformatie

• 9 juli 2019
  • 3 reacties
  • 162 Bekeken

Reputatie 4
Het is mij nu twee keer in 1 week opgevallen dat reizigers foutief worden ingelicht over een te halen overstap.

Op 2 juli om 18:15 rolt de IC uit Groningen station Leiden Centraal binnen (2 minuten te laat). Hierdoor komt de overstap van 2 minuten op de IC naar Hollands Spoor in het geding, maar gelukkig meldt de conducteur dat men naar deze IC kan overstappen. Echter, de aansluitende trein sluit stipt om 18:15 de deuren zodat niemand de overstap haalt. Los van het punt of het wenselijk is om 1-2 minuten te wachten (afweging tussen aansluiting op Leiden of Hollands Spoor laten schieten), is het extra zuur wanneer je als reiziger eerst bevestiging krijgt dat je de overstap haalt.

Op 9 juli om 8:26 rolt de IC uit Dordrecht station Amsterdam Zuid binnen (2 minuten te laat). De informatieschermen in de trein geven de overstap op de IC naar Venlo aan, maar ook deze rijdt weg zodra de deuren van onze trein open gaan. Wederom wordt de reiziger foutief ingelicht.

In het eerste geval lijkt mij dat communicatie vooraf tussen conducteurs van beide treinen meer duidelijkheid kan verschaffen richting de reiziger, in het tweede geval zou het scherm bij 2 minuten vertraging de overstap gewoon niet moeten tonen. Wat gaat hier in de toekomst aan gedaan worden?
icon

Beste antwoord door Lies87 9 juli 2019, 17:35

In het eerste geval is het ook vaak een inschattingsfout of wordt in de app nog getoond dat overstap haalbaar is. De aansluitende intercity hoeft niet te wachten en als die dat zou willen dan moet daar toestemming voor zijn voor de treindienstleider (?heet die zo) gelet op drukte op dat spoor en mogelijke sneeuwbaleffecten. Dus er is wat meer communicatie nodig dan alleen tussen conducteurs van de treinen. Ik heb regelmatig deze cross overstappen en het is soms ook lastig in te schatten of je hem kan halen. Want je stopt niet altijd op gelijke hoogte of door drukte kun je niet snel naar de trein. Het is zuur als je hem wel denkt te halen maar met deze mini overstappen is het ook voor conducteur lastig te beloven dat iedereen hem haalt. Miss moet er dan maar een voorbehoud worden gemaakt.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
In het eerste geval is het ook vaak een inschattingsfout of wordt in de app nog getoond dat overstap haalbaar is. De aansluitende intercity hoeft niet te wachten en als die dat zou willen dan moet daar toestemming voor zijn voor de treindienstleider (?heet die zo) gelet op drukte op dat spoor en mogelijke sneeuwbaleffecten. Dus er is wat meer communicatie nodig dan alleen tussen conducteurs van de treinen. Ik heb regelmatig deze cross overstappen en het is soms ook lastig in te schatten of je hem kan halen. Want je stopt niet altijd op gelijke hoogte of door drukte kun je niet snel naar de trein. Het is zuur als je hem wel denkt te halen maar met deze mini overstappen is het ook voor conducteur lastig te beloven dat iedereen hem haalt. Miss moet er dan maar een voorbehoud worden gemaakt.
Reputatie 7
Badge
In de regel kan je er van uitgaan dat bij vertraging de aansluiting altijd gemist gaat worden. De andere trein vertrekt altijd, immers dit is de opdracht richting treinpersoneel.
Bij laatste aansluitingen van de dag, in de late uurtjes, kan alleen de ProRail treindienstleider anders beslissen, nooit het treinpersoneel.
En deze regel gaat niet veranderen.
Badge
Allereerst is er zelden contact tussen treinpersoneel van de ene trein naar treinpersoneel van de andere trein omdat het bereik van de portofoons beperkt is als je in een trein bent.

Op Leiden wordt toch geregeld even gewacht als de andere IC binnen komt rollen omdat we weten dat er veel overstappers tussen deze treinen zijn, zelf sta ik hier ook meestal op het perron om dit ook zelf te observeren en hier pak ik eventueel iets vertraging om de overstappers mee te nemen. Er zijn ook PLP's op Leiden die hier scherp op zijn en de trein die bijna zou moeten vertrekken verzoekt te wachten op de aansluitende trein die binnen komt rijden.

Wat betreft de laatste treinen op de dag, hiervoor ligt een protocol welke trein op een andere trein moet/mag wachten en hoe lang deze maximaal zou mogen wachten. Is de vertraging van de andere trein te hoog dan zal er dus niet meer gewacht worden. Dit is een vooraf gemaakte afspraak en de Trdl moet zich hier gewoon aan houden en handelen conform de afspraken.

Reageer